Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Färgprofil & color sync vad har jag missat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonson

Aktiv medlem
Skulle behöva hjälp med utskrift inställningar på min Mac book pro OsX Lion skrivaren är en Canon pixma pro 9000 mark II. Använder original patroner,Canon foto papper med rätt pappers profil vald. Provat att skriva ut med LR3, Capture one och aperture. Provat att låta datorn bestämma färger har provat att låta skrivaren bestämma färger men det blir inte som på skärmen hmmm😭
 

Smw

Aktiv medlem
Skulle behöva hjälp med utskrift inställningar på min Mac book pro OsX Lion skrivaren är en Canon pixma pro 9000 mark II. Använder original patroner,Canon foto papper med rätt pappers profil vald. Provat att skriva ut med LR3, Capture one och aperture. Provat att låta datorn bestämma färger har provat att låta skrivaren bestämma färger men det blir inte som på skärmen hmmm😭
HeJ !

Hur ser bilden ut ?

På skärm ?
Printad ?

Det vanliga är att skärmen är alldeles för ljus för att matcha bilden, utan att vara
alltför noggrann så bör ett papper i betraktningsljuset se likadant som en vit
bakrund på skärmen, både till ljusstyrka och färg.

Prova att hämta någon av dessa bilder, titta på och skriv ut.
http://www.outbackprint.com/printinginsights/pi048/essay.html

Läs lite här:
http://www.profiler.nu/farghantering/

Hämta hem provremsan under "skrivartest"

Ser de grå fälten grå ut så kan det vara bra, se texten.

----------------

Vad som sen mer eller mindre måste till är en skärmkalibrering, kanske
även än skrivarprofil.

//MW
 

Jonson

Aktiv medlem
Hej och tack!
Det som stör mig är att "valet" no color matching inte finns längre. Det jag har gjort är att jag använt colorsync verktyget och under min skrivare valt den profil som stämmer överens med det pappret jag använder.
När du nämner det är pappret vitare än skärmens vita yta. Går man in på bildskärm kan man ju välja mellan LCD skärm, RGB & srgb vad ska man ha där? blir inte klok
/Simon



HeJ !

Hur ser bilden ut ?

På skärm ?
Printad ?

Det vanliga är att skärmen är alldeles för ljus för att matcha bilden, utan att vara
alltför noggrann så bör ett papper i betraktningsljuset se likadant som en vit
bakrund på skärmen, både till ljusstyrka och färg.

Prova att hämta någon av dessa bilder, titta på och skriv ut.
http://www.outbackprint.com/printinginsights/pi048/essay.html

Läs lite här:
http://www.profiler.nu/farghantering/

Hämta hem provremsan under "skrivartest"

Ser de grå fälten grå ut så kan det vara bra, se texten.

----------------

Vad som sen mer eller mindre måste till är en skärmkalibrering, kanske
även än skrivarprofil.

//MW
 

rootsroom

Aktiv medlem
Skärmprofil och utskrift

Du behöver en profil som korrigerar för eventuella avikelser som du har på din skärm. Man behöver skapa en profil för din skärm mot din dator. Enklast gör man det med en bildskärmskalibrator och programvara tex X-rite i1Display.

Som sagts tidigare behöver även ljuset/ temperaturen i rummet stämma med färgtemperaturen på din skärm.

Vad det gäller utskrifter så är det lätt att lägga flera profiler på varandra.

Låter du programmet styra pappersprofil måste du stänga av färghanteringen i skrivardrivrutinen (gäller för Epson och Photoshop tex).

Låter du skrivaren bestämma färger skriver du med färghanteringen påslagen.

Problemet i Lightroom är tex att det inte finns softproof som i Aperture (Onscreen Proofing) där du kan förhandsvisa färger/pappersprofiler i programmet innan utskrift och inte se dem i AdobeRGB eller vad du använder?
 

Smw

Aktiv medlem
Hej och tack!
Det som stör mig är att "valet" no color matching inte finns längre. Det jag har gjort är att jag använt colorsync verktyget och under min skrivare valt den profil som stämmer överens med det pappret jag använder.
När du nämner det är pappret vitare än skärmens vita yta. Går man in på bildskärm kan man ju välja mellan LCD skärm, RGB & srgb vad ska man ha där? blir inte klok
/Simon
Hej !

Var finns dessa inställningar ?
Börja med sRGB.

Prova lite, ta hem testbilderna, titta på dem ( obs INTE in webbläsaren),
skiv ut dem, jämför utskr -skärmbild, vilken är mest rätt ?
Förhoppningsvis är utskriften ok.

