Annons

Fel färger i fotovisare

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har inte haft Xnview installerat på ganska länge, men jag har för mig att det tidigare var så att man var tvungen att manuellt ange vilken profil programmet skulle konvertera till och att det var en lite betaaktig funktion då.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nersidan är att ju mer man lär sig om färghantering desto mer deprimerande känns det att det är så galet.
Jag känner igen reaktionen!

För det första är det ett väldig komplext område och inte helt lätt att greppa.

För det andra så är det så att mjukvaruindustrin knappast satsar på att göra det enklare. Hur kan t ex Microsoft göra en ny fotovisare i sitt senaste operativsystem som inte är färghanterande när den gamla är det?? Ungefär som om Volvo skulle släppa 2018 års modeller utan anti-sladd system.

För det tredje så inser man att hur bra koll man än får på sitt eget system och arbetsflöde så har man ändå ingen aning om hur det ser ut hos andra som sedan skall se bilderna!

Men låt inte allt detta avskräcka. Se till att det blir rätt i Lightroom - då har du i alla fall gjort det viktigaste och det som du kan påverka.

Det jag är lite orolig för är att det skulle vara någon global inställning det är fel på i och med att XNview eller Faststone inte verkar kunna hantera färgprofilen som skärmen är kalibrerad efter. Jag hittar heller inte någonstans var jag kan se eller välja vilken färgprofil de programmen ska använda för att läsa bilderna.

Om bilderna ser lika ut i Chrome och Lightroom och att det känns "bra" - då tycker jag inte du skall oroa dig över att något i ditt sytem är fel. Då handlar det nog mer om att försöka hitta inställningar i de program som trilskas. Googla mycket för att verkligen säkerställa att programmen har en korrekt färghantering.

Kan det vara något som ställer till de globala inställningarna för att jag har en skärm på min laptop som har en annan profil?
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Om du har en laptop med en extern skärm kopplad till sig och du får olika resultat på det båda skärmarna - ja då kan det vara en inställningsfråga. Att ladda olika profiler till olika skärmar på samma dator kan ställa till det.
 

afe

Aktiv medlem
Ja, flera skärmar kan ställa till det. Det är långt från alla grafikkort som har möjligthet till olika profiler för fler skärmar. Bland bärbara tror jag det är mycket ovanligt.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vi är överens om att en setup med flera skärma kan komplicera det hela.

Det borde dock inte kunna resultera i att två olika program med en korrekt färghantering visar olika färger på samma skärm.

Så om Lightroom visar korret bild på den stora externa skärmen borde Chrome visa samma färger så länge det visas på samma skärm.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nu får jag anledning att återkomma - och nu är det jag själv som fått problem.

Har nyligen bytt till en helt ny Windows 10 dator. Då visar det sig att den gamla fotovisaren (som är färghanterande) inte är så lätt att få igång. Har man uppgraderat från t ex Windows 8 till 10 så finns den gamla visare kvar utan problem, bara att associera filändelsen. Är det en helt ren installation av Win 10 så krävs det dock en hel del registerhack för att få fram den gamla visaren. Helst vill jag slippa detta.

Därför beslöt jag mig för att det var enklare att installera en annan fotovisare. Jag provade med IfranView och FastStone. Ingen fungerar korrekt.

Jag har två skärmar, båda profilerade med Spyder Pro+ 5. Den ena är en Dell skärm som vid profilering visar 99% av AdobeRGB och den andra en Lenovo som visar 99% sRGB. I Lightroom funkar allt som förväntat (bättre än när jag hade två skärmar i Windows 7), samma sak i Chrome - inga problem.

Däremot respekterar alltså varken IfranView eller FastStone mina skärmprofiler. Färgerna visas övermättade, på Dell-skärmen kraftigt övermättade, på Lenovon något.

Jag har läst att båda dessa skall vara OK att använda men för mig funkar det alltså inte. Till TS - som startade tråden, hittade du någon lösning? Någon annan som fått det att fungera men någon färghanterande fotovisare på Windows 10?
 

LarsThoren

Aktiv medlem
Jag har ett problem med färgvisningen i fotovisare som jag inte lyckas googla mig till att hitta någon bra lösning på.

Jag har Benq SW2700-skärm, lenovo-dator och windows 10.

