Annons

Nikonblixt till Xpro2

Produkter
(logga in för att koppla)

mimasan

Avslutat medlemskap
Hej,

Är det någon här som vet något om detta? :)


Är det möjligt att använda min Nikon SB600 trådlöst till min Xpro2? Jag önskar att styra blixten med nån typ av fjärrstyrning.


Henrik
 

Darren

Aktiv medlem
Har du inget emot att springa fram till blixten och ändra inställningar när det behövs så finns det billigare alternativ också.

T ex http://flashq.myshopify.com som kostar $45 för en sändare och en mottagare.

Just styrningen från sändaren är det som jag gillar med Cactus. Samt att det fungerar med ett flertal blixtfabrikat som du kan blanda hur du vill.

Lösningen som martinot länkar till verkar också bra med vet i fasiken om jag värderar TTL så pass mycket.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med. Det är nog lite av en "lyxpryl" för de som absolut vill kosta på sig möjligheten till fjärr-TTL.

Man kommer nog troligen i många fall klara sig fint med manuell effektstyrning.
 

Darren

Aktiv medlem
Visst är det "bekvämt" med TTL speciellt där förutsättningar kan ändras fort. Jag säger inte emot er. :)

I mitt fall, när jag plockar fram blixtarna, har jag oftast tid att ändra inställningar om förutsättningar ändras. Därav värderar jag det inte så högt som många andra gör.
 

PMD

Aktiv medlem
Det finns en kompatibilitetstabell en bit ner på sidan som länken leder till. Ingen av de där två blixtarna är med i tabellen.
 

PMD

Aktiv medlem
Klicka på fliken "Frågor & svar" så ser du att det inte riktigt stämmer. Man kan inte blanda fabrikat för TTL.
 

smislo

Aktiv medlem
Klicka på fliken "Frågor & svar" så ser du att det inte riktigt stämmer. Man kan inte blanda fabrikat för TTL.
Finns rätt många tolkningar. Såg detta svar också på Kaffebrus, däremot kunde inte hitta samma svar på Cactus sida.

Är rätt sugen att kunna använda mina NIKON blixtar med Fuji kameran när den kommer.
 

PMD

Aktiv medlem
"TTL pass-through" innebär att det sitter en blixtsko på ovansidan av sändaren och kontakterna från kamerans blixtsko är kopplade till sändarens blixtsko. Det betyder att man kan använda en extern blixt sittande ovanpå sändaren när den senare är monterade i kamerans blixtsko och få TTL med den blixten.

Cactus websida om V6II står det också: "Cactus V6 II does not transmit TTL information wirelessly".

Jag skulle inte köpa en Cactus V6II utan att först ordentligt kolla med Cactus vad som gäller.
 

smislo

Aktiv medlem
"TTL pass-through" innebär att det sitter en blixtsko på ovansidan av sändaren och kontakterna från kamerans blixtsko är kopplade till sändarens blixtsko. Det betyder att man kan använda en extern blixt sittande ovanpå sändaren när den senare är monterade i kamerans blixtsko och få TTL med den blixten.

Cactus websida om V6II står det också: "Cactus V6 II does not transmit TTL information wirelessly".

Jag skulle inte köpa en Cactus V6II utan att först ordentligt kolla med Cactus vad som gäller.
Tack Per.

Då blir det att vänta på Cactus V7 eller liknande (RoboSHOOT när de får stöd för SB800) tills de har löst det och att kunna använda AF belysningen från spegellös...
 

afe

Aktiv medlem
Själv funderar jag på att skaffa Nissins Di700 med deras radiostyrning Air. Köper jag den blixten för Fuji går den att använda trådlöst på också på Canon, Nikon eller Sony om jag köper en till radiosändare (som inte är så dyr).

På Fuji tror jag dock att det ännu inte går att använda HSS, vilket är lite synd om man vill använda blixten i dagsljus.
 

PMD

Aktiv medlem
TDå blir det att vänta på Cactus V7 eller liknande (RoboSHOOT när de får stöd för SB800) tills de har löst det och att kunna använda AF belysningen från spegellös...
Det är ju fullt möjligt att SB800 fungerar med RoboSHOOT men att de inte har testat just den kombinationen och därför inte har med den i kompatibilitetstabellen. Skriv till Serene Automation och fråga. De kanske t.o.m. går med på att du köper på öppet köp och testar åt dem.
 
ANNONS