Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mer svärta i bilden...fråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Ett annat trix, som dels kan ge lite mer svärta, men framförallt gör grådaskiga bilder mycket livfullare är att köra USM med radius 250 och mängd mellan 15% och 30% och threshold 0.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Intensitet / Kontrast - verktyget fungerar ju också..

Curves,, är nog kanske trots allt det jag själv använder flitigast. Levels justerar jag sällan i. I curves så har man möjlighet till större noggrannhet tycker jag.

Mvh Niclas,
 

harryett

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Intensitet / Kontrast - verktyget fungerar ju också..

Curves,, är nog kanske trots allt det jag själv använder flitigast. Levels justerar jag sällan i. I curves så har man möjlighet till större noggrannhet tycker jag.

Mvh Niclas,
ja men om man använder intensitet/kontrast så ljusar man också högdagrarna och riskerar att bränna ut det som man inte vill
 

mipert

Aktiv medlem
Om du vill ha rejält med svärta måste du justera så att det mörkaste blir just...svart.

Enklast är att använda nivåer och sätta svarpunkten till 00.

1. Öppna nivåer.

2. Håll inne Alt-knappen.

3. Dra samtidigt i svartpunkten (triangeln längst till vänster).

4. Titta tills du ser en svart yta dyka upp som visar att den ytan är totalsvart.

5. Titta på bilden för att få en känsla av hur det skall se ut.
 

Bilagor

Estethia

Aktiv medlem
mipert skrev:
1. Öppna nivåer.

2. Håll inne Alt-knappen.

3. Dra samtidigt i svartpunkten (triangeln längst till vänster).

4. Titta tills du ser en svart yta dyka upp som visar att den ytan är totalsvart.

5. Titta på bilden för att få en känsla av hur det skall se ut.
det här ett av de hjälpmedel jag brukar använda varje dag.
mycket fiffigt.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
stefohl skrev:
Ett verktyg som borde förbjudas, helt omöjligt att kontrollera exakt.

Stefan
Estethia skrev:
jag måste hålla med. jag förstår knappt varför det finns.


Hehe precis som många säger med de som alltid använder "nivåerna" i stället för Curves..:)!!

Ville bara nämna alla möjligheter,,,

Men så är det också så att det är möjligt att finjustera en del i det nämnda verktyget,, bara man inte drar iden ena och glömmer den andra,, som många tycks göra.


Mvh Niclas,
 

Estethia

Aktiv medlem
jag gillar "yxan" levels.
curves använder jag däremot hyfsat flitigt om det behövs färgjusteras... då är curves och point sample tillsammans ypperliga.
(blanda kanaler och selektiv färgändring är oxå fiffiga för sånt)
 

Fredrik Calabrese

Aktiv medlem
Kan man använda kurvor är det de bästa verktyget.

Intensitet/kontrast och nivåer är lite som en slägga, bra för att slå i stägselstolpar men katastrofalt för att bygga en hylla.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Om vi ser på de som arbetat med b/w i många år, kalibrerade kameror och ljusmätare ++ så ser man att det endast är kurvorna som duger.

Helt klart det bästa verktiget i photoshop enligt mig! Men det är ju inte ngn revolutionerande åsikt..:)


MVH Niclas,
 

mipert

Aktiv medlem
Jag håller inte med om att endast kurvor duger.

Självklart är det alltid bäst att sätta inställningarna med så få verktyg som möjligt men personligen passar det mig bäst att justera svart- och vitpunkt med nivåer och sedan färg och tonkurva med kurvor.

Men det är ju det som är bra, vi kan alla hitta det arbetsflöde som passar oss bäst.
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Om vi ser på de som arbetat med b/w i många år, kalibrerade kameror och ljusmätare ++ så ser man att det endast är kurvorna som duger.

Helt klart det bästa verktiget i photoshop enligt mig! Men det är ju inte ngn revolutionerande åsikt..:)


MVH Niclas,

I CS införde Adobe "Shadows & Highligths (heter det väl?) som alternativ till curves. Någon som har erfarenhet av det?

Jag föredrar fortfarande curves. Shadows & Highlights ger -om jag inte missat något - ingen möjlighet att förstärka skuggor. Bara lätta upp dem.
 

Gårdis

Avslutat medlemskap
Levels, Curves och Channel-mixer jobbar jag med då jag ska konvertera till svartvitt och få mustig svärta.
 

mipert

Aktiv medlem
Och skulle den dagen komma då jag inte håller med Christel om att hålla med om att inte hålla med kommer jag sluta hålla med om att hålla med om att inte hålla med.
 
ANNONS