Annons

Tidsfördröjning GF1/GF2 jämfört spegelreflex?

Produkter
(logga in för att koppla)

tommyw

Medlem
Jag uttryckte mig oklart. Jag menar att GF1 ar sapass snabb att jag inte marker nagon extrem skillnad nar jag anvander den och min 20D for enstaka foton. Serietagning ar dock ingen favorit med GF1, dock ar den snabbare an andra kompakter som jag provat.
\

Tar inte seriebilder, men kanske börjar om jag köper en vettig kamera :) Detta var ju ändå betydligt mer positivt än jag förstått hittills. Så du upplever alltså att GF1 är snabb, så snabb att du knappt tänker på att den har fördröjning i LCD:n?
 

Qualfoot

Aktiv medlem
Varför köper man Four Third?

Den främsta orsaken till att välja en kamera av den här typen är ju ändå formatet och vikten på utrustningen.
Jag har sålt min D80 med alla tillbehör och satsat på Olympus Pen. EP2 an upplever jag som snabb nog för mitt sätt att fotografera. Min minimala enkamera väska rymmer numera 2 hus och 4 objektiv och väger ytterst lätt.
 

tommyw

Medlem
Den främsta orsaken till att välja en kamera av den här typen är ju ändå formatet och vikten på utrustningen.
Exakt! Men efter att försökt fotografera fotboll, ridning och innebandy genom att titta över kameran (med min gamla FinePix F31Fd, som oxå saknar genomsiktsökare), vill jag inte lyckas köpa en lika dålig lösning igen. Jag är alltså milt sagt skeptisk till LCD som enda sökare, av anledningen att man missar tillfället när man använder den (åtminstone i äldre kameror).

Eftersom problemet varierar brutalt med hur man fotograferar vill jag fortfarande ha hårda fakta på hur lång tid det tar för GF1 att presentera verkligheten i displayen. Fotar man enbart landskap, kan ju kameran ha en fördröjning på en sekund utan att man behöver bry sig, det spelar ju ändå ingen roll.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Exakt! Men efter att försökt fotografera fotboll, ridning och innebandy genom att titta över kameran (med min gamla FinePix F31Fd, som oxå saknar genomsiktsökare), vill jag inte lyckas köpa en lika dålig lösning igen.
Risken är att du blir besviken även på en GF1 om du ska fota fotboll, ridning och innebandy. Ingen av de riktigt små Micro four third-kamerorna är bra för det. Har själv en GF1 och den fungerar utmärkt på alla sätt och vis för de flesta ändamål jag använder den till men när det går fort som i sport eller när ljuset tryter inomhus så får man sänka ribban för vad man kan förvänta sig av kameran. Varken AF eller ISO i de situationerna går att jämföra med en DSLR. Jag har svårt att se hur det skulle vara praktiskt möjligt att fotografera innebandy till exempel där spelarna rör sig fort och ljuset inomhus brukar vara rätt dåligt. Autofokusen kommer att jaga och slutartiderna kommer inte att vara roliga.

Det enklaste skulle ju vara att gå förbi en affär och låna ett ex för att ta ut på gatan och fotografera lite människor i rörelse en eftermiddag när det är lite mulet för att testa hur kameran beter sig under sådana omständigheter.

Annars tycker jag att man vänjer sig rätt fort med att fotografera genom en LCD och som sagt så i de absolut flesta fall så märker man knappt av någon fördröjning varken i AF eller avtryck. :)
 

tommyw

Medlem
Spenderade några minuter nu på lunchen, men tyvärr, jag hittar ingen som gjort en test av fördröjningen mellan det displayen visar och verkligheten . Fler idéer?
 

tommyw

Medlem
Köpte Samsung NX 11 istället!

Hej igen!

När jag klämt på GF2 ett par gånger och till slut hittat ett exemplar på affären som hade batterier som var laddade insåg jag hur taskig användarvänligheten var på den. Att hatta i menyer är extremt tidsödande, det gick fetbort, dessutom var det en del menyer som man inte kunde peka på, om man gått in via fysiska knappar! Logiskt??? I samband med detta hittade jag Samsungs NX11 och föll direkt. Sökaren är förvisso elektrisk, men annars är kameran väldigt lättanvänd och snabbanvänd. Finns en viss fördröjning i displayen, så av gammal vana fotograferar jag fortfarande över kameran (tittar direkt på personen). Tog kort på min frus systerson, han är ett år, det gick utmärkt fick flera riktigt bra bilder. Autofokusen är riktigt snabb, manuell fokus är användbar men ingen höjdare.

Haft den en månad nu och är riktigt nöjd.Har inte hunnit föra över bilderna till datorn än i någon större omfattning (behöver köpa till en större hårddisk för att inte riskera krascha Mac:en)
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu är det förvisso inte ofta jag använder elektronisk sökare, men jag tycker inte största problemet är fördröjningen från vad som händer nu till när det syns i sökaren. Jag tycker det är ett större problem att alla kameror jag använt med elektonisk sökare har egenheten att sökaren fryser helt när bilden tas. Den fördröjningen är mycket längre än vad sökaren är svart i min spegelreflex, när en bild tas, så att följa med och ta nästa bild, det är det som är besvärligt.
 
ANNONS