Annons

Vad har hänt med N N?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Photocon

Aktiv medlem
Jag har ingen djupare insyn i det specifika fallet mer än att jag trott jag läst mycket av vad NN skrivit, har en bild av NN och blev överraskad av reaktionerna och konsekvenserna. Jag inser att jag inte har hela bilden av vad som hänt.

Men mer generellt har jag ganska länge funderat kring detta med ton och förhållningssätt. Något jag vet mer om är att det finns många personer med djupt nischade intressen som t ex fototeknik som samtidigt har svårigheter att läsa av andras reaktioner och förhålla sig till dem på ett allmänt accepterat sätt. Och detta är uppenbart i vissa fall på ett forum som FS.

Alltså en öppen och ödmjuk fråga: hur ska vi förhålla oss till de som inte är kapabla att förstå sociala koder på ett internetforum? Jag personligen har svårt att säga att "kan man inte följa reglerna får man inte vara med", jag tycker det är mer komplicerat än så. Men det är en viktig diskussion och jag hoppas den kan fortsätta.

Mvh Leo
Det kallar jag nog huvudet på spiken, verkligen. Insiktsfullt att ta upp detta, tycker jag. Nu säger ju FS ledning att de varit i kontakt med NN ett antal gånger.

Jag vet själv hur svårt det är om man är verkligen kunnig i ett ämnesområde som man själv uppfattar som lätt att förstå. Man kan då bli lätt blind för att andra har svårare att hänga med och i iver att klargöra vad man menar så är man så låst vid själva ämnet att man kanske använder en lite "kortare" ton när man försöker förklara för xx:e gången. Då kan det vara svårt att notera andras reaktioner.

Jag har dock svårt för att lämna ett bra svar på vad som bör göras i sådana fall. Själv försöker jag, om jag själv blir utsatt för ett svar eller kommentar som jag KAN tolka som illa ment hellre fria än fälla.

Har du själv några idéer? Hur göra med dyslektiker? I skrivspråk är de ju handikappade många gånger. Folk som lider av Tourettes syndrom kan ju bli oerhört misstolkade när det gäller talspråk.

//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Om du nu är så kraftigt emot det förslag jag la fram så skulle du ju kanske kunna motivera det.
Jag TROR att bakom de som frekvent anmäler inlägg kan dölja sig en kronisk felsökare. Inte alla gånger givetvis, men tillräckligt för att en urvalsprocess skulle bli väldigt svår att göra.

Jag TROR MER på en vidsynt moderation från sajtens ledning och forumdeltagarnas eget förnuft. Med förnuft menar jag vanlig anständig artighet och respekt gentemot de man diskuterar med.

Här finns tyvärr exempel där någon genast hackar på en person som är ordblind och stavar lite illa även om andemeningen i vad de ordblindes inlägg är glasklar. Där anser jag att det är oerhört mycket viktigare att en moderator "slår ner" än vid lite OT.

Nota bene: majoriteten på FS upplever jag har egenskaperna vanlig anständig artighet och respekt för andra man diskuterar med på ett forum. Ditt förslag blir då dessutom som att skjuta sparv med luftvärnskanon.

//Lennart
 

afe

Aktiv medlem
Det är inte alltid så lätt att skriva inlägg i ett forum (eller e-postmeddelanden) utan att det riskerar missförstås eller uppfattas som burdust. Det är oftast lättare med e-posten eftersom man i många fall kan ringa upp avsändaren och reda ut att det inte alls var menat som vare sig burdust eller elakt, även om det var synnerligen lätt att tolka det så när man läser texten.

Många människor har svårt att uttrycka sig i skriven text, och enligt min erfarenhet är det oftast nya medlemmar som råkar ut för "påhopp" när de skriver i forumen eller bloggar och inte följer de oskrivna regler som alltid finns i communities som Fotosidan. De flesta tar till sig kritiken efter påpekanden från andra medlemmar eller moderatorerna och en del sparkar bakut totalt (som vi såg exempel på i bloggarna härom sistens). Jag tycker inte att det är ok att på ett (ofta) otrevligt sätt kritisera det som skrivs bara för att skribenten inte har stavat rätt eller särskriver. En del medlemmar verkar väldigt pigga på att anmärka på det som skrivs på startsidan, och jag förstår inte riktigt varför. Just det beteendet tycker jag blivit vanligare på sistone tyvärr.

