Annons

Capture one 12 fördelar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

plenty1

Aktiv medlem
Jag har laddat ner en 30 dagars gratis version och har provat lite nu. Jag är van vid Lightroom så Capture One ser för mig rätt rörigt ut.
Jag har redigerat ett antal bilder och förutom min personliga åsikt hur programmet ser ut, kan ngn förklara några fördelar med Capture One jämfört med LR ?
Jag har inget behov av att ha kameran uppkopplad mot programmet.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Jag har laddat ner en 30 dagars gratis version och har provat lite nu. Jag är van vid Lightroom så Capture One ser för mig rätt rörigt ut.
Jag har redigerat ett antal bilder och förutom min personliga åsikt hur programmet ser ut, kan ngn förklara några fördelar med Capture One jämfört med LR ?
Jag har inget behov av att ha kameran uppkopplad mot programmet.
Det jag upplever är bättre färger (mer stuns i dessa utan att dom ser överdrivna ut).
Bättre kontroll över brusreducering och det viktigaste ingen prenumeration på grejer jag inte behöver och inte använder som Adobe tvingar på mig.
Ska tilläggas att jag var Lightroom användare sedan version 3 så jag var också i exakt samma skor som du, dvs det tog nån vecka innan man kommer in i gränssnittet som jag upplever är bättre i Lightroom men nu funkar det klockrent och är glad att jag gick över.
Kan också rekomendera Photolab om du inte vill pilla alltför mycket själv på bilderna. Dess automatik är inget annat än mirakulös när det gäller att autoredigera. Finns demoversion att ladda ner.
 

alfin

Aktiv medlem
För hobbyfotografen är Lr mer mångsidigt[...]
På vilket sätt? Du har redan förklarat att direktfångst är bättre med Capture One än LR, så bara det borde ju rimligen göra LR mindre mångsidigt.

Se Capture One som första länken i kedjan; plåtning i Capture One, katalog och vidare redigering i Lr för att sedan kunna ta ut de enskilda bilder som behöver lager/pixelredigering till Ps.
Du lär nog vara rätt ensam om det flödet bland folk som kan Capture One Pro. Varför någon skulle exportera en bild från Capture One till LR för vidare redigering får du nog förklara lite utförligare om det ska bli begripligt.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Om du tycker det ser rörigt ut, så har C1 den stora fördelen av ett väldigt konfigurerbart användargränssnitt. Flytta verktygen så de ligger så att de passar ditt arbetsflöde. Går bra att spara flera layouter t.ex. om man ibland kör laptop och ibland har fler skärmar inkopplade. Programmet är dessutom ickemodalt så man kan alltid använda alla verktyg. Väldigt konfigurerbara eportmöjlighet kan t.ex konfigurera ett export recept för att skapa högupplöst bild för utskrift, halvhögupplöst bild för bildskär/web och små tumnaglar samtidigt.

Bra färghantering som gör det enkelt att justera färbalans för såväl lågdagrar, mellantoner som högdagrar. Fungerar även bra med redigeringshårdvara som t.ex Tangent Wawe om man vill lyxa till det.

Desssutom är namngivningsbara lager väldigt praktiskt eftersom det blir lätt att ändra. Det går dessutom att ändra opacitet på lagren så att man kan reglera effekten.

Andra användbara funktioner är en focus peek liknande funktion som markerar områden i fokus. Detta gör det lätt att snabbt sortera bort bilder där focus ligger fel.
 
Senast ändrad:

jag&bilden

Aktiv medlem
Som Steppenwolf skriver är Photolab ganska magiskt i dess automatik och bruskontroll.
Du kan också bygga om alla paletter till det som passar dig och ditt arbetssätt bäst.

Mycket enklare än CO.
Inte alltid samma kontroll över bilden. Men enklare och snabbjobbat.
 

alfin

Aktiv medlem
Trådskaparen frågade vad meningen med Capture One var och jag svarade att det är just direktfångsten; att plåta till datorn med full kontroll över kameran och få smidiga sätt att dela bilderna under pågående session.

Eftersom trådskaparen inte har något behov ”att ha kameran uppkopplad mot programmet” hör han sannolikt inte till målgruppen för Capture One.
Fast det är ju inte korrekt. Capture One Pro är en fullfjädrad råkonverterare och bildhanterare med katalogiseringsfunktion som hanterar det allra mesta som LR gör, dessutom med betydligt vassare funktioner för färgkorrigering och lagerhantering utöver mycket bättre direktfångst som du redan nämnt. Capture One Pro saknar däremot HDR och panoramafunktioner och det finns heller ingen kart- eller bokmodul, men i övrigt gör de precis samma saker. Vilken man föredrar är individuellt. Att hänga upp sig på att gränsnitten är förvirrande är däremot dumt eftersom det är en vanesak med alla program.

Vill trådskaparen hitta ett alternativ till LR som är betydligt billigare än Capture One och som innehåller t.ex. HDR och panorama tillsammans med avancerad lagerhantering och flera andra Photoshopfunktioner, skulle jag föreslå ON1 Photo Raw 2019.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har inte ens de kompletta drivrutinerna för direktfångst installerade ihop med C1... Det var inte alls därför jag skaffade programmet från början. Att programmet är bra på det också om jag skulle vilja är mer en bonus.
 

