Annons

Skanna negativ och vitbalans, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

plidby

Medlem
Hej!

När jag skannar min negativ, vilket jag i nuläget gör med min canon 6d. Jag får bra resultat gällande detaljer och liknande men när jag sen plockar in bilden i lightroom och gör om den till en "positiv"så får jag inte till vitbalansen alls. Det blir för gult för blått. Hur jag än justerar så får jag inte till det.

Testar med auto vitbalans i kameran och justerar fram och tillbaka. Men jag lyckas inte. Lämnade in en rulle för framkallning/kopiering och fick tillbaka med perfekta färger.

Hur gör ni för att få till den delen?
 

Bilagor

Deblenh

Aktiv medlem
Jag har för mig att det finns en kurs på Moderskeppet kring detta. Eller kanske ingår i en kurs om negativ-skanning. Kolla det!

Edit: Kursen verkar heta "Kom igång med skanning"
 

M7_21

Aktiv medlem
Ett sätt kan också vara att i Kurvor dra ned höger övre rakt ned och vänster undre rakt upp. Detta är väl mest för att vända från neg till positiv bild, men varför inte testa?
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag sätter fast ett blått filter (Cokin A020) på LED-lampan eller blixten. Då får man ett bättre utgångsläge för att fixa vitbalansen tycker jag.

Dessutom sätter jag vitbalansen till XXXX K i kameran. Kommer inte ihåg relevanta värdet nu..;-)
 

iSolen.se

Guest
Hej!

När jag skannar min negativ, vilket jag i nuläget gör med min canon 6d. Jag får bra resultat gällande detaljer och liknande men när jag sen plockar in bilden i lightroom och gör om den till en "positiv"så får jag inte till vitbalansen alls. Det blir för gult för blått. Hur jag än justerar så får jag inte till det.

Testar med auto vitbalans i kameran och justerar fram och tillbaka. Men jag lyckas inte. Lämnade in en rulle för framkallning/kopiering och fick tillbaka med perfekta färger.

Hur gör ni för att få till den delen?
Hur scannar du? När jag scannade mina negativ gjorde jag negativ till positivvändningen i scannerprogramvaran, det blev bättre än att försöka göra det själv i PS/LR.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Då är det svårare, finns det ingen färdig profil för den filmen att använda? Det är inte bara att ändra negativ till färg och ändra vitbalansen.
Kominationen av att använda ett blått (fysiskt) filter och att sätta vitbalansen i kameran för att häva varma färger (2500K) gör att man får bra utgångsläge för efterbehandlingen.
 

M7_21

Aktiv medlem
Skrev om Kurvor tidigare. Det går utmärkt att justera varje färg för sig i Kurvor, gå från standard RGB och välj den färg som ska justeras. Dra reglaget i den kanalen tills man får ett godkänt resultat.
 

M7_21

Aktiv medlem
Med mycket besvär skulle det gå att reparera bilden. Mycket kloning och fix... Frågan är om det är värt det?

Nu är frågan, har alla andra vid samma tillfälle inscannade bilder fått samma resultat? Isf kan det kanske vara kamera/optik-fel. Naturligtvis skulle ett proffsretuscheringslabb kunna ta sig an bilden och göra den perfekt, men är kostnaden för det värt priset?
 

henpe

Aktiv medlem
Jag har tidigare försökt mig på att "vända" färgnegativ som jag fotograferat mot ljusbord och med en digitalkamera. Jag insåg att det hela är långt mer komplicerat än vad det först verkar och slutade med att jag spenderat många timmar med att läsa gammla böcker om ett färgnegativs uppbyggnad och med att jag skrivit egen programvara för att invertera negativen på ett "korrekt" sätt.

"Problemet" med färgnegativ är att de har en orangefärgad mask som måste kompenseras för. Masken finns till för att kompensera för att de filter (Cyan, Magenta och Gul) som finns i färgfilmen inte är helt ideala. Egentligen består masken av två delmasker, en som är gulaktig och en som är svagt rosa färgad; resultatet blir orangefärgat. Kruxet är att maskernas täthet står i proportion till mängden magenta respektive cyan som finns lokalt i varje del av bilden. Masken är alltså *inte* lika tät över hela bilden och har *inte* en homogen ton. Därvid kommer det inte räcka med att enbart vitbalansera sin digitalbild; man måste gå in och justera individuella färgkanaler. Jag har inte provat själv, men man borde kunna förlita sig till "trial and error" och kompensera för färgstick genom att justera kurvor för individuella färgkanaler. Eftersom masken beror på bildinnehållet räcker det inte heller fullt ut med att applicera någon fördefinierad kurva beroende på filmtyp.

