Annons

Vilken antivirus/brandvägg-suite rekommenderar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne Ar

Aktiv medlem
Skall skaffa en ny dator och skulle gärna vilja ha input på en bra antivirus/brandvägg-suite.
Kör idag gratisversionen av Avira. Avira fungerar (såvitt jag vet) bra, men om man kör på som vanligt och inte stannar upp och kollar vad som finns, så kan man ju missa annat bra.

I första hand vill jag ha ett program som "gör jobbet" men som inte "stör" mig med massa "erbjudanden" om uppgraderingar till dyrare versioner. (Gratis-Avira är ganska jobbigt där!)
Jag vill i andra han ha ett program som inte snor för mycket energi från datorn och gör den slöare än nödvändigt.
Och i tredje hand är det trevligt om det inte är för dyrt. Men finns ett program som uppfyller de två första, så får det givetvis kosta en (rimlig) slant.

Vad kan ni rekommendera?
Tacksam för råd!
 

ehrsa

Aktiv medlem
Kör också med Windows 10 och det medföljande 'Defender', har bara det på två olika datorer, verkar fungera fint! Defender talar om med jämna mellanrum att den har gjort en eller ibland två genomsökningar och att den inte hittat något.. hittills.. Den 'stör' mig aldrig med onödiga meddelanden!
Hälsn!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Defender räcker om man har lite sunt förnuft med vilka sidor man besöker och inte klickar hej vilt på alla e-post man får från konstiga avsändare och lockbeten.

/Stefan
 

nivas

Aktiv medlem
Jag har i många år kört Avast's gratis antivirus i kombination med Windows defender, har funkat väldigt bra.
 

Lennart E

Medlem
Jag har i många år kört Avast's gratis antivirus i kombination med Windows defender, har funkat väldigt bra.

Problemet med att köra fler antivirus är att dom kan krocka o motverka varandra.

Jag har Avast premier med vpn, password, cleanup,brandvägg, webbkameraskydd samt lite annat och det kommer en hel del meddelanden lite då o då. Men det går att ställa in om det skall meddela eller inte och jag vill ha meddelanden, särskilt om vad brandväggen släpper igenom så jag kan stoppa om det verkar konstigt. Nackdelen är att om man ställer antiviruset för hårt så varnar det för nästan allt och stoppar det mesta, nu har jag ställt det så att allt hamnar i virusförvaringen först så kan jag återställa och skapa ett undantag för just den filen eller programmet. Men det gäller att hitta en medelväg.
Och jag har satt det så att det gör en virussökning på alla diskar och startfunktioner en gång i veckan, fast det tar en 4-5 timmar så det söker av på natten när jag lika brottas med kudden.
 

pysse

Aktiv medlem
Skall skaffa en ny dator och skulle gärna vilja ha input på en bra antivirus/brandvägg-suite.
Kör idag gratisversionen av Avira. Avira fungerar (såvitt jag vet) bra, men om man kör på som vanligt och inte stannar upp och kollar vad som finns, så kan man ju missa annat bra.

I första hand vill jag ha ett program som "gör jobbet" men som inte "stör" mig med massa "erbjudanden" om uppgraderingar till dyrare versioner. (Gratis-Avira är ganska jobbigt där!)
Jag vill i andra han ha ett program som inte snor för mycket energi från datorn och gör den slöare än nödvändigt.
Och i tredje hand är det trevligt om det inte är för dyrt. Men finns ett program som uppfyller de två första, så får det givetvis kosta en (rimlig) slant.

Vad kan ni rekommendera?
Tacksam för råd!
haft nod 32 i över 10 år … aldrig haft problem sen jag skaffade det
 

martley

Aktiv medlem
Jag kör också med Windows egen inbyggda, det har jag gjort sen den började följa med operativsystemet vilket lägligt nog inföll ungefär samtidigt som prenumerationen på Norton Antivirus gick ut för mig vill jag minnas.

Jag var i helgen inne på Elgiganten och gick förbi datoravdelningen då jag hörde en försäljare försöka övertyga en tänkbar datorköpare om att man ju måste ju ha antivirus, och därmed lura av stackaren några tusenlappar till...

Windows egen fungerar tillfredsställande för det mesta. Däremot kan den ibland vara lite för aggressiv och frekvent med sina skanningar vilket kan drabba system som är beroende av många filer, vilket är typiskt för java-baserade program med djupa klassträd. Boten brukar vara att undanta delar av filsystemet från skanning, vilket inte känns riktigt bra det heller.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Avira antivirus (gratisversionen) funkar för mig, i kombination med Windows brandvägg. Har (mig veterligen), ännu inte drabbats av något virus.
 

mickecrown

Aktiv medlem
Avg

Hej,
AVG gratis antivirus funkar för mig. Har använt det på många olika datorer
i snart 15 år. I kombination med Zonealarm brandvägg.
Provade Kaspersky ett år, (2015), men tyckte inte det gjorde så mycket mer än AVG free. För en knapp tusenlapp...
AVG verkar inte belasta systemet särskilt mycket,
men då har jag 512 gb SSD som systemdisk och 32 gb RAM i min stationära.
Har 16 gb RAM och 512 gb SSD på min mest använda laptop,
samma sak där, AVG märks knappt i systemet.
Tycker det verkar som att de få larm jag får är relevanta.
Mvh
Mikael
 

HenryB

Aktiv medlem
Dagens AV är tämligen värdelösa och ger en falsk trygghet. Skippa AV och nöj dig med det inbyggda.

Den bästa metoden för att slippa skit i datorn är att inte använda ett konto som är administrator på datorn. Dom gångerna du behöver rättigheter växlar du konto eller använder funktionen "kör som administrator". Nästa "stora grej" är smart användande av datorn. Kör webmail, öppna inte bifogade filer, ladda inte saker hem från okända sidor, håll systemet uppdaterat etc. Största risken sitter 50cm från skärmen....
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
Dagens AV är tämligen värdelösa och ger en falsk trygghet. Skippa AV och nöj dig med det inbyggda.

Den bästa metoden för att slippa skit i datorn är att inte använda ett konto som är administrator på datorn. Dom gångerna du behöver rättigheter växlar du konto eller använder funktionen "kör som administrator". Nästa "stora grej" är smart användande av datorn. Kör webmail, öppna inte bifogade filer, ladda inte saker hem från okända sidor, håll systemet uppdaterat etc. Största risken sitter 50cm från skärmen....
Håller med!

- Surfa med förstånd.
- Håll rent på systempartitionen (C:), där skall endast systemet finnas
- Skapa datapartitioner där data lagras
- Ta backup oftare
 
ANNONS