Kontentan är att om jag som skribent får en massa mothugg för mitt sätt att skriva, eller varningar från moderatorerna, så kanske jag ska fundera på om jag kan uttrycka mig på ett annat sätt eller försöka rätta mig efter de skrivna och oskrivna regler som finns. Om jag inte förstår reglerna kan jag ju fråga vad som gäller (och försöka ställa frågan på ett sätt som inte retar upp alla). Om jag inte är villig att anpassa mig till forumets regler bör jag nog söka mig någon annan stans, eller vara beredd på att ta de konsekvenser som kan uppstå.

Jag har varit medlem här i tio år och känner bara till två permanenta avstängningar. Utöver dessa har det säkert förekommit en del tillfälliga avstängningar som man inte märker på samma sätt - att en flitig skribent är borta från forumen någon månad kan ju t.ex. bero på semester :)

Hur som helst tror jag inte det är ett stort problem med medlemmar som "missbrukar" forumet. Det som oftast ställer till det i forumtrådarna är när märkeskrigen inte kan hålla sig i de vs-trådar som finns, vilket det finns en hel del exempel på i framför allt tråden om D800 - tråden om 5D Mk III verkar vara av samma intresse för de som gillar att gnälla på det andra märket.

Sonyforumet är en udda fågel i det här sammanhanget. Där avhandlas allt i ett par tre trådar som är väldigt underhållande att följa och deltaga i - däremot är just de trådarna en katastrof om man vill ha information om det trådrubrikerna antyder att de handlar om ;) Om de medlemmar som inte är aktiva i de trådarna inte har några problem med att de svävar ut, tycker jag inte heller de är något som behöver modereras (annat än från rena personangrepp och dylikt, men det händer sällan).

Mycket svammel blev det, men det är vad JAG tycker i alla fall :)
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Det kallar jag nog huvudet på spiken, verkligen. Insiktsfullt att ta upp detta, tycker jag. Nu säger ju FS ledning att de varit i kontakt med NN ett antal gånger.

Jag vet själv hur svårt det är om man är verkligen kunnig i ett ämnesområde som man själv uppfattar som lätt att förstå. Man kan då bli lätt blind för att andra har svårare att hänga med och i iver att klargöra vad man menar så är man så låst vid själva ämnet att man kanske använder en lite "kortare" ton när man försöker förklara för xx:e gången. Då kan det vara svårt att notera andras reaktioner.

Jag har dock svårt för att lämna ett bra svar på vad som bör göras i sådana fall. Själv försöker jag, om jag själv blir utsatt för ett svar eller kommentar som jag KAN tolka som illa ment hellre fria än fälla.

Har du själv några idéer? Hur göra med dyslektiker? I skrivspråk är de ju handikappade många gånger. Folk som lider av Tourettes syndrom kan ju bli oerhört misstolkade när det gäller talspråk.

//Lennart
Tack Lennart för uppskattande ord!

Det finns förstås inga enkla svar, och frågan kan bli hur stor och filosofisk som helst... I grunden handlar det väl om att internetforum blir en allt större del av vår kommunikation. Och ska internetforum särskilja sig i frågor som tolerans och möjlighet att vara delaktig mot hur vi bestämt att vi ska förhålla oss i verkliga livet gentemot människor med funktionshinder?

Om vi tar människor med funktionsnedsättningar inom autismspektrat, så har många ett specialintresse som kan vara t ex kameror och teknik som de brinner för. Samtidigt gör funktionsnedsättningen att de inte kan läsa av sociala koder som att mjuka upp sitt budskap med lite vänligt kringsnack - så de uppfattas som oförskämda. De kanske inte kan tolka ironi eller det som är underförstått i någon annans inlägg - allt är mycket bokstavligt. Samtidigt betyder ett forum som FS så mycket för dem för att få uttrycka sin passion.

Och det här kan även gälla personer som inte varit nära att ha fått en diagnos men som har mer eller mindre av svårigheterna.

