Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur mycket kan man förstora ett dia

Produkter
(logga in för att koppla)

fargo1000

Aktiv medlem
som rubriken säger hur mycket kan jag förstora upp ett dia i scannern och vilken upplösning bör jag scanna i för att kunna printa i A3????

Är det överhuvudtaget möjligt att printa i A3 från ett dia.....





Undrar olle som prexis fått igång filmscannern
 

mipert

Aktiv medlem
Du skall alltid skanna dina bilder i skannerns högsta upplösning.
Den ”äkta” upplösningen alltså, inte någon uppräknad.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Är diats kvalitet bra och scannern bra, liksom hela den kronologiska "arbetsprocessen" så kan du ju printa ut bilden i en avsevärd strl.

Beror ju på vilken kvalitet du förväntar. Det blir en klart sämre/dålig detaljkvalitet om du fixar ett tryck på 100meter x 200meter,, Ja du förstår det är ju printern och kvalitetskraven som sätter begränsningen i princip aldrig ett bra kvalitetsdiaoriginal.

Jag håller nog mina diaoriginal högre än de digitala så länge jag håller mig under 15mp...typ...




Mvh Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Konfigurera scannern så att den scannar på sin högsta upplösning och den output strl du önskar.

Blir ju lätt rättså gigantiska filer iofs.

Det är ju en charm med att scanna, att man kan pressa de verktyg man har att ge så mycket som möjligt ur originalet. Ett riktigt bra original har kvaliteter som är svåra att scanna då det ofta är scannern som sätter begränsningen.


Mvh Niclas,
 

fargo1000

Aktiv medlem
tack för dom snabba svaren. Ska försöka mig på att göra en stooooor kopia av ett dia på det sätt ni beskriver. Problemet är nog att kvalitén på diat inte är så bra eftersom det är över 20 år sedan jag tog bilden med ganska dålig utrustning.

/Olle
 

Bertil B

Aktiv medlem
Hej!
Jag använder alltid den högsta upplösningen vilket ger omkring 130Mb i skannerbilden. När jag skalat av den svarta ramen (som alltid kommer med) så ligger bilden på ca. 105-110Mb. Sedan sparar jag den i TIF-filformat, jobbar vidare i PS med den stora filen så långt det går.
Jag har dragit upp bilder på 40x60cm med utmärkt resultat, i det närmaste knivskarp på betraktelseavstånd av 15 - 25cm. (de går säkert att dra upp mycket större, men har inte haft det behovet)
Bertil
 
Printa och printa dia!

Jag brukar ibland scanna dia för att sedan printa dem på dia igen och sedan scanna in dem igen! Resultatet blir att uppförstorningen då sker optiskt. Annars kan du ju lämna in dem på en reprofirma och trumscanna dem, det kostar inte mer än en 500:-

Mvh. Mikael Nyander
 

Walle

Aktiv medlem
Re: Printa och printa dia!

Mickenewland skrev:
Jag brukar ibland scanna dia för att sedan printa dem på dia igen och sedan scanna in dem igen! Resultatet blir att uppförstorningen då sker optiskt. Annars kan du ju lämna in dem på en reprofirma och trumscanna dem, det kostar inte mer än en 500:-

Mvh. Mikael Nyander
Kan inte du förklara det där en gång till. Jag hängde inte med. På vilket sätt skulle du tjäna på att scanna, printa och scanna igen?

Du scannar ju ett bra orginal, du gör det digitalt och tappar således viss information. Sen printar du ner bilden på ett dia igen, och då tappar du ytterligare information, dels därför att printern antagligen inte kan skriva ut alla färgerna, dels för att du printar så smått. Då har du fått en dålig kopia av orginaldiat, sen scannar du igen säger du. Hur går uppförstoringen till? Och hur blir den optisk?
 
Förklaring

Nu hade vi ju ett dåligt diaoriginal. Man scannar in i hög upplösning – fixar med bilden, färger osv. – Printar till dia – nästa gång du scannar in så gör ju scannern förstorningen optiskt. Det kan var bra då det ibland är ett rent helvete att interpolera ett taskigt dia original. Brukar även göra detta med digitala bilder som är för små.

Ja visst det låter lite konstigt, men fungerar bra!

Mvh. Mikael Nyander
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Samma effekt kan ju åstadkommas genom att försämra den första skanningen i photoshop innan interpolering. T ex med något av oskärpeverktygen. Några hundringar billigare blir det ju också.

Metodens enda effekt är ju att den försämrar den uppnåbara upplösningen och luddar till kornet från ursprungsfilmen.
 

Walle

Aktiv medlem
Re: Förklaring

Mickenewland skrev:
Nu hade vi ju ett dåligt diaoriginal. Man scannar in i hög upplösning – fixar med bilden, färger osv. – Printar till dia – nästa gång du scannar in så gör ju scannern förstorningen optiskt. Det kan var bra då det ibland är ett rent helvete att interpolera ett taskigt dia original. Brukar även göra detta med digitala bilder som är för små.

Ja visst det låter lite konstigt, men fungerar bra!

Mvh. Mikael Nyander
Jag måste tyvärr säga att jag fortfarande inte förstår. Nu kan jag ju nada om diascanners, trodde att diascannern alltid använde lika stor yta av sensorn och att förstoringsgraden i själva scannern alltid var lika stor, och att eventuell förstoring skedde i programvaran.
 
ANNONS