Den bildbehandlig jag hackade fram för att invertera färgnegativ består av python-kod som till viss del försöker göra "reverse engineering" på hur färgnegativprocessen rent fysikaliskt är utformad. Det blir hyffsat bra resultat, men tyvärr är koden så pass "grötig" att jag inte vill göra den publik i dess nuvarande skick. Jag kanske kan få lite tid över och putsa till den för publicering. I så fall lägger jag upp någon typ av länk här...
 

plidby

Medlem
Tackar

Tack för alla svar och tips, jag jobbar mig vidare härifrån men det kanske är värt att skaffa sig en riktig skanner och en bra programvara därigenom. Det är ju så mycket roligare att fota med film. Men återigen tack för allas intresse!
 

joand

Aktiv medlem
Kruxet är att maskernas täthet står i proportion till mängden magenta respektive cyan som finns lokalt i varje del av bilden. Masken är alltså *inte* lika tät över hela bilden och har *inte* en homogen ton.
Det där var mycket intressant information. Jag googlade lite och hittade dessa instruktioner för Photoshop:
https://www.dpreview.com/forums/post/499854

Jag testade men det är helt klart att CMY-profilen (inget K) i det exemplet inte fungerar. Bilden blir helt förstörd av att konverteras från RGB till CMY och sen tillbaka. Jag testade med denna CMY-profil istället (hittat på ett annat ställe):

Ink Colors: SWOP (Coated)
Dot Gain: 0%
Separation Type: UCR
Black Ink Limit: 0%
Total Ink Limit: 300%

och då funkade det bättre. Om slutresultatet blev bra kan jag inte säga. Färgerna blir iallafall annorlunda än om man bara inverterar negativet och försöker justera svart- vit- och mitt-punkt per kanal i levels-dialogen. De blir annorlunda än papperskopian från labbet också. :) Det är nog inte lätt att få till det där bra bara genom att lalla runt lite.
 

Megapolare

Aktiv medlem
Precis som henpe skriver är det lättare sagt än gjort att vända ett färgnegativ och få ett bra resultat.

Frågan har tidigare berörts i den här tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=166009

Där tipsade jag om ett plugin till photoshop som heter colorperfect. Jag har själv digitaliserat negativ med hjälp av detta plugin, digitalkamera och macroobjektiv och fått riktigt fina resultat. Med en riktig scanner som kan ta in ännu större färgdjup än en kamera kan resultat bli ytterligare lite bättre. Observera att även med plugin så blir processen aldrig automatiserad, det behövs ändå en del handpåläggning på varje bild för att få ett riktigt bra resultat.

Det går att ladda hem en testversion och pröva själv.

//
 

plidby

Medlem
Kväll 2

Efter ännu en kväll så börjar det liknande något som inte är helt katastrof. Synd att man inte bara kan gilla svart/vitt. Hade varit smidigare;) Återigen tack för alla tips.
 

Bilagor

plidby

Medlem
Precis som henpe skriver är det lättare sagt än gjort att vända ett färgnegativ och få ett bra resultat.

Frågan har tidigare berörts i den här tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=166009

Där tipsade jag om ett plugin till photoshop som heter colorperfect. Jag har själv digitaliserat negativ med hjälp av detta plugin, digitalkamera och macroobjektiv och fått riktigt fina resultat. Med en riktig scanner som kan ta in ännu större färgdjup än en kamera kan resultat bli ytterligare lite bättre. Observera att även med plugin så blir processen aldrig automatiserad, det behövs ändå en del handpåläggning på varje bild för att få ett riktigt bra resultat.

Det går att ladda hem en testversion och pröva själv.

//
Har börjat förstå detta.. Gick igenom den tråden precis och ska testa även det. Tackar!
 
ANNONS