Annons

Nybörjare, Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
(. Tänk på att man måste betala tull och moms när man kommer hem med kameran. .)
(Inte vid ”rese-import”).

När det gäller begagnat så blir det lika bra bilder med en tio år gammal kamera idag som när den var ny.

Det finns många många bilder tagna med den generationens kameror som är alldeles fantastiska.
 

unoengborg

Aktiv medlem
https://mobil.blocket.se/annons/skane/canon_eos_550d/81264862

Vad skulle ni säga om en Canon 550d? är den något att ha?
Lite väl gammal, som jag skrev tidigare släpade Canon länge efter andra märken vad det gällde sensorteknik inte så att de gav katastrofalt dåliga bilder men en äldre begagnad Nikon ger troligtvis aningen bättre dynamiskt omfång och kanske även lite mindre brus.

Nu ska du ju även filma och då är ingen Nikon förutom den nya spegellösa Z6 som kom ut i år något vettigt val ifall man vill ha bra följande AF för video. Canon 550D är ungefär lika usel. Ska du välja Canon DSLR letar du efter någon modell som har "Dual Pixel Autofokus". Jag vill minnas att den första DSLR modellen med denna funktion var Canon 70D. Utan denna funktion blir kameran ungefär lika usel som Nikons DSLR modeller för autofocus vid videofilmning.

Tresiffriga Canonmodeller som t.ex. 550D, .., 800D har dessutom ganska mörka murriga pentamirror sökare medan tvåsiffriga modeller har ett riktigt glasprisma som ger bättre sökarbild. Alla tvåsiffriga modeller har dessutom möjlighet att fintrimma autofocus för varje specifikt objektiv. Detta är viktigt eftersom DSLR kameror mäter avståndet med en annan sensor än den som fångar bilden. Normalt sett fungerar småfel inom felmarginalen hos kamerahus och objektiv brukar ta ut varandra, men om du skulle ha oturen kombinera ett objektiv som ligger på gränsen till att fokusera för långt bak, med en kamera som har samma tendens kan det behöva göras justeringar, och då är det bra att kunna göra det själv utan att behöva lämna in kamera och/eller objektiv på verkstad.

Så nej, nog inget optimalt val för dig, i vart fall inte för video.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga att det är hugget som stucket vilken av dem som slits mest. En bil håller i betydligt mer än 5 år om man sköter om den, och det gör en kamera också..
Jag tror du är ganska ensam om uppfattningen att livet som kameraägare är lika riskabelt som bilägare...
 

PMD

Aktiv medlem
(Inte vid ”rese-import”).
Jo, det spelar ingen större roll hur en vara importeras. Om varor importeras från ett land utanför EU (Japan i detta fall) så ska de tulldeklareras vid hemresan om det sammanlagda värdet är mer än drygt 4000 kr. I praktiken gör förstås ingen det med grejer man har köpt under en turistresa och tullen stopper inte speciellt många för att kolla sånt heller, men det händer ibland.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror du är ganska ensam om uppfattningen att livet som kameraägare är lika riskabelt som bilägare...
Det var inte riktigt det jag påstod. Bilar kostar förstås betydligt mer i löpande utgifter än kameror, men det gör de oavsett om de är gamla och slitna eller nya och blanka. Det är också rätt vanligt att man har betydligt högre kapitalkostnad för en bild jämfört med en kamera.

Poängen var att bilar håller i allmänhet mycket länge om de sköts väl, och samma sak gäller kameror, men kameror blir fortare omoderna (eller det har åtminstone varit så de senast 10-20 åren).
 

KristianG92

Medlem
Okej, men om nu ändrar på mitt första inlägg lite. Säg att jag inte vill fokusera så mycket på film, utan ha en kamera som gör finare bilder än videos. Skulle ni ha lättare att rekommendera några "specifika" kameror för mig?

Säg att jag filmar ibland med mobil eller kameran med okej kvalité. För tanken är väl att det mesta kommer vara foton, och lite video klipp som man kan göra en längre video av vid slutet.

