Annons

Systemkamera för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Theanne

Medlem
Tycker Nikon gör jättefina DSLR:er (har det själv), men däremot så skulle jag inte rekommendera Nikons spegellösa 1-serie.

Vill du har något liknande kompakt och lätt så kika då hellre på Panasonic eller Olympus och deras m43-serie.

Större sensorer, och framförallt ett mycket bättre ekosystem av optik än vad som Nikon har för spegellöst (skulle rekommendera att undvika adapterlösningar, även om det självklart är möjligt, så är det inte optimalt eller normalt någon bra lösning).
Olympus m43 blir min grej! Dyrt, men det kan det vara värt! Tack för tipset!

Letar nu bra skrivare enbart till foton, inte multivariaten. Annan tråd?
 

lennart.sindahl

Avslutat medlemskap
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=271328

här får du ett mycket uppskattat hus som många talar gott om, hur det har lärt dem bli bättre fotografer. Ok kass AF men men.. 2 objektiv och ett av dem är 18-55 (tror det är den kitobjektivet som är grymt bra 99% säker). Ett grymt paket att börja med och objektiv som följer med när du senare uppdaterar med ett nyare hus.
Varför skulle man acceptera kass AF (om det nu är så), det är 2017 nu......
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag hade tänkt mig denna : OM-D E-M10 Mark II och så fylla på med objektiv men artikeln gällde väl Pen-serien eller är det jag som är korkad?
Det artikeln handlar om är att Olympus lägger ned en serie med spegelreflexkameror/objektiv, som har/hade en sensor i samma storlek som m4/3. Dessa har knappt sålts på flera år.

Vare sig Pen eller E-M10 MkII hör till denna serie, utan båda är m4/3 (som saknar spegel). Du kan därför helt bortse från artikeln. Om du tittar på m4/3 så kan du även titta på Panasonic som också gör sådana kameror. Det är dock inte lika många av dem som har bildstabilisering i huset, men det har börjat komma fler.
 

Theanne

Medlem
Det artikeln handlar om är att Olympus lägger ned en serie med spegelreflexkameror/objektiv, som har/hade en sensor i samma storlek som m4/3. Dessa har knappt sålts på flera år.

Vare sig Pen eller E-M10 MkII hör till denna serie, utan båda är m4/3 (som saknar spegel). Du kan därför helt bortse från artikeln. Om du tittar på m4/3 så kan du även titta på Panasonic som också gör sådana kameror. Det är dock inte lika många av dem som har bildstabilisering i huset, men det har börjat komma fler.
Ja det är förståeligt! Ska jag ha en spegelkamera vill jag ju ha de fördelar som detta för med sig, inte några underliga kompromisser även om kameran är mindre och lättare.

Tack för tipset, ska titta på Panasonic oxå! IS är ett måste för mig.
 

lonian

Aktiv medlem
Hur fungerar det här med objektiv förresten? Kollade ett kort klipp där det berättades om brännvidd. Blir alldeles knasig i hjärnan av det känner jag. Kollar jag på exempelbilder ser det bara ut som man har olika mycket zoom, men tittar jag på den här bilden blir jag alldeles snurrig i huvet. Det är som om bakgrunden zoomas in, fastän det närmast ser likadant ut.
Det här med perspektiv är det roliga med olika objektiv tycker jag.
Tänk dig hur du skulle uppleva världen från en myras perspektiv. Allting skulle förmodligen se jättestort ut och vidsträckt. Huset du tittar på skulle vara väldigt långt borta som en liten prick i bakgrunden.
Detta skulle vi kunna översätta till ett vidvinkelobjektiv, låt oss säga 14mm.
Skulle du stå på samma plats som en människa och titta mot samma hus skulle du uppleva att huset är mycket närmre, vi skulle säga att du har ett normalobjektiv i ögonen. Typ 50mm.

Om vi i stället tittar på månen som just går upp över horizonten och det finns ett hus där. Du vill få månen på bild och huset samtidigt.
Tar du upp mobilkameran som förmodligen är typ som ett vidvinkelobjektiv så kommer månen bli som en liten prick.

Tar du upp ett telezoom som sträcker sig till typ 600mm så kommer månen se gigantisk ut bredvid huset, om du lyckas få dem på samma bild.

Perspektivet trycks ihop på tele och drar ut sig på vidvinkel.
På det här viset kan vi leka med världen.
Det är inte kanske alltid man vill fota med ett vidvinkelobjektiv om det är snygga berg i bakgrunden, för då ser de så långt borta ut. Då kanske ett tele objektiv passar bättre tex.
 

Bilagor

Nizla

Ny medlem
Hej! Jag har precis börjat filma och fota med en nikon d7000 och just nu har jag inte så jätte stor koll på kamera grejor och beteckningar. Skulle gärna vilja ha lite tips om ett bra fast film objektiv som filmar lite mer wide!
Tack på förhand
Need a coach! Haha
 
ANNONS