Annons

Erotiska bilder och fotografens relation till modellen?

Produkter
(logga in för att koppla)

arnenym

Aktiv medlem
tormig skrev:
Det spelar ingen större roll hur trygga de är eller vad för slags förhållande de har till sina föräldrar. Vissa sakar delar man bara inte med sig. Sen tycker jag att det är en viss skillnad på nakenfotografi och heroinmissbruk. Att man inte vill köpa ut alkohol till sina barn utesluter ju knappast att man vill anlita en anständig fotograf.
Konstigt att mina barn har refererat allt från deras sexdebut till mig då!

Jämförelsen är helt relevant.
Det finns inte en porrmodell som inte missbrukar droger och alla har dom börjat med erotiska bilder i unga år.

till KG vill jag bara förtydliga att det var ungdomarnas reaktion och att det är tragiskt att det inte är självklart att man skyddar sina barn och ifrågasätter en sån här grej.

Men jag lägger ner här och tar bort min prenumeration på den här tråden. Jag blir bara så jävla arg på er naivitet.
 

KGS

Aktiv medlem
arnenym skrev:
Konstigt att mina barn har refererat allt från deras sexdebut till mig då!

Jämförelsen är helt relevant.
Det finns inte en porrmodell som inte missbrukar droger och alla har dom börjat med erotiska bilder i unga år.

till KG vill jag bara förtydliga att det var ungdomarnas reaktion och att det är tragiskt att det inte är självklart att man skyddar sina barn och ifrågasätter en sån här grej.

Men jag lägger ner här och tar bort min prenumeration på den här tråden. Jag blir bara så jävla arg på er naivitet.
Då är det din roll som "vuxen" att lära dem att man MÅSTE vända o vrida på resonemang för att se det ur olika synvinklar. Man kan inte alltid utgå från att man själv har rätt. Fast när man är fjorton har man ju det *s*

Kanske har de flesta porrmodeller börjat med erotiska bilder, men det betyder väl inte att alla som gör sådana automatiskt blir missbrukande porrmodeller?

Att bli arg är inte särskilt konstruktivt ;-)

/kg, med 20-årig dotter
 

Bertil B

Aktiv medlem
Först måste jag säga att jag har inte läst hela strängen, men en besynnerlig, och olustig bismak förmedlas i frågeställningen "Men vad händer om t.ex en fotograf producerar och publicerar bilder av erotisk/sensuell karaktär på sin egen unga dotter - är det fortfarande ok eller är det olämpligt?"
Känslan är att det sluttande planet lutar obehagligt brant här, och var drar men gränsen för pedofilens mörka träskmarker som visar sitt tryne både här på Fotosidan och andra fotosider under div. diffusa fine art, nudes, erotic osv. Vi vet att sista utposten är ett besök hos dottern på en bordell!
Finns det ingen självcensur påkopplad?
 

hansen2

Aktiv medlem
Alla har inte läst alla inlägg så det är kanske på sin plats för ett förtydligande från mig att jag inte har eller haft för avsikt att göra det jag beskriver i trådstarten.

/Johan
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag tror att största skiljelinjen finns mellan föräldrar och de som har barn runt sig mot som inte har barn omkring sig. Själv har jag förändrat en hel del åsikter om barnuppfostran och vad som "är bäst" (enligt mig) med tiden sedan jag blev förälder.

/Lotta (förälder samt verksam fotograf och penningintresserad, men anti plåtning av döttrar så ändå..)
Ja det är den andra tunga variabeln, men som du säkert själv sett så är det inget vaccin mot ett slappt förhållningssätt till dessa frågor. Det är väl ändå en del av det mest sorgliga innehållet i detta forum ett bra exempel på.
 
Senast ändrad:

KGS

Aktiv medlem
Bertil B skrev:
Vi vet att sista utposten är ett besök hos dottern på en bordell!
Finns det ingen självcensur påkopplad?
Du tycker inte att du drar saker o ting lite väl långt nu? De flesta inläggen tyder väl på att alla inblandade har gott om självcensur.

