Annons

Fel färger

Produkter
(logga in för att koppla)

Laponia

Aktiv medlem
Jag redigerar mina bilder i ProPhoto RGB i PS, exporterar dem till JPG med save for web, SRGB konverterade.
Windows bildvisare visar dem översaturerade och inte som i PS.
Jag laddar upp min jpg till Facebook och då visas färgerna rätt!
Jag laddar upp min jpg till fotosidan och samma usla färger som i Windows visas upp!!!!

Skärmen jag har är en EIZO ColorEdge CS240CAL kalibrerad.
Förstår inte varför inte FS kan visa bilderna rätt?
 

alfin

Aktiv medlem
Ett färghanterat system jobbar med färgprofiler. Alltså ska en bild som ska kunna ses färghanterad alltid ha en inbäddad profil oavsett om det är sRGB eller annan färgrymd. Gamla länkar rekommenderar för webbvisning konvertering till sRGB, men utan inbäddad profil för att spara bandbredd, vilket är rätt överspelat idag.
 

alfin

Aktiv medlem
Nja, det är fotosidans egen konverteringsfunktion som default är påslagen som jag slagit av för att få det att fungera.
Jag kanske missförstod vad du gjorde. Du skrev först:

"Jag redigerar mina bilder i ProPhoto RGB i PS, exporterar dem till JPG med save for web, SRGB konverterade."

Sedan skrev du:

"Sparade bara filen som jpg utan konvertering till srgb"

Svårt och se hur en jpeg i ProPhoto RGB ska bli rätt i sammanhanget.

Men du gjorde väl något annat då.
 

Laponia

Aktiv medlem
Jag kanske missförstod vad du gjorde. Du skrev först:

"Jag redigerar mina bilder i ProPhoto RGB i PS, exporterar dem till JPG med save for web, SRGB konverterade."

Sedan skrev du:

"Sparade bara filen som jpg utan konvertering till srgb"

Svårt och se hur en jpeg i ProPhoto RGB ska bli rätt i sammanhanget.

Men du gjorde väl något annat då.
Håller med dig, hade också svårt att se det, men faktum är att det är precis det som fungerar.
 

alfin

Aktiv medlem
Håller med dig, hade också svårt att se det, men faktum är att det är precis det som fungerar.
Då har du bäddat in Prophoto RGB profilen i bilden och tittar på den uppladdade bilden med en färghanterad webbläsare. Det kommer inte att fungera för någon som använder en icke färghanterad webbläsare. Det kommer att fungera på precis samma sätt med en mindre färgrymd. Man ska heller inte använda en så stor färgrymd som Prophoto RGB med 8-bitars jpeg-filer.
 

Laponia

Aktiv medlem
Då har du bäddat in Prophoto RGB profilen i bilden och tittar på den uppladdade bilden med en färghanterad webbläsare. Det kommer inte att fungera för någon som använder en icke färghanterad webbläsare. Det kommer att fungera på precis samma sätt med en mindre färgrymd. Man ska heller inte använda en så stor färgrymd som Prophoto RGB med 8-bitars jpeg-filer.
Skulle inte ha sagt emot dig tidigare, men det du skriver verkar vara en gammal sanning i af här på FS.
På Facebook fungerar det enligt din beskrivning och förmodligen på andra sidor också.

Vad gäller webläsare så visar Chrome och Firefox bilden exakt som i PS. Edge visar bilden något mer saturerad.

Bilden i fråga är denna. https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/40319/3572993.htm
Aktuell version är uppladdat enligt min senaste beskrivning. Gamla versionen är konverterad och uppladdat på traditionellt sätt.

Nu ser jag på bilderna med en EIZO ColorEdge CS240CAL som kan visa 99% av Adobe RGB.
Det kan påverka hur bilderna visas konverterade till SRGB. Ska kolla med en "vanlig" skärm när jag får möjlighet och se om det är någon skillnad där.
 
ANNONS