Annons

Val av fokusmetod Sony RX100 IV

Produkter
(logga in för att koppla)

Deblenh

Aktiv medlem
Hej!
Ni som kör med RX100, skulle gärna höra era tips om vilken fokusmetod ni väljer! Jag är nybliven ägare till en sådan. På min Nikon systemkamera kör jag alltid med mittpunkt och komponerar om. Jag har börjat med att köra likadant på Sonyn. På båda kan jag ibland uppleva att jag inte hinner med att få rätt fokus, och ofta rör sig ju motivet mot eller från mig. Med AF-C tycker jag att jag tappar kontrollen lite.
Jag hittade nyss Sonyns mittknapp som låser fokus på en punkt och sedan följer. Detta funkar med kontinuerlig (AF-C) fokus också.
Hur gör du?
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag har RX100M3 och kör nästan uteslutande mittpunkten, en AF-C. Ibland flexibel punkt eller vad det kallas när man flyttar runt den själv.
Jag har aldrig testat AF-C på RX100. Har haft RX100 sedan sommaren 2012, bytte från RX100M1 till RX100M3 vid nyår.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag använder nog bara "flexibel punkt" och går in och flyttar den dit där jag vill lägga fokus. Inte snabbaste sättet, men jag har accepterat att det inte är en systemkamera.
 

Deblenh

Aktiv medlem
Tack för input! Jag har själv inte på allvar försökt att flytta fokuspunkten själv då jag antagit att det blir för långsamt. Men ska ge det ett försök.
Nu har ju kameran tre stycken förval F1-F3 som jag tycker är suveräna. Man kan ju då ha lite olika alternativ.
 
ANNONS