Ventures

Aktiv medlem
Frågan är hur länge det dröjer innan de sneglar på Adobes lönsamma prenumerationer och går samma väg. Hoppas de inser att det inte minst är prenumerationen som gör att folk vill byta bort Adobe.
Jag kämpar på med min gamla 6.14 tills det blir ohållbart. Nu är ju karteländet i Lr sabbat.
Har Capture One motsvarande karta för drag-och -släpp?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Att hänga upp sig på att gränsnitten är förvirrande är däremot dumt eftersom det är en vanesak med alla program.

Vill trådskaparen hitta ett alternativ till LR som är betydligt billigare än Capture One och som innehåller t.ex. HDR och panorama tillsammans med avancerad lagerhantering och flera andra Photoshopfunktioner, skulle jag föreslå ON1 Photo Raw 2019.

Menyerna rensades upp betydligt nu i senaste versionen, vilket gör det lättare att hitta. Speciellt som man kan söka eftermenyvalen i hjälpen.
 

jseffel

Aktiv medlem
Jag har kört C1 i nästan ett år nu. Har sneglat lite på att gå tillbaks till Lightroom igen - främst för att jag även vill ha PS. Hur som - efter att ha kört C1 så känns LR riktigt mossigt i sitt gränssnitt. Det jag främst uppskattar hos C1:

Mycket bättre hantering av lager
Uppskärpningen av bilder görs bättre
Luminans kurva istället för enbart RGB
 

unoengborg

Aktiv medlem
Capture One är fantastiskt för direktfångst, men det är ju bara ett användningsområde/steg i kedjan från tagen bild till tryck/publicerad bild. Lr:s styrka är katalogstrukturen med bibliotekstänket samt att folk har vant sig vid det. För den som kommer från Ps eller Ps Elements är det en lägre inkörsport att komma igång med att redigera i Lr.

Jag såg en YouTube-video med Daniel Norton där han förevisar fördelarna med direktfångst. Han berättar att han uteslutande plåtar i Capture One/Phocus (Hasselblads motsvarighet) och sedan kör över allt till Lr samt att enstaka bilder kan fortsätta till Ps. Han lägger tid och omsorg på att få råfilerna så bra som möjligt från början i Capture One så de kräver miminalt med efterbehandling. Det låter sympatiskt.

Jag lägger ingen värdering i vilken mjukvara folk föredrar. Trådskaparen frågade vad meningen med Capture One var och jag svarade att det är just direktfångsten; att plåta till datorn med full kontroll över kameran och få smidiga sätt att dela bilderna under pågående session.

Eftersom trådskaparen inte har något behov ”att ha kameran uppkopplad mot programmet” hör han sannolikt inte till målgruppen för Capture One.
Även C1 kan använda kataloger. Man kan till och med skapa kataloger på två sätt. Dels på samma sätt som i LR där filsystemreferenser lagras i en programintern databas. Det går även att också lagra själva bilderna i databasen på samma sätt som saligt avsomnade Aperture gjorde, något som kanske skulle kunna tilltala nybörjaren då det förhindrar att man flyttar filer kontrollerade av C1 med finder/explorer.

Liksom i LR kan man organisera sina bilder i album och smart album med bilder samlade efter givna sökkriterier i databasen. Till skillnad från LR kan man i C1 även organisera sina album och smartalbums i namngivna projekt dessa kan i sin tur organiseras i grupper.

Precis som i LR går det även att editera filer utan att hårdiskarna med de riktiga filerna är anslutna.

Till skillnad från LR kan C1 även ha flera kataloger öppna samtidigt.

Förutom att använda kataloger kan man även använda sessioner där filerna läggs i fillsystemet. Man har en sessionsmapp som i sin tur innehåller mappar för capture, selects, output, och trash. Det skapas även en databasfil som håller reda på ändringar som görs i sessionen. Till skillnad från filer i filsystemet som hanteras av en katalog kan man i en session flytta filer med finder/explorer utan att referenserna förloras. Detta var det ursprungliga sättet för C1 att arbeta. Sessionerna kan enkelt flyttas mellan olika hårdiskar, vilket gör det enkelt att flytta en session till någon annan som använder C1. Antar att det var på det här viset Daniel Norton använde programmet i videon du nämnde.

Att meningen med C1 var direktfångst kanske gällde en gång i tiden, men idag är det en utmärkt generell råkonverterare för allmänt bruk där många av funktionerna från Phase Ones fristående digital asset management system Media Pro integrerats i programmet för rätt många versioner sedan.

Finns idag väldigt få anledningar att exportera bilder från C1 till LR man behöver man pixelbaserad editering kan man öppna filen i t.ex. photoshop eller affinity photo precis som man gör i LR.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
......….För hobbyfotografen är Lr mer mångsidigt men för den som jobbar mycket i studio är Capture One ett bra verktyg. Se Capture One som första länken i kedjan; plåtning i Capture One, katalog och vidare redigering i Lr för att sedan kunna ta ut de enskilda bilder som behöver lager/pixelredigering till Ps.

