Annons

Objektivbyte - slå av stabilisering?

Produkter
(logga in för att koppla)

AWid

Aktiv medlem
Mer OT:) I bruksanvisningen för Nikon D800 finns i avsnittet med varningar bl a:
Vidrör inte kameran, batteriet eller
laddaren under en längre period medan
enheterna är påslagna eller används
Enhetens delar blir varma. Om den
kommer i direkt kontakt med huden
under en längre tid kan det leda till
lågtemperaturbrännskador


Så tänk på det! När ni slagit på kameran så gäller det att genast släppa den för att undvika "lågtemperaturbrännskador". För sådana är inte precis att leka med:)
 

iSolen.se

Guest
...

... för att undvika "lågtemperaturbrännskador". För sådana är inte precis att leka med:)
Du vet att "lågtemperaturbrännskador" är ett riktigt fenomen? Undrar om det inte är en dålig översättning av andra gradens brännskada.

Man kan få det av en het laptop i knät i några timmar t ex.
 

iSolen.se

Guest
En kamera som tappar både inställningar och numreringen av bildiflerna för att jag byter minneskort skulle jag kalla trasig.
Vem sa att kameran skulle förlora dessa uppgifter?

Tex bildnumreringen är inte trivial, om du byter kort, eller flyttar runt ett kort i flera kameror ska inte bildnumreringen få spader utan det ska skapas nya mappar så det inte är risk för förväxling.
 

martinot

Aktiv medlem
Tycker det är så enkelt att slå av kameran vid objektivbyte.

På nästan alla mina hus, oavsett märke och sensorstorlekar, så sitter ju strömbrytaren så lättillgängligt till precis vid avtryckaren där man har fingret, så att jag knappt medvetet reflekterar att jag stänger av och på den vid objektivbyte (nästan som ett helt autonomt muskelminne).

Har faktiskt aldrig reflekterat att man vill byta objektiv med kameran påslågen, men kanske finns någon poäng med det i någon speciell situation som jag personligen missat?
 

iSolen.se

Guest
Tycker de är så enkelt att slå av kameran vid objektivbyte.

På nästan alla mina hus, oavsett märke och sensorstorlekar, så sitter ju strömbrytaren så lättillgängligt vid avtryckaren så att jag knappt medvetet reflekterar att jag stänger av och på den vid objektivbyte (nästan som autonomt muskelminne).

Har faktiskt aldrig reflekterat att man vill byta objektiv med kameran påslågen, men kanske finns någon poäng med det i någon speciell situation som jag personligen missat?
Med lite längre objektiv blir det ibland ett "klonk" när VR slår i botten...folk kanske gillar ljudet?
 

AFJ

Aktiv medlem
Tycker det är så enkelt att slå av kameran vid objektivbyte.

På nästan alla mina hus, oavsett märke och sensorstorlekar, så sitter ju strömbrytaren så lättillgängligt till precis vid avtryckaren där man har fingret, så att jag knappt medvetet reflekterar att jag stänger av och på den vid objektivbyte (nästan som ett helt autonomt muskelminne).

Har faktiskt aldrig reflekterat att man vill byta objektiv med kameran påslågen, men kanske finns någon poäng med det i någon speciell situation som jag personligen missat?
Ibland slår jag av kameran, men om det är bråttom så kanske jag hoppar över det.

Det som var lite intressant i instruktionen för Sigma-objektivet var att det uttryckligen stod att OS på objektivet skulle vara OFF såväl vid montering som demontering. Däremot nämndes inget om huruvida kameran skulle slås av eller inte.
 

nivas

Aktiv medlem
Som vanligt finns det många sätt att göra samma sak, och för det mesta handlar det bara om vana.

Det finns två fall när jag stänger av kameran (Canon EOS) med on/off-knappen:
1. Om jag absolut inte vill riskera att batteriet töms pga att kameran fokuserar om avtryckaren blir aktiverad i kameraväskan.
2. Om jag vill behöver spara på batteriet mellan videotagningar eller vid användning av liveview.

Annars är kameran på, hela tiden, alltid och jämnt! :)
Och detta oavsett byte av batterier, minneskort eller objektiv, vilket kameran är konstruerad för att hantera.
 

