Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att skanna gamla diabilder. Tips & tricks

Produkter
(logga in för att koppla)

kingfisher

Aktiv medlem
Jag har också Coolscan (4000 och 9000) men det går för segt och söker därför en snabbare lösning. Behövde du skaffa några adapterringar för att få Nikon ES-1 på Canon-makrot? Har redan ett sådant makro, så det här låter väldigt intressant.
Jag blev idag färdig med alla mina diabilder, så min ES-1 är tillgänglig om du vill låna. Inga adaptrar behövs, men däremot en 36mm mellanring mellan kamerahuset och objektivet, för att diabilden skall fylla 95% av sensorn.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det var ett generöst och lockande erbjudande.

Använder du life size-konvertern? Jag saknar den. Men det går kanske att använda 100/2,8L IS med stepdown ring.
Nu har jag inte testat, men det är nog tveksamt om det fungerar med ett 1:1-makro på 100 mm utan att köra in någon tub emellan. ES-1 är gjord för Nikons 55 och 60 mm-makron på småbild i konfiguration för 1:1 (dvs mellanring till AI/AI-S 55/2,8), med i lämpliga fall adapter för filtergängan.
 

kingfisher

Aktiv medlem
Nu har jag inte testat, men det är nog tveksamt om det fungerar med ett 1:1-makro på 100 mm utan att köra in någon tub emellan. ES-1 är gjord för Nikons 55 och 60 mm-makron på småbild i konfiguration för 1:1 (dvs mellanring till AI/AI-S 55/2,8), med i lämpliga fall adapter för filtergängan.
Jag har testat med Canons 100/2 objektiv (inget makro), fick inte det att funka tyvärr. Funkade med en vanlig 50/1,4 + mellanringar men inte alls lika skarp ut i kanterna som med 50m markot.
 

Bilagor

Bussmicke

Aktiv medlem
Ang Vuescan. Nån som använder det?
Vilket dpi skannar ni med?
Sparar ni bilden i 24 eller 48-bitar från Vuescan?

Jag kör 3600 dpi och 24 bitar ut. Råkade skanna några bilder med 48 bitar men då blev Varje bild 100 MB stor...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ang Vuescan. Nån som använder det?
Vilket dpi skannar ni med?
Sparar ni bilden i 24 eller 48-bitar från Vuescan?

Jag kör 3600 dpi och 24 bitar ut. Råkade skanna några bilder med 48 bitar men då blev Varje bild 100 MB stor...
Jag sparar i råformatet DNG så att jag sedan enkelt kan jobba vidare i Adobe Camera Raw. Det är bra att ha många bitar om man ska skruva mycket på bilden.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Skannade du diabilder i valde Tiff DNG i Vuescan?
Hur många dpi samt 24 bitarsfil då? Hur stor blev den?
Har testat med alternativet Råformatsfil i vuescan men det ser konstigt ut i LR/ACR.
Testade välja Tiff DNG men ser ingen större skillnad mot vanlig Tiff i LR.
 
Senast ändrad:

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag kör Nikon ES-2 med Canon EF 100/2,8L IS. För att det ska funka behövs förlängningar med 67 mm gänga. Jag använde en ring som är 35 mm lång och en som är 12 mm lång.
Var får man tag i dessa ringar? Länkar skulle uppskattas.
Tack för senaste Podavsnittet, alltid intressant när du och Martin sitter och surrar in saker.,.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Var får man tag i dessa ringar? Länkar skulle uppskattas.
Tack för senaste Podavsnittet, alltid intressant när du och Martin sitter och surrar in saker.,.
Jag beställde från Ebay. Tyvärr hittade jag bara ett ställe i USA, inget inom EU. Sök på ”67 mm Spacer ring”.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Okej där ser man.

Har du svar på det andra jag undrade över? :)Jag har 10 000-tals med bilder att digitalisera :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Okej där ser man.

Har du svar på det andra jag undrade över? :)Jag har 10 000-tals med bilder att digitalisera :)
Ska man skanna så många så måste det ske med viss automatik och utan krav på absolut perfektion.

Jag hade köpt en Epson V850 som tar 12 dior i taget och sedan låtit programvaran sköta jobbet. När du är klar kan du sälja skannern. Min pappa gjorde så och det blev förbluffande bra.

Det går också att hyra en skanner från Molanders där bilderna matas från Kodak Carousel-magasin.

Reflektera har också en skanner som tar diamagasin, men jag vet inte hur den är.

Fjärde metoden är att plåta av försöka hitta en gemensam inställning som passar de flesta dior.

Hur som helst. Skaffa något sätt att blåblusar rent diorna. Har du glasmonterade kan de bli jobbigt och krävas ommontering, men tänk på att anpassa ambitionsnivån så du kommer igenom alla 10 000 dior.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag har en Epson V850 men Plustek 8200i är snabbare.
Det är intsällningarna här som jag undrade över:

Skannade du diabilder i valde Tiff DNG i Vuescan?
Hur många dpi samt 24 bitarsfil då? Hur stor blev den?
Har testat med alternativet Råformatsfil i vuescan men det ser konstigt ut i LR/ACR.
Testade välja Tiff DNG men ser ingen större skillnad mot vanlig Tiff i LR.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag skannade ca 20000 diabilder med en Reflecta. Det fungerar. Fick modifiera hårdvaran lite för bästa funktion. Bilderna duger till en HD-skärm på en TV. Jag har diabilderna kvar, så vill jag göra något speciellt kan jag alltid skanna om en bild med någon annan inställning.
Skannern tar tid på sig, men är automatisk. Jag satte in ett magasin på morgonen, ett när jag kom hem från jobbet och ett när jag gick till sängs. Ibland hann jag två på kvällen. På helgerna bytte jag så ofta det var klart, om jag var hemma då.
Tog ca tre månader att tugga genom allt.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Jag har:
Reflecta RPS 10M
Plustek 8200i
Espon V850 Pro.

Vilket program använde du?
Vad säger du om det jag undrade om ang inställningar om 24 eller 48-bitar Till eller DNG?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
A och O når man har 10 000 bilder är att inte överarbeta. De allra bästa bilderna kan man naturligtvis skanna i 16 bitar (48 bitar i RGB), men för övriga räcker automatiken och 8-bitar. Eventuella bilder som man inser att man måste jobba mer med (efter att man granskat filerna) kan man skanna om.

Så håll det enkelt så blir det gjort.
 
ANNONS