Annons

Frågor om studio, blixtar, bakgrund mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Jag har så många frågor & funderingar när det gäller studio foto.
Jag fotar en hel del bröllop & en del porträtt.
Bröllop har jag aldrig fotat i studio då paren alltid vill fotas ute (om vädret tillåter)
I år har jag fotat ca 30 st.

Men nu har jag byggt en egen studio & behöver fylla den med bra grejer.
Studion är ca 7x8m.
Jag har sedan ca 10 år detta kit (tror det är det) & då köpte jag det begagnat. https://www.photax.se/product/visico-vc-400hhlr-blixtpaket
Men nu funderar jag på nåt annat.
Någon som kan hjälpa mig & ge lite råd & tips??

Behöver också en ny bakgrund. Har nu en kritvit i papp på stativ. Kan den vara ca 2,5m bred.

Skulle vilja ha en bredare & inga rappliga stativ..
Papp, tyg, vinyl??
Färg??

Jag sitter varje dag & läser & kollar efter detta. Men tycker det är så svårt när jag inte kan prova...
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag har så många frågor & funderingar när det gäller studio foto.
Jag fotar en hel del bröllop & en del porträtt.
Bröllop har jag aldrig fotat i studio då paren alltid vill fotas ute (om vädret tillåter)
I år har jag fotat ca 30 st.

Men nu har jag byggt en egen studio & behöver fylla den med bra grejer.
Studion är ca 7x8m.
Jag har sedan ca 10 år detta kit (tror det är det) & då köpte jag det begagnat. https://www.photax.se/product/visico-vc-400hhlr-blixtpaket
Men nu funderar jag på nåt annat.
Någon som kan hjälpa mig & ge lite råd & tips??

Behöver också en ny bakgrund. Har nu en kritvit i papp på stativ. Kan den vara ca 2,5m bred.

Skulle vilja ha en bredare & inga rappliga stativ..
Papp, tyg, vinyl??
Färg??

Jag sitter varje dag & läser & kollar efter detta. Men tycker det är så svårt när jag inte kan prova...
Vad blir det primära syfte med studion? Vanliga porträtt/headshots? Helkropp, gruppbilder? För jag antar att du inte skall ta in brudparen till studion. Det känns lite amish:)

Om du vill satsa på bättre grejer i semi-pro/pro segmentet så har ju Elinchrom ett ganska prisvärt sortiment och stort utbud av tillbehör. Deras Rotalux-boxar är riktigt bra, särskilt de större Octaboxarna som ger helt fantastiskt ljus.
 

Niclas_Lindblom

Aktiv medlem
"Men nu funderar jag på nåt annat. "
Varför? Fattas det något i det du har vore det nog bra om du berätade vad, eller är det ett fall av GAS?
 

Melmis

Aktiv medlem
Vad blir det primära syfte med studion? Vanliga porträtt/headshots? Helkropp, gruppbilder? För jag antar att du inte skall ta in brudparen till studion. Det känns lite amish:)

Om du vill satsa på bättre grejer i semi-pro/pro segmentet så har ju Elinchrom ett ganska prisvärt sortiment och stort utbud av tillbehör. Deras Rotalux-boxar är riktigt bra, särskilt de större Octaboxarna som ger helt fantastiskt ljus.
Jag ska kunna fota bröllop, porträtt, barn, familj, grupper (högst runt 20 pers)
Både hel, halv & närbilder.

Frågan är då vad finns det för att täcka mina behov?
På ett ungefär så klart, det är ju väldigt individuellt vad man tycker att man behöver & vad man VERKLIGEN behöver för att fixa dessa fotograferingar.
Man vill väl ha allt :O)
Men plånboken brukar ju självklart sätta lite begränsningar.

Men min tanke är att jag behöver inte ha totala proffsgrejer. Men jag behöver ju det som täcker mina behov, annars är det ju ingen ide...
Det är då jag funderar på vad som skulle vara det bästa för mig när det gäller blixtar, bakgrunder & kanske andra tillbehör att tänka på.
Styrka på blixtar? Färg på bakgrund? Osv....

Kanske kan någon rekommendera någon kurs eller något annat som kan hjälpa mig på vägen.
Men jag gillar mest svar från er som håller på med detta & utövar det en hel del.
Ni har ju de bästa erfarenheterna. Och hos er har jag också möjligheten att få svar/hjälp med alla mina frågor. Vilket är fantastiskt!! Tack för det, värdefullt!!
 