Deblenh

Aktiv medlem
Jag fattar verkligen inte vitsen med att alltid ha kameran påslagen. Bara risken att nån knapp oavsiktligt trycks på o väskan, eller att batteriet tar slut 5 sekunder tidigare är väl motiv nog?
Min lilla Nikon 5300 startar blixtsnabbt på vägen upp mot ögat!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har också haft digitalkameror i 16 år. Måste bytt objektiv tio tusentals gånger under de åren. Aldrig haft några problem på grund av det och slår aldrig av kameran eller objektivet innan jag skiftar.
Skulle det nu hända något under det här året och ett objektiv eller en kamera gå sönder på grund av detta får jag leva med det.

Precis som jag vet att 350 personer dör i trafiken och 20 000 skadas allvarligt varje år. Ändå kör jag lugnt bil.

Vissa risker kan man leva med eller så får man bli kvar i sängen. Å andra sidan är sängen den plats många dör på. Man bör nog undvika sängar.
Kanske skulle man ha hängmatta. Inte läst att många dör där,,,,,

Riskbedömning mina herrar.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vem sa att kameran skulle förlora dessa uppgifter?

Tex bildnumreringen är inte trivial, om du byter kort, eller flyttar runt ett kort i flera kameror ska inte bildnumreringen få spader utan det ska skapas nya mappar så det inte är risk för förväxling.
Om du byter kort har du ju tagit bort det som i så fall innehåller information som styr bildnumreringen, om du nu menar att något vettigt av den sorten skulle vara det som skrivs.

Jag har ingen Nikon här utan bara min fickkamera så jag kan inte kolla, men jag är inte helt hundra på att lampan ens lyser när jag slår av dem. Däremot lyser den vid påslag, åtminstone om de varit avslagna en stund. Detsamma när man sätter i ett kort, oavsett om kameran är påslagen eller inte.
 

iSolen.se

Guest
Jag har också haft digitalkameror i 16 år. Måste bytt objektiv tio tusentals gånger under de åren. Aldrig haft några problem på grund av det och slår aldrig av kameran eller objektivet innan jag skiftar.
Skulle det nu hända något under det här året och ett objektiv eller en kamera gå sönder på grund av detta får jag leva med det.

Precis som jag vet att 350 personer dör i trafiken och 20 000 skadas allvarligt varje år. Ändå kör jag lugnt bil.

Vissa risker kan man leva med eller så får man bli kvar i sängen. Å andra sidan är sängen den plats många dör på. Man bör nog undvika sängar.
Kanske skulle man ha hängmatta. Inte läst att många dör där,,,,,

Riskbedömning mina herrar.
Analogi som haltar, om din VR eller fokus blir skadat kan du hinna ta rätt många bilder innan du upptäcker det.

Reparationskostnaden kan de flesta säkert leva med.

Helt onödigt dock.

Jag slår på kameran i samma rörelse som jag lyfter den i. Inget extra steg. På mina kameror sitter brytaren precis vid avtrycket. Slår av och på som jag vill. Varför skulle jag vilja ha den på i onödan? En kompis tömde minneskortet i ryggsäcken. 1000 exponeringar. Dåligt? Problem? Nja, tog lite tid att rensa bara. Onödigt ja.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag fattar verkligen inte vitsen med att alltid ha kameran påslagen. Bara risken att nån knapp oavsiktligt trycks på o väskan, eller att batteriet tar slut 5 sekunder tidigare är väl motiv nog?
Min lilla Nikon 5300 startar blixtsnabbt på vägen upp mot ögat!
Att stänga av kameran är nästan som att stänga av mobilen om man inte ska ringa på en timme... ;-)

Det här belyser på ett väldigt tydligt sätt hur olika vanor vi har när vi använder våra kameror.

Jag har bara positiva erfarenheter av att inte stänga av kameran under de senaste 13-14 åren, så uppenbarligen är det en lika bra metod som något annat! :)
 

iSolen.se

Guest
Att stänga av kameran är nästan som att stänga av mobilen om man inte ska ringa på en timme... ;-)

Det här belyser på ett väldigt tydligt sätt hur olika vanor vi har när vi använder våra kameror.

Jag har bara positiva erfarenheter av att inte stänga av kameran under de senaste 13-14 åren, så uppenbarligen är det en lika bra metod som något annat! :)
Mer som att släcka displayen om du inte ska ringa på en timme. Fullständigt naturligt och ett klick bort.

Är det canon vs nikon som börjar synas?
 
ANNONS