Annons

Investera i ett nytt system ( Nikon)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det kan ju vara så att Fuji är bättre. Kan ha med APS-C att göra också.

Hög frekvens i sökaren hjälper säkert men är i sig ingen garanti för mindre lagg, de där 120 bilderna per sekund kan ju vara fördröjda. (Varför är detta en inställning, jag tycker nog man vill ha så många bilder per sekund som möjligt?)

Edit: Kan du slå på visning på displayen och följa en bil eller fågel. Ser du verkligen inget lagg när du jämför det du ser på display och verklighet?
Har just varit ute och fladdrdr runt med kameran. Förutom att skärpan växlar så ser jag ingen ingen lagg. För mig är det lika att fota med 5D MIIVK som Fuji X-T2.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Då får jag väl köpa en X-T3 tillslut då :)

Varför står inte kameran alltid i 120 bps?
Det drar mer ström, vilket man kanske inte vill ifall man inte har batterigrepp med 3 batterier.

TS borde dock för sina behov snarare fundera över skarpa långa telen, än sådana här smådetaljer. Objektivet är den i särklass viktigaste komponenten i systemet. Ett slött kamerahus kan ställa till det i snabba situationer, men är objektivet uselt drabbar det bilderna i alla lägen.
 

smislo

Aktiv medlem
För första gången så höll jag idag i nya Nikons Z7, det första som slog mig var att den ändå påminde mycket om mina andra två Nikonkameror när jag höll i den, fast den var betydligt mindre så klart (jag har D800E & D750), den passade mina händer väldigt bra! Sen tittade jag i sökaren och råkade samtidigt vrida mig i sidled.. och det andra jag noterade med denna kamera blev då att jag direkt märkte att den 'laggade'.. om det sen är en vanesak att hantera detta vet jag inte? Jag har inte tittat i någon modern spegellös kamera tidigare, så jag har ingen erfarenhet alls, men detta var det 'andra' som jag verkligen noterade på denna kamera! Kändes lite synd..
Hälsn!
Min X-T3 har samma problem, dvs den laggar och jag brukar inte panorera utan räcker att jag följer en handbollsspelare med kameran tills jag tycker att det rätt läge att trycka...
 

Joakim88

Aktiv medlem
Det drar mer ström, vilket man kanske inte vill ifall man inte har batterigrepp med 3 batterier.

TS borde dock för sina behov snarare fundera över skarpa långa telen, än sådana här smådetaljer. Objektivet är den i särklass viktigaste komponenten i systemet. Ett slött kamerahus kan ställa till det i snabba situationer, men är objektivet uselt drabbar det bilderna i alla lägen.
Så är det Uno och det är precis det jag gör, läser om alla möjliga teleobjektiv ;)
Och bevakar D500 :)
( batteriet i D500 är väl oändlig :D )
 

unoengborg

Aktiv medlem
Så är det Uno och det är precis det jag gör, läser om alla möjliga teleobjektiv ;)
Och bevakar D500 :)
( batteriet i D500 är väl oändlig :D )
I vart fall med batterigrepp och EN-EL18 är det nästan så. Skulle gissa att det blir rätt många tusen bilder per laddning.

Men annars påstår CIPA att den ska klara ca 1240 bilder med standard batteri om jag minns rätt, och då sannolikt ungefär det dubbla med två standardbatterier
 

ErlandH

Aktiv medlem
Förutom att skärpan växlar så ser jag ingen ingen lagg. För mig är det lika att fota med 5D MIIVK som Fuji X-T2.
Kan bara konstatera att din upplevelse skiljer sig en del från de flesta av oss andra. Visst har EVF utvecklats enormt på 10-15 år, men fortfarande är det långt kvar till samma upplevelse som med SLR.

OnT: skulle jag köpa nytt idag tror jag nog att jag skulle landa på D500 och 200-500. Fast allra helst skulle jag vilja ha D500 med Canon 100-400 mk2 ...
 

AWid

Aktiv medlem
Kan bara konstatera att din upplevelse skiljer sig en del från de flesta av oss andra. Visst har EVF utvecklats enormt på 10-15 år, men fortfarande är det långt kvar till samma upplevelse som med SLR.....................
Tja - räkna inte in mig i gruppen "de flesta av oss andra":) Jag var också ute och testade i dag precis som "Flash Gordon" fast med en Z 6. Den ytterst minimala eftersläpning som gick att provocera fram när man "snurrade som en galning" störde i alla fall inte mig det minsta. Eftersom jag även har en spegelreflex (ursäkta att jag använder svenska:) kan jag ju jämföra.

