Annons

Tamron lanserar en ny version av sitt 150-600 mm objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Blir intressant att se hur mycket förbättringarna verkligen gör. Verkar ju vara ett mycket bra objektiv redan. Valde mellan det och Nikons 200-500/5,6. Tror inte jag byter nu men beror lite på hur bra den nya versionen är.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ingen förhoppning

Själv har jag ingen förhoppning om att den skulle komma i närheten av ett originalobjektiv (map af-hastighet eller af-säkerhet) men jag blir gärna positivt överraskad (vilket ännu inte skett med något objektiv från Tamron eller Sigma).
 

martinot

Aktiv medlem
Håller generellt med, men det finns väl en orsak att Pentax introducerat sin egen 150-450 :)

Annars verkar ju Pentax och Tamron kunna komma bra överens, deras respektive 15-30/2,8 är ju misstänkt lika för att ta ett exempel ...
Även Pentax nya 24-70/2,8 görs av Tamron (samma objektiv som Tamron säljer under sitt egna varumärke).

Håller med dig om att det vore smart av Pentax att jobba på en liknande deal med Tamron för ett modernt 150-600 som detta.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har de verkligen tänkt att använda nya TC på1,4 och 2.0 tillsammans med 150-600 tele? Eller är det artikelskrivaren som dragit den slutsaten? Blir ju aldrig bra att sätta en 2.0 på ett tele med lägsta bländare runt f/6

Annars blir det intressant att se jämförelser mellan denna nya och Sigma sport och Nikon 200-500, den "gamla tamron" har ju hamnat något efter dessa i de senaste testerna
 

Krille

Aktiv medlem
Har de verkligen tänkt att använda nya TC på1,4 och 2.0 tillsammans med 150-600 tele? Eller är det artikelskrivaren som dragit den slutsaten? Blir ju aldrig bra att sätta en 2.0 på ett tele med lägsta bländare runt f/6

Annars blir det intressant att se jämförelser mellan denna nya och Sigma sport och Nikon 200-500, den "gamla tamron" har ju hamnat något efter dessa i de senaste testerna
Tamron säger själva att konvertrarna är framtagna specifikt för den nya 150-600:an. Hur de optiskt funkar för andra gluggar är frågan men märkeskonvertrar brukar vara skräddarsydda för att passa ett fåtal teleobjektiv. Det är ju en optisk konstruktion som ska passa in i värdobjektivets.

Att sen ljusstyrkan blir alltför dålig för att ge fungerande AF med 2x konvertern på 150-600:an, ja det är ju en annan femma. Och faktiskt lite märkligt strategi från Tamrons sida. En 1,4x konverter hade kanske nog räckt för de flesta och med en sådan går det fortfarande att få AF även i 600 mm läget (med nöd och näppe).
 

Johan.76

Aktiv medlem
Men det är väl två st konvertrar som släpps.
En på 1.4 och en på 2.0
Eller är det jag som är ute och cyklar....?
/ Johan
 

Jongusf

Aktiv medlem
Nu prissatt

Cyberphoto anger nu pris för pjäsen. 16 390 riksdaler. Ett par papp högre än Nikon 200-500/5,6E ED VR. Enligt min bedömning borde det innebära att Tamronen har prestanda i samma klass som Nikon 200-500, om den ska vara konkurrenskraftig till det priset. Ska bli intressant att läsa testerna när de börjar dyka upp...
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
När och var brukar de första testerna ramla in?
Brukar ta någon vecka efter att objektivet blir fysiskt tillgängligt. Vilket sedan i sin tur kan variera på olika marknader (t.ex. att det dyker upp ett par veckor tidigare i USA än i EU).

Det Tamron sa i pressmaterialet samband med lanseringen är att "Pris och leveransdatum är ej fastställt men räkna med att det tillkännages i samband med Photokina i september då objektivet också kommer att premiärvisas i Europa." Så under Photokina nästa vecka får vi veta när det dyker upp.
 
ANNONS