Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony ILCA-77 II - uppdaterad version av SLT A77

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Intryck av A77 II efter 1,5 månad

Jag har sedan den 3 juni varit innehavare av nya A77 II. Det stora inkörningsprovet med kameran kom redan 4 dagar efter leveransen, då min dotter gifte sig i Högalidskyrkan, och jag blev ombedd att vara bröllopsfotograf.
Kan redan då konstatera att denna kamera är mycket tillförlitlig.
Autofokusen jobbade mycket säkrare än min gamla A77:a.
Blixtfunktionen, klart förbättrad,
Ljusmätningen tilltalar mig. Den var i och för sig bra på gamla A 77:an, men på något sätt så upplever jag denna som förbättrad.
Sökarfunktionen mycket bättre !!
Då jag satt vid honnörsbordet, var jag tvungen att delegera middagsbilderna till en annan person, som stängde av blixten, och kamerans Auto ISO fick jobba. Resultatet blev förbluffande bra. Alla bilder kunde justeras i Lightroom, och upplevs som väldigt levande.

Har varit ute med kameran och blivit imponerad på dess snabbhet vid fågelfoto.
Kameran var med på långsegling ner till Kiel. Ljusbehandlingen i motljus, är imponerande. Många sköna tall-ships vid avslutningen av Kielerwoche.

Har vid det här laget tagit ca. 2000 bilder, och konstaterar rent tekniskt har jag blivit en bättre fotograf, tack vare ett mycket bra verktyg.
Av någon anledning har min gamla A77:a fått vila sig mycket Dern senaste tiden.

De flesta av mina bilder hör hemma i familjekretsen och läggs inte ut på nätet.

//Bertil
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det behövs definitivt sådana här inlägg skrivna av användare som faktiskt har seriöst ANVÄNT Sonys senaste A-mountkamera!

Som motvikt till den direkt extrema svartmålning av detta system som pågått länge nu. T.ex. förutspåelsen att A-mount Götterdämmerung skulle inträffa under juli 2014, dvs nu... När detta inte skedde blev vederbörande försås tvungen att flytta fram G ytterligare ett halvår. Eller var det ett helt år? Lätt igenkännligt som ett av de mest utmärkande dragen för domedagsprofeter - när världen aldrig vill gå under på det datum som de med en sådan oerhörd självsäkerhet och trosvisshet har förutspått så flyttar de bara behändigt fram tidsangivelsen ett stycke till. Gång på gång på gång.

Själv har jag inte använt A77 II under 1,5 timme ens, men det har varit tillräckligt för att jag ska kunna känna igen det mesta av vad du skriver ovan (har inte testat med blixt eller något bildbehandlingsprogram).

Jag har hittills inte vågat skriva riktigt vad jag egentligen tycker om A77 II. Den är en knallsensation! I MIN värld.

Lycka till, A77 II är en kolossalt kul kamera som garanterat kommer att ge dig mycket fotoglädje! Även om det skulle visa sig finnas någon enstaka "Sony-knasighet". Det kameran faktiskt KAN prestera torde vara så oerhört mycket mera värt.
.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
T.ex. förutspåelsen att A-mount Götterdämmerung skulle inträffa under juli 2014, dvs nu... När detta inte skedde blev vederbörande försås tvungen att flytta fram G ytterligare ett halvår. Eller var det ett helt år?
Är vederbörande jag? (antar det)

Så det stämmer väl att det blev juli2014. Eller rättare sagt juni, för det var då den sista A-mount kameran presenterades, A77 II. Inget som förändrats där eller skjutits fram.

Om Sony skulle släppa fler A-mount kameror så har min förutsägelse varit fel, men det har de ju inte ännu i alla fall. Huruvida det blir nån mer är ytterst tveksamt, men OM de skulle göra det å kan du skriva det du nyss gjorde då, men inte nu. Än så länge stämmer det på pricken att A-mount dog juli 2014.