Som sagt, så ligger min budget runt 5000-6000, kan eventuellt gå upp lite
 

larsborg

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill nu köpa en ny kamera. I september 2019 åker jag till Japan - Tokyo i 6 månader för att plugga japanska samt lära mig mer om deras kultur genom att se så mycket som möjligt på fritiden där.

Därför vill jag köpa en systemkamera som jag kan ta bilder med, men även filma. Jag vill kunna fånga upp min resa med kamera för att sedan göra en film av det, och kunna visa folk vad jag har upplevt.

Som sagt, så är jag nybörjare och vet inte särskilt mycket om kameror då jag har använt min mobil för foton. Vilket fall som helst så har jag kollat runt lite, och då hittade jag Sony a6000 vilket hade fått väldigt bra recensioner, jag vet däremot inte om den skulle vara bra för att filma med också?

Skulle vara tacksam med förslag och rekommendationer för olika kameror samt eventuella objektiv.

Min budget ligger på runt 5000-6000, kan eventuellt gå upp lite.

Tack på förhand!
Gör det lätt för dig, besök en specailist inom foto/filmning, t.ex i Stockholm ScanavianPhoto. Om du inte vet skillnaden mellan en kompakt kamera och en systemkamera, - får svar, systemkameran är större än kompaktkameran, vad säger dig det? Troligen ingenting! Du måste se och känna på skillnaden, en kompatkamera är under alla omständigheter mindre och lättare, en kompaktkamera jag kan rekommendera är hela modellserien (6st) av Sony RX100. Du kan ha den i fickan, tar otoligt bra bilder. Det är du, som avgör, om bilden blir bra, kameran hjälper bara till ... övning är det som gäller.
 

KristianG92

Medlem
Gör det lätt för dig, besök en specailist inom foto/filmning, t.ex i Stockholm ScanavianPhoto. Om du inte vet skillnaden mellan en kompakt kamera och en systemkamera, - får svar, systemkameran är större än kompaktkameran, vad säger dig det? Troligen ingenting! Du måste se och känna på skillnaden, en kompatkamera är under alla omständigheter mindre och lättare, en kompaktkamera jag kan rekommendera är hela modellserien (6st) av Sony RX100. Du kan ha den i fickan, tar otoligt bra bilder. Det är du, som avgör, om bilden blir bra, kameran hjälper bara till ... övning är det som gäller.
Jag hade besökt någon sådan butik om jag kunde, men jag bor i Blekinge och har ingen foto butik i närheten. ScanavianPhoto finns i Malmö, men även dit är det en bit att åka.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det var inte riktigt det jag påstod.
Nej, men jag påstod motsatsen! TS undrade om det var svårt att köpa beg kamera. Jag svarade då med att jämfört med bilköp är det enkelt och låg risk. Jag tror alla håller med om den saken. Du däremot måste förstås kommentera även detta och ge dig in en meningslös diskussion om slitage på bilar. Man behöver inte kommentera alla inlägg...
 

PMD

Aktiv medlem
Nej, men jag påstod motsatsen!
Du gjorde ett meta-påstående om vilken uppfattning jag har, men det påstående är fel.

TS undrade om det var svårt att köpa beg kamera. Jag svarade då med att jämfört med bilköp är det enkelt och låg risk. Jag tror alla håller med om den saken. Du däremot måste förstås kommentera även detta och ge dig in en meningslös diskussion om slitage på bilar.
Du gjorde ett påstående om skillnaden mellan bilar och kameror när det gäller slitage och det var ju det jag invände mot.

Andra stycket i inlägg #20 är huvudbudskapet.

Man behöver inte kommentera alla inlägg...
Nä just det. :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
https://mobil.blocket.se/annons/skane/canon_eos_550d/81264862

Vad skulle ni säga om en Canon 550d? är den något att ha?
En 550D är ett steg in i den digitala systemkameravärlden. Ett system med oändliga möjligheter.

Visst har den sina år på nacken, och brister relaterat till nyare skapelser. Framförallt i sämre ljus. Men det finns ju blixt.

Jag har en kompis som fortfarande använder en 350D. Han kan inte motivera sig att uppgradera.

Min fru har en 550D. Den är lika bra idag som för tio år sedan. Gummigreppet släpper i kanterna. Men funktionen är det inget fel på.

