Annons

Vad är sellpy

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Har någon handlat av sellpy som förmedlar prylar på tradera?
De verkar ha absolut noll koll på vad de säljer. Ett vanligt paraply med krokigt handtag säljs som "paraply för fotoblixtar". Prissättningen är helt uppåt väggarna. Ibland en struntsumma, ibland långt över nypris. Ofta är prylarna placerade i helt fel kategori.
Läste någonstans att man inte kan betala på normalt sätt utan måste skaffa något slags konto hos dem. Det verkar helknasigt om det stämmer.
Någon som kan dementera mina ogrundade påståenden? :)
 

Cambo

Aktiv medlem
Har någon handlat av sellpy som förmedlar prylar på tradera?
De verkar ha absolut noll koll på vad de säljer. Ett vanligt paraply med krokigt handtag säljs som "paraply för fotoblixtar". Prissättningen är helt uppåt väggarna. Ibland en struntsumma, ibland långt över nypris. Ofta är prylarna placerade i helt fel kategori.
Läste någonstans att man inte kan betala på normalt sätt utan måste skaffa något slags konto hos dem. Det verkar helknasigt om det stämmer.
Någon som kan dementera mina ogrundade påståenden? :)
Dom har över 12000 negativa omdömen under ett år!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Dom har över 12000 negativa omdömen under ett år!
Om vi ska vara rättvisa så är det av över en halv miljon omdömen. Ca 2,3% negativa. Kanske inte helt lysande, men inte heller fullt så uselt som siffran låter ryckt ur sitt sammanhang.

Hur affärsidén ser ut kan man se på deras hemsida. Det säger nog sig självt att det inte generellt är de allra bästa prylarna som folk i allmänhet lägger i sin påse och låter dem hämta. En och annan som inte orkar hålla på med folks käftande och strulande gör dock säkert så.
 

Ventures

Aktiv medlem
Handla inte av dem då är mitt råd. Annars får du nog ta det med Traderas support om du vill driva frågan.
Frågan var snarare om någon har någon erfarenhet av dem här på forumet.

Ser att jag lagt tråden i "allmänt" under "foto som jobb", vilket inte var meningen. Jag beklagar detta.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Försökt kommunicera

Jag har försökt dryfta några spörsmål med dom, utan framgång. Exempelvis att saker ligger i fel kategorier, eller att de inte kan svara på frågor om produkter (ex om laddare, batteri följer med) Ibland nämner dom att produkten inte funktionsprovats, ibland inte. Jag har inte fått några vettiga svar, utan oftast säger dom att dom inte vet något om det dom säljer, vilket kanske är ärligt i sig. Jag tänker inte köpa fotogrejer där i alla fall, fast sen får ju var och en använda sitt eget förnuft.
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Anledningen till varför företaget Sellpy ofta anger fel kategori sägs vara för att deras affärsidé går ut på att privatpersonerna som äger sakerna som säljs, själva får skriva vad det är och vad den bör vara värd.
Dvs Sellpy har nästan ingen kontroll alls ifall informationen stämmer.
Det fungerar ekonomiskt just för att dom själva inte behöver ha någon personal för hanteringen av produkterna förutom just transportleden.
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag har köpt en sak från/via Sellpy - och kommer ALDRIG NÅGONSIN att ha med dem att göra igen!

Jag erkänner att jag var ouppmärksam och noterade inte att det var Sellpy som stod som säljare när jag stressat skulle snajpa en grej jag ville ha - vid den prisnivå som den bjöds ut vid. Något jag verkligen fick ångra - det var det mest tillkrånglat byråkratiskt stelbenta betalningssystem som jag träffat på; jag var tvungen att registrera mig i just deras system, det gick helt enkelt inte att betala via normala Traderarutiner. Eller ens via normala betalningsrutiner ute i samhället...

När jag sedan kvickt/omgående begärde att få bli struken ur deras register (efter fullföljd betalning) så som vi har rätt till - så krävdes det upprepat tjat via deras e-mail-baserade kundtjänst innan den borttagningen skedde.

Sellpy är en mycket skum och användarovänlig aktör i mina ögon, vad är det för fel med att använda det smidiga och trygga betalsystem som Tradera redan erbjuder?!? Och varför ska köparen dessutom tvingas vara registrerad hos Sellpy - när vi redan är registrerade hos Tradera!?!

Aldrig någonsin igen!
/Odd
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har köpt en sak från/via Sellpy - och kommer ALDRIG NÅGONSIN att ha med dem att göra igen!

