Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Objektiv till canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, Jag är på jakt efter ett objektiv till min canon eos 1000D.
Objektivet ska passa i situationer som landskap/utomhus (bla när det bär av till Thailand), som jag har förstått är vidvinkelobjektivens ändåmål.

Är det någon som har tips på objektiv som passar till min kamera och för mitt ändamål, och som är relativt billigt (för en nybörjare som jag) kanske runt 2500-3000?

Tack på förhand!
Linnea
 

superboy77

Aktiv medlem
Då skulle jag rekommendera Canon EF-S 18-55 3,5-5,6 IS. Det är en normalzoom med både vidvinkel och kort tele. Det ger dessutom hyfsad skärpa.
 

Tigu

Aktiv medlem
Köp

Varför köper du inte objektivet i Thailand när du ändå åker dit. Du kan få ett objektiv till bättre pris än hemma i Sverige..

Se inlägg http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=91395

Canon 24-70 2,8L kanske kan vara något....i och för sig lite dyrare än vad du tänkt dig men får du den till halva priset kanske det kan vara värt.
 
Senast ändrad:

StS

Aktiv medlem
Canon 24-70 2,8L kanske kan vara något....i och för sig lite dyrare än vad du tänkt dig men får du den till halva priset kanske det kan vara värt.
Ingen vidare rekomendation tycker jag.. Om vi nu bortser från priset, så blir det inte mycket till vidvinkel på en 1000D. Då är EF-s 17-55/2,8 IS ett intressantare alternativ om man ska gå upp lite i pris.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Har du inget objektiv nu? Inte ens kitobjektivetsom brukar följa med i köpet?

Hej, Jag är på jakt efter ett objektiv till min canon eos 1000D.
Objektivet ska passa i situationer som landskap/utomhus (bla när det bär av till Thailand), som jag har förstått är vidvinkelobjektivens ändåmål.

Är det någon som har tips på objektiv som passar till min kamera och för mitt ändamål, och som är relativt billigt (för en nybörjare som jag) kanske runt 2500-3000?

Tack på förhand!
Linnea
 
Jo absolut, jag fick ettt kitoobjektiv 18-55mm tillhörande kameran när jag köpte den.
Om det nu skulle vara så att jag kan få ett bra objektiv i Thailand så skulle det passa utmäkt att köpa där, men jag är lite oroad för kvalitén på varan.

Jag har hittat några objektiv för sisådär 2000:- - 3000:-, Kan kvalitén på dessa vara dåliga? I helhet mer, med tanke på att dem är billigare. (Jag vet att det beror på vilka objektiv, men nu i största allmänhet).
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Då får du inte så mycket bättre för 2-3000 kr, men du kan köpa ett annorlunda objektv som öppna nya möjligheter ( en helt ny värld) som makrofotografering i skala 1:1.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EF-S60/2,8

Detta kostar bortemot 5000 i Sverige men det borde du kunna hitta för 3- 3500 om du köper det i Thailand.

Ett 55-250 ger dig en annan ny värld dvs tele. Det kostar drygt 2500 i Sverige och borde kunna köpas för cirka 30% mindre i Thailand. Mitt råd är att köpa objektivet i Thailand när du ändå är där.

Jo absolut, jag fick ettt kitoobjektiv 18-55mm tillhörande kameran när jag köpte den.
Om det nu skulle vara så att jag kan få ett bra objektiv i Thailand så skulle det passa utmäkt att köpa där, men jag är lite oroad för kvalitén på varan.

Jag har hittat några objektiv för sisådär 2000:- - 3000:-, Kan kvalitén på dessa vara dåliga? I helhet mer, med tanke på att dem är billigare. (Jag vet att det beror på vilka objektiv, men nu i största allmänhet).
 

Frocli

Aktiv medlem
Hej, Jag är på jakt efter ett objektiv till min canon eos 1000D.
Objektivet ska passa i situationer som landskap/utomhus (bla när det bär av till Thailand), som jag har förstått är vidvinkelobjektivens ändåmål.

Är det någon som har tips på objektiv som passar till min kamera och för mitt ändamål, och som är relativt billigt (för en nybörjare som jag) kanske runt 2500-3000?

Tack på förhand!
Linnea
Ja, dessvärre går inte så mycket annat i din budget än 18-55 IS +50/1,8 fast optik.

För de ändamål du beskriver skulle du ha glädje av en vidvinkelzoom tex Canon 10-22 men det ryms inte i budgeten.
 

ogren

Aktiv medlem
Sigma 10-20 mm är en vidvinkelzoom som är billigare än Canons 10-22 mm men ligger över din budget. Kostar ca 4500 kr ny. Jag har en som jag funderar på att sälja.
 
Tack för alla bra tips jag fått än så länge!
Jag har funderat lite, och kollat objektiven ni förslagit. Ska åka till en butik för att se och känna lite också.
Men det verkar som om det faktiskt vore en bra ide att köpa objektiv i Thailand. Om jag nu kan få det billigare och med bra kvalité.
 

Frocli

Aktiv medlem
Hej, Jag är på jakt efter ett objektiv till min canon eos 1000D.
Objektivet ska passa i situationer som landskap/utomhus (bla när det bär av till Thailand), som jag har förstått är vidvinkelobjektivens ändåmål.

Är det någon som har tips på objektiv som passar till min kamera och för mitt ändamål, och som är relativt billigt (för en nybörjare som jag) kanske runt 2500-3000?

Tack på förhand!
Linnea
Den jag mest använder på turistresan är en riktig vidvinkelzoom. Det finns lite olika prisklasser, men alla är rätt bra. Det går att köpa begagnad för 3000-4000 kr de billigaste.
 
ANNONS