F.ö. så håller jag med om själva sakfrågan med A77 II. Det är en fantastiskt fin kamera. Jag har aldrig sagt någonting annat.


/Mats
 

sonya55

Aktiv medlem
På min sida

Det skulle vara VÄLDIGT kul om folk kunde börja lägga ut bilder som tagits med A77 II på recentionsbanken , så man får se om den ger SÅ mycket bättre bilder än A77 version ett............
Nikon D610 eller A77 II, några bilder från "glada" amatörer kommer avgöra vilken det blir (nån gång i slutet av september). Fotofirmorna (cyberphoto t.ex) skriver alltid att senaste modellen är MYCKET bättre men det är inte alltid det stämmer har jag lärt mig................Men dom måste väl säga så för att ruljansen ska fortsätta.................
Har jag lagt några jpeg i princip direkt ur kameran,om det kan vara till glädje.
Tycker inte det har varit behov av raw för kameran sköter sig så bra .
//Sven Olof
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Du kanske kunde kolla på sonya55s "Min sida"?
Tackar! Kan dock inte se någon större skillnad i bildkvalitet jämfört med föregångaren, det kanske är så att det börjar stanna upp i bilkvalitet? Kan dock tänka mig att AF och bruset i sämre förhållanden blivit bättre.........................Ska prova ett exemplar innan jag avskriver den helt, provade en D610 igår å nån större skillnad mot min D700 märkte jag inte hmmmmm..................
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Förbättringsstegen i bildkvalitet med nuvarande sensorteknologi blir allt mindre ju närmare man kommer vad som är möjligt med denna teknik, det är riktigt. Folk rapporterar dock fortfarande att de kan se förbättringar, fast man får kanske titta noggrannare numera.

När det gäller A77 II så är det dock så att de har förbättrat den i nästan alla andra avseenden också. Framförallt när det gäller autofokusen förstås. Den är markant snabbare än I:ans. Sedan syns t.ex. den nya skärmen (och även sökaren) klart bättre i direkt solljus. Hade möjlighet att testa detta lite under gassande sol igår, och när jag ställde in "Sunny Weather" för skärmen såg jag bra även när solen lös direkt på skärmen. Med alla andra kameror jag provat har sökarbilden blivit väldigt blaskig eller inte synts alls (har dock inte testat någon A7-kamera i solljus - tror att den ska ha samma typ av skärm som A77 II). Bilden i II:ans EVF syns också bättre vid solljus än vad I:ans gör.

Likaså i dåligt ljus - där klarar II:an att ge en klar sökar- sökar och skärmbild när I:ans har börjat se ut som "multifärgad möglig havregrynsgröt"...

Förefaller mig som att Sony i princip har fixat allt det som ägare av den tidigare A77-modellen har klagat på.
.
 

Skrotfotaren

Avslutat medlemskap
Förbättringsstegen i bildkvalitet med nuvarande sensorteknologi blir allt mindre ju närmare man kommer vad som är möjligt med denna teknik, det är riktigt. Folk rapporterar dock fortfarande att de kan se förbättringar, fast man får kanske titta noggrannare numera.

När det gäller A77 II så är det dock så att de har förbättrat den i nästan alla andra avseenden också. Framförallt när det gäller autofokusen förstås. Den är markant snabbare än I:ans. Sedan syns t.ex. den nya skärmen (och även sökaren) klart bättre i direkt solljus. Hade möjlighet att testa detta lite under gassande sol igår, och när jag ställde in "Sunny Weather" för skärmen så såg jag bra även när solen lös direkt på skärmen. Med alla andra kameror jag provat så har sökarbilden blivit väldigt blaskig eller inte synts alls (har dock inte testat någon A7-kamera i solljus - tror att den ska ha samma typ av skärm som A77 II).

Likaså i dåligt ljus - där klarar II:an att ge en klar bild när I:ans har börjat se ut som "multifärgad möglig havregrynsgröt"...

