Annons

Eftermarknadsstativfäste till Canon Supertelen mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag slutligen blivit med Canon 400 DO Mark II efter att klämt på det ett par veckor förra året. Det är precis lika lätt och bra som jag mindes det. Men att bära dnt i den allt för korta stativfoten som medföljer är inte bekvämt. Jag skulle vilja ha en längre som på t ex mitt 500/4. Trodde att det levererades med stor och liten fot, men tydligen levereras det bara med den lilla. Jag kan nog tänka mig att foten till 500 eller 600 mkII kostar skjortan att köpa, därför undrar jag om någon har något tips på någon eftermarknadsfot av samma storlek som den stora till de tre större objektiven i mark II-serien? Den behöver inte vara vit =)

Mvh

Daniel Andersson
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Finns ett par saker att tänka på beroende på hur du eventuellt monterade objektiven på stativen.

Om du har ett "Arca-kompatibelt" snabbfäste med skruvjustering fungerar nästintill alla arca-plattor.
Till exempel RRS LCF-52 som kostar strax under $100.

Men om ditt snabbfäste är av spaktyp så brukar de kräva finjusteringar för att passa olika tillverkares "Arca-kompatibla" fästen för helt lika är de aldrig.
Då är det bättre att du köper fötter till alla dina enheter från en och samma tillverkare. Då går det snabbt att plocka loss och spänna fast dem utan finjusteringar.
 

Göran R

Aktiv medlem
Foten är samma som för 300/2,8L IS II USM, så Realkly Right Stufff LCF-52 ska funka.

http://www.reallyrightstuff.com/LCF-52-for-some-Canon-lenses
Håller med Magnus, RRS är riktigt bra och väldesignade prylar. Om du beställer deras fäste (länken ovan) så överväg att beställa ett QD fäste med. http://www.reallyrightstuff.com/QR-Strap-Swivel
Fästs på valfri rem och bärs diagonalt. Bra att kunna hänga kamera/objektiv efter sidan när man vill vila armarna och inte vill ställa ner kameran på marken. Dock inget jag bär runt kameran med.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Om foten bara används som bärhandtag under fototuren så kan väl en träbit som skruvas fast med en vanlig 1/4-tums skruv utgöra ett billigt och bra alternativ
 
ANNONS