Och åter till kärnfrågan: hur ska alla få komma med i gemenskapen kring en passion även om några av oss har svårt att följa reglerna - av skäl som vi inte själva alltid rår över?
 

Photocon

Aktiv medlem
Exempel på folk som anmäler felstavningar? Jag tror ju snarare isf att det är de som klankar ner onödigt hårt på felstavningar som ska få sina inlägg anmälda. Hade jag själv haft dyslexi hade jag dock gärna tagit emot rättelser (inte för att de skulle kunna hjälpa särskilt mycket eftersom tidsfristen man har för att redigera sina inlägg är väldigt kort, men ändå). Det finns olika sätt att framföra kritik, tro det eller ej.

Jag förstår inte din analogi. Hur är detta att "skjuta sparv med LV-kanon?"
Jag förstår inte riktigt hur du läst mitt inlägg, men det är ju bara ytterligare ett exempel på hur lätt det kan bli fel som ingen moderator skulle ha en chans att upptäcka.

Notera att jag skrev "Här finns tyvärr exempel där någon genast hackar på en person som är ordblind och stavar lite illa även om andemeningen i vad de ordblindes inlägg är glasklar. Där anser jag att det är oerhört mycket viktigare att en moderator "slår ner" än vid lite OT."

Och där kommenterar du Goddag Yxskaft med: "Jag tror ju snarare isf att det är de som klankar ner onödigt hårt på felstavningar som ska få sina inlägg anmälda."

JAMEN, SJÄLVKLART. Tycker du att jag skrev att folk anmält inlägg för felstavningar? Det har mig veterligen aldrig skett. Däremot att de som skrivit felstavade inlägg fått svar från deltagare på tråden där de pikats för sin stavning. Så självklart menar jag att en moderator ska slå ned på den som angriper stackaren som råkar stava lite illa.

MYCKET skulle underlättas om de som besvarar en kommentar verkligen läste igenom den innan, vilket du tyvärr missat här.

Analogin tycker jag är glasklar. Men den innebär att båda dina förslag är "för mycket". Förslag nr 1 fanns ju inte ens på FS-ledningens världskarta enl tidigare inlägg.

Låt oss enas om en sak. Du tycker inte mina förslag är bra och jag tycker inte dina är bra. Tror inte det är någon idé att försöka kompromissa. Men det är ju båda våras demokratiska rätt att ha uppfattningar samt uttrycka dem. Och vi får båda finna oss i att få mothugg eller medhåll alternativt mötas av tystnad.

Mvh//Lennart
 

Photocon

Aktiv medlem
Tack Lennart för uppskattande ord!

Det finns förstås inga enkla svar, och frågan kan bli hur stor och filosofisk som helst... I grunden handlar det väl om att internetforum blir en allt större del av vår kommunikation. Och ska internetforum särskilja sig i frågor som tolerans och möjlighet att vara delaktig mot hur vi bestämt att vi ska förhålla oss i verkliga livet gentemot människor med funktionshinder?

Om vi tar människor med funktionsnedsättningar inom autismspektrat, så har många ett specialintresse som kan vara t ex kameror och teknik som de brinner för. Samtidigt gör funktionsnedsättningen att de inte kan läsa av sociala koder som att mjuka upp sitt budskap med lite vänligt kringsnack - så de uppfattas som oförskämda. De kanske inte kan tolka ironi eller det som är underförstått i någon annans inlägg - allt är mycket bokstavligt. Samtidigt betyder ett forum som FS så mycket för dem för att få uttrycka sin passion.

Och det här kan även gälla personer som inte varit nära att ha fått en diagnos men som har mer eller mindre av svårigheterna.

Och åter till kärnfrågan: hur ska alla få komma med i gemenskapen kring en passion även om några av oss har svårt att följa reglerna - av skäl som vi inte själva alltid rår över?
Kunde inte formulerat det bättre själv! Antagligen skulle väldigt få andra sammanfatta det lika koncist och bra som du nyss gjort.
Vi lever också, enl min åsikt, i en tid som kanske kan beskrivas som avhumanisering. Det gör en redan komplex frågeställning ännu mer komplex.

