Annons

Uppdatera min Canon-utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

JohnnaSofia

Medlem
Jag har länge velat uppdatera innehållet i min kameraväska och ges nu en möjlighet till det. Om en vecka ska jag fota kollegans bröllop och har väl funderingar kring vilken utrustning som lämpar sig bäst för det. Har aldrig fotat ett bröllop tidigare och det är hon medveten om. Annars fotar jag mycket idrott inomhus och människor i olika miljöer, porträtt och gruppbilder.

Det jag har idag är:

Canon 60D
Canon 50 mm 1.8 II
Canon 50 mm 1.4
Canon 70-200 4L
Canon 17-40 4L

Det jag kikat på är: (begagnat)

Canon 5d mk II
Canon 6d
Canon 7d
Canon 70-200 2.8L
Canon 24-70 2.8L
Tamron 90 mm 2.8

Vad tror ni, ett till hus och ett objektiv som lämpar sig både till bröllopet och till det jag fotar till vardags. Har en budget på 15.000 :-

Vad skulle ni rekommendera en hobbyfotograf
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Jag har länge velat uppdatera innehållet i min kameraväska och ges nu en möjlighet till det. Om en vecka ska jag fota kollegans bröllop och har väl funderingar kring vilken utrustning som lämpar sig bäst för det. Har aldrig fotat ett bröllop tidigare och det är hon medveten om. Annars fotar jag mycket idrott inomhus och människor i olika miljöer, porträtt och gruppbilder.

Det jag har idag är:

Canon 60D
Canon 50 mm 1.8 II
Canon 50 mm 1.4
Canon 70-200 4L
Canon 17-40 4L

Det jag kikat på är: (begagnat)

Canon 5d mk II
Canon 6d
Canon 7d
Canon 70-200 2.8L
Canon 24-70 2.8L
Tamron 90 mm 2.8

Vad tror ni, ett till hus och ett objektiv som lämpar sig både till bröllopet och till det jag fotar till vardags. Har en budget på 15.000 :-

Vad skulle ni rekommendera en hobbyfotograf
Jag fotar också mkt inomhus utan blixt och bytte från 60D till 6D det blev ett enormt lyft i bildkvalitet och brus. En beg 6D man man få för 9.000 kr

Jag gjorde oxå bytet från 70-200/4 till 70-200/2,8 vilket oxå blev ett lyft rent brusmässigt.

Istället för Canons 24-70/2,8 utan bildstabilisering så har jag valt Tamrons 24-70/2,8 med bildstabilisering. Det är dessa två objektiv jag använder allra mest och egentligen skulle jag klara mig helt på enbart dem.

Så mitt råd skulle vara sälj allt du har och köp beg.

Canon 6D
Tamron 24-70/2,8
Canon 70-200/2,8 om ekonomin är tight så välj utan IS och byt sen när du har råd till med IS.

Med ovanstående KIT har du oerhört bra prylar!


PS
När/om du ändå säljer av allt du har så kan du ju fundera på om du verkligen vill fortsätta med Canon eller om det finns andra märken som är intressanta? Nikon, Sony, Fuji ? ;-)
 

Kent Karlsson

Aktiv medlem
Tips!

Hejsan! Det framgår inte om du skall sälja av dina gamla grejor eller behålla! Men skall du behålla grejorna kan en 6D vara ett alternativ! Fantastisk bröllops/landskap/porträttkamera. För bröllop är det "tysta läget" helt fantastiskt. Hörs knappt och stör inte! Med denna skulle du nog kunna använda ditt 70-200/4 utan problem då brushanteringen är så bra på denna. Skall du byta ut allt så skall du nog överväga utrustning efter vad du plåtar mest!

Så mitt råd är att komplettera med en 6D och testa dina befintliga objektiv. Kanske komplettera med en 24-70. Eller låna en av någon som har en i din närhet en dag och testa!

Lycka till på bröllopsfotograferingen! Kör RAW och ha koll på exponeringen! Vita klänningar lurar gärna ljusmätaren!
 

JohnnaSofia

Medlem
Ska inte byta ut allt

Tack för era svar. Jag har inte för avsikt att byta ut hela utrustningen, utan bara delar av den. Tänkte behålla huset och bara uppdatera objektivparken och lägga till ett hus.

Ska kika lite mer på 6d och en 24-70

Tack för tipsen inför bröllopsfotograferingen. Tänkte provfota i kyrkan och ute i snön innan så jag hittar rätt inställningar
 

J O Härnström

Aktiv medlem
En mycket god idé att prova i kyrkan först!
Tag med dig en "modell" till kyrkan.

Det jag i första hand saknar i din utrustning är ljusstarkare vidvinkel.
EF 17-40mm f:4 räcker inte till, särskilt inte på en cropkamera som 60D.
Med t.ex 30mm/2 IS eller Sigma 30mm/1,4 så blir det ordentligt lyft eftersom man får en ett ljusstarkt "normalobjektiv" som är väldigt användbart för ändamålet. Sigmat passar inte på fullformat som 6D.
Men fortfarande saknas en ljusstark vidvinkel. Det blir lite marigare på en cropkamera. Men det finns ändå en del att välja på. Kanske EF 24mm/1,4. En budgetvariant är EF-S 24mm/2,8 STM men den går bort om du kommer att satsa på fullformat.
EF 24-70mm/2,8 eller Tamrons stabiliserade motsvarande standarzoom är bra val för fullformatet.
Sigmas nya 24mm/1,4 ART ska vara riktigt bra. På 60D blir det motsvarande 38mm/2,2 på fullformat.

Det finns alltså en hel del att välja på. Jag tycker att du först och främst behöver en ljusstark 35:a.
EF 35/1,4, EF 35/2 IS eller Sigma 35/1,4 ART, dessa gluggar är mycket användbara både på 60D och 6D. I kyrkan glänser dom.

