Annons

Nikon FF eller Sony A7R

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexEliasson

Aktiv medlem
Hej!

Jag står och velar för tillfället, egentligen behöver jag ingen hjälp med de tekniska skillnaderna utan hur det ser ut på den optiska sidan samt skillnader i handhavande från personer som eventuellt kört med både nikon FF (d750, d600, d800 etc) Sony A7R eller motsvarande från Sony.

Vad jag förstår har Nikon ett större utbud av optik än vad Sony har (om vi bortser från eventuella adaptrar som finns för Sonys system). Frågan är om och hur mycket bättre optiskt är nikons optik - rent ekonomiskt så tänker jag på optik i 15.000 klassen och nedåt.

Ni som prövat både och - hur upplever ni användandet på en daglig basis, Sony kontra Nikon. Sonys spegellösa kameror är ju en hel del mycket mindre och lättare. Självklart kan jag pröva i butik men det är i butik, jag vill veta hur de upplevs ute i fält, med optik i olika storlekar och vikt.

Jag använder i dagsläget en Nikon D7100 med optik för både DX och FF så nikonspåret har lite försprång redan där.

Jag upplever att ett byte till FF skulle gynna mig då jag ofta saknar framförallt ÄNNU bättre lågljusegenakaper, D7100 är bra men jag skulle vilja komma åt aningen bättre prestanda i detta avseende. Även det kortare skärpedjupet lockar.

Jag har länge spanat in D750 men är osäker på om det är värt att gå från en 24mpx senor till en annan större sådan - känns som att 36mpx senor är The way to go. I sådana fall står valet mellan D800(E) och D810 där D810 ligger aningen för högt i budget om jag även kompletterar med en ljusstark normalzoom som jag saknar för FF sensor.

Skulle jag köra på en Nikon har jag redan optiken, skulle eventuellt komplettera med en Tamron 24-70 2.8 eller Nikon 24-70 2.8.

Jag kommer även då att behålla min D7100 som andrahus för att få det extra omfånget vid telefoto samt 2 kameror vid ex bröllopsfotografering.

Vid köp av A7r skulle jag behöva investera i ny optik samtidigt och det skulle bli kostsamt, samtidigt är huset aningen billigare, frågan är hur det kommer vara att använda, vikten är ett plus när den hänger på axeln men hur är det när man står och skjuter?

Jag fotograferar främst landskap med vidvinkel samt bröllop så autofokusen är något som är nödvändigt ungeför 30% av tiden. Till landskapsfotograferingen tycker jag att Sonys focus peaking verkar intressant - någon som har erfarenhet av denna? Hur tycker ni det fungerar rent praktiskt?

Slutligen - min budget ligger som högst på 30.000 kr - eventuell försäljning av D7100 m optik och tillbehör skulle kunna höja budgeten med några tusen men då blir det att leva med en kamera och två skulle onekligen vara en fördel vid bröllop..

Lite rörigt kanske det blev men har ni åsikter om vardera system och har kört med de båda så kom gärna med en kommentar om vad ni tycker och föredrar - i slutändan måste jag nog ändå testa mig fram men det är alltid skönt att få höra från de som kan innan.

Tack på förhand.
 

horvendile

Aktiv medlem
Obs, jag har inte använt Sonys system så egentligen är det inte mig du ber svara. Men ändå, lite kort:

* Storlekskillnaden tror jag mest är relevant när man använder små objektiv. Hänger man på något större blir systemens totala storlek och vikt inte lika disparata.

* Nackdel Sony (jag har alltså bara läst detta): Långsammare och mer svåranvänd autofokus. Vibrationer från slutaren som kan vara irriterande för den som försöker krama ut maximal skärpa; vanligtvis välunderrättad källa påstår att det är svårt att verkligen få ut 36 Mpix. Raw-filer med informationsförlorande komprimering, skulle också kunna störa landskapsfotografen.