Ändra skärmen så att bild och utskrift stämmer så bra som möjligt.

En av medicinerna mot galenskap heter skärmkalibrering, men även med den finns
en massa inställningar som kan spöka.


//MW
 

Jonson

Aktiv medlem
Har nu skrivit ut testbilden och granskat den med följande resultat:
Test bilden på skärmen har klarare färger samt lite mer färg en testbilden jag skrivit ut. Tex om vi tar testmönstret under den svart vita bilden med en trasig ler kruka eller var det är så är den första rutan mycket rödare än den utskrivna och kollar man på den tredje raden uppefrån längst till höger så är de tre sista fyrkanterna väldigt lika på skärmen (nästan vita) på men på utskriften ser man hur de skiftar i färg.
Har skrivit ut bilden med mac´s colorsync och med pappers profilen för canons photo paper pro II.
Provat att kalibrera skärmen med verktyget som finns i mac men det är svårt då jag har svårt att titta på randiga saker förlänge det bara flimmrar till slut :) En sak jag tänkte på är att profilen man använder under bildskärms inställningarna inte kan väljas i aperture, skulle det hjälpa om man struntade i pappers profilen och kunde välja samma profil som man har till bildskärmen?
/Simon


Hej !

Var finns dessa inställningar ?
Börja med sRGB.

Prova lite, ta hem testbilderna, titta på dem ( obs INTE in webbläsaren),
skiv ut dem, jämför utskr -skärmbild, vilken är mest rätt ?
Förhoppningsvis är utskriften ok.

Ändra skärmen så att bild och utskrift stämmer så bra som möjligt.

En av medicinerna mot galenskap heter skärmkalibrering, men även med den finns
en massa inställningar som kan spöka.


//MW
 

Jonson

Aktiv medlem
Tillägg: Provade att skriva ut en bild där jag lät skrivaren bestämma färgerna valde också vilken typ av papper jag skulle använda, Jag upplever den som bättre än att låta color sync (datorn bestämma)
ha ha usch va jobbigt men endå bra hur går man vidare ska man vara nöjd? vill inte pilla för mycket för till slut vet jag inte vad jag ändrat
/Simon


Har nu skrivit ut testbilden och granskat den med följande resultat:
Test bilden på skärmen har klarare färger samt lite mer färg en testbilden jag skrivit ut. Tex om vi tar testmönstret under den svart vita bilden med en trasig ler kruka eller var det är så är den första rutan mycket rödare än den utskrivna och kollar man på den tredje raden uppefrån längst till höger så är de tre sista fyrkanterna väldigt lika på skärmen (nästan vita) på men på utskriften ser man hur de skiftar i färg.
Har skrivit ut bilden med mac´s colorsync och med pappers profilen för canons photo paper pro II.
Provat att kalibrera skärmen med verktyget som finns i mac men det är svårt då jag har svårt att titta på randiga saker förlänge det bara flimmrar till slut :) En sak jag tänkte på är att profilen man använder under bildskärms inställningarna inte kan väljas i aperture, skulle det hjälpa om man struntade i pappers profilen och kunde välja samma profil som man har till bildskärmen?
/Simon
 

Smw

Aktiv medlem
Tillägg: Provade att skriva ut en bild där jag lät skrivaren bestämma färgerna valde också vilken typ av papper jag skulle använda, Jag upplever den som bättre än att låta color sync (datorn bestämma)
ha ha usch va jobbigt men endå bra hur går man vidare ska man vara nöjd? vill inte pilla för mycket för till slut vet jag inte vad jag ändrat
/Simon
Hej !

Det blir en del pillande, och det finns många ställen att skruva på.

Spontant låter det som om utskriften blir bra, har du kollat med "bruksanvisningen"
för testbilden ?
Finns lite under "download".

De olika "ögonkalibreringar" som finns, ränder som ska se lika ut, osv
fungerar väl aldrig riktigt bra, och av någon anledning riktigt dåligt på
LCD-skärmar.

De svarta fälten i de svarta resp de vita i de vita bör du kunna se på skärmen,
prova att ändra ljusstyrka och kontrast, minska ljusstyrkan och öka kontrasten.
En "bilbehandlingsskärm" är i regel mörkare än en spel eller kontorsskärm.

Se även här :
http://www.crimson.se/?q=information/bildhantering/kalibrering/testa

//MW
 

Jonson

Aktiv medlem
Hej behöver stanna upp och ställa några frågor innan jag går vidare
Stänga av skrivarens färhantering går inte i något program jag testat det man kan göra i utskriftsinställningarna är att välja färghantering colorsync eller canon color matchning
När jag där väljer colorsync (macens färghantering) antar jag att det innebär att skrivarens inställningar inaktiveras?