När det gäller porträtt och distansbilder så fungerar 50mm bra på 60D. Men bättre ändå är EF 100/2 eller 85/1,8 som man kan få för en billig peng och fynda som begagnat. Dessa är också väldigt mycket användbara på fullformat.
 

JohnnaSofia

Medlem
Funkar inte 5d mk II

Letar kameror nu för fullt, och den enda 6d till humant pris på Blocket var sålt. Det finns andra, men då rusar priserna iväg. Då kommer jag inte ha råd med ett objektiv.

Om jag nu ska köpa ett fullformat, funkar det inte med 5d II, är den inte nog bra för det jag fotar
 

StaffanW

Aktiv medlem
Letar kameror nu för fullt, och den enda 6d till humant pris på Blocket var sålt. Det finns andra, men då rusar priserna iväg. Då kommer jag inte ha råd med ett objektiv.

Om jag nu ska köpa ett fullformat, funkar det inte med 5d II, är den inte nog bra för det jag fotar
Visst funkar 5DII. Var länge många bröllopsfotografers favorit.
Som tidigare skrev i tråden, ett ljusstarkt vidvinkel är bra i en mörk kyrka (är det mulet blir en kyrka väldigt mörk). 35/2 IS är en bra kandidat (inte mycket rörelse i kyrkan, så IS är en fördel).

Tänk på att en ny kamera tar lite tid att lära sig, så om du ska använda den på ett bröllop om en vecka är det bråttom att införskaffa och sen testa den MYCKET innan, för att lära sig handgreppen.

Två kamerahus är absolut att föredra på Bröllop av två anledningar. Slippa fibbla med byte av objektiv i kyrkan (70-200/2.8 eller f4 om du inte byter, tillsammans med 60D och 35/2 IS med 5D).

Andra anledningen är att kameror alltid går sönder, frågan är bara när. Och OM man då har otur att huset går sönder mitt i en vigsel, är ett andra hus bra att ha till hands.

Vet inte vad man ska behöva ge för en 5DII, men upp mot 10.000:- som vissa vill ha på Blocket är galet dyrt. Runt 6.000:- tycker jag är mer rimligt (men allt beror som vanligt på tillgång, efterfrågan och vad folk är villiga att sälja/köpa för).
 

nivas

Aktiv medlem
Jag är inte helt övertygad om att 5DmkII erbjuder en markant högre bildkvalitet än din nuvarande 60D, lite skillnad blir det, men 5DmkII är ju en rätt gammal kamera.
I så fall är 6D ett bättre val, alternativt 7DmkII.

Det jag tror du saknar mest i dagsläget är ett objektiv som täcker in brännvidderna 40-70, som kan vara rätt användbara, särskilt om du har möjlighet att stå ganska nära brudparet under vigseln.

Ifall du byter hus så tar det ett tag att lära sig kameran ordentligt, det är mycket lättare att komma igång med ett nytt objektiv.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Mer än markant

Jag är inte helt övertygad om att 5DmkII erbjuder en markant högre bildkvalitet än din nuvarande 60D, lite skillnad blir det, men 5DmkII är ju en rätt gammal kamera.
I så fall är 6D ett bättre val, alternativt 7DmkII.

Det jag tror du saknar mest i dagsläget är ett objektiv som täcker in brännvidderna 40-70, som kan vara rätt användbara, särskilt om du har möjlighet att stå ganska nära brudparet under vigseln.

Ifall du byter hus så tar det ett tag att lära sig kameran ordentligt, det är mycket lättare att komma igång med ett nytt objektiv.
Sensorn som sitter i 60D är väl av samma generation som den i 5DII, fast bara 2/5 så stor. Det är synnerligen markant skillnad!
 

J O Härnström

Aktiv medlem
5D Mark II är fortfarande mycket bra. När det gäller bildkvalitet från sensorn så är det ganska marginella skillnader mot Mark II, Mark III och 6D. Det är dock relativt liten skillnad i pris mellan 6D och 5D Mark II med fördel för 6D även om man får betala lite mer. Eftersom kameran för övrigt har fördelar mot "gamlingen"

Däremot, att byta 60D mot en annan cropkamera för att få bättre kvalitet från sensorn är ganska meningslöst. Skillnaden kommer först när man kliver upp till fullformat. Och så får man det där extra som många bröllopsfotografer strävar efter - möjligheten att laborera med kort skärpedjup, friläggning av ansikten och personer mot en diffus bakgrund.

När det gäller plånboken så får man rätta munnen efter matsäcken och 15000 kr. räcker inte hur långt som helst. I detta fall kan det vara knepigt eftersom du måste välja på att antingen komplettera cropkameran eller satsa på fullformatet redan nu.
 

martin991

Aktiv medlem
Köp inte en 5DmkII. Även om du skulle få tag i en fräsch en så är 6D ett mycket bättre val.
Köper du en 6D eller ännu bättre, en begagnad 5DmkIII, så klarar du dig lätt med de gluggar du har.
F4 är förvisso inte speciellt ljusstark men fungerar ändå bra på fullformat med tanke på brusegenskaperna hos en stor sensor. Har själv en 17-40 som jag fotat en massa bröllop med. Det är ju inte den gluggen man väljer för porträtten utan mer miljöbilder interiört.
Satsa på ett bra hus, helst en 5DmkIII, och behåll de gluggar du har så kommer det bli bra.
I kyrkan hade jag kört med 60D och 50mm F1.4. Det motsvarar ca 80mm på fullformat, vilket är en bra brännvidd för porträtt.
På den nya 5DmkIII hade jag växlat mellan 70-200 och 17-40 i kyrkan.

Lycka till.
 
ANNONS