Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stationär dator

Produkter
(logga in för att koppla)

catlin

Aktiv medlem
Hej!

Är på jakt efter en stationär dator som endast ska användas till fotoredigering samt lite surf.

Finns det någon budgetvariant som ändå duger då ekonomin sätter stopp!? Nyare skärm finns redan.

Hoppas på bra tips 😊
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej!

Är på jakt efter en stationär dator som endast ska användas till fotoredigering samt lite surf.

Finns det någon budgetvariant som ändå duger då ekonomin sätter stopp!? Nyare skärm finns redan.

Hoppas på bra tips 😊
Budget?

Kolla ita-store.se om du vill köpa från butik. Finns arbetsstationer där bland annat.
 

gladers

Aktiv medlem
Hej!

Är på jakt efter en stationär dator som endast ska användas till fotoredigering samt lite surf.

Finns det någon budgetvariant som ändå duger då ekonomin sätter stopp!? Nyare skärm finns redan.

Hoppas på bra tips 😊
Faktum är att bästa och billigaste förslaget är att köpa lösa delar och bygga den själv. Det är absolut ingen raketforskning, jag gjorde det själv förra året utan några egentliga tidigare erfarenheter på området. Då kan du välja både utifrån pris och prestanda själv och framförallt också undvika att överdriva det du gör i prestandaväg. Om du kollar ex Inet, Komplett och Webhallen hittar du både info och sakerna du behöver. Risken du löper i alla forum du ställer frågor om detta är att de råd du får ofta är lite överdrivna och får det att låta både knepigare och att behovet av prestandanivå högre än vad som faktiskt är fallet. Om du går denna väg landar du sannolikt på en prislapp runt 10k beroende på dina val. Kan göras hur dyrt som helst förstås men det är mer ditt val då förstås. Lycka till!
 

martinot

Aktiv medlem
Tips; om man inte vill eller vågar skruva ihop den själv (vilket jag kan förstå är skrämmande eller tidskrävande för många), så har de tre leverantörerna du nämnde (Inet, Komplett och Webhallen) också en tjänst där de gör de åt dig för en billig penning. Annars så håller jag med om det mesta i vad du skriver.
 

djungel

Aktiv medlem
Väljer man byggd dator från Inet eller Komplett så slipper man betala för delar man inte behöver. Tänk processor, grafikkort och RAM-minne. Vad behövs för bildbehandling? Betala för det du behöver och inte det som kanske är bra för att spela spel. Det är nästan som att bygga dator själv men man får mycket hjälp med lämpliga kombinationer.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om vi tittar på systemets krav:
Minst 16GB minne, helst 24 eller 32.
Adobe rekommenderar en processor med minst 6 kärnor.
Vet inte riktigt vad kravet är på grafikkort men om du har en 4K skärm så är det viktigt att kortet orkar med.

Resten är väl dina egna krav.

Mina personliga krav om jag köpt idag:
Jag hade tittat på tester på Pugetsystems för att klura ut vilken processor jag vill ha.
Även för grafikkort hade jag tittat på Pugetsysstems tester.
Jag vill också att grafikkortet skall klara displayport(kanske finns bättre? framförallt när jag skall köpa ny), hårdvarukalibrerad skärm och 4K.
En bra kylare.
Moderkort som klarar en snabb M2 disk på 500GB o rätt många interna diskar.
Minst 32GB RAM som matchar M2 o processor.
Vet inte hur mycket disk jag hade tryckt i. Beror lite på vad jag kan återanvända från gamla datorn.
Men nytt: en SSD på minst 250GB. o troligtvis en 7200 varvare på 4TB.

Blanda inte ihop min önskelista med din, fundera på vad du behöver.
När du vet processor så väljer man en dator på inet/kompl/webb...
Sen kan du klicka i andra tillval för den datorn.
 

alfin

Aktiv medlem
"Finns det någon budgetvariant som ändå duger då ekonomin sätter stopp!?", frågar TS ovan, så man kanske inte ska ta i så mycket.

Det går alldeles utmärkt att köra LR & PS på betydligt beskedligare maskiner än ovan, och det här upptrissandet av RAM-minnet som tycks råda här på FS är rent nonsens för allt annat än mycket avancerad bildbehandling och videoredigering!

16 GB minne räcker och blir över. Skulle mer minne behövas cachar LR & PS till en snabb SSD-disk och det kommer knappt att märkas.

Som processor räcker en Intel Core i5 9600K för normal bildbehandling. Det fungerar med i3 processorer också, men i5:an är en bra kompromiss prestanda och prismässigt.

