Annons

Val av vidvinkel-zoom (Sigma/Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har fotat med mitt Nikon 18-55mm f/4-5.6 i några månader nu och känner att det är dags att köpa ett nytt objektiv. Jag hade tänkt mig ett vidvinkel-zoom, och det är där mina frågor börjar.

Jag har kollat på tre objektiv, ett Nikon och två Sigma. Alla tankar och kunskaper är välkomna.

1. Ljuskänslighet. När man fotograferar landskap och stadsmotiv brukar man vilja sätta bländaren på högsta möjliga för att få skärpa i hela bilden, och sätta ISO på lägsta möjliga. Det är sällan (som jag ser det) som man vill sätta bländaren på lägsta bländartal. Finns det då egentligen någon anledning att köpa ett ljus-starkt objektiv (f2.8 el. f/3.5)? Eller är det så att ljus-starka objektiv generellt sett har bättre optik, så man får bättre färger eller skarpare bilder?

2. Vidvinkel. På några forum har jag läst att Sigma objektiven har återgett vissa former som kantiga när man kör på brännvidd under 14mm, t.ex. solen. Är det någon som har koll på om detta stämmer? Är det kanske ett vidvinkel-problem som även finns hos Nikons objektiv?

Objektiven,
1. Sigma 10-20mm f/4-5.6
2. Sigma 10-20mm f/3.5
3. Nikon 10-24mm f/3.5-4.5

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa?
 

danpe

Aktiv medlem
För just landskap så är nog inte ljusstyrkan så relevant, i alla fall inte bland de du radat upp här. Extremt vidvinkliga objektiv som dessa har svagheter, det gäller bara för dig att lista ut vilka av svagheterna du lider minst av.

Hur tvingar man fram dessa former? Om det måste vara just solen är det dock svårtestat just nu. :)

3 äger jag och 1 har jag provat två exemplar av vid olika tillfällen på min kamera. 3 har tydligare distorsion vid 10 mm och är mjukare i hörnen fullt öppen men det är väl det enda som jag lite snabbt kunde avgöra. 2 har fått gnäll på nätet pga mjuka hörn. Både Tamron och Tokina har objektiv i denna klass (11 mm och mindre, räcker det med 12 mm så finns det ännu fler) samt att Sigma fixat fram ett nytt, så det finns mycket att välja på!
 

JazzBass

Aktiv medlem
Jag har 2:an. Behövde faktiskt ljusstyrkan, då jag bl.a. ville ha objektivet för effektfulla konsertbilder. Jag kan inte bedöma hur det är på min D90 då det fokuserar käpprakt åt fanders på den (har skickat in kameran på service då inget objektiv fokuserar rätt på den), men på D60:an funkade det utmärkt. Det är hyfsat skarpt i mitten, men visst är hörnskärpan lite mjuk och så vinjetterar det en del, men i överlag gillar jag objektivet. Fast i och för sig skulle det gärna få vara ännu mycket ljusstarkare för konsertbruk... ;-)
 

JazzBass

Aktiv medlem
När du hittar en 10-20/1.8 får du säga till! :)
Det ska jag göra! :)

Jag gjorde en kompromiss och köpte en begagnad sigma 24/1.8 som komplement. För 200€. Kan jämföras med nikons nya 24/1,4 som kostar tio gånger mer.... :) Den ger förstås inte en lika effektfull bildvinkel, men med den får jag i alla fall godkända slutartider på iso 1600. Synd bara att den har så katastrofala motljusegenskaper....
 
Både Tamron och Tokina har objektiv i denna klass (11 mm och mindre, räcker det med 12 mm så finns det ännu fler) samt att Sigma fixat fram ett nytt, så det finns mycket att välja på!
Så dyker så klart ett nytt alternativ upp :) Jag hade inte alls blickat mot Tamron eller Tokina tidigare men Tokina 11-16mm f/2.8 har fått riktigt bra recensioner. Har du någon koll på skillnaden mellan 10mm och 11mm brännvidd? Tappar man mycket bredd på bilden på den sista mm?
 

danpe

Aktiv medlem
Har du någon koll på skillnaden mellan 10mm och 11mm brännvidd? Tappar man mycket bredd på bilden på den sista mm?
Koll och koll, det är tydlig skillnad, men båda är breda nog för att göra det knepigt att inte få med saker som stör.
Riktiga svaret är en länk: http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm det är de två "View Calculator" som du vill leka med och "Focal length multiplier" är 1.5 i ditt fall.
 
ANNONS