Annons

Stor kamerakrav med Sony GM 600mm (1200mm med förlängninglins)

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ser man på den video som T Northrup gjort om Sonys nya 600mm/4 och inte minst med teleförlängningslins som ger hela 1200mm så ställs enorma krav på kamerans snabbhet som inte ens den hittills snabbaste Sony-kameran A9 verkar kunna kan möta helt. Vi har alltså nått en nivå nu med dessa nya objektiv där det krävs en helt ny generation kameror som behöver vara signifikativt snabbare för att kunna möta de krav exv. "wild Life"-fotografer kan komma att ställa.

https://www.youtube.com/watch?v=P7pElrHGajE

Åtminstone så såg inte jag det komma så snabbt. Det är rätt hisnande att inte ens en A9 räcker till. Man kan ju undra vad vi kommer att få se för prestanda i de nya kamerahusen som nu ligger "i röret". Det är rätt tydligt nu att det är de nya långa objektiven som kommer driva utvecklingen av AF-funktionerna i kamerahusen vidare mot nya höjder.

Det är mycket möjligt att detta kommer bli helt fantastiskt men risken är också att det kommer bli verkligt dyrt att ligga på topp.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag har inte haft möjlighet att se videon, kan du förklara på vilket sätt det nya objektivet ”ställer krav” på kameran? I vilket avseende?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har inte haft möjlighet att se videon, kan du förklara på vilket sätt det nya objektivet ”ställer krav” på kameran? I vilket avseende?
Det tar för lång tid innan kameran vaknar och om man tar många bilder med dessa å objektiv så verkar systemet inte riktigt hinna med vilket leder till att när man kollar i EVF:en så uppdateras denna inte tillräckligt snabbt ibland och då riskerar man just när man fotar med 2X förlängaren (motsvarar 1200mm) att tappa bort motivet eftersom vinkeln är så liten som exv. en fågel befinner sig i. EVF:en behöver även få högre upplösning konstaterade man. Man ser helt enkelt inte tillräckligt med detalj om man fotar exv. mindre eller mellanstora fåglar på stora avstånd, detalj som alltså sedan finns i filerna.

Det är klart att 1200mm är väldigt extremt men finns dessa 2X instickslinser så kommer folk ju använda dessa och då kommer en del säkert att pressa systemet utöver vad det faktiskt klarar idag.

Se video så fattar du mycket bättre än om jag ska förklara med ord. Det är ju bara att klicka på länken jag bifogade i mitt första inlägg..
 

ErlandH

Aktiv medlem
Att evf (fortfarande) inte är lika bra som ovf eller tillräckligt bra för många typer av fotografering är ju ingen nyhet, och inte heller speciellt för Sony. Men vad har det med det nya objektivet att göra? (Tyvärr sitter jag på för dålig uppkoppling just nu för att orka försöka titta på youtube.)

Det är ju inte heller något nytt att fotografer kompletterar ett 600/4 med 2x extender. Svårt att hantera handhållet förstås, men inte omöjligt att få bra bilder.
 

PMD

Aktiv medlem
Det tar för lång tid innan kameran vaknar och om man tar många bilder med dessa å objektiv så verkar systemet inte riktigt hinna med vilket leder till att när man kollar i EVF:en så uppdateras denna inte tillräckligt snabbt ibland
Gäller det specifikt för detta objektiv, alltså?
 

Bengf

Aktiv medlem
Att evf (fortfarande) inte är lika bra som ovf eller tillräckligt bra för många typer av fotografering är ju ingen nyhet, och inte heller speciellt för Sony. Men vad har det med det nya objektivet att göra? (Tyvärr sitter jag på för dålig uppkoppling just nu för att orka försöka titta på youtube.)

Det är ju inte heller något nytt att fotografer kompletterar ett 600/4 med 2x extender. Svårt att hantera handhållet förstås, men inte omöjligt att få bra bilder.

