Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta Sony mot Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fotat med Sony i några år och samlat på mig en del olika objektiv till Sony.
Jag undrar nu om nån vet om det går att använda objektiven till Sonykameran på en Canonkkamera. Kanske någon form av adapter eller nåt sånt. Funderar ev på att byta system och det skulle vara synd att behöva köpa massa nya objektiv. Hoppas nån kan svara på detta.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag är inte säker på ifall det finns någon adapter som fungerar, eftersom den måste vara mindre än en halv mm tjock. Dessutom förlorar du ju autofokus, autonedbländning, antiskak och allt sådant. Inte lönt att strula med. Sälj, eller behåll allt!

Men är det verkligen rätt tid att lämna Sony just nu? Nu när de helt klart börjar att få upp ångan - och chockar den övriga fotovärlden? :)

Vad är det du söker?
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag har fotat med Sony i några år och samlat på mig en del olika objektiv till Sony.
Jag undrar nu om nån vet om det går att använda objektiven till Sonykameran på en Canonkkamera. Kanske någon form av adapter eller nåt sånt. Funderar ev på att byta system och det skulle vara synd att behöva köpa massa nya objektiv. Hoppas nån kan svara på detta.
Eftersom det förefaller vara brist på objektiv till Sony så är rådet att sälja dem - enklast och troligen bäst även ekonomiskt. Till Pentax, canon och Nikon finns ett klart större utbud så där är det lite mer köparens marknad.

grattis förresten till att du sett ljuset!
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det ryktas visserligen inte om några nya sony FF kameror men det kan ändå vara klokt att avvakta tills slutet av sista veckan av september då Photokina då de flesta av de produkter som är närstående då kommer ha lanserats. Se sedan över vilka objektiv du söker som Canon har som Sony saknar då du sannolikt kommer att förlora lite pengar på att byta system, å andra sidan tänker du ändå byta system och ffa investera i mer prylar så blir det bara dyrare att byta senare.
 

Bengf

Aktiv medlem
Eftersom det förefaller vara brist på objektiv till Sony så är rådet att sälja dem - enklast och troligen bäst även ekonomiskt. Till Pentax, canon och Nikon finns ett klart större utbud så där är det lite mer köparens marknad.

grattis förresten till att du sett ljuset!
Hallejulia, på den åttonde dagen kom Canon.
 

Frocli

Aktiv medlem
Jag har fotat med Sony i några år och samlat på mig en del olika objektiv till Sony.
Jag undrar nu om nån vet om det går att använda objektiven till Sonykameran på en Canonkkamera. Kanske någon form av adapter eller nåt sånt. Funderar ev på att byta system och det skulle vara synd att behöva köpa massa nya objektiv. Hoppas nån kan svara på detta.
De nya Sony kameror imponerar verkligen. A55 har den bästa videofilmfunktionen hittils av alla systemkameror, med snabb autofokus,.
Jag skulle inte ens fundera att byta system.
Dessutom tror jag att både Canon och Nikon (eller bara Canon) snart lanserar ny objektivfattning för nya spegellösa system. Det är omöjligt att de missar tåget.
 

Joi

Aktiv medlem
nu är det inta smart att lämna Sony ner de kommer med de mest intressanta kamerorna , har kört Canon länge nu och funderar på byta till A33 eller A55. Men jag har oxo massor av objektiv till Canon så de blir dyrt att byta system men men?
 

pet

Aktiv medlem
Varför köpte annars Sony upp dessa bolag, inte för dess massiva vinster i alla fall :)
Sony köpte knappast upp konica/minolta främst för att få tillgång till kompetensen utan för att slippa börja från noll...med köpet så startade dom sin dslr-satsning med en stor användargrupp som redan köpt in sig i systemet plus ett färdigt utbud av objektiv mm..hade dom börjat från noll så hade det tagit många,många fler år för dom att nå det antalet användare och det utbud av objektiv mm som dom har idag...visst konica/minoltas kompetens har nog betytt mycket o varit till en del hjälp men inte den främsta och viktigaste anledningen till köpet.
 
ANNONS