Annons

HDR.(Resultat av mindra vetande.)

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Nej, inte i någon egentlig mening. Men det beror på vilket förhållningssätt man har. HDR använder man för att kunna fånga fler nyanser än vad kameran klarar av på en enskild exponering. Man kan lätt få ut 10-12 steg ur en HDR-bild. Tittar vi på diafilm så håller den ungefär 5 steg. Men tittar vi på s/v-film så har den en förmåga att om den är exponerad, framkallad och kopierad rätt ge samma omfång som en HDR-bild. Däremot inte sagt att det är samma sak. Det krävs naturligtvis lite extra tid i mörkrummet.

Jag skulle vilja säga att en multiexponering med olika filter (00-5) som låter pappret jobba i olika nyanser ger effekten. Men jag kanske minns fel. Det var några år sedan jag stod i mörkrummet.

Fast det är min definition på det hela. Någon mörkerrumsräv kan säkert ge dig en mer exakt definition.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag gjorde den här mörkrumsbilden för ca 15 år sedan med utgångspunkt av två negativ, exponerade olika för himlen och för nederdelen. Detta är analog HDR. Att använda kopiering med olika filter i samma negativ, som Jesper skrev, blir inte riktigt samma sak även om ett svartvitt negativ har ett otroligt omfång. Men "split"-filtrering är givetvis mycket mera användbart eftersom alla negativ kan splitfiltreras mer eller mindre. Den metod jag använde, med kopiering av två negativ i samma bild (maskning-täckning och komplicerade inpassningar) fungerar endast med vissa bilder.

Och visst går det också att fotografera analogt med film och sedan scanna negativen för HDR-behandling i dator.
 

Bilagor

ModestyS

Medlem
He he..nu kommer jag och pajjar igen :)
Jag började med "fejk HDR"..innan jag skaffade digitalkameran.

Jag scannade in mina dia och negativ.
gjorde 3 versioner av mitt "scannade" orginal i PS.
ett överexponerat ett underexponerat och så orginalet.

Jag bifogar ett av resultaten...Jag lärde mej i alla fall HDR grunkan
 

Bilagor

PoNari

Medlem
måste bara säga att sk. HDR bilder lätt, nästan för lätt, blir overkliga...den första bilden var bra, men resten =( många HDR bilder jag har sett ser helst fejk ut...och då är det inte snyggt fjek, utan fejk fejk =)
 

xandx

Aktiv medlem
PoNari skrev:
måste bara säga att sk. HDR bilder lätt, nästan för lätt, blir overkliga...den första bilden var bra, men resten =( många HDR bilder jag har sett ser helst fejk ut...och då är det inte snyggt fjek, utan fejk fejk =)
Ja ja mode och herrtidningarnas bilder är så kraftig retucherade att de ockå är fejk :)

Hur som hellst HDR kan göras skapligt beroende på hur tekniken används. Det måste vara motivet som väger tyngre än effekten och då blir effekten mer ett komplement till bilden.

På 80 talet gjorde jag mycket mörkrumms experiment, en sak som jag tyckte blev bra det var när man belyste framkallade belyste och framkallade om och om igen. Resultatet blev intressant man tog bort det vita och svarta och jobbade fram alla gråtonerna, har tyvärr ingen bild inskannad men resultatet blev en metaliskt look.
 

ModestyS

Medlem
PoNari skrev:
måste bara säga att sk. HDR bilder lätt, nästan för lätt, blir overkliga...den första bilden var bra, men resten =( många HDR bilder jag har sett ser helst fejk ut...och då är det inte snyggt fjek, utan fejk fejk =)
He he...smaken är som baken...delad.
Jag själv experimenterar med, lust och fägring stor :)

Jag skiter i om jag är naturtrogen eller inte.
Ibland är det effekter jag är ut efter att nå och
då använder jag alla verktyg jag kan finna..för att ge uttryck för en kännsla.

Jag var lika hämningslös i det gamla traditionella mörkrummet som jag nu mera är i det nya digitala.

Jag älskar att upptäcka nya saker,,verkliga och overkliga :)

Ha en bra dag, folk ;)
 

pellepiano

Aktiv medlem
"HDR bilder lätt, nästan för lätt, blir overkliga"

Det är skillnad på HDR, Tonemapping och exponeringsblandning.

De bilder som många tycker ser overkliga ut är ofta ett resultat av Tonemapping.

Exponeringsblandning ger "normalare" resultat då den inte försöker hitta mikrokontraster eller ändra i enskilda delar av en exponering.

En HDR-bild kan man inte ens se på en monitor.
 
ANNONS