Jag håller med Alfin, Capture One är verkligt kompetent. Grejen med Capture One är ju exv. att det har en riktig lagerhantering, så i många fall behöver du inte ens tänka på Photoshop, för du kommer ofta se att du klarar dig bra bara med CO. Allt är lager i CO, så man har bättre kontroll av det skälet främst. Sedan har CO en väldigt bra och sinnrik färghantering och bättre markeringsfunktioner än de flesta andra RAW-konverterare. Ska man köra tethering mot dator, vilket jag gör mycket som reprofotar en del, så finns det bara ett val tycker jag. Jag har testat LR också och det var verkligt uselt åtminstone för oss som har Sony-RAW.

En annan viktig fördel är att man kan välja själv om man vill arbeta sessionsorienterat eller med en monolitdatabas. Arbetar man sessionsorienterat sp skapas en databas för varje session när sessionerna skapas.

Nackdelen med CO är kanske just det TS ger uttryck för. En del upplever en högre inlärningströskel men vem har sagt att allt ska gå utan ansträngningar? CO ger mycket till de som tar sig an det. En annan nackdel är priserna som nu ökats en hel del. Från början fick vi Sony-användare verkligt bra priser och de första Sony-specifika versionerna som kom kostade inte mer än 600 spänn. Nu kostar en uppgradering från näst senaste version (11) det dubbla och uppgraderar man från version 10 kostar det ännu mer.
 

AWid

Aktiv medlem
Sticker in en fråga och hoppas TS inte misstycker:)
Jag tycker LRs utskriftsfunktion fungerar väldigt bra. Har nu köpt ny kamera som inte mitt LR 6.14 hanterar och jag tänker inte att ge mig in på något "LR-evighets-abonnemang". Eftersom jag skriver ut en hel del själv undrar jag förstås hur det ser ut med utskriftshanteringen i Capture One?
 

plenty1

Aktiv medlem
Vill trådskaparen hitta ett alternativ till LR som är betydligt billigare än Capture One och som innehåller t.ex. HDR och panorama tillsammans med avancerad lagerhantering och flera andra Photoshopfunktioner, skulle jag föreslå ON1 Photo Raw 2019.
Jag söker inget billigare allternativ utan försöker förstå om jag får ut mer av bilderna i Capture one12// Jens
 

unoengborg

Aktiv medlem
Sticker in en fråga och hoppas TS inte misstycker:)
Jag tycker LRs utskriftsfunktion fungerar väldigt bra. Har nu köpt ny kamera som inte mitt LR 6.14 hanterar och jag tänker inte att ge mig in på något "LR-evighets-abonnemang". Eftersom jag skriver ut en hel del själv undrar jag förstås hur det ser ut med utskriftshanteringen i Capture One?
Utskriftshanteringen är väl vad man kan förvänta sig från ett bildbehandlingsprogram dvs icc-profiler hanteras av C1. Finns även möjlighet att skapa olika mallar.

Kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut i LR så jag kan inte svara på de exakta skillnaderna men ta en titt på nedanstående video så kanske du kan lura ut eventuella skillnader eller potentiell problem för din del.

https://www.youtube.com/watch?v=8x151BfYJN0
 

robban72

Medlem
Det jag upplever är bättre färger (mer stuns i dessa utan att dom ser överdrivna ut).
Bättre kontroll över brusreducering och det viktigaste ingen prenumeration på grejer jag inte behöver och inte använder som Adobe tvingar på mig.
Ska tilläggas att jag var Lightroom användare sedan version 3 så jag var också i exakt samma skor som du, dvs det tog nån vecka innan man kommer in i gränssnittet som jag upplever är bättre i Lightroom men nu funkar det klockrent och är glad att jag gick över.
Kan också rekomendera Photolab om du inte vill pilla alltför mycket själv på bilderna. Dess automatik är inget annat än mirakulös när det gäller att autoredigera. Finns demoversion att ladda ner.
Det är så jag upplever det också efter ett halvår med Capture One (v11) efter att gått över från Lightroom. Och kör C1 v12 sedan det släpptes förra veckan. Just färghanteringen är bättre i C1 och kan ge häpnadsväckande resultat även på gamla RAW-filer. Kul att återuppliva mina äldre bilder. Och menyerna har städats upp i och med v12 så det blivit tydligare.

Sedan är kataloghanterigen sämre helt klart än LR och jag har varit tvungen att läsa på lite och titta på Youtube för att organisera på bästa sätt i C1. Men efter ett tag är det inga problem.

Rekommenderar att prova 30-dagars provversion av Capture One och prova själv.
 

plenty1

Aktiv medlem
Har testat lite nu och lagerhanteringen är riktigt bra. Färghanteringen verkar också riktigt bra men lite svårare att lära sig. Klona och laga får jag inte fungera så bra men det kanske är en inställningsak
 
ANNONS