Ska man köpa en 550D så ska den dock vara billig. Jag skulle inte hosta upp 3000.
 

andreas89

Aktiv medlem
Fuji X-E1 eller X-E2 med 18-55mm zoomen och ett OK kompakt resestativ ryms i din budget begagnat (Ca 1200-2000kr för kamera, 3000kr för objektivet och någon tusenlapp över till stativ).

Då får du en kompakt och ganska "basic" kamera med rattar för de viktigaste inställningarna. Väldigt bra bildkvalitet för pengarna. Ett mångsidigt och mycket skarpt objektiv.

Vissa kommer skrika på mig att de har för dålig autofokus men jag har ärligt talat aldrig upplevt det som ett problem efter uppgradering till senaste firmware i kamerahuset.
 

Brix

Aktiv medlem
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet så kameran spelar ingen större roll sett till det, annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.

Jag brukar alltid rekommendera att skaffa ett kamerahus som ligger skönt i handen och som är intuitivt att ändra inställningarna på och sen börja med ett hyfsat kit-objektiv för att lära sig allt med.

Om du dock inte tänkt skaffa flera objektiv eller lära dig köra manuellt så kanske en bra kompaktkamera kan vara nåt istället? Det går att få riktigt fina bilder även med en kompaktkamera, betydligt bättre än med en mobilkamera.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det mesta av bildkvaliteten ligger hos fotografen.

Det finns många fotografer här på FS som skulle ta bättre bilder med en 550D än jag med min 1D X.

Nyare och bättre utrustning kan dock stimulera lusten att anstränga sig lite mer.
 

Brix

Aktiv medlem
Det mesta av bildkvaliteten ligger hos fotografen.

Det finns många fotografer här på FS som skulle ta bättre bilder med en 550D än jag med min 1D X.

Nyare och bättre utrustning kan dock stimulera lusten att anstränga sig lite mer.
Jag håller absolut med, men nu syftade jag bara på utrustningen i sig och då är objektivet den viktigaste komponenten sett till bildkvalitén :) Annars ligger det ju självklart hos fotografen att kunna utnyttja utrustningen till fullo :)
 

LarsThoren

Aktiv medlem
Hej!

Jag vill nu köpa en ny kamera. I september 2019 åker jag till Japan - Tokyo i 6 månader för att plugga japanska samt lära mig mer om deras kultur genom att se så mycket som möjligt på fritiden där.

Därför vill jag köpa en systemkamera som jag kan ta bilder med, men även filma. Jag vill kunna fånga upp min resa med kamera för att sedan göra en film av det, och kunna visa folk vad jag har upplevt.

Som sagt, så är jag nybörjare och vet inte särskilt mycket om kameror då jag har använt min mobil för foton. Vilket fall som helst så har jag kollat runt lite, och då hittade jag Sony a6000 vilket hade fått väldigt bra recensioner, jag vet däremot inte om den skulle vara bra för att filma med också?

Skulle vara tacksam med förslag och rekommendationer för olika kameror samt eventuella objektiv.

Min budget ligger på runt 5000-6000, kan eventuellt gå upp lite.

Tack på förhand!
Olympus E-M10 mkIII tror jag skulle passa dig perfekt. Filmar stabiliserat i 4k, stort utbud av prisvärda objektiv.
 

PMD

Aktiv medlem
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet så kameran spelar ingen större roll sett till det, annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.
Det är sant, men det är inte hela sanningen. För en del slags bilder är spelar det roll vilken slags kamera man har. Kameror med snabb och säkert aufofokus är lättare att ta bra actionbilder med, t.ex.
 

Brix

Aktiv medlem
Det är sant, men det är inte hela sanningen. För en del slags bilder är spelar det roll vilken slags kamera man har. Kameror med snabb och säkert aufofokus är lättare att ta bra actionbilder med, t.ex.
Ja, självklart stämmer det du säger, men nu pratade jag ju enbart om själv bildkvalitén. Det finns dock såklart saker som en del kameror är bättre på som kan göra det enklare att fånga vissa typer av bilder.
 
ANNONS