Annons

Objektivbyte - slå av stabilisering?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Mors! Köpte nyligen ett Sigma 150-600. Jag läste i manualen att man skall slå av stabilisering (OS) när man tar av och sätter på objektivet på kameran! Det var något nytt för mig. Kan inte minnas att jag läst något liknande på Canons originalobjektiv med IS.

Är detta en Sigma-grej eller just för detta objektiv? Hur pass mycket på allvar skall man ta rekommendationen?

Eller gäller det även Canons objektiv och jag har gjort fel i 10 år?
 

Ventures

Aktiv medlem
Eftersom det står i Nikons rekommendationer att man ska stänga av kameran vid objektivbyte gör jag det (när jag inte glömmer). Det har aldrig hänt något när jag glömt att stänga av men teoretiskt finns det kanske risk att kortslutning av kontaktstift eller fel spänning på fel stift kan vara skadligt för elektroniken.
Det kan också påverka möjligheten att få ut ersättning på eventuell garanti om man inte följer rekommendationerna från tillverkaren.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Oj, under dom 16 år jag haft digital systemkamera har jag aldrig stängt av kameran för att byta objektiv. (Eller bildstabilisering när objektivet haft det)...
Har nog haft tur...
 

larjo

Aktiv medlem
Oj, under dom 16 år jag haft digital systemkamera har jag aldrig stängt av kameran för att byta objektiv. (Eller bildstabilisering när objektivet haft det)...
Har nog haft tur...
Samma för mig.
Iofs har jag inte haft Sigma-objektiv. Men vad kan gå fel?
Bildstabiliseringen hinner ju stängas av innan man byter objektiv.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Om det står att man ska stänga av stabiliseringen helt, alltså via knappen är det väl så man inte råkar komma åt avtryckaren innan man ska byta objektiv, för stabiliseringen är ju igång någon sekund efter man släppt knappen. Och när stabiliseringen är igång bör man inte ta av objektivet.
 

Tomas1960

Aktiv medlem
Eftersom det står i Nikons rekommendationer att man ska stänga av kameran vid objektivbyte gör jag det (när jag inte glömmer). Det har aldrig hänt något när jag glömt att stänga av men teoretiskt finns det kanske risk att kortslutning av kontaktstift eller fel spänning på fel stift kan vara skadligt för elektroniken.
Det kan också påverka möjligheten att få ut ersättning på eventuell garanti om man inte följer rekommendationerna från tillverkaren.
Har haft Nikon länge utan vetskap.........
Märkligt att dom inte i så fall bygger in en automatisk avstängning av kameran när man trycker in knappen för att byta objektiv.

Jag har heller aldrig hört om att någons kamera/lins gett upp av nämnda orsak.

Tycker mest det låter som något teoretiskt svammel som någon anser som en risk. Men man får väl börja tänka på saken nu då.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Vete 17

Mors! Köpte nyligen ett Sigma 150-600. Jag läste i manualen att man skall slå av stabilisering (OS) när man tar av och sätter på objektivet på kameran! Det var något nytt för mig. Kan inte minnas att jag läst något liknande på Canons originalobjektiv med IS.

Är detta en Sigma-grej eller just för detta objektiv? Hur pass mycket på allvar skall man ta rekommendationen?

Eller gäller det även Canons objektiv och jag har gjort fel i 10 år?
Även om jag själv inte alltid lever efter det så är det väl en god regel att bryta strömmen, dvs slå av kameran, innan man byter objektiv. I det ögonblick man vrider objektivet kommer det ju stt bli kontakt mellan fel kontaktbleck någon som skulle kunnna orsaka skada även om jag tror att risken är liten i praktiken, Canon har säkert konstruerst skydd i så väl kamera som objektiv. Här gällde det såvitt jag förstår att man skulle ställa "OS-knappen" i "OFF". Är det för att OS mekaniken skall parkera i ett låst läge? Hade en kort tid ett Sigma 70-300 som alltid sa "klonk-klonk" för varje steg jag tog och kameran var avslagen och jag vandrade. Kanske hade jag sluppit det om jag först slagit av OS och sen stängt sv kameran?
 

HansG

Medlem
Tja..

Instruktionsboken(!) till Nikons första variant av 70-200/2.8 med stabilisering innehöll en varning om att alltid stänga av kameran vid objektivbyte. Annars var det risk för skador av ett eller annat slag... Vid tillfällen då jag missade det kunde objektivet låta som om det höll på att falla i bitar.
Nyare objektiv med stabilisering verkar uppföra sig lite bättre. Åtminstone har jag inte hört motsvarande oväsen från något av mina nuvarande objektiv, Nikon eller Sigma.

/Hans
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för alla svar!

Det tråkiga med alla manualer idag (oavsett produkt) är att de är så fulla av varningar om ditten och datten att det är svårt att värdera varningarnas vikt och betydelse.

Jag får försöka komma ihåg att stänga av, men om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog att ha glömt det i nästa vecka!

Glad Påsk på er alla!
 

iSolen.se

Guest
Mors! Köpte nyligen ett Sigma 150-600. Jag läste i manualen att man skall slå av stabilisering (OS) när man tar av och sätter på objektivet på kameran! Det var något nytt för mig. Kan inte minnas att jag läst något liknande på Canons originalobjektiv med IS.