Har någon skrivit att han/hon oreserverat tycker att det är okej? Sen blir det som vanligt en fråga om gränsdragning, tycke och smak. Det du tycker är erotik tycker din granne är råporr, det du tycker är sensuellt tycker jag är äckligt... vem vet!?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
arnenym skrev:
Ett barn åker inte iväg och gör en sån grej om dom är trygga och har ett öppet förhållande till sina föräldrar.

Hehe, utan att vara fräck så måste jag tillåta mig le lite.. Hittar inget bättre ord än mkt naiv.

Har du sett bilderna på sidor som snyggast.se och penest.no ( exvis JenteX-Posed) ??
Har du i tillägg sett bilderna som ungdommar lägger ut på sig själva som ibland kvalitetsdåliga fotografer tagit (ja många skriver att det är fotograf som fotat, där i parken mellan träden, osv,) eller som de själva fotat, ofta med webbcam. Men det är ju inte så dålig kvalitet att man ser vad som är tänkt att visas!!

Rena porren enligt mig. Och hur många föräldrar har vetskap om att deras barn (pojkar som flickor) ligger naken ute på internet?

Varje förälders ansvar att uppdatera sig om vad som händer i den interaktiva världen, finns ju tex kurser för de som inget kan/vet om gamet "internet".

Nej, jag håller med Maritha,, ideerna är helt galna men om ens barn insisterar så varför inte guida till en sundare väg mot ens egen vilja?
Att som förälder ignorera sitt barns obestridbara/klara vilja är ju att sparka de i ansiktet. Måste deklarera både missnöje och frustration i det läget. Alltså prata, så gott dett nu går..
Knappast uppbyggande för den kommunikationen och framtiden om föräldern skriker och ignorerar ämnet som faktiskt ofta kommer att realiseras av barnet oavsett!


Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
arnenym skrev:
Det finns inte en porrmodell som inte missbrukar droger och alla har dom börjat med erotiska bilder i unga år.

Alltså, detta låter som rena farsen. Förlåt mig men vi måste vara lite realistiska och säga att det inte är droger i allt av erotisk fotografi! Vilken ytterlig generalisering!! jobbar du också med ungdommar så borde du veta att det finns alla sorter av allting från alla förhållanden.

Inte för att jag personligen vet ngt om dessa miljöer men kanske du gör det Arne?

Finns helt klart båda sorterna modeller och alla sorter emellan.... Men så vet jag inte vad du menar som "porrmodell" heller... kanske det inefattar erotisk-sensuella bilder ( om så är fallet så förstår jag inte hur du kan dra alla över en kam!)


MVH Niclas,
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Jag tar mig faktiskt den fräcka friheten att länka till ett gäng bilder från en stor Norsk sida. www.penest.no ..

Tusentals liknande bilder kan såklart vem som helst hitta där och på sveriges motsvarighet www.snyggast.se

Det finns på penest.no olika kategorier och bilderna som jag länkar till är "endast" den näst mest fräcka/nakna... kostar en tia för att få se de fräckaste bilderna under 24h..:/



[Jag passar på att utfärda en varning för de som inte vill se till dels fult fotograferad hud..!]

http://www.penest.no/?id=10505
http://www.penest.no/index.php?id=54972
http://www.penest.no/index.php?id=162741
http://www.penest.no/?id=102171
http://www.penest.no/?id=125454
http://www.penest.no/?id=151226
http://www.penest.no/?id=127378



Mvh Niclas,
 

hansen2

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Nej, jag håller med Maritha,, ideerna är helt galna men om ens barn insisterar så varför inte guida till en sundare väg mot ens egen vilja?
Att som förälder ignorera sitt barns obestridbara/klara vilja är ju att sparka de i ansiktet. Måste deklarera både missnöje och frustration i det läget. Alltså prata, så gott dett nu går..
Från ganska tidig ålder i ett barns liv kommer din auktoritet och ditt ledarskap som förälder ständigt testas och utmanas. Det förhållningssätt och handlande som ni beskriver är ett utmärkt sätt att lämna över till barnen. Från den dagen kommer du endast vara ett rundningsmärke - barnet har tagit över.
Barn behöver stöd och vägledning under sin uppväxt och ofta även under sin första tid som utflugna och självständiga individer.
Att 'hjälpa' barnet med sådan som den här tråden handlar om ser jag som ett smärre förräderi.

Edit: Gjorde misstaget att klicka på ett par av länkarna här ovan. Tycker länkningen var onödig.