Det fanns en gång en acceptans som en del uttryckte i sentensen: Alla lika alla olika. Andemeningen där tycks gått förlorad, tyvärr.

Mvh//Lennart
 

nik5dmk3

Avslutat medlemskap
Årtiondets understatement Christer.

NN (och fanboys) har fått fler än mig att lämna FS för andra forum där svenskar numer bidrar friskt. Till ingens saknad här givetvis.

Men minst en serie-pajas tillåts husera fritt, identifieras lätt i den mest aktiva tråden.

Om aktiv moderering fanns skulle det bara återstå att göra det möjligt posta bilder i forumen så kanske något skulle kunna räddas.

(mitt första och sista inlägg 2012 - har kvar pren på fotokompis pga av helt andra orsaker än FS, där fanns denna tråd från början)
HMM det verkar som det saknas lite självinsikt
 

Photocon

Aktiv medlem
Är du plötsligt arg för att jag håller med dig om vissa saker? Säg gärna till i sådana fall så ska jag försöka vara mer antagonistisk.
Antyder mvh=med vänliga hälsningar att jag är arg?

Nej, jag är inte arg. Men vi har olika åsikter och det får vi respektera varandra för!

återigen MVH//Lennart
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Mycket intressant diskussion i denna tråd som är väl värd att fundera mycket på.

Personligen tycker jag att det är extremt viktigt att en hög tolleransnivå finns. Där inte mångfald får förekomma infinner sig enfald efter en tid.

Alla företag och organisationer som verkat en längre tid får en enhetlig och nöjd kundkrets / medlemsgrupp / personal, övriga har lämnat gruppen eller knuffats ut och kvar är de som är "nöjda". Särskilt om om det går utför så blir grupperna runt företaget / organisationen nöjdare och nöjdare. Resten har försvunnit. Kan tänka mig att den sista personalen och sista kundgruppen runt SAAB var extremt nöjda "bara lite tråkigt att inte företaget gick bra och att alla andra inte förstod hur bra produkten var / företaget var".

Har inte följt detta ärende men har haft en del bra skriftväxling med NN och inte anat detta. Tycker faktiskt han var en hjälpsam och frisk fläkt här men har inte följt med i övriga händelser.

Däremot tror jag ett forum, som detta, måste tollerera mycket, utom ren okvädning/förföljelse av personer. Det är ju när åsikter bryts mot varandra som de verkliga argumenten kommer fram. Kampen om herraväldet över debatten gör att mängder av argument kommer upp som inte är så lätta att läsa till sig genom att plöja facklitteratur och manualer.

Ett forum, som detta, innehåller ju deltagare med extremt varierande kunskap på extremt varierande kunskapsområden. Det finns alltså ingen varudeklaration på inläggen. Debatten förs mellan deltagare med väldigt varierade motiv till att delta i debatten. Seriösa diskussionstrådar bryts många gånger av "gycklare" som bara skriver för att det är roligt att debattera, och ibland t.o.m. kasta in lite grus i diskussionen, men inget har att tillföra. Känner man inte debattdeltagarna personligen kan det många gånger vara extremt svårt att avgöra hur mycket kunskap som ligger bakom och vad som bara är rent tyckande och någon gång kanske ännu värre.

Personligen tycker jag att det skulle ställas lite högra krav på att medlemar redovisar bättre vilka de är. Lite väl många "hemliga" skriver i många fall extremt mycket här utan att redovisa egna prestationer.

Dessutom tycker jag att man själv skulle kunna få välja om man vill bli moderator till en tråd man startar, utan att inkräkta på den övergripande moderationen. Då skulle onödig tuppfäktning kunna undvikas. Det är ju inte absolut nödvändigt att alla får skriva i alla trådar. Mångfald av trådar tycker jag är viktigare än mångfald i trådar.
 

afe

Aktiv medlem
HMM det verkar som det saknas lite självinsikt
Om vi bortser från att det här är skrivet av ett avslutat medlemsskap tycker jag det här inlägget är ett bra exempel på något som skulle kunna modereras bort, om det inte var för att det är just ett bra exempel ;)
 

Esoj

Aktiv medlem
Årtiondets understatement Christer.