Melmis

Aktiv medlem
"Men nu funderar jag på nåt annat. "
Varför? Fattas det något i det du har vore det nog bra om du berätade vad, eller är det ett fall av GAS?
Bra fråga Niclas :O)
Det jag tycker är obra (om man säger så) med hur jag har det nu är att bakgrunden i papp känns prasslig & rapplig på sina stativ.
Barnen älskar att hålla på & slå & springa så långt in på duken det bara går. Det låter ju jätteroligt när pappen knöcklas ihop & så rasar nästan stativen (hur kul som helst tycker dem, mindre kul tycker jag...)
Bakgrunden skulle också gärna få vara lite bredare, är ca 2,5m nu. Och jag har svårt att få med hela personerna bara på den vita duken, vilket innebär att jag får beskära dem bilderna för att få bort sidorna om vita duken (stativ mm) Det går om jag fotar 35mm, men det är ju absolut inte bästa porträttbrännvidden för de som ska vara med på bilden...
Ibland tycker jag att det kan vara svårt att få hela bakgrunden vit. Har två blixtar på 400W, en som jag riktar mot bakgrunden & en jag riktar på motivet. Men skulle kanske behöva en till på andra sidan för att fräta ut bakgrunden till kritvit.
Blixtarna är snart 15 år gamla & jag har ju inget att jämföra med. Men om jag nu vill köpa till någon mer så började jag fundera om jag skulle köpa allt nytt.
Ska jag fortsätta med samma märke eller har det kommit andra märken som nu för tiden är mycket bättre som jag ska sikta in mig på?

Osv, många funderingar helt enkelt!!
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Bra fråga Niclas :O)
Det jag tycker är obra (om man säger så) med hur jag har det nu är att bakgrunden i papp känns prasslig & rapplig på sina stativ.
Barnen älskar att hålla på & slå & springa så långt in på duken det bara går. Det låter ju jätteroligt när pappen knöcklas ihop & så rasar nästan stativen (hur kul som helst tycker dem, mindre kul tycker jag...)
Bakgrunden skulle också gärna få vara lite bredare, är ca 2,5m nu. Och jag har svårt att få med hela personerna bara på den vita duken, vilket innebär att jag får beskära dem bilderna för att få bort sidorna om vita duken (stativ mm) Det går om jag fotar 35mm, men det är ju absolut inte bästa porträttbrännvidden för de som ska vara med på bilden...
Ibland tycker jag att det kan vara svårt att få hela bakgrunden vit. Har två blixtar på 400W, en som jag riktar mot bakgrunden & en jag riktar på motivet. Men skulle kanske behöva en till på andra sidan för att fräta ut bakgrunden till kritvit.
Blixtarna är snart 15 år gamla & jag har ju inget att jämföra med. Men om jag nu vill köpa till någon mer så började jag fundera om jag skulle köpa allt nytt.
Ska jag fortsätta med samma märke eller har det kommit andra märken som nu för tiden är mycket bättre som jag ska sikta in mig på?

Osv, många funderingar helt enkelt!!
Nu har jag iofs inte fotat småbarn i studio men att dom ränner runt som rackarungar och förstör bakgrunden låter mer som att en ordentlig tillsägning är på sin plats innan dom går in i studion. Men det är en helt annan diskussion.

Tror det är svårt att ge dig några generella tips på studioprylar. Du vet själv hur stort det är och vad du måste göra efteråt (ex beskärning) så det är väl bara att skaffa en bakgrund som är så bred som du bara har råd/plats med?

Du bör köra åtminstone två blixthuvuden mot bakgrunden för att få ett jämnare ljus. Annars är risken att du måste ljusa upp ena sidan efteråt. Inte svårt på klassiskt porträtt men onödig tidsåtgång.

Kolla Lastolites HiLite. Den är iofs rätt dyr och lite motsägelsefull om du behöver något bredare - men man kan stå rätt nära den utan att ljuset spiller vilket minskar behovet av yta. Dessutom går den att använda som en riktigt fet softbox vid speciella tillfällen. Och de mindre storlekarna klarar sig bra med endast ett blixthuvud.

Fast vid gruppfoto går den ju bort.
 