/Johan
 
Senast ändrad:

KGS

Aktiv medlem
hansen2 skrev:
Att 'hjälpa' barnet med sådan som den här tråden handlar om ser jag som ett smärre förräderi.
Gäller det även när vi "hjälper" andras barn? Förutsätter att de är tillräckligt gamla, låt oss säga 18+ för att inte uppröra alltför mycket...
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
hansen2 skrev:
Från ganska tidig ålder i ett barns liv kommer din auktoritet och ditt ledarskap som förälder ständigt testas och utmanas. Det förhållningssätt och handlande som ni beskriver är ett utmärkt sätt att lämna över till barnen. Från den dagen kommer du endast vara ett rundningsmärke - barnet har tagit över.
Barn behöver stöd och vägledning under sin uppväxt och ofta även under sin första tid som utflugna och självständiga individer.
Att 'hjälpa' barnet med sådan som den här tråden handlar om ser jag som ett smärre förräderi.

Edit: Gjorde misstaget att klicka på ett par av länkarna här ovan. Tycker länkningen var onödig.

/Johan



Men Johan! Tror du att jag tycker att det är ok att Barnen kommer på sådana ideer?

Helt absolut så är jag enig med dig och det du skriver i sak. Förvänta dig inget annat.


Länkningen tänkte jag länge över innan jag genomförde den. HUR många av föräldrar vet inte ens att sådana sidor existerar? Tror till och med att det finns föärldrar här på fs som inte känner till sånt! Men det blir ju bara min antagelse. Jag varnade som du ser över länkarna. tycker det är tydligt att jag lade in dem i rent informerande syfte.. Jag BEKlagar om du inte är enig i detta beslut!


Jag menar varken att man som förälder skall vara brottsling, medbrottsling eller uppmuntrande för sånt, NO WAY.
Jag är fÖr en kommunikation där verkligheten klargörs för barnet, där båda får respekten att yttra sig och där man förhoppningsvis kommer fram till att detta är ngt som inte är bra, varken för nuet eller framtiden sett i olika perspektiv.

Inte tro heller att jag och ngn till "f ö r e s p r å k a r" ngn fotografering hemma i ministudion, snacka om sista utväg!!! Men om det måste ske så sker det och varför inte ha kontrollen som förälder.

Mvh Niclas,
 

lottawe

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Nej, jag håller med Maritha,, ideerna är helt galna men om ens barn insisterar så varför inte guida till en sundare väg mot ens egen vilja?
Att som förälder ignorera sitt barns obestridbara/klara vilja är ju att sparka de i ansiktet. Måste deklarera både missnöje och frustration i det läget. Alltså prata, så gott dett nu går..
Knappast uppbyggande för den kommunikationen och framtiden om föräldern skriker och ignorerar ämnet som faktiskt ofta kommer att realiseras av barnet oavsett!


Mvh Niclas,
Borde det inte vara en vuxens ansvar, inte bara att avråda utan även att "uppfostra" och om det misslyckas försöka hitta andra vägar och framförallt sätta gränser? Allt barn vill är inte ju faktiskt inte ok.

Ok, att man kan skita i sina föräldrar en period och bli rebellisk, ubrytande, men vad säger att det inte sker även om föräldrarna skulle tillåta vad som helst? Att gå med på allt barnen/ungdomarna vil är som jag ser det rena motsatsen till att bry sig och ta ansvar.

Vad gäller att försöka leda barn/ungdomar från sidor som snyggast.se och motsvarande norska tror jag på förebyggande dialoger och öppenhet om vad som faktiskt kan hända. Några tonåringar här har bl.a fått tidningsartiklar att läsa, fått höra och diskutera om idiotiska typer som säger sig vara från modellagenturer (läst tidigare tråd på fotosidan med) och har fått hårt inpräntat att inte lämna ut varken adress, telefonnr eller bilder på sig hur som helst på nätet. Jag hoppas att dialoger samt exempel och varningar hjälper en aning, men vet också att många barn/ungdomar får vistas vid datorn med på nätet som "barnvakt" utan föräldrar/vuxna som satt sig in i farorna eller som diskuterar sånt/varnar.