NN (och fanboys) har fått fler än mig att lämna FS för andra forum där svenskar numer bidrar friskt. Till ingens saknad här givetvis.

Men minst en serie-pajas tillåts husera fritt, identifieras lätt i den mest aktiva tråden.

Om aktiv moderering fanns skulle det bara återstå att göra det möjligt posta bilder i forumen så kanske något skulle kunna räddas.

(mitt första och sista inlägg 2012 - har kvar pren på fotokompis pga av helt andra orsaker än FS, där fanns denna tråd från början)
Bra skrivet !!! Nää, något ny medlemsavgift betalar man inte in mera till detta forum efter all skit man fått stå ut med från fs ledning, minns hur David tillät en person kasta skit på varenda bild jag la upp här i ett halvår trots 2 tusen mail från mig och andra, hur Christer redigerade mina inlägg så man såg ut som en fjant trots alla smiles i världen, hade tydligen fel åsikter och inte följde sektledaren NN:s åsikter. Synd är det när det finns så många trevliga personer som aktivt lägger in bilder och ger kommentarer i en helt annan stil än här på debattforumet.
 

afe

Aktiv medlem
Bra skrivet !!! Nää, något ny medlemsavgift betalar man inte in mera till detta forum efter all skit man fått stå ut med från fs ledning, minns hur David tillät en person kasta skit på varenda bild jag la upp här i ett halvår trots 2 tusen mail från mig och andra, hur Christer redigerade mina inlägg så man såg ut som en fjant trots alla smiles i världen, hade tydligen fel åsikter och inte följde sektledaren NN:s åsikter. Synd är det när det finns så många trevliga personer som aktivt lägger in bilder och ger kommentarer i en helt annan stil än här på debattforumet.
Med sektledare menar du alltså den medlem som nu är permanent avstängd? Hur hänger det ihop med att du fick ett knippe inlägg censurerade för att de inte hade så mycket med ämnet att göra (du gjorde dig rolig över Nikon om jag inte minns fel)? Tror att dina inlägg som är modererade kanske var ett bra exempel på att det inte är så lämpligt att använda ironi i forum, eftersom det garanterat kommer att misstolkas.

/afe
 

Nooberman

Avslutat medlemskap
Något som behövs är en välfungerande "ignore" funktion!

Med en sån funktion skulle det bli en betydligt angenämare forum-upplevelse!

Då kan man lägga medlemmarna av klubben "vi-som-varit-med-längst", "klubben för inbördes beundran" och medlemmarna i klubben "jag-måste-alltid-höras-mest", i ignorelistan och då istället få upp en skylt "vill du läsa detta inlägg?"
Känner man sig stark kan man då välja att läsa inlägget samtidigt som man vet vad som kan komma... :)

Forumet på fotosidan är nästan i klass med flashback när det gäller skitsnack och drygheter!

De flesta forum har denna funktion och det fungera mycket bra!
 

afe

Aktiv medlem
Något som behövs är en välfungerande "ignore" funktion!
Mjo, fast det brukar medföra att trådarna blir något osammanhängande (lite beroende på hur det implementeras).

Då kan man lägga medlemmarna av klubben "vi-som-varit-med-längst", "klubben för inbördes beundran" och medlemmarna i klubben "jag-måste-alltid-höras-mest", i ignorelistan och då istället få upp en skylt "vill du läsa detta inlägg?"!
Var det en känga till mitt "Jag har varit medlem i tio år"? :D

Men visst, en ignorefunktion skulle göra att man slipper läsa inlägg från medlemmar vars inlägg man inte är intresserad av. Det gör ingen nytta för de som inte använder funktionen (eller vet om den) när någon upprepar samma sak i absurdum eller skriver nedlåtande inlägg om andra medlemmar.

Risken med en funktion för att ignorera vissa inlägg är att de som använder den postar svar som blir totalt "goddag yxskaft", och i sin tur kanske måste modereras :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror själv på att det skulle behövas en något mer närvarande moderatorkår. Det är t.ex. över en vecka sedan jag anmälde ett inlägg där författaren pratar om hur han laddade ner och crackade en programvara.
Varför anmälde du det inlägget? Ville du skydda inläggsförfattaren från efterräkningar när han erkände ett upphovsrättsbrott?
 