Är det skillnad på färgprofil och pappersprofil?
detta är lite skumt tog bort alla canons profiler då de var så många filnamnet var pappers sorten.icc
när jag provade att skriva ut i adobe cs 5 kunde man välja profil valde rgb 98 och sedan pappersorten man ville använda typ canon photo paper pro. fast icc filerna var borta.
Om jag har någolunda rätt i det här funderar jag på att göra följande
köpa en skärm kalibrerare
När jag sedan skriver ut använder jag den profilen jag fått efter kalibreringen + den pappersort jag ska använda. låter detta rimligt? eller missar jag något?
/Simon



Hej !

Det blir en del pillande, och det finns många ställen att skruva på.

Spontant låter det som om utskriften blir bra, har du kollat med "bruksanvisningen"
för testbilden ?
Finns lite under "download".

De olika "ögonkalibreringar" som finns, ränder som ska se lika ut, osv
fungerar väl aldrig riktigt bra, och av någon anledning riktigt dåligt på
LCD-skärmar.

De svarta fälten i de svarta resp de vita i de vita bör du kunna se på skärmen,
prova att ändra ljusstyrka och kontrast, minska ljusstyrkan och öka kontrasten.
En "bilbehandlingsskärm" är i regel mörkare än en spel eller kontorsskärm.

Se även här :
http://www.crimson.se/?q=information/bildhantering/kalibrering/testa

//MW
 

stefohl

Aktiv medlem
Om jag har någolunda rätt i det här funderar jag på att göra följande
köpa en skärm kalibrerare
När jag sedan skriver ut använder jag den profilen jag fått efter kalibreringen + den pappersort jag ska använda. låter detta rimligt? eller missar jag något?
/Simon
Du missar totalt. En profil är en beskrivning av hur en enhet fungerar. Du gör en skärmprofil för att du ska få en korrekt beskrivning av hur din skärm fungerar, inte hur din skrivare fungerar. Photoshop konverterar din bild till din skärmprofil automatisk när du visar den där, konverterar den till din skrivarprofil när du ska skriva ut den men tyvärr inte automatiskt.

Rätt arbetsgång är att du i Photoshop anger att bilden ska konverteras till din utskriftsprofil i skrivardialogrutan. Sedan väljer du skrivardrivrutinen ditt papper som rätt mediatyp och sedan att avaktivera färghanteringen. OM din profil då är korrekt kommer du att få en bra utskrift.
 

Jonson

Aktiv medlem
Ok jag förstår men frågan som jag ställt så otroligt många gånger blir aldrig besvarad
Nämligen hur man avaktiverar skrivarens profil?
Har provat i LR 3,CS 5 och i aperture. Man har 2 val där
1. Låta datorn styra färgen ( ColorSync heter det i Mac världen)
2. Välja skrivaren Canon color matchning
Det finns absolut ingenstans där man kan avaktivera manuellt.
Så det är pest eller kolera.
Det borde finnas mängder med folk som kör Mac här på Fs men ingen verkar veta hur man går tillväga.
/ Simon


Du missar totalt. En profil är en beskrivning av hur en enhet fungerar. Du gör en skärmprofil för att du ska få en korrekt beskrivning av hur din skärm fungerar, inte hur din skrivare fungerar. Photoshop konverterar din bild till din skärmprofil automatisk när du visar den där, konverterar den till din skrivarprofil när du ska skriva ut den men tyvärr inte automatiskt.

Rätt arbetsgång är att du i Photoshop anger att bilden ska konverteras till din utskriftsprofil i skrivardialogrutan. Sedan väljer du skrivardrivrutinen ditt papper som rätt mediatyp och sedan att avaktivera färghanteringen. OM din profil då är korrekt kommer du att få en bra utskrift.
 

Smw

Aktiv medlem
Ok jag förstår men frågan som jag ställt så otroligt många gånger blir aldrig besvarad
Nämligen hur man avaktiverar skrivarens profil?
Har provat i LR 3,CS 5 och i aperture. Man har 2 val där
1. Låta datorn styra färgen ( ColorSync heter det i Mac världen)
2. Välja skrivaren Canon color matchning
Det finns absolut ingenstans där man kan avaktivera manuellt.
Så det är pest eller kolera.
Det borde finnas mängder med folk som kör Mac här på Fs men ingen verkar veta hur man går tillväga.
/ Simon
Hej !