För mig har det varit en enkel match att berätta om exempel med förföljelse mm (vet vad det innebär) och jag är rätt säker på att det faktiskt har bitit också. Sen kan säkert dessa ungdomar vara vårdslösa eller göra dumheter på andra sätt, men att exponera sig på nätet gör de nog inte. Modeller och även vissa aktiva på sidor som de du tar upp (samt profiler på Lunar m.fl) lockar säkert idioter rätt lätt. Särskilt om de exponerar sig med "kom och ta migblickar." Enligt mitt tycke borde det vara varje sund förälders ansvar att verkligen förhindra såna ev. obehagligheter på varje sätt och det gör man inte genom att hjälpa dottern med bilder och exponerande/marknadsföring för en sån bransch.
 
Senast ändrad:

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Gunnlaug skrev:
En fråga bara i all välmening:

Har man kontroll om man publicerar sin dotter/son i ett par Copacabana-string på nätet..?

Jag hoppas att jag inte har fått ngn att tro att jag anser det vara ok med publicering,, där säger ju också lagen sitt svart på vitt! Skrev jag konkret om publicering där ovan J.V?

Jag tänker på främst på bilderna och att jag tycker det är en långt bättre lösning att de fotograferas under kontrollerade former än att de tas ute i en av stans parker av en kanske oseriös fotograf.. Det dära med publicering är på många sätt en annan femma. Varför detta med publicering är en annan femma har sagts tidigare i tråden.




Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
lottawe skrev:
Borde det inte vara en vuxens ansvar, inte bara att avråda utan även att "uppfostra" och om det misslyckas försöka hitta andra vägar och framförallt sätta gränser? Allt barn vill är inte ju faktiskt inte ok.

Ok, att man kan skita i sina föräldrar en period och bli rebellisk, ubrytande, men vad säger att det inte sker även om föräldrarna skulle tillåta vad som helst? Att gå med på allt barnen/ungdomarna vil är som jag ser det rena motsatsen till att bry sig och ta ansvar.

Vad gäller att försöka leda barn/ungdomar från sidor som snyggast.se och motsvarande norska tror jag på förebyggande dialoger och öppenhet om vad som faktiskt kan hända. Några tonåringar här har bl.a fått tidningsartiklar att läsa, fått höra och diskutera om idiotiska typer som säger sig vara från modellagenturer (läst tidigare tråd på fotosidan med) och har fått hårt inpräntat att inte lämna ut varken adress, telefonnr eller bilder på sig hur som helst på nätet. Jag hoppas att dialoger samt exempel och varningar hjälper en aning, men vet också att många barn/ungdomar får vistas vid datorn med på nätet som "barnvakt" utan föräldrar/vuxna som satt sig in i farorna eller som diskuterar sånt/varnar.

För mig har det varit en enkel match att berätta om exempel med förföljelse mm (vet vad det innebär) och jag är rätt säker på att det faktiskt har bitit också. Sen kan säkert dessa ungdomar vara vårdslösa eller göra dumheter på andra sätt, men att exponera sig på nätet gör de nog inte. Modeller och även vissa aktiva på sidor som de du tar upp (samt profiler på Lunar m.fl) lockar säkert idioter rätt lätt. Särskilt om de exponerar sig med "kom och ta migblickar." Enligt mitt tycke borde det vara varje sund förälders ansvar att verkligen förhindra såna ev. obehagligheter på varje sätt och det gör man inte genom att hjälpa dottern med bilder och exponerande/marknadsföring för en sån bransch.

Men snälla du. Jag är ju enig med alla som skriver här att de är emot allt av sådan aktivitet. Förväntar du dig att jag är oenig med det du skriver här i citatet? Det känns som att du förutsätter det, även om jag kunde ha skrivit det själv..:(

Försök förstå min mening (som skrivits om igen i tråden).

JAG vill INTE skriva/säga att ngt är ok/bra/positivt etc av sådan aktivitet..
Men det är så att mycket händer som inte är bra, mycket händer som inte är lagligt osv osv osv.. Det JAG menar är att "jag som förälder" hellre har en så stor kontroll på själva fotograferingen som abs möjligt! Det ÄR och förblir min poäng. Samtalet är avgörande och du nämner det själv Lotta, precis som jag flera ggr nämnt själv tidigare!!:)

"Jag som förälder" hade säkert gjort allt som står i min makt att stoppa hela DENNA aktivitet som mitt barn bedriver. Tro inget annat!!!! :(



Orkar inte bli mer oförstådd här så jag droppar nog nu. Det kostar faktiskt en hel del energi att om och om igen försöka förklara tydliga meningar.