Är detta en Sigma-grej eller just för detta objektiv? Hur pass mycket på allvar skall man ta rekommendationen?

Eller gäller det även Canons objektiv och jag har gjort fel i 10 år?
Självklart stänger man av kameran, det tar ju inte ens en sekund, brytaren sitter ju bra till.

Det finns en liten risk att objektivet får spel när kontakterna bryts, ju större och dyrare objektivet är ju viktigare är det att , inte bara stänga av VR, det skulle jag aldrig göra, utan helt enkelt stänga av kameran.

Stänger av kameran när jag byter batteri, minneskort, batterigrepp, objektiv. Naturligt.

När man stänger av kameran skriver den till minneskortet...på min kamera ser man det på att skrivlampan blinkar till.
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon anger att man ska låta IS "gå färdigt", alltså hinna stanna, innan man tar av objektivet. Det handlar alltså om mindre än en sekund. Om man inte trycker på avtryckaren av misstag så hinner man knappt få av objektivet från det att man slutade fotografera och till det att IS stannat.

Åtminstone på en Canon så stänger den av sig själv när man öppnar batteri- eller minneskortsluckorna. Det gör alltså ingen skillnad alls om man stänger av i förväg.

Jag stänger aldrig av kameran bara för att byta objektiv. Däremot stänger jag av den när den inte används, dels för att den inte ska stå på avtryckaren och dra ur batteriet, dels för att sensorrengöringen ska starta med ojämna mellanrum.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för alla svar!

Det tråkiga med alla manualer idag (oavsett produkt) är att de är så fulla av varningar om ditten och datten att det är svårt att värdera varningarnas vikt och betydelse.

Jag får försöka komma ihåg att stänga av, men om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog att ha glömt det i nästa vecka!

Glad Påsk på er alla!
Min (och många andras) misstanke är att det här till stor del beror på hur lagstiftningen ser ut och praktiseras i ett stort land på andra sidan Atlanten :)

Jag har arbetat i många år som teknisk översättare och där stöter man ofta på varningar av de mest långsökta slag som vid närmare granskning oftast inte behöver finnas med i den svenska versionen av texten. Det handlar mycket om att tillverkare så långt de kan vill friskriva sig för möjligheter att bli stämda i USA.

Att något skulle hända med en kamera eller ett objektiv bara för att du delar på dem utan att stänga av stabiliseringen (eller hela kameran) är troligen långsökt och riskmässigt antagligen i närheten av att blixten slår ned, men tillverkarna tar det säkra före det osäkra och varnar likafullt så har de en stämningsrisk mindre att oroa sig för.

Min favorit när gäller varningar var de fastsydda varningsetiketter som stod att finna på alla flygskärmar (https://sv.wikipedia.org/wiki/Skärmflygning) som såldes i USA där det noga påpekades att flygning kunde vara farligt och leda till skador. Nähä! :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Min (och många andras) misstanke är att det här till stor del beror på hur lagstiftningen ser ut och praktiseras i ett stort land på andra sidan Atlanten :)
Ur manualen til D810:

"Keep the sun out of the frame
Keep the sun well out of the frame when shooting backlit subjects. Sunlight focused into the camera when the sun is in or close to the frame could cause a fire."
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Lite fortsatt OT: Från användarhandboken D7200: Var försiktig när du använder sökarens dioptrijusteringskontroll med ögat mot sökaren så att du inte oavsiktligt sticker fingret i ögat.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Min (och många andras) misstanke är att det här till stor del beror på hur lagstiftningen ser ut och praktiseras i ett stort land på andra sidan Atlanten :)

Jag har arbetat i många år som teknisk översättare och där stöter man ofta på varningar av de mest långsökta slag som vid närmare granskning oftast inte behöver finnas med i den svenska versionen av texten. Det handlar mycket om att tillverkare så långt de kan vill friskriva sig för möjligheter att bli stämda i USA.

Att något skulle hända med en kamera eller ett objektiv bara för att du delar på dem utan att stänga av stabiliseringen (eller hela kameran) är troligen långsökt och riskmässigt antagligen i närheten av att blixten slår ned, men tillverkarna tar det säkra före det osäkra och varnar likafullt så har de en stämningsrisk mindre att oroa sig för.

Min favorit när gäller varningar var de fastsydda varningsetiketter som stod att finna på alla flygskärmar (https://sv.wikipedia.org/wiki/Skärmflygning) som såldes i USA där det noga påpekades att flygning kunde vara farligt och leda till skador. Nähä! :)
Tyvärr sprider sig denna sjuka även hit där byråkratiska chefsjurister på bolagen får manualerna att bli oläsliga. US tycks dock leda värstingligan. När ungarna var små hade vi en cykelkärra made in US, den var otroligt bra, men på den satt en stoooor gul/svart lapp med otaliga texter vars enda syfte var att ge tillverkarens chefsjurist god sömn, favoriten var " om man cyklar på ställen som är smalare än kärran kan fara uppstå", drt hade jag aaaaaldrig kommit på själv.
 

apersson850

Aktiv medlem
Caution

När vi nu ändå spårat ur vill jag inte undanhålla er min amerikanska favorit. Den lappen satt på en sån där aluminiumform som man har färdig mat i. Sån som bara ska värmas upp innan man äter den, alltså.

På varningslappen stod det (förstås):

CAUTION! Hot when heated!
 
ANNONS