* Fördel Sony: Lättare manuell fokusering. Huset är mindre och lättare än en DSLR, det går inte att komma ifrån.

Optik: notera att Sony har mycket f/4-zoomar. Rimligen är detta för att hålla ned vikt och storlek. Men det förtar också en del av poängen med att köra fullformat, om man vill använda zoomar - samma resultat erhålls i princip med f/2,8 på DX.

Nu låter jag rätt gnällig angående Sony. Det kan vara orättvist, det är ett intressant system. Men det finns några "men" att hålla reda på, varav jag nämnt några här. Man kan vara helt ok med dem, men man bör känna till dem.

Hm, vet inte om det här var svar på så mycket.
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Obs, jag har inte använt Sonys system så egentligen är det inte mig du ber svara. Men ändå, lite kort:

* Storlekskillnaden tror jag mest är relevant när man använder små objektiv. Hänger man på något större blir systemens totala storlek och vikt inte lika disparata.

* Nackdel Sony (jag har alltså bara läst detta): Långsammare och mer svåranvänd autofokus. Vibrationer från slutaren som kan vara irriterande för den som försöker krama ut maximal skärpa; vanligtvis välunderrättad källa påstår att det är svårt att verkligen få ut 36 Mpix. Raw-filer med informationsförlorande komprimering, skulle också kunna störa landskapsfotografen.

* Fördel Sony: Lättare manuell fokusering. Huset är mindre och lättare än en DSLR, det går inte att komma ifrån.

Optik: notera att Sony har mycket f/4-zoomar. Rimligen är detta för att hålla ned vikt och storlek. Men det förtar också en del av poängen med att köra fullformat, om man vill använda zoomar - samma resultat erhålls i princip med f/2,8 på DX.

Nu låter jag rätt gnällig angående Sony. Det kan vara orättvist, det är ett intressant system. Men det finns några "men" att hålla reda på, varav jag nämnt några här. Man kan vara helt ok med dem, men man bör känna till dem.

Hm, vet inte om det här var svar på så mycket.
Bra svar. Blir lite att kolla en extra gång på. Vibrationer från slutaren låter inte som någon höjdare direkt.

Att optiken inte "riktigt räcker till" är en annan sak jag ska kolla på, just ljusstyrkan är som sagt en av anledningarna till ett eventuellt byte/tillskott.

Tack för att du tog dig tid att svara.
 

horvendile

Aktiv medlem
Ingen orsak.
Du kanske redan sett det, men en fotograf jag kommit att få förtroende för, Ming Thein, har använt och recenserat både Nikons modeller (kanske inte D750) och A7R och A7II. Hans hemsida finns här
http://blog.mingthein.com/
Men just nu hinner jag inte leta upp direktlänkar till recensionerna.

Personligen skulle jag om jag var i ditt läge fundera på om inte en D750 eller lätt begagnad D800 var bästa vägen - men jag är inte du, det landar som vanligt i preferenser i slutändan.
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Det ska jag definitivt kolla in. Tack!

D750 ligger närmast för tillfället, det är väl bara sensorn om man ska börja jämföra pixlar som är ett frågetecken.

D800 är ju större och tyngre men det kan ju ses som gratis styrketräning att släpa på lite extra vikt. Den passar mina händer så det blir ett svårt val oavsett vad jag väljer i slutändan.
 

