Annons

Dia, framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)

Bertil B

Aktiv medlem
Nu börjar labben ett efter ett att falla bort, diaframkallning är inte längre lönsamt. Senast torskade jag på ett antal tusenlappar i sk. kuponger hos ProLabb som rensade undan detta utbud, tidigare hos Spectravision.
Nu till frågan, vilka labb finns det kvar som levererar en bra produkt och till vilket pris? Kupongmarknaden gör sig inte längre besvär. Var skickar ni era diarullar och vad kostar det? Kvaliteten på produkten?
Tacksamför svar.
Bertil
 

Osquar

Aktiv medlem
Å fan, ProLabbet oxå... trist.

Nåväl, har du kollat med Prisma (S:t Eriksgatan, vid brofästet på Kungsholmsidan) eller Kameradoktorn?

Prisma utnyttjade jag förr i tiden när jag nötte med Ektachrome. Var väldigt nöjd med det labbet.

Kameradoktorn har jag själv inte testat för framkallning, men i övrigt så är dom ytterst proffsiga!

Lycka till!
Oscar
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag har alltid använt Proffskopia i Jönköping och har varit helnöjd med dem. De gör ett bra jobb, levererar den framkallade filmen med vändande post och dessutom till ett bra pris.

Framkallningspåsarna som kallas för Q-mailer kan köpas hos Scandinavianphoto.se för 40:-/st (om man köper mellan 10-49 st åt gången). Jag undrar dock om inte priset faktiskt har gått upp eftersom jag har för mig att jag betalade 35:-/st vid mitt senaste köp. Porto med 11:- tillkommer förstås.

Så priset för en framkallning blir således 51:-.
 

Jorek

Aktiv medlem
Jag lämnar in rullarna hos min lokala fotohandlare, till slut hamnar dom hos Diabolaget. Lite strul har det varit, bla klippte dom en rulle fel.
Tar egentligen för lång tid, 10 dagar.
Pris 49 kr oramat.

Men det värsta på diafronten är att Agfa RSX inte finns mer. RSX, jag saknar dig, snyft.
 

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
LeadHead skrev:
Borde inte ProLabb vara skyldiga att ersätta kupongerna? Man borde iaf. kunna hävda fel i varan.
nja, var det inte så att Prolabb eller om de hette Prolabbet gjorde konkurs? I sådana fall så har man ju som kupongköpare en fordran på konkursboet, som hamnar så långt ned på listan över fordringar att man kan glömma den direkt dvs precis som med presentkort.

/b
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag skickar antingen till Proffskopia i Jönköping eller lämnar till de butiker här i stan som fortfarande framkallar själva (RP Foto och Staffans Bilder). Lämnar jag här i stan får jag ju dessutom bilderna samma dag. Är lite skraj för att skicka med Posten också sedan en kollega blev av med 18 rullar från sin resa.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
forstheim skrev:
Jag har alltid använt Proffskopia i Jönköping och har varit helnöjd med dem. De gör ett bra jobb, levererar den framkallade filmen med vändande post och dessutom till ett bra pris.

Framkallningspåsarna som kallas för Q-mailer kan köpas hos Scandinavianphoto.se för 40:-/st (om man köper mellan 10-49 st åt gången). Jag undrar dock om inte priset faktiskt har gått upp eftersom jag har för mig att jag betalade 35:-/st vid mitt senaste köp. Porto med 11:- tillkommer förstås.

Så priset för en framkallning blir således 51:-.
Du kan stoppa flera filmer + en påse/film i ett kuvert och skicka. Det blir billigare.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Bertil Lindgren skrev:
nja, var det inte så att Prolabb eller om de hette Prolabbet gjorde konkurs? I sådana fall så har man ju som kupongköpare en fordran på konkursboet, som hamnar så långt ned på listan över fordringar att man kan glömma den direkt dvs precis som med presentkort.
Jag vet inte om labbet har gått i konkurs eller ej (och i så fall är det ju som du säger), men det var inte så jag tolkade trådstartarens inlägg:

Bertil B skrev:
Nu börjar labben ett efter ett att falla bort, diaframkallning är inte längre lönsamt. Senast torskade jag på ett antal tusenlappar i sk. kuponger hos ProLabb som rensade undan detta utbud, tidigare hos Spectravision.
Bertil
 

Bertil B

Aktiv medlem
Visst var det KK, så att hämta några pengar därifrån ser jag inte någon möjlighet till. Jag uttryckte mig lite klumpigt i första inlägget.
Bertil
 

axesor

Medlem
Hej Henri (eatfrog)
Du måste registrera dig som kund (kostar inget) under frontweb.pro och då kommer du in på en sida där du kan beställa påsar till filmrullar. Påsarna är gratis och ingen porto behövs heller när du skickar rullarna.

Axel
 

eatfrog

Aktiv medlem
axesor skrev:
Hej Henri (eatfrog)
Du måste registrera dig som kund (kostar inget) under frontweb.pro och då kommer du in på en sida där du kan beställa påsar till filmrullar. Påsarna är gratis och ingen porto behövs heller när du skickar rullarna.

Axel
Okej, och priset blir 45kr/rulle eller?

/Henri
 

axesor

Medlem
Hej Henri
Tyvär tillkommer moms och frakt, dom är inte dom billigaste på marknaden men hällre det än en sabbad rulle. Du kan spara 20% på att beställa med standbye och leveranstiden för mig har varit cirka 4 arbetsdagar.
Axel
 

MattiasL

Aktiv medlem
Ang Prolabbet

Jodå, ProLabbet har kånkat, men Procenter finns kvar, och ett par av ProLabbets anställda kör vidare med en liten del av verksamheten. Negfärg och kartor får jag gjorda där i alla fall. Dia går vidare till Diabolaget. Säker på att kupongerna inte funkar när man går via Prolabbet?
 

Kodiak

Aktiv medlem
eatfrog skrev:
Okej, och priset blir 45kr/rulle eller?

/Henri
90 kr/rulle inkl scanning. 27 kr till om du vill få rullarna ramade. (Priser vid standby - 20 % rabatt.)
Scanningen gör att du kan göra efterbeställningar på nätet, kolla in dina bilder innan du fått dom per post och får med en CD med bilderna. Storleken är ca 300 kb - 1 Mb. Men det kan du själv välja att få i högre upplösning (och då betala för det)

Prislista

Mvh
Svante
 

Kodiak

Aktiv medlem
Annars tycker jag q-mailer är bra som det skrevs om tidigare. Billigt och snabbt. Men man måste ju komma ihåg att beställa påsar så man har dom i lager...

Svante
 

Anden

Aktiv medlem
Jag kör kodachrome. Kostar 650kr för 5 rullar inkl. framkallning och ramning. Resultatet är fantastiskt. Dock tar det ett par veckor att få rullarna framkallade...

A
 

mange78

Aktiv medlem
tror att det går att beställa framkallningscheckar från Proffskopia direkt och skicka filmerna i ett vanligt kuvert. Kan nog bli billigare än att köpa Q-mailer påsarna.
 
ANNONS