PMD

Aktiv medlem
Så självklart menar jag att en moderator ska slå ned på den som angriper stackaren som råkar stava lite illa.
Jag klagar (numera) sällan på felstavningar och dåligt språk (såvida inte det dåliga språket gör texten obegriplig). Förr var jag aktivare gällande sådant (men knappast i Fotosidans forum).

Problemet är att det gör nästan ont att se felstavade ord och underlig grammatik. Det känns nästan fysiskt. Jag tror också att de flesta som stavar fel tacksamt tar emot rättelser så att de slipper göra fel i fortsättningen. Dock är det mindre kul att bli tillrättavisad offentligt. Ett enklare sätt att skicka ett personligt meddelande vore därför riktigt bra. T.ex. en knapp bredvid besvaraknappen som kunde heta något i stil med "svara privat" (eller något liknande).
 

PMD

Aktiv medlem
Om vi bortser från att det här är skrivet av ett avslutat medlemsskap tycker jag det här inlägget är ett bra exempel på något som skulle kunna modereras bort, om det inte var för att det är just ett bra exempel ;)
:)

Man kan ana vem som står bakom det avslutade medlemsskapet ...
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag klagar (numera) sällan på felstavningar och dåligt språk (såvida inte det dåliga språket gör texten obegriplig). Förr var jag aktivare gällande sådant (men knappast i Fotosidans forum).

Problemet är att det gör nästan ont att se felstavade ord och underlig grammatik. Det känns nästan fysiskt. Jag tror också att de flesta som stavar fel tacksamt tar emot rättelser så att de slipper göra fel i fortsättningen. Dock är det mindre kul att bli tillrättavisad offentligt. Ett enklare sätt att skicka ett personligt meddelande vore därför riktigt bra. T.ex. en knapp bredvid besvaraknappen som kunde heta något i stil med "svara privat" (eller något liknande).
Eilngt en uneörnskding på ett egnskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksortnävea i ett ord såtr i, det edna som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.
Gnaksa färkct tcyker jag!
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag klagar (numera) sällan på felstavningar och dåligt språk (såvida inte det dåliga språket gör texten obegriplig). Förr var jag aktivare gällande sådant (men knappast i Fotosidans forum).

Problemet är att det gör nästan ont att se felstavade ord och underlig grammatik. Det känns nästan fysiskt. Jag tror också att de flesta som stavar fel tacksamt tar emot rättelser så att de slipper göra fel i fortsättningen. Dock är det mindre kul att bli tillrättavisad offentligt. Ett enklare sätt att skicka ett personligt meddelande vore därför riktigt bra. T.ex. en knapp bredvid besvaraknappen som kunde heta något i stil med "svara privat" (eller något liknande).
Jag tänkte verkligen inte på dig i det sammanhanget. Du brukar väl mest slå ned på om viktiga termer är felstavade så att sakfel uppstår. Eller "Freudian slips":) Blev ju en kul felskrivning där.

Jag brukar lägga in någon kommentar när någon trampat i klaveret och skapat ett häftigt syftningsfel. Så jag är inte oskyldig heller. Men det sker med glimten i ögat.

Det är ju ganska lätt att se om en person har konsekvent svårt med stavning och då anmärker jag aldrig. Den personen vet säkert om att han eller hon stavar illa.

//Lennart
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja, så måste det ha varit. Det kan ju inte vara för att jag tycker det är olyckligt för ett företag som fotosidan att behöva kunna blandas ihop med folk som förespråkar piratkopiering av mjukvara för fotoredigering?
Jag har sett den rapporten och kikade på inlägget, men tyckte inte det föll på vår regel om att förespråka piratkopiering, det var mest en självangivelse.

Angående att moderera de som hackar på stavfel etc - absolut, jag raderade ett inlägg förra veckan med någon som klagade på en annan som uppenbart hade dyslexi. Det står i våra regler att det inte är OK, inget snack om den saken.

Ja vi hade ännu en fejkad medlem inne idag, har spärrat två sådana i veckan som reggats via anonyma VPN-tunnlar...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS