Annons

Långzoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maplecreek

Ny medlem
Hejsan!
Har skarpa funderingar på att göra mig av med några semizoomar som legat allt för länge och skaffa en zoom med en brännvidd på 400 mm i rimlig prisklass. Några förslag? Har bland annat sneglat på en Sigma DG 150-500 5-6,3 APO HSM, men inte hittat så många recensioner kring denna.
Tacksam för tips och förlag!

/Daniel
 

Maplecreek

Ny medlem
Har kollat en del på dyxum, kände mest att jag behövde inspiration och respons från annat håll med. :) Men visst har den fått bra recensioner!
 

eskil23

Aktiv medlem
Har bland annat sneglat på en Sigma DG 150-500 5-6,3 APO HSM, men inte hittat så många recensioner kring denna.
Visst finns det recensioner av den. Jag har en sådan, visserligen med Nikons F-bajonett, men ändå. Den är stor, tung och ljussvag, men i bra ljus kan den leverera riktigt bra bilder.
 

freddan_6

Aktiv medlem
Fast Sigma 50-500 4.5-6.3 "Bigma" verkar vara skarpare, om än rätt mycket dyrare. Titta även på den nya tamronen Tamron 150-600 f:5-6.3. Jag sparar pengar och det lutar åt tamronen.
 

sonya55

Aktiv medlem
Tamron

Hej, har precis köpt tamron 150-600 zoom.
Väldigt nöjd med vad jag prövat den hittills, lite mjuk på full öppning vid 600 mm men annars mycket! bra för de pengarna.
// Sven-Olof
 

equa

Aktiv medlem
Har också skaffat Tamronet 150-600 till min a77 II och är mycket nöjd. Väldigt tyst men snabb AF. Kollade om någon mikrojustering behövde göras men tyckte fokus satt exakt. Lite prblm i svag belysning men för det priset?? Igår skulle jag emellertid ta några bilder på månen och fick en besvärande dubbelbild (ghosting?). Skruvade loss UV-filtret men problemet kvarstod. La jag månen en bit från centrum hamnade den svaga dubbelbilden utanför ramen. Om molnigheten försvinner skall jag testa ikväll också.

Nog värt att kolla Minoltas 25-30 år(!) gamla objektiv också. Själv har jag beställt ett 200 mm 2.8, alltså ingen zoom.
Denna får lysande kritik på Dyxum: http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-80-200mm-F2.8-HS-APO-G_lens59.html. Kan tydligen användas med TC, kolla in en schyssst recension på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=SMLU_lFf6gM
 
ANNONS