Annons

Canon EOS-1D Mark IV firmware

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Karlsson

Aktiv medlem
Canon 1D Mark4 Firmvare vidareutveckling

Har funderat en del på om Canon kommer att fortsätta utveckla sin Firmware för kameran! Det borde ju exempelvis gå att göra om menysystemet till samma som de nyare för att underlätta fokusinställningar med mera!

En annan sak jag funderat på är om justeringen av fokus i kameran är hårdvarustyrt eller mjukvarustyrt?
Om det är mjukvarustyrt borde det vara möjligt för Canon att lägga in dubbla justeringspunkter för zoomar som det är i de nyare modellerna?

Detta borde ju även gälla för andra modeller som 7D exv. Men min fråga gäller 1D:n. Det borde ju vara ett sätt att skapa mervärde för dom som köpt denna! Den var ju inte direkt gratis! Någon som har koll eller idéer?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har funderat en del på om Canon kommer att fortsätta utveckla sin Firmware för kameran! Det borde ju exempelvis gå att göra om menysystemet till samma som de nyare för att underlätta fokusinställningar med mera!
Version 1.1.1 är ganska ny så kommer det nya objektiv eller tillbehör så är det inte omöjligt att de gör justeringar. Men nya funktioner är inte troligt.

En annan sak jag funderat på är om justeringen av fokus i kameran är hårdvarustyrt eller mjukvarustyrt?
Om det är mjukvarustyrt borde det vara möjligt för Canon att lägga in dubbla justeringspunkter för zoomar som det är i de nyare modellerna?

Detta borde ju även gälla för andra modeller som 7D exv. Men min fråga gäller 1D:n. Det borde ju vara ett sätt att skapa mervärde för dom som köpt denna! Den var ju inte direkt gratis! Någon som har koll eller idéer?
En del av kameran är hårdvaruprogrammerat och annat styrs via firmware. En verkstad kan styra autofokusen med flera parametrar än man kan göra via menyn.

Sen ska man vara medveten om att det kostar en helt del i utveckling och kvalitetskontroll att utveckla en ny funktion. Eftersom det är en proffsmodell är Canon säkert angelägen att nya ombjektiv och tillbehör inte ska strula med kameran och justerar programvaran om det kommer nya prylar som strular. Men de tjänar ju inget på att ge nya funktioner till en utgången modell.
 
ANNONS