Det är inte omöjligt alls att få skarpa bilder med A9, han får det med 2X förlängaren också, det är vid snabba mindre fåglar på långt håll som han tyckte EVF:n inte riktigt hängde med och att det var svårt att själv hänga med.


Jag vet inte hur många diskussioner man läst om att 2X förlängare är inte lika snabba med autofokus som 1,4 tex.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det ligger i sakens natur att om du förstorar bilden från ett objektiv (exempelvis med teleförlängare), blir skärpedjupet kortare. När då objektivets skärpeinställningsmekanism är konstruerat för att fungera bra med en kortare brännvidd (600 mm) blir det för känsligt om man ökar brännvidden (1200 mm). För att hantera detta kör man inställningen långsammare. Det hade man behövt göra på ett riktigt 1200 mm objektiv också, för att träffa rätt nog.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Att evf (fortfarande) inte är lika bra som ovf eller tillräckligt bra för många typer av fotografering är ju ingen nyhet, och inte heller speciellt för Sony. Men vad har det med det nya objektivet att göra? (Tyvärr sitter jag på för dålig uppkoppling just nu för att orka försöka titta på youtube.)

Det är ju inte heller något nytt att fotografer kompletterar ett 600/4 med 2x extender. Svårt att hantera handhållet förstås, men inte omöjligt att få bra bilder.
Men det är väl ingen som påstått att det är något nytt med en 2x förlängare på ett 600mm. Det som är nytt är väl i så fall att någon försökt göra det på ett kamerahus med EVF eller hur?? Annars skulle man väl överhuvudtaget inte lyft frågan.

Kameran hänger inte med fast den har världens snabbaste stackade FF-sensor och är en A9 som mäter 60 ggr per sekund. Refreshningen av EVF:en hänger inte med och det gör inte heller upplösningen i EVF:en när man kör med 2x linsen åtminstone. Det behöver uppenbarligen vara en ännu snabbare refresh rate för att det ska funka fullt ut att fånga mindre snabbrörliga motiv som exv. fåglar. Så det kommer säkert vara en av de saker Sony nu försöker rätta till i nästa version av A9 och möjligen nästa version av A7r.

Jag utgår från att Tony N inte glömt att se till att EVF:en uppdateras maximalt snabbt för det finns två lägen här och det kan ju vara så att den står i "energisparläge" med lägre uppdateringsfrekvens.Men att det skulle vara fallet utgår jag från är uterslutet eftersom ju denna test skedde på just ett Sony event.

Med tanke på mina egna erfarenheter att använda teleförlängare (även om jag bara gjort det på max 500mm, så vet även jag att det funkade hyfsat med 1,4 x men med 2x började i alla fall mitt objektiv att nå sin gräns och tappade möjligheten att följa. På ett 600mm med 2x förlängare är det ännu värre även då systemets aktiva vinkel är så liten pass liten på motsvarande 1200mm. Risken är stor att prestanda (upplösningen) droppar så pass att även AF och andra delsystem har svårt att följa i realtid och då riskerar man helt enkelt att motivet flugit ut ur aktiva sektorn utan att man sett det. Med så lång brännvidd är det ytterst små rörelser som behövs för att man ska få svårt att följa motivet.

Så Bengt har definitivt en poäng där- Att sätta fokus på så långa avstånd som 1200mm objektiv inbjuder till kan ju också vara svårt även utan "mirage"-aktiga störningsfenomen. Med det sagt så är det nog EVF:en som de främst måste lyfta ett snäpp, så att den kommer ännu närmare att kunna följa motiven i realtid utan laggningar. Det är ju just svårigheten att följa snabba motiv som är problemet och kameran behöver möjligen bli ännu snabbare att "vakna", få högre upplösning i EVF:en och snabbare uppdateringsfrekvens i EVF:en för att matcha de krav motsvarande 1200 mm ställer. Det här har Sony inte riktigt stått inför tidigare för det är ju faktiskt först nu som de fått fram riktigt långa tele och telezoomar.
 
