Annons

Pirattillbehör som inte vill

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Norvinge

Medlem
Har lite problem med att kompabiliteten mellan min kamera och blixten.
Använder kamera i tjänsten men har samtidigt krav på smidighet då jag reser mycket, därför en Nikon D5300.
Då mitt behov av blixt är litet köpte jag en gång i tiden en förhållandevis billig Nissin Di6622 Speedlight som fungerat bra. Däremot har jag inte fått igång IR-funktionen mellan enheterna.
För en tid sedan köpte jag en TTF-kabel (1 meter kabel) från nätfirma. Den fungerade ett kortare tag tills det blev glapp någonstans i kablaget. Antagligen då jag dragit i den för mycket. Från samma firma köpte jag istället en 3-meters TTF-kabel. Den fungerar bara ibland och ibland spärrar den kameran.
Att jag "satsat" på lågpris-och pirattillbehör beror på att användningsbehovet är rätt lågt, men när det inte fungerar känns det inte som det är någon större idé ens till billiga komponenter att behöva släpa omkring på.

Min fråga är:
Vågar jag satsa på att istället investera i Nikons blixt och TTF-kabel, och kommer få det att fungera (även IR) eller kan det bara något fel på kameran?
Kanske någon annan har liknande upplevelser av lågpristillbehören men fått det att fungera felfritt med riktiga grejer.
 

adl

Aktiv medlem
Din blixt har en optisk sensor så du kan trigga den med den inbyggda blixten på kameran.
Dock finns det ingen koppling mot kamerans ljusmätning utan du måste ställa in blixten manuellt. Det går att arbeta upp en känsla för det och med en eller två testbilder får man till det rätt bra (ibland tom det att föredra framför full automatik). Men det är förstås inte lika enkelt som när kameran styr blixten.

För att kameran skall kunna styra blixten trådlöst fullt ut behöver blixten ha stöd för det som Nikon kallar för CLS.
Det behöver dock inte stå Nikon på den.

Men så länge du håller dig inomhus och har lite tid på dig kan du nå gott resultat med manuell blixt.
Ställ in D5300 på manuell blixt, lägsta möjliga effekt. Använd manuellt exponeringexponeringsläge eller bländarförval, slå på slavläget på Nissinblixten och testa dig fram.

Eller så köper du en SB-700...

Tillägg: tredjepartskablar kan vara skit eller lika bra som original, problemet är att veta vilka som håller måttet
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Kan det vara så att problemet med din befintliga utrustning är brott, eller glapp, i kontakterna i blixten eller kameran?

Har du kontaktat tillverkaren angående IR-problemet?

Vad gäller blixtar så finns det ofta bra affärer att göra i begagnad-marknaden med originaldelar. Inte särskilt hjälpsamt i ditt fall, kanske. Men ett insteg mot proper utrustning utan att betala premiumpris.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Såvitt jag minns så har D5300 inte stöd för IR-styrning via CLS med den inbyggda blixten. På den punkten hjälper därför inte en originalblixt, utan det krävs i så fall en som kan agera master/commander att sätta i blixtskon och en lös. Den i blixtskon kan även ersättas med en ren IR-enhet. Observera att det behöver vara en lite bättre blixt för att möjligheten ska finnas.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns youngnou och allt vad de heter som tycks fungera hyfsat numera. Begagnade originalprylar kostar inte så mycket mer men man vet att det funkar. Jag går på det senare (även om jag har en phottix trådutlösare för knappt en hundralapp som funkar lika bra som original).
SC-17, Nikons förlängningskabel kan man hitta för någon hundralapp.
En SU-800, om man hittar en billigt (annars svindyr) funkar bra via IR så länge man är i samma rum, om inte kameran stödjer styrning av externa nikonblixtar. Eller ett par SB-800 som "pratar" med varandra. Nästa steg är radiotriggers, men då börjar det kosta.
Det börjar komma hyfsat billiga "kinavarianter" av radiotriggers som kanske funkar. Har inte provat själv..

Noname-prylar ska man nog undvika just för att de har Noname att skydda. Mer etablerade "pirater" har mer att förlora på alltför dålig kvalitet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag röstar på radio istället för IR, mycket säkrare.
Youngnou har varit i ropet rätt länge.
Idag är det mest Godox som brukar rekommenderas.

Vet inte om 5000-serien har HSS, har den inte det så kan man spara ngra kronor på blixten. Fast nästa kamera kanske kan HSS o jag vet inte om det är värt att snåla på den punkten.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag köpte några triggers på kaffebrus som fungerar helt okej för länge sedan. Det är dock Nikons original blixtar jag kör med. Men allt som oftast kör jag med den inbyggda blixten i D750 som trigger, något som troligtvis D5000 serien saknar.
 

Bo Norvinge

Medlem
Tack för alla behjälpliga svar. Det kräver visserligen många genomläsningar då jag är måttligt insatt i ämnet.
Dock funderar jag på att satsa på en ny TTF-kabel tills en ny kamera blir aktuell.
Funderar på en Nikon SC-28 och hoppas att den fungerar bättre mellan min D5300 och Nissin Di6622.
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för alla behjälpliga svar. Det kräver visserligen många genomläsningar då jag är måttligt insatt i ämnet.
Dock funderar jag på att satsa på en ny TTF-kabel tills en ny kamera blir aktuell.
Funderar på en Nikon SC-28 och hoppas att den fungerar bättre mellan min D5300 och Nissin Di6622.
Fungerar din Nissin som den ska monterad på kameran ska den fungera likadant med en sc-28 eller SC-17.

Jag hade en äldre Nissin ringblixt där blixtfoten inte passade riktigt med kamerans kontakter. Man fick backa några mm i blixtskon för att det skulle funka (och då utan ttl). Men det har de säkert löst numera.
 
ANNONS