Loba

Aktiv medlem
SONY special

Ja som sagt så en av specialarna med SONY är att fotot tas direkt med Live wiew.
Bonus blir att fotografera lågt eller högt blir enkelt.
Det är helt enkelt en annan kreativ bild värld.
Jag har båda systemen Nikon 800 och SONY A99/ NEX7.
SONY är nåt annat vad det gäller bildmöjligheter, men action är inte positivt.
Men försök att prova innan du eventuellt byter.
Man skal ju också bli vän med systemet
 

PerK

Aktiv medlem
Från Nikon till Sony

Jag bytte från Nikon till Sony för snart ett år sedan. Utlösande faktor var att jag ramlade i havet bärandes min D800. Jag klarade mig, men inte kameran. Hade tänkt utvärdera vilket system för framtiden 2015, men nu blev det akut. Medan jag väntade på försäkringspengarna mognade ett beslut att gå till Sony fram. Varför?
Nikon: konservativt, inget nytänkande, stort, klumpigt, tungt. Är inte så ung och har en sliten rygg.
Sony: Innovativt, nydanade, mindre, lättare.
A7-serien är den första av sitt slag och är därmed inte så mogen som Nikons DSLR. Men är väldigt trevlig och smidig att använda. Jag har ägt ett antal Nikon, både film och digital. Med D300 var det en myucket bra kamara men jävla stor och klumpig redan den - jämfört med film.
Trots att Nikon hållit på så länge är t.ex. menyerna direkt användarfientliga. Det är bara Leica T som har ett modernt digitalt användargränssnitt (dom tog in en från Apple för att göra det).
Sony är något bättre när det gäller menyerna.
Ovan skriver någon som inte använt en A7R om slutarvibration. Det är ett mindre problem. Det yttrar sig med vissa objektiv vid slutartider 1/40 till 1/250. Vanligt med 70-200/ OSS, någon gång med 55/1.8, aldrig med 35/2.8, 16-35OSS, Samyang 135/2, Leica 90/4, MicroNikkor55/2.8
Objektiv: Det beror mycket på vad du fotar. DSLR framtid är som niche-kamera, t.ex. foto med långa brännvidder.
Bildkvalitet: Sony har inte alternativet icke-förstörande RAW vilket är negativt, för att inte säga korkat av Sony. Men: När jag jämför D800 och A7R A2 utskrifter av liknande motiv är A7R bättre!
Vänta med att bestämma dig! Snart kommer A7RII där en del av kamerans barnsjukdomar rättas till, samt bildstabilisering i kameran.
Båda kamerorna är utmärkta, blir det dåliga bilder är det "skit bakom ratten" som är problemet... Tro mig jag vet :)
Per
 

sonya55

Aktiv medlem
Hej, har haft olika system genom åren men nu kör jag Sony A77M2.
Vad gäller befintlig Nikon optik ska det inte vara något problem med alla adapter som finns att tillgå.

Focus peaking ger enligt min åsikt helt nya möjligheter att fånga bilden i flykten, man behöver inte ha blicken i sökaren hela tiden utan kan snabbt på den vinklingsbara skärmen se vad som är skärpa på och ta bilden som annars missas pga att när man får bilden i sökaren är det för sent.....

Vad gäller bröllop har Sony vad jag vet ansiktsigenkännande AF som kan rangordna vem som skall vara i focus. På mina A77 fungerar det klockrent, jag skulle tro att det finns på A7 åxå.

Hoppas det kan vara till hjälp
Sven-Olof.
 

Bengf

Aktiv medlem
ANG liten eller stor kamera, som är en evig diskussion på fototrådar, så finns det flera sätt att vinkla till fördel eller nackdel. Den tunga kameran har sin vikt i huskroppen, och visst det har den lilla kameran också. så man har möjlighet att välja själv vilket objektiv man sätter på kameran, då bestämmer man totalvikten själv så att säga.

Sedan finns självklart några nackdelar som litet batteri ( reservbatteri fickan )- för tungt stort objektiv passar sämre, även om större objektiv än vad man tror går att använda, beror mycket på hur man håller kameran, aldrig lika perfekt som den större kameran, men många nya DSLR-FF är numera inte eller så stora, man bantar ner dom också.


