Annons

Ny leksak (FED-1)

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Hej igen Jonas!

Jo, jag har en Kiev 4K med ett 50/2,0 Jupiter-8 objektiv. Har legat i en kartong nånstans under säkert 30 år vid det här laget. Tillsammans med alldeles för många andra analoga kameror utspridda lite här och var, från subminiatyrkameror och till mellanformatare, samt en (ej alltför lyxig) storformatare...

Kom för inte så längesen fram till att jag borde ta mig samman och "gräva fram" bl.a. denna. De här gamla objektiven har ju vanligen en speciell återgivning och en härlig känsla, och verkar därför på senare tid ha blivit väldigt populära att använda på NEX-kameror etc. (och kommer kanske att bli ännu mer populära nu i och med introduktionen av spegellösa FF-systemkameror).
 

blixtkub

Avslutat medlemskap
Jodå, har ett helt gäng gamla sovjetkameror. De flesta används någon/några gånger om året förutom en Fed 3 som jag använder för jämnan.
Jag snöade in ganska hårt på rysskameror för några år sen och började samla på mig samt serva dem, de är lättskruvade och det finns mycket guider på nätet för diverse problem som kan uppstå.

Fed 5 och 4 gillar jag skarpt, de är så fula så de blir snygga. Fed 1 och tidiga Zorkis tycker jag är lite för bökiga att använda, men de är de snyggaste tycker jag.
 

beetle

Aktiv medlem
Har två Zorki 4 och två Fed 2 :) Har ett pågående projekt där jag försöker köra genom en sv/v film i respektive kamera i "samlingen". Har inte hunnit till ryssarna än men det skall bli snart hoppas jag! Bifogar en bild på en av mina ryssar.
 

Bilagor

olind

Aktiv medlem
Jag har nyss skaffat mig en FED2 med Industar 26. Första rullen är snart färdigfotad. Ska bli så spännande!

Jag skulle helst vilja ha dedär hopfällbara 50mm / f3.5 objektivet men de får bli nästa projket om jag nu trivs med kameran. Förutom sökaren tycker jag den är fin. Sökaren funkar men är inte skitbra :)
 

beetle

Aktiv medlem
Grattis! Själv har jag två FED2, en med 26 och en med 61. Har inte provat dom än men däremot har jag nu en film i en Leica Cl med en Jupiter-8!
 

Huggbävern

Medlem
Jag vet inte om det är OK att ägna sig åt trådarkeologi men i sökandet efter diverse sovjetiska kameror hittade jag den här tråden och ville bara dela med mig av erfarenheter och råd från norra Italien (en bekant från Lomografin):
First: Zorki 1, early Zorki 4, Zorki 5 and Zorki 6 have the better silk curtains. Really made to last. My Z1, Z4 and early Z4 have their curtains like new. The latter Z4 (and 4k) have good curtains; the quality is not superb as the previous models but I never have had a problem with these). Fed 2 (early models, not the one similar to Fed 3) has also very nice curtains. Fed 3, 4, 5 have bad curtains: after few rolls I needed to repair a microhole in two Fed 3, in two Fed 5 and one Fed 5B. Avoid these models.
Every soviet camera need a professional CLA: you need to substitute the old grease with a new lubrificant. After this CLA thei works very well.
 

Huggbävern

Medlem
Tillägger att jag har sedan länge en Lomo Kompakt Automat och gick igång på en hel del cylindrar då jag erfor att den inte är en kopia av Minox, varför jag var tvungen att köpa en Kiev35.
Där ska tilläggas att den är precis så bra (eller dålig) som ofta skrivs om den: äter batterier och glömmer tidvis öppna slutaren. Men bara för att den är en ”nästan-Minox” får den väl pryda kamerahyllan.
Den riktigt stora grejen är dock en FED-2 med ett Industar 61mm objektiv. Den här kameran funkar skitfint och gör det man säger åt den att göra (ta snygga bilder). Att den väger tre ton och låter som en fartygskanon gör inte saken sämre.
Sedan gjorde jag ett misstag och skulle beställt en halvformatare men fick hem en FED Mikron2. Funkar perfekt, lite tyngd i den med men mätsökaren funkar inte. Det jag skulle ha var en FED Mikron. Troligen blir det en Chaika lite senare.
Nyss beställde jag en Kiev-4AM. Jag kunde/borde beställa en tidig modell men ljusmätaren är så gräsligt ful.

Att köra sovjetisk har ju ingen annan innebörd än att man får använda lite annorlunda kameror och kameror som har lyxiga förebilder. Jag har på min önskelista en del äldre analogkameror från Kodak, Olympus och andra, men en halvformatare och en mellanformatare (med bälg så man kan spela livet i FILMskogarna) står överst på listan.

Mina ”ryssbilder” hamnar typ här.
 
ANNONS