Annons

Borde inte Sony lägga ner A-mount nu?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
12 bps fungerar vid vissa situationer vilket gör att det är svårt att beslå Sony med lögn, men gemene man förleds till att tro att det gäller i alla lägen. Liknande marknadsföring förekommer inom en massa områden dessvärre. Men ssv så gäller det inte inom kameravärlden bara Sonys A-mountkameror utan alla märken. Men förvisso kan 12 bps av många ses som en förledande gimmick.

Ang sensorer tror jag man nog måste erkänna att det skett ganska stora genombrott de senaste åren.
Och här har Sony spelat en av de största rollerna vilket företaget bör ha cred för. Det har ju gynnat såväl A- som E-mount samt andra märken som använder Sonys sensorer.

//Lennart
Jag syftade mest på första A77 då väntan var lång på ersättaren till A700. Sony skrev att man skulle få tidigare ägare att verkligen häpna av vad den nya modellen kunde prestera, nu var detta under en period när mer än en person undrade vad Sony ville med sina kameror, nu fick jag ett bra exemplar av gamla A77 och upplevde den aldrig som så många testare tydligen gjorde, jag förstod aldrig varför erfarna fotografer ofta snurrade så vilt på hjulen när dom tex ändrade bländare, hade aldrig några problem med min kamera.


För övrigt så håller jag med dig helt och fullt, toktabbarna är borta sedan några år, lite synd för flera tillverkare än bara Sony är väl den stora dominansen av telefonernas stora kunnande ( fickvänlig dator med inbyggd kamera och filmkamera )


//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Ska man tro Gary Friedman är en del toktabbar kvar (jag köpte hans bok om A6000 härom dagen, och den var delvis bra, men mest smygreklam för Sonys andra kameror och hans egna böcker). Det mest påtagliga exemplet är det Bengf beskyllde Nikon för i en annan tråd - nämnligen att det inte går att fotografera när bufferten är full innan den tömts helt. Så fungerar så vitt jag vet ytterst få kameror, men Sony A99 gör det (enligt Gary Friedman) ...
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag vet inte hur man skall placera Friedman i Sonyhistorien har inte läst några av hans böcker, Men då Sonymanualer inte tillhör dom bästa på marknaden precis, så verkar det som att en del har hittat eller förstått vad Sony vill mena lite bättre i alla fall. Vad jag där i mot sett på You tube är att Friedman inte drar sig för att demonstrera tabbarna, här var det A99:ans sena reaktion vid blixtbilder.

Vad gäller Nikon D7100 ( har inte det minsta att göra med A99:ans svagheter )- så skrev dpreview och visade i tabeller som dom brukar att kameran klarade 5 bilder i bufferten med Raw/Jpeg invalt men att man kunde köra vidare med 1b/sek som någon påpekade men att man fick stänga av några funktioner i jpeg menyerna.


Jag var bara förvånad över det låga antalet Raw-bilder eller Raw/jpeg som man kunde ta i ett svep 6 på den första och 5 bilder på den senare inställningen, modellen har tydligen en mycket bra följande autofokus och då är det väl bra med hyggligt stor buffert.


//Bengt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag vet inte hur man skall placera Friedman i Sonyhistorien har inte läst några av hans böcker, Men då Sonymanualer inte tillhör dom bästa på marknaden precis, så verkar det som att en del har hittat eller förstått vad Sony vill mena lite bättre i alla fall. Vad jag där i mot sett på You tube är att Friedman inte drar sig för att demonstrera tabbarna, här var det A99:ans sena reaktion vid blixtbilder.

Vad gäller Nikon D7100 ( har inte det minsta att göra med A99:ans svagheter )- så skrev dpreview och visade i tabeller som dom brukar att kameran klarade 5 bilder i bufferten med Raw/Jpeg invalt men att man kunde köra vidare med 1b/sek som någon påpekade men att man fick stänga av några funktioner i jpeg menyerna.


Jag var bara förvånad över det låga antalet Raw-bilder eller Raw/jpeg som man kunde ta i ett svep 6 på den första och 5 bilder på den senare inställningen, modellen har tydligen en mycket bra följande autofokus och då är det väl bra med hyggligt stor buffert.


//Bengt.
Med rätt inställningar i D7100 kan man köra 2-3 bilder per sekund med full buffer. Med A99 tar det däremot tvärstopp tills bufferten är helt tömd (vilket i alla fall jag tycker är värre). Jag har inte själv testat detta, så det är fullt möjligt att Gary Friedman hittat på det ...