Fast vi är ju alla olika. Om man nu trots allt upplever sökaren i spegellösa kameror som ett hinder eller som störande så är det naturligtvis enkelt att undvika kameror som t ex EOS R, XT 3 eller Z 6/7. Det finn ju trots allt fortfarande en del alternativ kvar:)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tja - räkna inte in mig i gruppen "de flesta av oss andra":) Jag var också ute och testade i dag precis som "Flash Gordon" fast med en Z 6. Den ytterst minimala eftersläpning som gick att provocera fram när man "snurrade som en galning" störde i alla fall inte mig det minsta. Eftersom jag även har en spegelreflex (ursäkta att jag använder svenska:) kan jag ju jämföra.

Fast vi är ju alla olika. Om man nu trots allt upplever sökaren i spegellösa kameror som ett hinder eller som störande så är det naturligtvis enkelt att undvika kameror som t ex EOS R, XT 3 eller Z 6/7. Det finn ju trots allt fortfarande en del alternativ kvar:)
Det finns två aspekter av eftersläpning.

Den ena är vad som drabbar Fuji X-T2 och X-T3 när man panorerar. Efter ett tag hinner inte processorn med alla beräkningar för AF, ljusmätning osv. och sökaren börjar hacka. Detta går att fixa genom att ställa kameran i Boost mode vilket drar mer batteri.

Den andra är att sökaren ligger lite efter. Det märks kanske inte ens om du inte har något att referera till. För handen snabbt ett par gånger framför linsen så syns det tydligt. Det finns YouTube videor där någon försöker följa en fågel och när den ändrar riktning hinner fotografen inte reagera och den försvinner ur bild.
 

AWid

Aktiv medlem
....................... Det märks kanske inte ens om du inte har något att referera till. För handen snabbt ett par gånger framför linsen så syns det tydligt. Det finns YouTube videor där någon försöker följa en fågel och när den ändrar riktning hinner fotografen inte reagera och den försvinner ur bild.
Du kanske har rätt, men varför ska jag försöka provocera fram ett problem som jag inte ens tycker existerar?:)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den ytterst minimala eftersläpning som gick att provocera fram när man "snurrade som en galning" störde i alla fall inte mig det minsta.
Om man tycker att eftersläpning osv är ett problem eller inte är förstås individuellt, det beror på hur känslig man är och vad man fotograferar. Men att påstå att den inte existerar är ju bara dumt.
 

AWid

Aktiv medlem
Du ska provocera fram det så du ser och lär känna felet.

För de flesta motiv spelar det ingen roll men när du ska fota motor eller fåglar kan det vara avgörande.
Om man räknar med att det kan vara avgörande när man fotar motor eller fåglar, och om man gör det, bör man naturligtvis avstå från att köpa spegellöst/fri.
 

AWid

Aktiv medlem
Om man tycker att eftersläpning osv är ett problem eller inte är förstås individuellt, det beror på hur känslig man är och vad man fotograferar. Men att påstå att den inte existerar är ju bara dumt.
Du svarar mig, men jag har inte påstått att eftersläpning inte existerar. Däremot säger jag att den eftersläpning jag kunnat provocera fram inte stör mig det minsta. Du och andra kanske upplever det annorlunda.
 

Bengf

Aktiv medlem
EVF var välkommet till mindre kameror, som i SLR version med OVF gav rätt så små sökarbilder, så kallade Prokompakter som dom berömda Canon G-serie, i övrigt mycket bra på många sätt, men med en sökare av sugrörs typ, mängder av populära instegs kameror som sålde som smör en gång i tiden, men sökarna var inte så värst på många av dom.


Jag har en kamera med EVF av äldre årgång, jag har ofta effekt avstängd, men den visar fortfarande olika inställningar man kan göra, den blir på så sätt som en vanlig OVF sökare fast visst en annorlunda mera filmisk bild.


För övrigt fins det väl mängder av fågelbilder, sportbilder som är tagna med EVF-sökare där ute i vida världen, så nog är det några som lyckas rätt så bra.
 

iSolen.se

Guest
Om man räknar med att det kan vara avgörande när man fotar motor eller fåglar, och om man gör det, bör man naturligtvis avstå från att köpa spegellöst/fri.
Så man ska ge upp och inte ens undersöka saken (kan vara avgörande) trots att man vill ha en EVF av andra skäl?

Tycker denna tråd visar tydligt att det är viss lagg men att den bara stör vissa.
 
ANNONS