Annons

Resekamera/fickkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Hej!

Går i tankarna om att köpa mig en mindre kamera för att lätt kunna hugga och bara ta med mig oavsett vad jag ska ut på som inte kostar skjortan och man inte gråter sömnlös natt efter natt om olyckan mot förmodan skulle vara framme.

Kommer köpa mig en Nikon Z6 med kitobjektiv vid månadsskiftet och även om det är en liten kamera så vill jag ha något ännu mindre komplement för att ha med mig vare sig det är kalas, en motionsrunda eller diverse spontana saker för att kunna få med sig någorlunda bilder hem utan att släpa med på massa utrustning, min huawei P20 PRO tar hyggliga bilder för dokumentation men mobilkamera är ju alltid mobilkamera.

Har ni några tips? Är jag ensam om att tänka så här? Eller är det "Vill man ta bra bilder så tar man med sig sin bästa utrustning" som gäller?

Det jag har kikat på är Sonys Cybershot RX100iii (Se länk nedan)

https://www.scandinavianphoto.se/sony/cybershot-dsc-rx100-iii-1012376

Den har både sökare och en blixt som kanske inte är världens bästa men ändå duger i krig för en prislapp som inte tömmer plånboken.

Eller ska man kika åt annat? Finns ju billigare alternativ där skärmen inte går att vinkla, frågan är hur viktigt det egentligen är då jag inte filmar nämnvärt mycket, men finner det ändå lite trevligt med just möjligheten ibland.

Hur resonerar ni? Dela med er av era tankar och idéer och kanske även andra kameror.

Letar inte efter en ersättare till systemkameran på något sätt, skulle bara vara trevligt med något riktigt litet som får plats i fickan som är lätt att hugga från skrivbordet oavsett aktivitet.

Fortsatt trevlig helg på er och tack på förhand! :)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Vill man ha en kamera som bokstavligen är i fickstorlek och ger hyfsad bildkvalitet är nog RX100-serien det man ska titta på.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag har mina tankar på en Ricoh gr III men inte riktigt bestämt mig om jag behöver den ännu.
 

Ventures

Aktiv medlem
Rx100 är bra, har en själv, så länge man inte släpper upp iso på för höga nivåer. Tips är att ha ett fickstativ med och använda längre slutartider istället för att gå upp i iso, där så är möjligt.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Rx100 är bra, har en själv, så länge man inte släpper upp iso på för höga nivåer. Tips är att ha ett fickstativ med och använda längre slutartider istället för att gå upp i iso, där så är möjligt.
Tycker du sökaren fungerar bra? Fungerar det bra med reglagen för att få upp och bak den osv? ingenting som känns lite halvdant?

Har kikat in på en hel del olika kompaktkameror i samma prisklass och det finns ett par som bjuder på lite bättre glas men då saknar dom sökare och jag föredrar båda.

Gillar att RX100 bjuder på både vinklingsbar skärm, uppfällbar sökare och blixt.. Den känns genomtänkt och gedigen, dock inte klämt på den ännu.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Rx100 är bra, har en själv, så länge man inte släpper upp iso på för höga nivåer. Tips är att ha ett fickstativ med och använda längre slutartider istället för att gå upp i iso, där så är möjligt.
Har du kanske några bilder som du fotat med den kameran som man kan kika på =) ?

Och har du något bra tips på mindre stativ =) ?
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Jag har mina tankar på en Ricoh gr III men inte riktigt bestämt mig om jag behöver den ännu.
Också sugen på den, men ska köpa mig både en ny primär kamera snart och resekamera sen lite extra kringutrustning så försöker lägga mig kring 5000~ Annars verkar den vara riktigt fin.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Vill man ha en kamera som bokstavligen är i fickstorlek och ger hyfsad bildkvalitet är nog RX100-serien det man ska titta på.
Känns så, satt och kikade igenom en drös med bilder på flickr och ett par till sidor. Bildkvalitén var verkligen över förväntan, visst det är ingen dslr men kan man leverera kvalitén på dom bilder jag hittade med något som typ får plats i jeansfickan så är jag väldigt nöjd hehe :D
 

Ventures

Aktiv medlem
Har du kanske några bilder som du fotat med den kameran som man kan kika på =) ?

Och har du något bra tips på mindre stativ =) ?
Kolla antingen här eller på min Flickr (länk i min profil)
Eller sök på t ex Flickr efter bilder tagna med Rx100.

Stativet jag brukar ha med är ett litet med svarta böjbara ben som finns för från 15 kr och uppåt beroende på om det står hama på det eller inte. Flexibelt på många sätt.
 
ANNONS