När jag exporterar jpg ur lightroom och väljer srgb som profil så blir det en märklig mättnad när jag vill titta på bilderna i någon fotovisare. Utöver windows egen fotovisare har jag testat både xnview och faststone och samma fel även där. Om jag däremot öppnar jpg-bilden i Chrome så är bilden identisk med hur den ser ut i LR (på bifogad bild finns LR, Chrome och win fotovisare).

Om jag däremot exporterar med samma profil som jag har kalibrerat skärmen som, så visas bilden korrekt i XNview direkt när jag öppnar den, likaså i Chrome. Om jag öppnar den i Faststone eller win fotovisare är det fortfarande samma fel. Om jag däremot avaktiverar CMS i Faststone så visas bilden korrekt även här (det logiska för mig borde väl vara tvärtom?)

Stort tack om jag kan få hjälp för det gör mig galen.
Inbyggda fotoappen kan tolka färgprofiler rätt, det finns att läsa om du googlar. Ett alternativ är att installera den gamla fotoappen som fanns innan Windows 10, se denna artikeln:

https://www.cnet.com/how-to/how-to-get-windows-photo-viewer-back-in-windows-10/
 

AFJ

Aktiv medlem
Inbyggda fotoappen kan tolka färgprofiler rätt, det finns att läsa om du googlar.
Jag har googlat mycket på det här problemet. Så vitt jag vet är det inte möjligt. Om du har en länk som visar hur man gör så vore jag mycket tacksam!

Ett alternativ är att installera den gamla fotoappen som fanns innan Windows 10, se denna artikeln:

https://www.cnet.com/how-to/how-to-get-windows-photo-viewer-back-in-windows-10/
Ja, som jag skrev ovan är det en möjlighet som många föreslår, men att göra så pass stora förändringar i registret känns inte helt bra. Man vet aldrig vilka konsekvenser det kan få i framtiden. Därför vill i alla fall jag helst hitta en lösning som funkar "out of the box".

Vilken fotovisare använder du? Ger den rätt färger på en profilerad wide-gamut skärm?
 

kingfisher

Aktiv medlem
Nu får jag anledning att återkomma - och nu är det jag själv som fått problem.

Har nyligen bytt till en helt ny Windows 10 dator. Då visar det sig att den gamla fotovisaren (som är färghanterande) inte är så lätt att få igång. Har man uppgraderat från t ex Windows 8 till 10 så finns den gamla visare kvar utan problem, bara att associera filändelsen. Är det en helt ren installation av Win 10 så krävs det dock en hel del registerhack för att få fram den gamla visaren. Helst vill jag slippa detta.

Därför beslöt jag mig för att det var enklare att installera en annan fotovisare. Jag provade med IfranView och FastStone. Ingen fungerar korrekt.

Jag har två skärmar, båda profilerade med Spyder Pro+ 5. Den ena är en Dell skärm som vid profilering visar 99% av AdobeRGB och den andra en Lenovo som visar 99% sRGB. I Lightroom funkar allt som förväntat (bättre än när jag hade två skärmar i Windows 7), samma sak i Chrome - inga problem.

Däremot respekterar alltså varken IfranView eller FastStone mina skärmprofiler. Färgerna visas övermättade, på Dell-skärmen kraftigt övermättade, på Lenovon något.

Jag har läst att båda dessa skall vara OK att använda men för mig funkar det alltså inte. Till TS - som startade tråden, hittade du någon lösning? Någon annan som fått det att fungera men någon färghanterande fotovisare på Windows 10?
Jag återställde den gamla fotovisaren i Windows 10. Funkar som det skall. Bara att följa instruktionen nedan. SUPERENKELT. Allt du behöver ändra finns som text under videon, så det är verkligen ett 5 minuters jobb:
https://www.youtube.com/watch?v=Y7HeVd1ZNjA
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag återställde den gamla fotovisaren i Windows 10. Funkar som det skall. Bara att följa instruktionen nedan. SUPERENKELT. Allt du behöver ändra finns som text under videon, så det är verkligen ett 5 minuters jobb:
https://www.youtube.com/watch?v=Y7HeVd1ZNjA
Jo, det är säkert enkelt - jag jobbar med IT och är mycket mycket datorvan så att editera registret är inga problem för min del. Jag tycker ändå att jag helst vill undvika det, vem vet vad som händer vid framtida uppdateringar av Windows?

