Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D7200 för insekter & fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

Yasmine50

Ny medlem
Hej,
Jag är nybörjare och vill köpa en Nikon kamera, och vill fota insekter och fåglar. Jag vill helst inte använda stativ. Funderar på en Nikon 7200. Men vilka objektiv som jag borde ha är jag fortfarande inte riktigt säker på. Dessutom undrar jag om jag har valt rätt kamera. Är det någon som kan vägleda mig?
 

pdahlen

Aktiv medlem
7200 är ett utmärkt prisvärt val. För insekter så skulle jag föreslå ett 90 makro tex Tamron 90/2,8 VC. Det fungerar fint med G1 som du hittar begagnat för en 2500:- För fågel så blir det en prisfråga, men ett nikon 200-500/5,6 hittar du för 9-10000. Men det finnas annat också både mer eller mindre, så det blir en budgetfråga. Titta på vad ScandinavienPhoto eller Mattssons foto i Lund har i begagnat det är då också 6 mån garanti. CyberPhoto har också, titta där också men min känsla ar att de är dyrare
 

zosma

Aktiv medlem
Jag fotar mycket fåglar med Nikon D7200 och Tamron 150-600 G2, även lite insekter men har inte blivit så mycket har Sigma 105 makro till det. På min sida hittar du lite bilder på fåglar tagna med D7200 och Tamron objektiv.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om Canon är ett alternativ så funkar nya 100-400 utmärkt för både fågel och t ex fjärilar med sin väldigt korta närgräns. Fast för mindre insekter behöver man nog ett makro.
 

Brix

Aktiv medlem
Hej,
Jag är nybörjare och vill köpa en Nikon kamera, och vill fota insekter och fåglar. Jag vill helst inte använda stativ. Funderar på en Nikon 7200. Men vilka objektiv som jag borde ha är jag fortfarande inte riktigt säker på. Dessutom undrar jag om jag har valt rätt kamera. Är det någon som kan vägleda mig?
D7200 är absolut en bra kamera, men nån speciell anledning till att du vill ha just Nikon?

Jag brukar alltid rekommendera att investera mest i objektiven eftersom det är där det mesta av bildkvalitén ligger. När det gäller kamerahuset så tycker jag en av de viktigaste sakerna är att ha ett som ligger skönt i handen och som man gillar att använda. När det gäller fågelfoto så är ju dock en bra autofokus viktigt, åtminstone om man tänkt fota flygande fåglar :p

Jag håller själv på med makro-foto(främst blommor och insekter) och som tidigare nämnts här så kan även jag rekommendera Tamron 90/2.8. Det är ett av de mest populära makro-objektiven och har mycket hög bildkvalité. Teleobjektiv har jag tyvärr ingen större koll på, men man brukar få lägga en skaplig slant om man vill ha ett längre riktigt bra sådant.
 

unoengborg

Aktiv medlem
D7200 är en allldeles utmärkt kamera för det här. Den går att köpa billigt begagnad vilket ger mer pengar över till annat.

För insekter välj något lite längre macro tele t.ex Nikon 105/2.8 micro, den fungerar dessutom utmärkt med 2x telekonverter Nikon TC-20Eiii för till exempel fjärilar och annat lättskrämt. För macro kan även en extern blixt vara till stor nytta. Den inbyggda blixten fungera dåligt eftersom objektivet skuggar

För fåglar Nikon 200-500/5.6 eller möjligtvis 300/4 ibland i kombination m. telekonveter. Den nya 300:an är väldigt liten och smidig och lätt att få med sig men 300 är ofta lite i kortaste laget så telekonverter en 1.4 ggr telekonverter kan vara bra att ha

Sedan finns förstås 70-300/5.6 av diverse fabrikat men de ligger inte riktigt i samma klass som ovanstående vilket i och för sig också avspeglar sig på priset.
 

lonian

Aktiv medlem
Många bra tips.

För macro så rekommenderar jag en kamerablixt.

Jag har gjort en hemmagjord softbox av en vit glassburk och papper. Trätt den på blixten och kör med en blixt kabel mellan blixt och kamera.

Funkar bra som diffusor och så tar man sig ner till bländare 11 för att ge bättre skärpa i bilden.
 

Bilagor

ANNONS