Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad kan man sälja en bild för?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Kommunen jag bor i vill köpa en av mina bilder, vad kan jag ta betalt? Kommer att framkalla den på Crimson i A3.
Sedan är det en privatperson som vill köpa samma bild, vad kan jag ta betalt då?
(Är 18 år, går sista året på medieprogrammet (har läst en hel massa foto) och jobbat lite på en lokaltidning som fotograf om det spelar någon roll)
 

frwe

Aktiv medlem
Hur långt är ett snöre? Ber om ursäkt för min lilla sarkasm men det beror ju helt på vad kunden kan tänka sig att betala. Men som rättesnöre kan du använda SFF's prisguide. När jag säljer till myndigheter eller företag så går jag efter den listan, då blir det enkelt för båda parter. Till privatpersoner är det värre, då blir det litet känslomässigt. Om du inte gör utskriftsjobbet själv måste du ju ha tillbaka alla kostnader runt det och sedan minst lika mycket till. Är det en beställd bild så ingår ofta andra kostnader också.

Här hittar du SFF's prisguide http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2012_web_k5.pdf
/Frode
 
Okej, så jag kan ta ca 1500 för en A3 såld till en myndighet? (inte beställt jobb, utan som konst till arbetsrum vad jag förstått rätt)
 

ESS

Aktiv medlem
Tycker det låter för lågt, jag skulle säga 2500kr minst, gärna tre till myndigheten. Sen är det mycket enklare att ta betalt i framtiden också.

Se till att du trycker upp den på det högkvalitativaste sättet du kan komma på.
 
ANNONS