Annons

Redovisning naturfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
Jag har precis startat min egen verksamhet där jag både jobbar på distans som konsult och som naturfotograf.
Jag undrar om någon här har koll på hur man redovisar kostnader för inträde i nationalparker samt hyra av guide på t.ex. safari utomlands?
Känn frihet att kolla in min insta också:
kristoferothzen
 

ErlandH

Aktiv medlem
Lite knepigt, så jag hade nog lagt det på gruppkontot för resekostnader (normalt konto 5800).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Dels är det ju utomlands, så den frågan är inte aktuell, dels skulle man väl i Sverige förutsätta att guiden (precis som taxichauffören osv) F-skattar.
 

iSolen.se

Guest
Dels är det ju utomlands, så den frågan är inte aktuell, dels skulle man väl i Sverige förutsätta att guiden (precis som taxichauffören osv) F-skattar.
Det var just för att det var utomlands jag tyckte frågan var intressant men du kanske inte vet.

Du blir inte arbetsgivare för att du åker taxi men du kan mycket väl bli det om du anlitar någon för tjänster och denne inte driver bolag. Hur det funkar över nationsgränser har jag alltid undrat över.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Vad gäller guiden är väl det enklaste att betrakta det som att du köper en tjänst? Det är (ur ekonomisk synvinkel) det samma som om du köper några timmars arbete från en redovisningskonsult, IT-konsult, bilmekaniker eller annan som "hyr" ut sitt kunnande. Tycker jag i alla fall.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det var just för att det var utomlands jag tyckte frågan var intressant men du kanske inte vet.
Nej, jag får erkänna att jag inte vet hur skattelagstiftningen ser ut "utomlands".

Du blir inte arbetsgivare för att du åker taxi ...
Precis. Och det finns ingen anledning att tro att en naturguide (eller snickare eller redovisningskonsult eller fotograf eller ...) i det avseendet är annorlunda än en taxichaufför.
 

iSolen.se

Guest
Nej, jag får erkänna att jag inte vet hur skattelagstiftningen ser ut "utomlands".


Precis. Och det finns ingen anledning att tro att en naturguide (eller snickare eller redovisningskonsult eller fotograf eller ...) i det avseendet är annorlunda än en taxichaufför.
Jag avser den svenska lagstiftningen med avseende på att i utlandet köpa tjänster från någon som inte driver företag. T ex en frilansande guide eller modell. Vet du om man betala arbetsgivaravgift eller inte?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag avser den svenska lagstiftningen med avseende på att i utlandet köpa tjänster från någon som inte driver företag. T ex en frilansande guide eller modell. Vet du om man betala arbetsgivaravgift eller inte?
Svensk lagstiftning gäller inte i ”utlandet”. Svensk arbetsgivaravgift betalar du bara om anställningen faller under svensk skattelagstiftning.

Det innebär att om guiden är skattskriven i Sverige och inte har F-skatt kan ett ”svenskt” anställningsförhållande uppstå även i ”utlandet”. Annars inte.
 

iSolen.se

Guest
Svensk lagstiftning gäller inte i ”utlandet”. Svensk arbetsgivaravgift betalar du bara om anställningen faller under svensk skattelagstiftning.

Det innebär att om guiden är skattskriven i Sverige och inte har F-skatt kan ett ”svenskt” anställningsförhållande uppstå även i ”utlandet”. Annars inte.
För andra skatteslag måste man ändå betala svensk skatt för trots att tjänsten är utförd i utlandet, t ex royalty men bra att du har så bra koll.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nej, jag vet inte vad det är du pratar om. TS frågar om hur han ska bokföra sina kostnader, men det låter som om du diskuterar något helt annat, så det vore bra om du försökte klargöra det.
 

iSolen.se

Guest
Nej, jag vet inte vad det är du pratar om. TS frågar om hur han ska bokföra sina kostnader, men det låter som om du diskuterar något helt annat, så det vore bra om du försökte klargöra det.
Du menar att personen inte behöver veta om det tillkommer arbetsgivaravgift eller inte.

Det är väl lika bra svar som när du brukar svara bokstavligt på frågor om foto.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hejsan!
Jag har precis startat min egen verksamhet där jag både jobbar på distans som konsult och som naturfotograf.
Jag undrar om någon här har koll på hur man redovisar kostnader för inträde i nationalparker samt hyra av guide på t.ex. safari utomlands?
Känn frihet att kolla in min insta också:
kristoferothzen
Jag skulle ha ställt frågan i ett forum för bokföring. Detta är det närmsta jag kom men då för drivmedel utomlands https://www.bokio.se/hjalp/bokforing/bokforingshjalp/inkop-av-varor-och-tjanster-utomlands-som-forbrukas-i-utlandet/
 

iSolen.se

Guest
Som sagt, det du diskuterar verkar vara intäkter från utlandet. TS frågar om hur man ska bokföra kostnader. Det är helt olika saker.
Redovisa skrev han om vi nu ska vara såna och nog kan skatter tänkas ingå i det ;-)

Jag redovisar min lön mm och sen efter några veckor kommer ett mail från min revisor om hur mycket skatt (moms, arbetsgivaravgift och löneskatt) som jag ska betala.
 
ANNONS