Det får bli min sista utväg men innan jag går dit skulle jag ändå vilja ha klarhet i varför IrfanView och FastStone inte funkar. Båda programmen har inställningar för att aktivera color management så det borde funka men gör det inte för mig.
 

LarsThoren

Aktiv medlem
Jag har googlat mycket på det här problemet. Så vitt jag vet är det inte möjligt. Om du har en länk som visar hur man gör så vore jag mycket tacksam!



Ja, som jag skrev ovan är det en möjlighet som många föreslår, men att göra så pass stora förändringar i registret känns inte helt bra. Man vet aldrig vilka konsekvenser det kan få i framtiden. Därför vill i alla fall jag helst hitta en lösning som funkar "out of the box".

Vilken fotovisare använder du? Ger den rätt färger på en profilerad wide-gamut skärm?
Har din skärm och hade samma problem, löste det genom att installera gamla photo viewern. Har kört så ett bra tag, det är inga problem att modifiera registret. Allt funkar kanon nu.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har din skärm och hade samma problem, löste det genom att installera gamla photo viewern. Har kört så ett bra tag, det är inga problem att modifiera registret. Allt funkar kanon nu.
OK.

I inlägg #27 skrev du att också den nya inbyggda fotovisaren i Windows kan bli färghanterande - har du någon länk som visar hur?
 

kingfisher

Aktiv medlem
Jo, det är säkert enkelt - jag jobbar med IT och är mycket mycket datorvan så att editera registret är inga problem för min del. Jag tycker ändå att jag helst vill undvika det, vem vet vad som händer vid framtida uppdateringar av Windows?

Det får bli min sista utväg men innan jag går dit skulle jag ändå vilja ha klarhet i varför IrfanView och FastStone inte funkar. Båda programmen har inställningar för att aktivera color management så det borde funka men gör det inte för mig.
Du gör naturligtvis precis som du vill, men kanske intressant att känna till att den gamla fotovisaren finns kvar utan detta ingrep för alla som uppgraderade till Windows10 istället för en nyinstallation, så Microsoft stödjer per automatik den gamla fotovisaren för majortiteten av windows användare. Sedan visar instruktionen att man skall skapa en restore point innan man börjar så att man när som helst kan återställa till utgångsläget...
 

AFJ

Aktiv medlem
Du gör naturligtvis precis som du vill, men kanske intressant att känna till att den gamla fotovisaren finns kvar utan detta ingrep för alla som uppgraderade till Windows10 istället för en nyinstallation, så Microsoft stödjer per automatik den gamla fotovisaren för majortiteten av windows användare. Sedan visar instruktionen att man skall skapa en restore point innan man börjar så att man när som helst kan återställa till utgångsläget...
Att den gamla visaren finns kvar påpekade jag tidigare i tråden, även i mitt inlägg #26 när jag återupplivade tråden.

Det faktum att man uppmanas att skapa en återställningspunkt visar ju precis på det faktum att editering av registret aldrig är helt riskfritt. En återställningspunkt blir dessutom obsolet med tiden.

Att påstå att Microsoft stödjer den gamla visaren är fel tycker jag. Det är väl uppenbart att man har övergivit den och det är därför jag försöker hitta ett "framtidssäkert" alternativ.

Jag skulle därför vilja återvända till min huvudfråga och höra om någon som använder FastStone och IrfanViewer har fått det att fungera med färghanteringen? Jag tycker det är märkligt att båda dessa program har inställningar för color management men ingen av dem tycks funka för mig.
 

Stadsliv

Aktiv medlem
Jag som startade tråden har tyvärr inte hittat någon lösning som jag känner mig nöjd med. Alltså inte lyckats få nån ordning på faststone eller andra bildvisare på ett sätt som känns rimligt sett till användarvänligheten eller arbetsflödet.

Jag har inte heller en dator som jag enkelt kan få in den gamla fotovisaren i utan att behöva in och pilla i register, något jag tyvärr inte känner mig bekväm med.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag som startade tråden har tyvärr inte hittat någon lösning som jag känner mig nöjd med. Alltså inte lyckats få nån ordning på faststone eller andra bildvisare på ett sätt som känns rimligt sett till användarvänligheten eller arbetsflödet.
Tack för återkoppling - då vet jag att det inte bara är jag som har problem.

Om inget annat dyker upp inom några dagar så kommer jag att ta till register-hacket för att få igång den gamla visaren.
 
ANNONS