Aldrig någonsin igen!
/Odd
Tack. Det var det jag ville höra.
Synd att det inte går att blocka annonsörer på tradera så man slipper sellpys annonser i sitt flöde. Ska lämna det som förslag till tradera.
 

dubbelh

Medlem
Har någon handlat av sellpy som förmedlar prylar på tradera?
De verkar ha absolut noll koll på vad de säljer. Ett vanligt paraply med krokigt handtag säljs som "paraply för fotoblixtar". Prissättningen är helt uppåt väggarna. Ibland en struntsumma, ibland långt över nypris. Ofta är prylarna placerade i helt fel kategori.
Läste någonstans att man inte kan betala på normalt sätt utan måste skaffa något slags konto hos dem. Det verkar helknasigt om det stämmer.
Någon som kan dementera mina ogrundade påståenden? :)
Sellpy är kanon för dig som köpare. Du har 14 dagar öppet köp.

De kan ingenting om varorna de säljer förutom möjligen kläder och sätter utropspris därefter. Ibland alldeles för högt och ibland alldeles för lågt dvs fyndläge.

Är man väl registrerad hos dem är betalningsrutinen hyfsat smidig. Den inbegriper automatisk samfrakt vid flera köp inom en tredagarsperiod vilket betyder mycket vid köp av skrymmande varor till låga priser.

Som andra nämnt är deras omdömesprocent helt okej.
 

dubbelh

Medlem
Tack. Det var det jag ville höra.
Synd att det inte går att blocka annonsörer på tradera så man slipper sellpys annonser i sitt flöde. Ska lämna det som förslag till tradera.
Rätt och fel tänkt. Jag skulle också vilja kunna blocka vissa annonsörer men inte Sellpy utan de som alltid har för höga utropspriser i min smak eller reservationspris som är ett otyg i sig.

Men blocka på ni så har jag större chans att fynda :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Rätt och fel tänkt. Jag skulle också vilja kunna blocka vissa annonsörer men inte Sellpy utan de som alltid har för höga utropspriser i min smak eller reservationspris som är ett otyg i sig.

Men blocka på ni så har jag större chans att fynda :)
Du får gärna handla av sellpy för mig. :)
Funktionen lär ju fungera på de med höga utropspriser också. F.ö. tyckte de på tradera att det var ett bra förslag så jag ser fram emot när det är genomfört.
 

PMD

Aktiv medlem
Listan blir lika lång ändå och måste genomläsas, givet att man åtminstone tydligt ser vem säljaren är.
Förvisso sant, men jag det går rätt fort att hoppa till nästa när man har sett vem säljaren är. Det blir förstås besvärligt att i huvudet hålla reda på alla säljare man inte vill se om de blir väldigt många.

Annars kanske någon vill skriva ett Greasemonkey-script om inte Tradera inför en spärrlista. :)

(Tradera har varit ovilliga att införa en sådan spärr förr).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Förvisso sant, men jag det går rätt fort att hoppa till nästa när man har sett vem säljaren är. Det blir förstås besvärligt att i huvudet hålla reda på alla säljare man inte vill se om de blir väldigt många.

Annars kanske någon vill skriva ett Greasemonkey-script om inte Tradera inför en spärrlista. :)

(Tradera har varit ovilliga att införa en sådan spärr förr).
Visst, om det är en enstaka, men de har väl över 200 000 annonser uppe. Är man då intresserad av en kategori de har mycket i kan det nog bli en hel del att hoppa över.
 

Ventures

Aktiv medlem
Man kan ju strunta i att klicka på annonser av säljare man inte gillar.
Åtminstone i min bevakningslista ser man inte vem säljaren är innan man öppnar annonsen. Ofta syns det på lång väg att det är just sellpy som är i farten om pris eller kategori verkar tokig.
Men jag vill gärna slippa öppna deras annonser öht. om det går att lösa med en enkel inställning. Man kan idag markera favoritsäljare. Då borde det lätt gå att ordna en funktion med motsatsen.
 

nivas

Aktiv medlem
Jag har handlat ett flertal gånger.
Man måste ha koll på vad det är man köper, då kan man göra bra fynd.
I början hade dom själva bättre koll, men nu verkar det ha blivit lite för mycket "massmarknad". Ibland blir man frustrerad när dom lägger ut bra begagnade grejer till nypris och man själv vet att ingen kommer att buda till det priset.

Betalning, emballage, pack och leverans har alltid funkat finemang för mig.
 
ANNONS