Förefaller mig som att Sony har fixat i princip allt det som ägare av den tidigare A77-modellen har klagat på.
OK, du äger en A77 II ? Bra att få lite info vad som förbättrats................
 

Znutt

Aktiv medlem
Hade möjlighet att testa detta lite under gassande sol igår, och när jag ställde in "Sunny Weather" för skärmen såg jag bra även när solen lös direkt på skärmen. Med alla andra kameror jag provat har sökarbilden blivit väldigt blaskig eller inte synts alls (har dock inte testat någon A7-kamera i solljus - tror att den ska ha samma typ av skärm som A77 II).
Hej
Tack för tippset. Blev mycket bättre. :)
Fungerade både på A99 och Nex-7
Har ej kollat på a77an ver I
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hej
Tack för tipset. Blev mycket bättre. :)
Fungerade både på A99 och Nex-7
Har ej kollat på a77an ver I
Väl bekomme! Ja, det blir en betydande skillnad.

Förutom A77 och A77 II så har såväl NEX-7 som A99 (och några till) skärminställningen "Sunny Weather", det är riktigt. Men utöver detta började Sony införa en hårdvarumässigt förbättrad skärm på många av de kameror som kom fr.o.m. hösten 2012. Dittills hade Sony använt en RGB-skärm på 0,9 MP (den bästa som var tillgänglig då). Men i samband med att de lanserade RX100, A99 och RX1 uppgraderade de skärmen hårdvarumässigt. Dessa kameror förseddes med skärmar med ett utökat kluster innehållande fyra RGBW "pixlar", vilket ger totalt 1,2 MB.

Innan de första kamerorna med RGBW-skärmar hade kommit ut på marknaden var belackare förstås snabbt framme och förklarade att en sådan skärmvariant, tvärtemot vad Sony hävdade, skulle vara SÄMRE i solljus än den traditionella RGB-skärmen. "W" betydde ju att Sony hade lagt till en kraftig helvit "pixel", men eftersom den inte innehöll någon färginformation så skulle resultatet istället bli att skärmbilden blir mera kontrastlös och ger blaskigare färger än den traditionella, hävdades det.

Nåväl, det visade sig snart att Sony visste vad de höll på med, till skillnad från dem som hela tiden baserar sina uppfattningar på tro, luft och inbillning... Alla som haft möjlighet att jämföra har kunnat se att RGBW-skärmen uppvisar bättre kontrast och bättre färger i solljus än den traditionella RGB-skärmen är kapabel att göra, särskilt när man ställer in "Sunny Weather" i menyn som sagt.

Några kameror jag sett har RGBW-skärm är:
A99, RX1-serien, A7-serien, RX100 II och III samt A77 II (har inte själv sett någon RX100, men den ska också vara försedd med denna typ av skärm).

Några kameror som har RGB-skärm är:
NEX-7, NEX-6 och A77.

Även när det gäller de tre sistnämnda kamerorna ovan finns dock möjlighet att välja "Sunny Weather" i menyn. Övriga Sony-kameramodeller kommer jag inte ihåg / har jag inte kollat hur det ligger tlll, så det överlämnar jag helt slappt åt den ev. intresserade att själv kollationera ...
.
 

afe

Aktiv medlem
När jag kör "sunny weather" på min A6000 blir det ofta en massa streck över hela bilden av högdagrar (antingen sånt som är urfrätt eller texten på skärmen), vilket stör en del. Blir det likadant på A77 II?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Har inte sett något sådant vare sig på A77 eller A77 II.

Jag utgår från att du inte har råkat koppla in zebra-funktionen (dessa ränder går ju diagonalt), men det är ju möjligt att skärmen på A6000 skulle kunna drivas av enklare elektronik än på de större kamerorna, så att A6000-skärmen kan bli överstyrd på nåt vis och "blomma"?

