Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ja, dom ja. Den första generationen av A7, med varianter, hade bara kontrast-AF. A7 (utan suffix) hade förvisso lite PD-AF också, men inte i närheten av prestandan på den senaste generationen.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det berättar den inte alls.

Det nämns inte att det är Nikon det handlar om och det bekräftas inte att Towerjazz har fått något beställning överhuvudtaget. Det enda som står är:

Vi gör framsteg i förhandlingarna med en ledande DSLR-kamera leverantör.

Har inte heller kunnat hitta att Towerjazz skulle ha säkrat finansieringen för den planerade fabriksbyggnaden i Kina.

Du har blandat ihop VAD det står: "a leading DSLR camera supplier"
med VAR det står: På en Nikon-ryktessajt.


Men detta utesluter i alla fall att det skulle sitta Towerjazz-sensorer i Nikons Z6 och Z7 spegellösa kameror (vad än Ken Wheeler må'dilla om).
Uteslutningsmetoden. "Leading DSLR manufacturer" kan bara vara Nikon eller Canon. Canon tillverkar sina egna sensorer och skulle aldrig ga till TowerJazz. Alltsa Nikon! Eller tror du att det ar Pentax?

For narvarande finns bara ett alternativ for Nikon for sourcing av sensorer och det ar Sony.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Så här i sista minuten gick jag tillbaka till artikeln i Newswitch förra året där Nikons president bl.a. sa:
Vi kommer att komma ut med en spegellös kamera med Nikon-stuk, som kommer att tilltala såväl pro-toppen som smartphone-generationen, med sin lekfullhet.

Vad tror ni detta betyder?
Kommer det att gå att spela Pokémon på Nikons nya spegellösa fullformatare? :)
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Då har man hållit den i handen och fotat med den.

Underbar sak. Blixtsnabb evf.
Bara en kortplats.
Stora händer kan få det trångt.
 

iSolen.se

Guest
Det som är lite mer anmärkningsvärt är nog att kameran bara har en kortplats överhuvudtaget. Detta känns som en ordentlig tankevurpa hos utvecklarna.

En kamera för 40 000-ish vänder sig ganska tydligt mot professionella fotografer.
D850 vänder sig mot pro. Jag har just nu inte ett enda SD-kort så det blir i praktiken samma sak. Det enda är eldavbrottet när kortet tar slut men jag har helt enkelt lite större kort på samma sätt som att jag har lite större batteri. Nån gång måste man ändå byta.

Brukar också fota med två kameror så det finns backup om något skulle strula, vilket det aldrig gjort ännu, peppar-peppar.
 

gunnargren

Aktiv medlem
D850 vänder sig mot pro. Jag har just nu inte ett enda SD-kort så det blir i praktiken samma sak. Det enda är eldavbrottet när kortet tar slut men jag har helt enkelt lite större kort på samma sätt som att jag har lite större batteri. Nån gång måste man ändå byta.

Brukar också fota med två kameror så det finns backup om något skulle strula, vilket det aldrig gjort ännu, peppar-peppar.
Men för tex bröllopsfotografer eller när man fotograferar ute hos kund, så är det verkligen illa om något kort blir korrupt, vilket har hänt för mig och då var det en jäkla tur att jag hade dubbla kortplatser. För även om man kör dubbla kameror, vilket jag gör på bröllop så har du ofta en kamera med vidvinkel på och de andra huset så har du ett tele och det blir inte så kul att komma tillbaka med bilder bara från ena huset.
 

iSolen.se

Guest
Men för tex bröllopsfotografer eller när man fotograferar ute hos kund, så är det verkligen illa om något kort blir korrupt, vilket har hänt för mig och då var det en jäkla tur att jag hade dubbla kortplatser. För även om man kör dubbla kameror, vilket jag gör på bröllop så har du ofta en kamera med vidvinkel på och de andra huset så har du ett tele och det blir inte så kul att komma tillbaka med bilder bara från ena huset.
Vad var det för kort? Märkte du inget när du fotade? Jag brukar kolla på bilderna ibland så att man inte har någon tokig inställning.

Jag har haft dåliga kort men de har då inte haft högsta kvalitén och inte ens då förlorade jag bilder. Det tog evigheter att skriva bara, kameran märker att det är något lurt och skriver igen. Över miljon bilder i bagaget.

XQD och bättre CF- kort har jag aldrig haft minsta problem med.

Jag har dock vid ett par tillfällen varit med om att fotografer råkat ut för att kamera eller objektiv pajat vid tillfällen där de borde haft backup.

