Annons

Reservdelar?

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Går att byta gör det. Jag vågar inte svara på om det går att byta själv. Förmodligen kan man, om man är ändig, utföra själva jobbet själv, men det kan kanske vara svårt att få tag på en ny frontlins.
Om inte repan är jättestor kommer den förmodligen inte att synas särskilt mycket, annat än möjligen i vissa motljussituationer. Ta lite testbilder och kolla hur mycket den verkligen påverkar. Man kan ha förvånansvärt stora repor/mycket smuts på frontlinsen utan att det märks.
 

Mankan G

Aktiv medlem
I en annan tråd har vi diskuterat svårigheterna med att få tag på reservdelar. Omöjligt i Sverige men tydligen möjligt via eBay om jag minns rätt
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Gammalt rövarknep: När just frontlinsen fått en repa kan man fylla repan (bara repan) med svart färg. Det klassiska var att använda tusch, men jag kan väl tänka mig att det går att täcka med tunn hobbyfärg också. Den vågade (med stadig hand) kanske använder en märkpenna. Vill du prova effekten kan du lägga en svart tejpremsa över.

Det är ingen reparation, men tills dess du fått reparerat kommer det att fungera. Fysikaliskt innebär det (bara) att ljusstyrkan på objektivet minskar och att du kan kanske också se en liten sk artefakt i bakgrundsoskärpan (bokehn) under vissa omständigheter. Jämför med sk spegeltele, om har en stor rund prick i mitten av frontlinsen, så förstår du.
 
ANNONS