Senast ändrad:

Sabud

Aktiv medlem
Jag har bara en gammal EF500/4 ISII med en lika gammal 5DMIII och det går utmärkt, även med X2 extendern. Om några år har nog Sony gjort fotograferandet betydligt mindre intressant för oss aktiva. (ungefär som att åka självkörande elbil)

/Stephan
 

PMD

Aktiv medlem
OK, det tycks vara den mycket snäva bildvinkeln som gör att EVF-fördröjningen blir ett problem när man följer en snabbt rörligt mål. Jag känner igen det från Nikon P900, som har ett objektiv med längsta brännvidd som motsvarar 2000mm på småbild. Man får försöka använda sitt andra öga som grovsikte.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har bara en gammal EF500/4 ISII med en lika gammal 5DMIII och det går utmärkt, även med X2 extendern. Om några år har nog Sony gjort fotograferandet betydligt mindre intressant för oss aktiva. (ungefär som att åka självkörande elbil)

/Stephan

Har du då provat på en snabb tärna i något disigt väder på långt håll, det är ju detta som kan vara svårt att jämföra om det inte görs under samma förhållande och med samma förstornings grad på objektivet.


Ja nu skriver nämnde Northrup att han provat samma Objektiv konstellation med sin egen D850 som är toppmodern med autofokus och senaste 3D funktion, att han missar ännu mera än med A9, min egen notering är väl att D850 har 46mp att skyffla med, kräver mera än med 24mp
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag har bara en gammal EF500/4 ISII med en lika gammal 5DMIII och det går utmärkt, även med X2 extendern. Om några år har nog Sony gjort fotograferandet betydligt mindre intressant för oss aktiva. (ungefär som att åka självkörande elbil)

/Stephan
Fast tänk så många fler motiv du hinner upptäcka om bilen kör åt dig.

Vet inte riktigt varför det skulle bli mindre intressant att fotografera om vi fick en sökare som fungerade bra även för längre brännvidder och har autofocus som hittar och t.ex sätter focus på ett fågelöga på någon tusendels sekund. Då kanske vi kan komma hem med de bilder vi länge önskat oss.

När kameran fixar tekniken kommer det bli tydligt vem som egentligen är bra fotograf.
 

Sabud

Aktiv medlem
Har du då provat på en snabb tärna i något disigt väder på långt håll, det är ju detta som kan vara svårt att jämföra om det inte görs under samma förhållande och med samma förstornings grad på objektivet.

Dis - långt avstånd är nog två parametrar jag undviker med längre brännvidd;)
En annan sak jag funderar över är hur svårt det är att lyckas med ett längre tele
på frihand. Skull gissa att det mycket fåtaliga fotografer som lägger upp riktigt bra bilder på tornseglare lätt skulle bli lerduveskyttar i SM-klass. Jag brukar träna att hålla min utrustning på frihand under ett par timmar nonstop under flyguppvisningar bara för att öka muskelstyrkan. Sen är det det där med 1000 timmar för att bli bra på något;)

/Stephan
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Har du då provat på en snabb tärna i något disigt väder på långt håll, det är ju detta som kan vara svårt att jämföra om det inte görs under samma förhållande och med samma förstornings grad på objektivet.


Ja nu skriver nämnde Northrup att han provat samma Objektiv konstellation med sin egen D850 som är toppmodern med autofokus och senaste 3D funktion, att han missar ännu mera än med A9, min egen notering är väl att D850 har 46mp att skyffla med, kräver mera än med 24mp
Är AF räffsäkerhet och antalet pixlar på sensorn relaterat m.a.p. D850 och A9? Där förstnämnda har en helt egen AF modul som inte sitter på sensorn.

/Stefan
 

Zebulah

Aktiv medlem
Nu är samma gubbar igång igen...
Finns inget forum, garanterat inget forum, i hela universum där det är lika segslitet som på fotosidan.

Tom en invandrartråd på flashback dör innan en tråd på fotosidan avklingar.

Kommer tillbaka 8392 SIDOR senare dvs troligen på söndag-morgon
 
ANNONS