Annons

Hjälp mig - räcker en fil från 5dII till 5 meter bred utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Ett problem jag märkt är att en del tryckerier inte riktigt vet vad deras maskiner kan prestera. Lite slentrianmässigt säger en del "vid så stora storlekar räcker 20 dpi" och när jag försöker förklara att jag har en bild som räcker för full upplösning utan interpolering vet de inte sina egna maskiners optimala upplösning. Ganska frustrerande. De prover jag fått är utskrivna från ett utsnitt i 250 dpi och det ser riktigt bra ut (i vissa fall). Bilden skulle klara 360 dpi utan vidare så det var ett bra tips, tack.

Materialvalet är ju också viktigt i mitt fall. Just nu är jag inne på att printa på bra papper och sedan laminera pga klotterrisken och fukttålighet. Ett tag funderade jag på PVC men jag är osäker på om materialet håller tillräckligt hög klass när det gäller bildåtergivningen. Har även fått provutskrifter på Forex, ser ganska bra ut och är ett tåligt material.
Hur stor bredd ska du då ha? För full fotokvalitet finns det ju inte så många lösningar över 160 cm bredd, om du inte vill skarva. Sedan är det ju så stor skillnad på alla de som håller på med skyltproduktion och de som verkligen gör utställningsbilder.

Ska du ha bilderna utomhus? Kraven på ljusbeständighet är helt annorlunda än om du har dem inne. Vi arbetar tillsammans med ett amerikanskt testinstitut som heter Aardenburg. Där kan du se vilka stora skillnader det blir i hållbarhet mellan olika material.
 

iBoat

Aktiv medlem
Den ska bli 45 x 2,5 meter och monteras in i montersektioner som ställs i en rund ring. Det kommer att vara utomhus och utställningen pågår under en månad. Jag har insett att skarvning är ett måste, men jag tror att man ändå upplever det som en enda sammanhängande bild.
 

stefohl

Aktiv medlem
Den ska bli 45 x 2,5 meter och monteras in i montersektioner som ställs i en rund ring. Det kommer att vara utomhus och utställningen pågår under en månad. Jag har insett att skarvning är ett måste, men jag tror att man ändå upplever det som en enda sammanhängande bild.
Jobbar du med folk som vet vad de gör är det inga problem. Vi har gjort ett par rum i den storleken, men då hade vi personer som hade gjort sådana monteringar tidigare. Sedan ska du nog välja utskrifter med bra solventbläck om den ska sitta utomhus.

Stefan
 

iBoat

Aktiv medlem
Jobbar du med folk som vet vad de gör är det inga problem. Vi har gjort ett par rum i den storleken, men då hade vi personer som hade gjort sådana monteringar tidigare. Sedan ska du nog välja utskrifter med bra solventbläck om den ska sitta utomhus.

Stefan[/

Har en ide, ringer dig i morgon el tisdag.
 
ANNONS