Så, två eller som sist, t o m tre kameror. Skulle det värsta hända kan man flytta objektiv.

Tror nog att jag skulle sakna två platser om jag vant mig fota med backup.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Inte ens jag tycker som jag (vilket Erland upptäckte på förra sidan. :)
Det här är visserligen OT, men nu förstår jag inte alls vad du menar. Min poäng var att det inte så sällan presenteras nya spegelfria kameror utan ibis (t ex av Fuji). Och att du därmed ganska ofta (enligt egen utsago) tvingades känna dig besviken.

Den här gången slapp du det och det var ju bra!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det ryktas att man kommer kunna välja en modul för SD-kort. Inne i luckan står det "front", vilket kan syfta på främre och bakre kortplats om SD-modulen används. Man kan ju hoppas på det i alla fall.
En kreativ lösning hade varit att sätta en till kortplats i det kommande batterigreppet för den som vill ha två. Rent tekniskt är det rimligen möjligt, men ger väl då fler kontakter som kan strula. Dock är det en rätt okonventionell lösning, så möjligen inte helt sannolikt.

Etiketten ifråga har samma färg som den som sitter i min spegelreflex som det står "Front side" (dvs etikettsidan) på med en liten skiss på korten. Sannolikt är det nog därför en indikation på hur kortet ska sättas in.
 

iSolen.se

Guest
En kreativ lösning hade varit att sätta en till kortplats i det kommande batterigreppet för den som vill ha två. Rent tekniskt är det rimligen möjligt, men ger väl då fler kontakter som kan strula. Dock är det en rätt okonventionell lösning, så möjligen inte helt sannolikt.

Etiketten ifråga har samma färg som den som sitter i min spegelreflex som det står "Front side" (dvs etikettsidan) på med en liten skiss på korten. Sannolikt är det nog därför en indikation på hur kortet ska sättas in.
Jag har något liknande i min D850. Tror inte det kommer gå att stoppa i SD. Men XQD är så mycket bättre så ingen förlust :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har något liknande i min D850. Tror inte det kommer gå att stoppa i SD. Men XQD är så mycket bättre så ingen förlust :)
Det är ju om man skulle kunna be Nikon byta läsare till två SD istället. Åtminstone från början kunde D5 beställas med CF och det går väl att få kortläsaren bytt från XQD till CF, har jag för mig. Fast det är det nog få som gör.
 

iSolen.se

Guest
Det är ju om man skulle kunna be Nikon byta läsare till två SD istället. Åtminstone från början kunde D5 beställas med CF och det går väl att få kortläsaren bytt från XQD till CF, har jag för mig. Fast det är det nog få som gör.
Jag har för mig att Nikon berättade om denna möjlighet i samband med release. Så har inte skett nu.
 

afe

Aktiv medlem
Så här i sista minuten gick jag tillbaka till artikeln i Newswitch förra året där Nikons president bl.a. sa:
Vi kommer att komma ut med en spegellös kamera med Nikon-stuk, som kommer att tilltala såväl pro-toppen som smartphone-generationen, med sin lekfullhet.

Vad tror ni detta betyder?
Kommer det att gå att spela Pokémon på Nikons nya spegellösa fullformatare? :)
Han kanske syftade på att det är en av få kameror där pekskärmen går att använda fullt ut (om jag förstått det rätt).
 

afe

Aktiv medlem
Givetvis behövs det ingen spegel för att skruva objektivets fokus hit och dit. Men spegeln behövs för att ge snabb och bestämd autofokus med skruvdrivna objektiv.
Varför skulle den göra det när det finns fasdetekterande AF-punkter på sensorn? Att Sony gjorde så var förstås för att de tidigare kamerorna inte hade några dylika.
 

martinot

Aktiv medlem
Då har man hållit den i handen och fotat med den.

Underbar sak. Blixtsnabb evf.
Bara en kortplats.
Stora händer kan få det trångt.
Bara en kortplats går fetbort, och är oförlåtligt IMO på ett kamerahus för över 40 papp (jag tycker personligen att det är oförlåtligt på kamerahus över 10 papp). Riktigt dåligt av Nikon!
 

PMD

Aktiv medlem
Det här är visserligen OT, men nu förstår jag inte alls vad du menar. Min poäng var att det inte så sällan presenteras nya spegelfria kameror utan ibis (t ex av Fuji). Och att du därmed ganska ofta (enligt egen utsago) tvingades känna dig besviken.
Det är inte så farligt att känna sig besviken när det handlar om saker man inte kommer att köpa. :)

På sistone har även Fuji börjat presentera kameror med IBIS.
 
ANNONS