En i5 9600K har inbyggd grafik. Det behövs alltså inget extra grafikkort och den inbyggda grafiken fungerar fint tillsammans med LR & PS.

Några supersnabba NVMe M.2-diskar behövs inte heller, även om de verkar skitsnabba på papperet. Det räcker gott med vanliga 2,5" SATA SSD-diskar.

Ett nätaggregat på runt 500W och ett datorchassi som man gillar och tycker ser bra ut, så är det klart.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
"Finns det någon budgetvariant som ändå duger då ekonomin sätter stopp!?", frågar TS ovan, så man kanske inte ska ta i så mycket.

Det går alldeles utmärkt att köra LR & PS på betydligt beskedligare maskiner än ovan, och det här upptrissandet av RAM-minnet som tycks råda här på FS är rent nonsens för allt annat än mycket avancerad bildbehandling och videoredigering!

16 GB minne räcker och blir över. Skulle mer minne behövas cachar LR & PS till en snabb SSD-disk och det kommer knappt att märkas.

Som processor räcker en Intel Core i5 9600K för normal bildbehandling. Det fungerar med i3 processorer också, men i5:an är en bra kompromiss prestanda och prismässigt.

En i5 9600K har inbyggd grafik. Det behövs alltså inget extra grafikkort och den inbyggda grafiken fungerar fint tillsammans med LR & PS.

Några supersnabba NVMe M.2-diskar behövs inte heller, även om de verkar skitsnabba på papperet. Det räcker gott med vanliga 2,5" SATA SSD-diskar.

Ett nätaggregat på runt 500W och ett datorchassi som man gillar och tycker ser bra ut, så är det klart.
Du läser konstigt.
Jag skrev inte att man behöver än det ena eller det andra.
 

lonian

Aktiv medlem
"Finns det någon budgetvariant som ändå duger då ekonomin sätter stopp!?", frågar TS ovan, så man kanske inte ska ta i så mycket.

Det går alldeles utmärkt att köra LR & PS på betydligt beskedligare maskiner än ovan, och det här upptrissandet av RAM-minnet som tycks råda här på FS är rent nonsens för allt annat än mycket avancerad bildbehandling och videoredigering!

16 GB minne räcker och blir över. Skulle mer minne behövas cachar LR & PS till en snabb SSD-disk och det kommer knappt att märkas.

Som processor räcker en Intel Core i5 9600K för normal bildbehandling. Det fungerar med i3 processorer också, men i5:an är en bra kompromiss prestanda och prismässigt.

En i5 9600K har inbyggd grafik. Det behövs alltså inget extra grafikkort och den inbyggda grafiken fungerar fint tillsammans med LR & PS.

Några supersnabba NVMe M.2-diskar behövs inte heller, även om de verkar skitsnabba på papperet. Det räcker gott med vanliga 2,5" SATA SSD-diskar.

Ett nätaggregat på runt 500W och ett datorchassi som man gillar och tycker ser bra ut, så är det klart.
Typ detta.

https://www.inet.se/datorbygge/b1102842/billig
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Tror du får vända på frågan och börja med en fast budget.

Jag har kört Photoshop på en 800 kr-laptop som jag plockade från Tradera. Ett år senare plockade jag ihop ett kompetent system för 11k som troligtvis skulle räcka för 99% av användarna men det var många rea-varor. I höstas satte jag ihop ett system för 5k som absolut klarar grundläggande arbete men inget jag skulle rekommendera då CPU:n blir lidande. Det som är "budget" för den ena är rena himmelriket för den andra.

Vi har snart Black Friday vilket innebär båda rea och att de flesta butikerna bjuder på monteringsavgiften som brukar kosta runt 800 kr.

Nackdelen med att vara prismedveten är att det är tidskritiskt. NetOnNet kör t.ex. 799 kr för 16 GB 3000 Mhz 15 CL vilket alltså är både billigare och snabbare än de som länkades ovan (2400 Mhz 16CL). Inet tar dock 999 kr så den är kanske inte lika prisvärd i morgon om lagret tar slut. Då får man hitta en motsvarande modell som någon har prissänkt.

Vill man få mest valuta för pengarna är det i princip begagnat som gäller.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller helt med föregående inlägg ovan.

"Budget" är helt olika begrepp för olika personer, och skitsvårt att tolka in och gissa vad som avses om man inte känner personen ifråga.

För vissa är en normal ny standardbil för 600 papp budget, medans för andra så kanske en sämre beg. bil för 6 papp är budget. Samma sak med datorer och fotografisk utrustning.