Om det nu stämmer tycker jag det är en klart värre miss än Nikons nedsaktning, men det är ju inte tillräckligt för att lägga ner produktionen. Så,länge folk betalar för A-fattningen är det nog värt att hålla liv i den med något hus då och då och några objektiv med uppdaterad coating.

För övrigt kan jag inte rekommendera boken jag köpte. 70% av den (eller mer) är generellt och har inte med A6000 att göra, och en del råd och inställningar som rekommenderas är rent korkade eftersom de inte nyttjar kamerans hybridfokus på bra sätt (tycker jag). Inte värt USD 25!
 

Bengf

Aktiv medlem
För att älta Nikon några rader till, så var det faktiskt några Nikongubbar som reagerade på buffertens kapacitet hos D7100, vilket deras slutsats var att en ersättare till D300 kunde vara på gång, D300 har en bättre buffert och är tydligen lite stadigare byggd allt enligt Nikonägare själva, Nikonägare tolkade detta som att man ville visa på skillnader till en eventuell ersättare.


Gamla A77 som jag har, har inte någon bra buffert vilket också mycket riktigt den fick kritik för, troligtvis sämre än D7100, man kunde razzla 13 b/sek enligt någon testare sedan fick man vänta 5 sek för att kunna köra igen, hur de var vid 3 b/s invalt kommer jag inte i håg nu på stört. som jag använder gamla A77 så märker jag inte av den svaga bufferten.


//Bengt.
 

Znutt

Aktiv medlem
Nja

Med rätt inställningar i D7100 kan man köra 2-3 bilder per sekund med full buffer. Med A99 tar det däremot tvärstopp tills bufferten är helt tömd (vilket i alla fall jag tycker är värre). Jag har inte själv testat detta, så det är fullt möjligt att Gary Friedman hittat på det ...
Testat
Stämmer ej (sorry!!)
Nu vet jag inte hur han fyllde bufferten. Men på min om jag sätter den i raw+jpg och Hi matningsläge 1/1000 del om MF.
Så matar den först snabbt sedan kommer den ner i någon slötakt typ typ 1-2 bilder i sekunden dock ojämnt. Dock stoppade den aldrig efter 176 exponeringar (då jag tröttnade på motivet ;) ) .... detta med 16% batteri i....
Har dock ett 95 MB/s kort i

Tycker Garry haft bra saker med i sina böcker dock skulle man kunna sortera bort gammal skåpmat....
 

equa

Aktiv medlem
a77 II lägger också av i raw + jpeg-läget efter hur många exponeringar vet jag inte. Sen svarar inte kameran under minst tjugo sekunder. Förvånar mig att de inte fixat ett strypläge a la D7100. Programmeringsmässigt kan det knappast vara ogenomförbart. Får väl hoppas på nytt firmware här.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Angående Gary Friedman

Jag tror Friedman har gjort stor nytta för många. Om Anders inte tycker sig hitta så mycket nyttigt i en manual för A6000 så kan det väl vara så men jag tror han spelat roll på minst två plan:

1. För det första fyller han en stor uppgift där hans manualer blir en väldigt bra väg in för nya användare där han förklarar varenda funktion i Sonys en kameramodell för de som har just en sådan. Kan man absolut inget om fotografi eller har begränsade kunskaper, så får man i sitt sammanhang en varsam väg in i fotograferingens ABC. Han ger dessutom en massa tips från olika scenarier som en del kan lära sig en hel del av.

2. För det andra finns ett antal delsystem som många slöfockar som tror att de begriper allting och saknar ödmjukhet att lära sig nya saker aldrig skulle snubbla över utan vägledning. Det är precis samma sak med de som by "trial and error" tror att de exv. kan lära sig använda Lightroom fullt ut utan att läsa på genom att exv. studera något av Kelby eller Kloskowski. Moderskeppets ytliga alster är tyvärr inget man blir en djup LR användare av.

Det finns dessutom ett antal funktioner i Sony-kameror som Sony begravt djupt nere i menysystemen i flera modeller. Risken är stor att en användare övertygad om sin egen förträfflighet med ansatsen att inget nytt finns under solen att lära sig om kamerateknik, missar detta.