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:

Tomasz

Aktiv medlem
Niclas, du är i mina ögon en av de bästa debattörerna här på FS, ödmjuk och vidsynt som få. Inte så att jag alltid håller med i det du skriver, i denna fråga har jag en tjurskallig åsikt som jag aldrig viker från. Men den striden tar jag med min dotter om det skulle behövas (vilket jag innerligt hoppas aldrig sker), här på FS är det bara slöseri med tid & energi.

Men den här tråden har börjat likna en diskussion med en tonåring:) Om du blir förälder någon gång Niclas, minns då de FS-debattörer som var "unga i sinnet" och absolut måste övertyga alla om att de har rätt. Visst är det kul att diskutera, men till sist blir det uttjatat och tröttsamt. Då tycker jag att vi ska spinna nya trådar i stället.
 

maritha

Aktiv medlem
I denna debatten tror jag at vi ser flera tillfäller av det vi på norsk kallar "kua har glömt at ho va kalv". Dvs at någon har glömt hur de var när dom var i tonåren.

Tonåringar gjör dumma grejer oavsett vilken uppfortran eller tryghet dom har. Jag tror många eller alla här har gjort grejer som tonåring som inte varit perfekta. Drukkit, rökt, surfat porr, slosst, haft för tidig sex eller på annat sätt gjort grejer som föreldrerna inte tycker är suverent.

Det ända jag tror man som förelder kan gjöra är at möta sitt barn med tålamod och stöd för at inte ta bort deras trygghet. Självklart gjör man alt för at hindra barna i at gjöra dumma grejer, men när situationen är där är det oftast inte mycket man kan gjöra för at hindra en tonåring när hon/han har bestämt sig.
 

lottawe

Aktiv medlem
Nä, det går inte att hindra allt men mycket lär man sig nog på att göra dumma saker och fel också. Menar naturligtvis inte att jag önskar en dotter en snuskfotograf i parken, men att plåta själv (som sista utväg) förhindrar ju inte det heller. Däremot skulle det kunna leda till ännu fler dreglande sjuka knäppgökar framöver. Det är det jag tror många glömmer.. Att stötta är inte det samma som att medverka. Att stötta är att finnas.

En grej till jag tror många glömmer. Alla fotografer är inte snuskgubbar och många av oss som fotografer har vl goda kontakter så vi skulle kunna söka upp en annan duktig fotograf med gott rykte?Inte för att jag skulle det heller, men möjligheten borde ändå finnas. Iaf om vi inte är måna om att marknadsföra oss själva som fotografer genom såna bilder på vår dotter/son.

Jag har f.ö inte glömt min ungdom. Jag fick inte allt, jag gjorde dumheter och jag lärde av dem också. I dagens ålder är jag glad att mina föräldrar nekade mig en del och brydde sig så mycket som de gjorde/fortfarande gör.
 

maritha

Aktiv medlem
Tomasz skrev:
Niclas, du är i mina ögon en av de

Fint att höra.
Tar det till mig, "ris som ros"!

Jag tycker debatter som dessa är viktiga och bra då det ger oss möjlighet att placera våra egna tankar om saker och ting i vår värld.

Relevansen och verklighetsförankringen av själva temat och ämnet kan nog disskuteras men precis sådant som ligger i gråzoonerna ger oss möjligheten att verkligen ta ställning.

Frågeställningar som denna är svår och mixade med mycket känslor. Beslut kan fattas i en familj som är mer eller mindre bra. Jag tänker mig personligen att det ofta handlar om att i vissa situationer fatta det beslutet som gör minst skada.
Igen, därmed inte sagt att jag med vilja skulle fotografera eller publicera, no way.
Min son/dotter skulle helt klart få en absolut kristallklar förklaring på att jag hellre fotar sensuella bilder istället för att ngn annan riskfylld situation skall uppstå runt mitt barn.



MVH Niclas,
 
ANNONS