Borde väl finnas någon annan A6000-ägare här som kan kolla ifall det blir likadant på deras vid inkoppling av "Sunny Weather". Om inte deras uppvisar samma sak som din, så är det dags för en kontakt med Sony förstås. Eller köpa nån A77/A77 II. :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Kamera & Bild har testat A77 II och placerar den lika som Nikon D3300 vid sitt brustest, kan det verkligen stämma.

//Bengt.
 

jeens

Aktiv medlem
Tycker det bör stämma rätt bra, inte borde a77/2 vara så långt ifrån d3300 angående brusnivå.

mvh jensa
 

jeens

Aktiv medlem
Det skulle vara VÄLDIGT kul om folk kunde börja lägga ut bilder som tagits med A77 II på recentionsbanken , så man får se om den ger SÅ mycket bättre bilder än A77 version ett............
Nikon D610 eller A77 II, några bilder från "glada" amatörer kommer avgöra vilken det blir (nån gång i slutet av september). Fotofirmorna (cyberphoto t.ex) skriver alltid att senaste modellen är MYCKET bättre men det är inte alltid det stämmer har jag lärt mig................Men dom måste väl säga så för att ruljansen ska fortsätta.................


Är faktiskt positivt överaskad av min a77/2 + 16-50 nu när jag tagit lite bilder. Klart bättre än min gamla a77 som dock hade tamron 17-50f2.8.

ett par små bild ex;

mvh jens
 

Bilagor

Bengf

Aktiv medlem
Fina bilder, gamla A77 passade mycket bra med 16-50/2,8 autofokusen är jäkligt snabb med den, jag tycker också att men senaste FW som kom gjorde kameran bättre. Jag stängde av effekt och har skärmen ofta infälld mot kameran och använder EVF:n vilket ger en klart stabilare bild, jag ser inga svarta hål med den, kör jag 12b/sekund så har jag fortfarande en bild hela tiden, men förloppet är så blixtrande snabbt och den gamla tar väl till och med 13bilder på en sekund.

Avtrycket är mycket känsligt på min A77 så man får inte vara stel i fingrarna, lätt att missa att nypa fast första fokus när man hastigt skall testa 12b/sekund, på ett ögonblick har man 12 oskarpa bilder. Jag saknade ett tydligare halvläge på den, hur känns nya A77 II med avtrycket.

Kör nästan aldrig några seriebilder utan mest enkelskott, har bara helt kort testat dom olika hasthetslägena. Fina bilder som sagt A77II verkar att vara bra.

//Bengt.
 

Bertil Norberg

Aktiv medlem
Fortstta omdömen om A77 II

Kameran fortsätter att förundra mig hur nöjd jag är med nya investeringen.
Seglade ner till Utö i helgen och träffade mina seglarvänner, där en av killarna passade på att fylla 60. Det blev nästan 200 festbilder.
I mina ögon ett svårt ljus då det blev väldigt många motjusbilder i helgens starka solsken. Kamerans ljusbehandling tillfredsställer mig verkligen. Samma med autofokusen !!!! Gamla A77:an är ju bra , men här har det hänt något. med den nya kameran. Man plockar in nästan samtliga bilder som "lyckade". Att ett antal motiv inte blev så bra är ju inte kamerans fel.
Var även inne i gruvmuseet och kvarnen, där ljuskontrasterna var betydande. Nöjd fotograf.

Någon frågade om kamerans avtryckare. Om jag ställer kameran i low = 8 bilder / sec så måste jag trycka ner avtryckaren ordentligt. I läget Hi = 12/sec, så hinner jag inte att bryta vid en eller 2 bilder. Den skjuter 4-5 bilder direkt vid lågt tryck på slutaren. Det är mycket sällan jag kör i High speed läget.

Bifogar ett par hungriga trutar som flaxade runt sopbilen utanför en av krogarna på Fridhemsgatan. På mina promenader använder jag ofta mitt Tamron 18-270, som är både hyggligt snabbt och skarpt nog för mina walk arounds.

Återkommer senare med fler intryck.

Bertil
 

Bilagor

ANNONS