Det är ovanligt mycket sportfotografer/Fågelfotografer numera, jag vet inte om det är så att motiven ändrar sig över tid, och det är så klart möjligt, så där åker spegellösa kameror på stryk än så länge. dom spegellösa är lite otäcka små varelser som sprider sig och hotar Gammelkameran och det är inte nådigt


//Bengt..
 

horvendile

Aktiv medlem
I och med att du redan har en del optik för Nikon ligger det rent ekonomiskt närmast till hands att fortsätta i det systemet.
Det betyder inte automatiskt att det är rätt att göra det; det kan mycket väl vara så att det är vettigt för dig att byta system. Men i så fall tycker jag att du ska veta precis varför du gör bytet, så att du inte bara agerar på en vag känsla att det du byter till är modernare (vilket det tvivelsutan är, men modernitet i sig är ett rätt luddigt skäl till byte).
 

bentelkalb

Aktiv medlem
I och med att du redan har en del optik för Nikon ligger det rent ekonomiskt närmast till hands att fortsätta i det systemet.
Det betyder inte automatiskt att det är rätt att göra det; det kan mycket väl vara så att det är vettigt för dig att byta system. Men i så fall tycker jag att du ska veta precis varför du gör bytet, så att du inte bara agerar på en vag känsla att det du byter till är modernare (vilket det tvivelsutan är, men modernitet i sig är ett rätt luddigt skäl till byte).
Jag tycker Dan sammanfattar det bra.
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej

Jag släpar omkring på en D300 och 16-85 och ibland även en sb-800. Detta blir en ganska tung best. Min åsikt är som följer, är jag ute efter att fota är min kamera oslagbart effektiv. Så fort kameran krymper går det nästan ofelbart ut över användarvänligheten. Jag läste precis testet på A7II och det skiljer 150 gram upp till en D750, den skillnaden är mer eller mindre oviktig med tanke på inbyggd blixt som ger CLS på Nikon. Jag tycker att de spegellösa går alltmer mot större dimensioner, NX1, A7II, GH4, och DSLR mot mindre, D750/610.
Jag noterar att DSLR har den tilltalande egenskapen att kunna lämnas påslagna stående på en byrå i en vecka eller månad med bibehållet fokusavstånd, zoomläge andra egenskaper som lätt avläsbar LCD och reglage och kameran kan användas direkt utan bekymmer.
Ursäkta jämförelsen..... men de flesta spegellösa system framstår ännu så länge lite som enfrågepartier. Alla har sina specialegenskaper där man är jättebra men på andra områden faller igenom helt, exempelvis Samsung-Wifi, Sony-högiso, Fuji-bra objektiv och bra ooc jpg, Pentax-yttepyttiga dimensioner. Nikon och Canon DSLR gör nästan aldrig bort sig bortsett från den gammeltekniska spegelmekanismen, men det spelar väl egentligen ganska liten eller kanske rent av ingen roll, jag menar släng på en vettig zoom eller ett ljusstarkt objektiv och blixt då är det "stora" huset väldigt bekvämt.
 

matti

Aktiv medlem
Kan Sony A7R styra extern blixt trådlöst via inbyggda blixten? Sony A6000 kunde inte det (hade en sån)...det tyckte jag var lite tråkigt. Sen finns inte alla trevliga tredjepartsobjektiv i Sony E-fattning...t.ex Tamrons 150-600. Men det kanske kommer mer objektiv med E-fattning framöver. Hursom...jag gick tillbaka till Nikon F från Sony av bl.a ovan nämnda anledningar :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nu är väl spegellösa kameror knappast förstahandsval ifall man vill köra med superlånga teleobjektiv. Men Tamron 150-600 går annars alldeles utmärkt att köra på E-mountkameror. Med LA-EA4-adaptern får man snabb fasdetekt-AF.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Kan Sony A7R styra extern blixt trådlöst via inbyggda blixten? Sony A6000 kunde inte det (hade en sån)...det tyckte jag var lite tråkigt.
---
Sony A6000 kan styra externa blixtar trådlöst, men man måste använda (t.ex.) den lilla controller-blixten HVL-F20M.