Alltid bra om TS själv, direkt från början, kan ge konkreta sifferexempel på vad som är budget för denne person, så slipper alla gissa sig fram i svaren i en massa postningar i onödan (iaf. om de som svarar gissat fel).
 

Olof R

Aktiv medlem
Mina tips är:
-Bygg dator av komponenter. De tidigare nämnda butikerna är bra och brukar vara hjälpsamma om du har frågor. Fördelen med att bygga av komponenter är att du kan få en dator som är optimerad för precis det du vill använda den till och inte betala för något som är onödigt för dig.
- Det brukar bli billigare med AMD -processor än Intel för motsvarande prestanda. Titta också på om kylfläns ingår i priset för processorn.
- Något som kan verka som en fånig detalj men som är mycket trevligt i praktiken är att välja ett kabinett med dammfilter. Det brukar inte kosta mycket extra.
 

Mats G

Aktiv medlem
Tyst

Ingen nämner låg ljudnivå! Det är otroligt jobbigt att sitta bredvid en som låter som en dammsugare. Stora fläktar, vätskekylning är grejen.
 

alfin

Aktiv medlem
- Det brukar bli billigare med AMD -processor än Intel för motsvarande prestanda. Titta också på om kylfläns ingår i priset för processorn.
För AMD motsvarande i5 9600K behöver man ett separat grafikkort. En någotsånär tyst och fungerande kylare får man för runt 250 kr. Alternativt ta ett steg ner på processorn till i5 9500. Samma CPU men lägre klockfrekvens. Intels kylare ingår för 2500 kr.
 

Olof R

Aktiv medlem
Som jag sa, AMD brukar vara billigare. Men är inte alltid det. Jag tycker du berörde en annan viktig sak :- Titta på hur priset påverkas av att gå ner resp. upp i modell. Du kommer att hitta steg mellan modeller där du kan spara relativt mycket pengar utan att förlora så mycket i prestanda.
En annan viktig del som ofta är bortglömd när man bygger en dator är moderkortet. Synd om man investerar i en snabb CPU och snabba minnen men har en flaskhals i moderkortet...
 

lonian

Aktiv medlem
En annan viktig del som ofta är bortglömd när man bygger en dator är moderkortet. Synd om man investerar i en snabb CPU och snabba minnen men har en flaskhals i moderkortet...
Det man bör hålla koll på är att inte köpa ett moderkort som har en massa funktioner som du inte behöver. Ett dyrare moderkort gör inte att datorn går snabbare.

Däremot kan datorn bli mer stabil med ett dyrare kort om man ska hålla på att överklocka. Men något sådant behöver man nog inte bry sig om vid fotoredigering.

https://youtu.be/0xZc7YryJ0U (Which Motherboard Should You Buy?)
 

lofling

Aktiv medlem
Det man bör hålla koll på är att inte köpa ett moderkort som har en massa funktioner som du inte behöver. Ett dyrare moderkort gör inte att datorn går snabbare.

Däremot kan datorn bli mer stabil med ett dyrare kort om man ska hålla på att överklocka. Men något sådant behöver man nog inte bry sig om vid fotoredigering.

https://youtu.be/0xZc7YryJ0U (Which Motherboard Should You Buy?)
En annan del när det gäller moderkort är att Intel har bytt sockel betydligt oftare än AMD. Ska man uppgradera senare innebär det att man måste byta moderkort för en ny processor från Intel men inte från AMD.

När jag köpte dator 2014 så beställde jag en i5-6600k och ett moderkort med Z170. Det gjorde att jag inte ansåg det värt att uppgradera nu. Därför köpte jag istället processor ur Ryzen 3000-serien och hoppas att jag kan byta enbart processor senare utan att behöva köpa nytt moderkort.
 

alfin

Aktiv medlem
En annan del när det gäller moderkort är att Intel har bytt sockel betydligt oftare än AMD. Ska man uppgradera senare innebär det att man måste byta moderkort för en ny processor från Intel men inte från AMD.

När jag köpte dator 2014 så beställde jag en i5-6600k och ett moderkort med Z170. Det gjorde att jag inte ansåg det värt att uppgradera nu. Därför köpte jag istället processor ur Ryzen 3000-serien och hoppas att jag kan byta enbart processor senare utan att behöva köpa nytt moderkort.
Fast nu har ju AMD kört AM4 moderkort i 3 generationer processorer, så nästa gång är du nog rökt! ;-)
 
ANNONS