Annons

Senaste Sony DSLR med optisk sökare?

Produkter
(logga in för att koppla)

LRV-

Medlem
Hej folket!

Sitter på en gammal a300, och testade i helgen en a65 i hopp om att jag skulle kunna överbrygga min rädsla för elektroniska sökare, men så vart inte fallet. Jag blir bara inte riktigt helt bekväm.

Nu till min fråga; jag vill uppgradera mig, och undrar således om någon vet vilken den senaste modellen av Sonys DSLR (a-fattning) är? Är det a580, eller har jag missat någon modell?

Tacksam för svar!
 

js1

Aktiv medlem
Jag hade samma farhågor ang EVF men tro mig, du kommer att vänja dig fortare än du tror och idag ser jag bara fördelar med EVF:n och möjligheter till live-view via den vinklingsbara displayn. Jag saknar inte OVF:n. Dessutom börjar kamerorna med OVF bli gamla nu och du får så mycket mer kamera med de moderna sensorerna i de nya kamerorna.
 

LRV-

Medlem
Jag hade samma farhågor ang EVF men tro mig, du kommer att vänja dig fortare än du tror och idag ser jag bara fördelar med EVF:n och möjligheter till live-view via den vinklingsbara displayn. Jag saknar inte OVF:n. Dessutom börjar kamerorna med OVF bli gamla nu och du får så mycket mer kamera med de moderna sensorerna i de nya kamerorna.
Absolut finns det fördelar, utan tvekan. Jag har en Fuji x10 med evf, och den är ganska trevlig att använda. Det som gör mig mest orolig är att jag gärna fotograferar sport. Evf + rörliga motiv ringer inte bra i mina öron, men jag kanske är för känslig?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Absolut finns det fördelar, utan tvekan. Jag har en Fuji x10 med evf, och den är ganska trevlig att använda. Det som gör mig mest orolig är att jag gärna fotograferar sport. Evf + rörliga motiv ringer inte bra i mina öron, men jag kanske är för känslig?
Det har hänt mycket på den fronten nu senaste åren, A65 som du provade är inte numera inte speciellt representativt exempel på hur bra en elektronisk sökare kan fungera. Skillnaden i sökarupplevelse för rörliga motiv mellan den och till exempel en A77 II är himmelsvid. Den sistnämnda kameran fungerar mycket bra för fotografering av rörliga motiv, även sett till sökarupplevelse.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Jag hade samma farhågor ang EVF men tro mig, du kommer att vänja dig fortare än du tror och idag ser jag bara fördelar med EVF:n och möjligheter till live-view via den vinklingsbara displayn. Jag saknar inte OVF:n. Dessutom börjar kamerorna med OVF bli gamla nu och du får så mycket mer kamera med de moderna sensorerna i de nya kamerorna.
Ja som ett tomt batteri, du kan inte titta genom sökaren utan att det går batteri. För övrigt finns live-view även på spegelkameror.
 

equa

Aktiv medlem
Ja, a580 kom aug 2010 och borde vara deras sista DSLR.
Har en a77II och EVF:n fungerar mycket bra även på snabbt rörliga motiv.
Stänger man av live-vieweffekterna beter den ju sig exakt som en DSLR med största bländaröppning ända till tagningsögonblicket.
 

sonya55

Aktiv medlem
Mera batteri

Ja som ett tomt batteri, du kan inte titta genom sökaren utan att det går batteri. För övrigt finns live-view även på spegelkameror.
Jag har A 77 både m1 och A77m2. Och ja, dom förbrukar batteri och mest A77m2.
Men man klarar gott o väl ett rejält fotopass m,ed två batterier.
Vinsten med evf är så stor att den batterikonsumtion som blir är klart godtagbar.
Har man vant sig vid en modern evf är den iaf i mitt tycke klart överlägsen

Med vänlig hälsning, Sven Olof
 

LRV-

Medlem
Jag har A 77 både m1 och A77m2. Och ja, dom förbrukar batteri och mest A77m2.
Men man klarar gott o väl ett rejält fotopass m,ed två batterier.
Vinsten med evf är så stor att den batterikonsumtion som blir är klart godtagbar.
Har man vant sig vid en modern evf är den iaf i mitt tycke klart överlägsen

Med vänlig hälsning, Sven Olof
Tack för svaret! Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag någonsin kommer att bli klokare i ärendet. Jag sitter på en liten samling trevliga objektiv, vilket gör att jag gärna skulle vilja fortsätta med Sony. Å andra sidan känns det som om att jag själv, undermedvetet, hela tiden lutar åt en kamera med OVF. Kanske får ta och klämma lite på en A77ii och se hur jag känner. Annars är det ju inte värre än att man kan ha två (!) system :)
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för svaret! Jag kan inte riktigt bestämma mig om jag någonsin kommer att bli klokare i ärendet. Jag sitter på en liten samling trevliga objektiv, vilket gör att jag gärna skulle vilja fortsätta med Sony. Å andra sidan känns det som om att jag själv, undermedvetet, hela tiden lutar åt en kamera med OVF. Kanske får ta och klämma lite på en A77ii och se hur jag känner. Annars är det ju inte värre än att man kan ha två (!) system :)
Jag tycker att du absolut skall gå in i en butik och testa både en modern systemkamera med OVF och med EVF. Då kan du kanske se lite åt vilket håll som kanske passar dig bäst.

Däremot så kan det självklart aldrig ersätta att testa kameran i fält (svårt att få de situationerna direkt i butik som efterliknar de lite knivigare verkliga sådana).
 
ANNONS