A7-kamerorna har ingen inbyggd blixt, så där måste man förstås alltid montera på någon blixt med controller-funktion för fjärrstyrning, som HVL-F20M eller någon annan.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Men det kanske kommer mer objektiv med E-fattning framöver.
---
Du kan stryka "kanske". :)

Vad jag kan se ger Sony järnet när det gäller att få fram FE-objektiv. Enligt deras lens roadmap kommer det ju ytterligare 7 st inom ett år, varav en hel del verkar komma att bli ljusstarka objektiv.
 

matti

Aktiv medlem
Ok. Jag menade inbyggda blixten. Var hittar jag t.ex Tamron 150-600 i E-fattning...eller Tamron 90/2,8 VC macro. Bägge jättebra prisvärda tredjepartsobjektiv. Vad kostar adaptern du nämner. Vad kommer Sonys egna varianter kosta. Kanske jag raljerar lite...men ni fattar... ;-)
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Kan Sony A7R styra extern blixt trådlöst via inbyggda blixten? Sony A6000 kunde inte det (hade en sån)...det tyckte jag var lite tråkigt. Sen finns inte alla trevliga tredjepartsobjektiv i Sony E-fattning...t.ex Tamrons 150-600. Men det kanske kommer mer objektiv med E-fattning framöver. Hursom...jag gick tillbaka till Nikon F från Sony av bl.a ovan nämnda anledningar :)
Hej!

Nu blir det detaljerat…..men Nikon har en liten svart plastskärm man kan sätta framför den inbyggda blixten som ser till att inget ljus från den inbyggda blixten påverkar motivet eller resultatet. Jag har märkt att i vissa lägen kan den inbyggda blixtens signalblixt skapa röda ögon hos motivet eller ljusa upp exponeringen på korta avstånd och/eller mörka områden i bilden där den fjärrstyrda blixten av olika anledningar inte lyser ut. Jag vet uppriktigt inte om Sony har motsvarande men tillbehöret sitter ständigt på min kamera.
 

professorb

Aktiv medlem
Intressant att Sony A7 II har blivit klart större och tyngre än föregångarna. Med samma spec. som en Nikon D750 är den ju faktiskt tyngre (kamera+liten blixt+ extra batteri så att man klarar sig en dag).

Vad är då fördelen med en spegellös som A7?
 

snap01

Aktiv medlem
om man kör mycket o plåtar mycket tror jag att sony a7 klarar sig sämre än tex mina D800. En av dom har snart gått 300000 exponeringar o om man tex ser till batteri tid så är den klart bättre än på mindre kameror som tex Fuji xt-1 o sony a7.

Visst mina D800 är slitna gummit sitter inte fast glappar lite på en a joysticken men kamerorna funkar inget strul. Är man stressad o det är trångt etc så kommer man förr eller senare slå i kameran hårt o det har hänt med tex mina D800 en gång med blixten på då gick foten av ordentligt var bara att skrota dyrare att laga än att köpa ny blixt men huset inte en skråma funkade klockrent. Den enda Nikon kamera jag haft strul med var D700 men det var samma fel o uppstår bara om du kör mycket med blixt men jag har inte haft det problemet på D800.
Sedan så glappar gummit på tex min 14-24 jämnt o ständigt men brukar byta det när jag servar kameran.

Så varför jag tror att tex Nikon D800 är bättre än Sony A7 i hårt arbete är
bättre batteritid
starkare hus tål mer
mer objektiv o blixtar tillgängligt
bra service på lagning etc om du är pro


Om vi ser till bildkvalitet kvittar kamera svårt att se skillnad jag brukar tex köra fuji xT-1 utomlands o det funkar bra tar inte lika mycket bilder o inte med blixt. Så om du vill ha en arbetshäst till kamera så funkar tex Nikon D800 jäkligt bra trots små skavanker dom gummit släpper joysticken glappar men dom går ändå.
 
ANNONS