Då försöker jag svara, det blir lite egendomligt eftersom jag inte använder
något av vad du gör, men ett försök.

Det brukar finnas ett val i skrivardialogen liknande detta
( nja, kanske här epson P2100) där det går att välja.

sen vet jag att det är besvärligta i några PS-versioner att
printa utan profil, se här för alternativ.
http://www.profiler.nu/farghantering/skrivarprofiler/
( nu myser säkert Stefan )


//MW
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Ok jag förstår men frågan som jag ställt så otroligt många gånger blir aldrig besvarad
Nämligen hur man avaktiverar skrivarens profil?
Har provat i LR 3,CS 5 och i aperture. Man har 2 val där
1. Låta datorn styra färgen ( ColorSync heter det i Mac världen)
2. Välja skrivaren Canon color matchning
Det finns absolut ingenstans där man kan avaktivera manuellt.
Så det är pest eller kolera.
Det borde finnas mängder med folk som kör Mac här på Fs men ingen verkar veta hur man går tillväga.
/ Simon
Visst går det att avaktivera profilen, åtminstone i de Canonskrivare som jag har testat. Du gör det inte i utskriftsdialogen, utan i skrivardrivrutinen. Så det spelar ingen roll om du använder Photoshop, Aperture eller Lightroom, det är samma inställning du ska göra för att få bort färghanteringen.

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej !

Då försöker jag svara, det blir lite egendomligt eftersom jag inte använder
något av vad du gör, men ett försök.

Det brukar finnas ett val i skrivardialogen liknande detta
( nja, kanske här epson P2100) där det går att välja.

sen vet jag att det är besvärligta i några PS-versioner att
printa utan profil, se här för alternativ.
http://www.profiler.nu/farghantering/skrivarprofiler/
( nu myser säkert Stefan )


//MW
Fast hade du valt Ingen färghantering här hade det blivit helt rätt.
 

Jonson

Aktiv medlem
Hej
Ni två verkar vara duktiga på det här. En fråga bara
Har ni gjort det här i OsX Lion? Det verkar som alla länkar jag fått
Om hur man gör är gjorda i en annan version av osX.
För det har väl inget att göra med att jag skriver ut via nätverket.
Jag hittar inget ställe där man stänger av skrivarens drivrutin.
Om ni fortfarande är säkra skulle jag bli glad om ni kan göra
En guide åt mig step by step
/ Simon



Då försöker jag svara, det blir lite egendomligt eftersom jag inte använder
något av vad du gör, men ett försök.

Det brukar finnas ett val i skrivardialogen liknande detta
( nja, kanske här epson P2100) där det går att välja.

sen vet jag att det är besvärligta i några PS-versioner att
printa utan profil, se här för alternativ.
http://www.profiler.nu/farghantering/skrivarprofiler/
( nu myser säkert Stefan )


//MW
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej
Ni två verkar vara duktiga på det här. En fråga bara
Har ni gjort det här i OsX Lion? Det verkar som alla länkar jag fått
Om hur man gör är gjorda i en annan version av osX.
För det har väl inget att göra med att jag skriver ut via nätverket.
Jag hittar inget ställe där man stänger av skrivarens drivrutin.
Om ni fortfarande är säkra skulle jag bli glad om ni kan göra
En guide åt mig step by step
/ Simon
Tyvärr har jag inte tillgång till någon Canon-drivrutin just nu, så att göra en steg för steg är svårt. Men det är inte drivrutinen du ska stänga av, det är färghanteringen i drivrutinen.

Stefan
 

Jonson

Aktiv medlem
Så kan det vara, kanske skriver jag fel. Men det är den jag menar.
Jag ska se om jag kan göra en skräm dump i morgon så Får du själv se vilka 2 alternativ jag har att välja på
Simon

Tyvärr har jag inte tillgång till någon Canon-drivrutin just nu, så att göra en steg för steg är svårt. Men det är inte drivrutinen du ska stänga av, det är färghanteringen i drivrutinen.

Stefan
 

alfin

Aktiv medlem
Jag hittar inget ställe där man stänger av skrivarens drivrutin.
Här är en artikel om Canon 9000 MkII, länk till avsnittet där de stänger av färghanteringen i skrivarens drivrutin för "Art prints":

http://www.imaging-resource.com/PRINT/CP9KII/PRO9K2.HTM#art

Bild 1: Väljer rätt utskriftsprofil i Photoshop
Bild 2: Väljer rätt media typ i skrivardrivrutinen för din pappers/profilkombination
Bild 3: Stänger av färghanteringen i skrivardrivrutinen; Color correction: None
 
ANNONS