Annons

Sensorrengöring Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

EOS500D

Aktiv medlem
Har fått problem med min fars Canon EOS 350D. Hade tänkt låna den på semestern nästa vecka. Tog några testbilder och fick se några suddiga prickar, alltså någon form av smuts. Antar att det är på sensorn ?

Har varit iväg till en lokal fotoaffär och de kunde endast rengöra spegeln som sitter precis framför sensorn (som jag har förstått det hela, jag besitter inte mkt kompetens inom området). Skulle prickarna fortfarande vara kvar måste kameran lämnas in till Canon och så skulle de ta ner den i delar för att göra en rejäl rengöring. Kunde kosta uppmot 1000 kr och eventuellt mer.

Finns det någon här eller någon som ni vet som kan göra ren sensorn på kameran åt mig ? Gärna så billigt som möjligt och snarast. Finns i Nyköping, men ska passera Stockholm på lördag. Ska även till Karlstad via Örebro-området på söndag. Åker utomlands på onsdag nästa vecka.

Jag har som sagt inte tillräckligt med kunskaper och hoppas därför att någon kan hjälpa mig eller vet vad jag ska ta mig till för att ordna detta. Det kanske inte går, sent ute, men värt ett försök i alla fall.
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Finns nog någon vänlig som kan hjälpa dig. Det finns såkallade "swabs" om jag minns rätt, som man tvättar sensorn med.

Men till att börja med, har du kollat objektivet ordentligt? Kan vara idé att putsa front och bak linserna med en microfiber trasa, men det kanske du redan gjort.
 

EOS500D

Aktiv medlem
Finns nog någon vänlig som kan hjälpa dig. Det finns såkallade "swabs" om jag minns rätt, som man tvättar sensorn med.

Men till att börja med, har du kollat objektivet ordentligt? Kan vara idé att putsa front och bak linserna med en microfiber trasa, men det kanske du redan gjort.
Jag har provat med 3 olika objektiv. Har putsat på ena delen av alla objektiven, men prickarna finns fortfarande kvar på exakt samma ställe och precis lika suddiga.

Är det lätt att förstöra kameran helt med swabs? Jag vet som sagt inte hur man ska göra.

Kan tillägga att fotoaffären använde tryckluft eller liknande och blåste. Hjälpte inte!
 

antonlindstrom

Aktiv medlem
Såg inte alltför svårt ut. Problemet är ju hur jag får bort spegeln för att komma åt. Hur får man bort den ?

Finns detta att köpa direkt i fotoaffär ? Konstigt att de inte provade detta i affären när jag var där.

Såhär ser bilden ut:

Det finns i de flesta fotobutiker, eller på internet. Setill att få rätt storlek, och spegeluppfällning för rengöring bör finnas i din meny i kameran!
 

Ingju

Aktiv medlem
I menyn finns troligen "sensorrengöring".* Då fälls spegeln upp och slutaren öppnas, men se till att batteriet är fulladdat och stäng inte av kameran medan du hålls med rengöringen för då kan slutaren mm förstöras. Det räcker ofta att blåsa rent med en gummiblåsa, finns att köpa i fotobutiker eller en "Revaxörblåsa" från apoteket, men se till att de är torra. Svabs o rengöringsvätska brukar finnas hos fotohandlare, en renodlad fotohandlare borde kunna utföra det om du inte törs själv, men det är inte särskilt svårt, lite noggrannhet brukar räcka. Oftast är det bara något damm som fastnat svårare fläckar kan bero på kondens eller att fukt på annat sätt kommit på sensorn.
* Jag vet inte exakt hur 350D:s meny ser ut, jag har en 400D och en 7D, båda har "dammskakning" vilket 350D saknar men möjlighet till manuel sensorrengöring finns enl bekanta som haft en sådan.
 
ANNONS