Friedman har lyft ett antal av dessa tekniker och den listan kan göras rätt lång. Jag har inte sett någon annan borra så i exv. blixtsystemet. I någon modell var exv. förstoringsläget i Live View begravt och måste slås på aktivt. "Eye focus" i A7r fick jag nys om genom Sonys säljfolder för modellen och en (koreansk!) film men även den funktionen måste aktiveras i flera steg för att hoppa igång och även det hade Gary faktiskt koll på.

Så jag ger inte så mycket för den antiintellektualism man ofta möter kring frågor som dessa. Jag tycker det är synd också för de som kanske byter märke och skaffar Sony efter att ha haft något annat. Risken är då stor att man missar saker för att man tror att Sony nödvändigtvis löser tekniska problem som man vant sig vid tidigare.

Jag tycker det är lika synd att användare av kameror liksom tidigare datoranvändare missar många smarta funktioner bara för att de tror att de begriper allt de ställs inför helt intuitivt. När jag var produktchef för Microsoft-produkter i gamla Esselte Datasoft så lyfte Microsoft att genomsnittsanvändaren av exv. Word for Windows och Excel bara använde knappt 10% av funktionerna i de programvarorna. Förhoppningsvis är siffrorna betydligt högre i Lightroom för att det är dedikerad mjukvara som riktar sig till yrkesfolk och entusiaster i första rummet men det finns massor där som många bara går förbi i sin okunnighet.

Jag tycker alltid att det är tråkigt när folk raljerar med sin brist på att vilja lära sig nya saker i ett forum som till stor del handlar om just detta. Jag blir lika trött när jag läser inlägg som de i en parallell tråd som handlar om nedläggningen av några fotoskolor. Där kan man läsa att Cartier Bresson minsann inte behövde några studier vid någon fotoskola för att ta sina bilder. Han var ju självlärd som många. Jag har bara svårt att se varför det skulle vara någon större nackdel att både vara skolad och tillämpa sina kunskaper i fält istället för att bara vara hänvisad till trial and error. Jag hade säkert tagit en del bättre bilder på mina resor under 70-talet om jag haft bättre tekniska kunskaper om fotografi vid denna tid.

De som bara levt med det digitala kan nog inte riktigt föreställa sig vad begränsat det analoga var när det gällde ens förståelse för vad som påverkat det tekniska resultatet. Det fanns inget EXIF (den fick man stå för själv genom att notera i sin anteckningsbok) och det tog ibland veckor ibland att få tillbaka några diarullar. Var man ute på långa resor kunde det ta månader och halvår. Man hade dessutom inte råd att ta så många bilder som idag och därigenom fick man inte lika många bilder att analysera och lära sig av. Men det fanns faktiskt böcker då också och de läste vi, jag och många andra.
 

Znutt

Aktiv medlem
a77 II lägger också av i raw + jpeg-läget efter hur många exponeringar vet jag inte. Sen svarar inte kameran under minst tjugo sekunder. Förvånar mig att de inte fixat ett strypläge a la D7100. Programmeringsmässigt kan det knappast vara ogenomförbart. Får väl hoppas på nytt firmware här.
Det kanske är så med a99 också om man släpper avtryckaren! Jag höll avtryckaren inne? Då stoppade den inte!
Inte så intresserad av fps. Hinner ej testa.
Min står ofta på ir självutlösare då funkar både sladd och vanligt avtryck
 

sonya55

Aktiv medlem
Snabbt minne

a77 II lägger också av i raw + jpeg-läget efter hur många exponeringar vet jag inte. Sen svarar inte kameran under minst tjugo sekunder. Förvånar mig att de inte fixat ett strypläge a la D7100. Programmeringsmässigt kan det knappast vara ogenomförbart. Får väl hoppas på nytt firmware här.
Hej, jag har kört A55, A77 och A77m2 och den sistnämnda är problemfri även vid långa serietagningar med raw+jpeg. Jag tror att man måste satsa på snabba och högkvalitets minneskort dvs >90 mbit/s
// Sven-Olof
 

equa

Aktiv medlem
Hej, jag har kört A55, A77 och A77m2 och den sistnämnda är problemfri även vid långa serietagningar med raw+jpeg. Jag tror att man måste satsa på snabba och högkvalitets minneskort dvs >90 mbit/s
// Sven-Olof
Ja, det kan vara mitt minneskort, SD Ultra SDXC 30 MB/s. Finns snabbare har jag förstått.
 
ANNONS