Melmis

Aktiv medlem
Bra fråga Niclas :O)
Det jag tycker är obra (om man säger så) med hur jag har det nu är att bakgrunden i papp känns prasslig & rapplig på sina stativ.
Barnen älskar att hålla på & slå & springa så långt in på duken det bara går. Det låter ju jätteroligt när pappen knöcklas ihop & så rasar nästan stativen (hur kul som helst tycker dem, mindre kul tycker jag...)
Bakgrunden skulle också gärna få vara lite bredare, är ca 2,5m nu. Och jag har svårt att få med hela personerna bara på den vita duken, vilket innebär att jag får beskära dem bilderna för att få bort sidorna om vita duken (stativ mm) Det går om jag fotar 35mm, men det är ju absolut inte bästa porträttbrännvidden för de som ska vara med på bilden...
Ibland tycker jag att det kan vara svårt att få hela bakgrunden vit. Har två blixtar på 400W, en som jag riktar mot bakgrunden & en jag riktar på motivet. Men skulle kanske behöva en till på andra sidan för att fräta ut bakgrunden till kritvit.
Blixtarna är snart 15 år gamla & jag har ju inget att jämföra med. Men om jag nu vill köpa till någon mer så började jag fundera om jag skulle köpa allt nytt.
Ska jag fortsätta med samma märke eller har det kommit andra märken som nu för tiden är mycket bättre som jag ska sikta in mig på?

Osv, många funderingar helt enkelt!!
Ja små busiga rackarungar ;OP
Problemet är att 2 åringar som har sååå stora myror i brallan lyssnar endast för stunden.
Och man vill ju inte göra fotostunden till en riktigt tråkig stund med tjat hela tiden.
Som tur är så är ju absolut inte alla sessions med barn så här!!

Jag ska kolla på blixten du skrivit.
Och jag förstår att det kan vara svårt att precis rekommendera något specifikt. Finns ju som sagt huuuur mycket som helst att välja på.

Men som sagt kan ni som fotar i studio många dagar per år säkert ge mig massor av goda råd & tips med era erfarenheter.
 

Melmis

Aktiv medlem
Åh tack för massa bra tips!!!
Passar alla blixtar tillsammans? Alltså olika märken funkar alltid tillsammans?
Ja jag har funderat på rulle nere vid golvet.
Sällan jag använder blixt på bröllop. Bara om jag verkligen måste.....
Hur långt har du från modell till bakgrund & hur långt från modellen står du?
Använder du ett & samma objektiv vid studio foto. Stativ?

Som sagt många frågor & funderingar... :0)

En tanke är att du målar ena väggen i studion vit och även ber en snickare göra en mjuk avrullning mot golvet så du kommer helt bort från papp och bakgrundsstativ i studion. Då klarar du de större gruppbilderna bättre och ger barnen lite mer springyta. Samtidigt hoppas jag att deras föräldrar håller koll på dem. De befinner sig på en arbetsplats med dyr utrustning och inte på en lekplats. Svårt det där när man måste ta den dialogen utan att lägga locket på vad gäller stämningen.


Har du något blixtljus med dig på bröllop? Som hbengtsson skriver har Elinchrom många bra alternativ som funkar både i fält och i studio. Jag använder deras Quadrasystem, föregångaren till ELB. Jag är väldigt nöjd med det och förstår varför många använder det både ute och inne. Det är enormt smidigt att ta med. Smidigt även med Skyportlösningen där du styr effekten från kameran. Gossen och Sekonic har ljusmätare som också kan justera ljuset direkt.

Håller också med om att Elinchroms Rotaluxsoftboxar är fantastiska. Jag har ett par Rotalux octa: en på 1 m och en indirekt på 1,9 m. Båda är kalas till porträtt. Den senare lyser även upp stora motiv på ett väldigt bra sätt. Å andra sidan lyser även reflekterande paraplyer upp större grupper med trots att de inte ger det mjuka ljuset på nära håll. Det funkar för större gruppbilder om det inte är din huvudsakliga motivtyp.

Bättre se till att utrustningen är mest lämpad för det du gör oftast men ändå funkar till det du gör ibland än att den är lika bra för allt - om du förstår vad jag menar.

Gällande bakgrunden, ställer man blixten mellan motiv och bakgrund brukar man komma rätt långt med en blixt. Det kan du väl använda dina nuvarande till om du köper nya blixtar? Annars är det inte särskilt dyrt att köpa ett par beggade huvuden till som bränner ut bakgrunden från sidorna. Du hittar säkert något lämpligt här på annonsdelen. Även Aifo har en del begagnad studioutrustning och ljus. Ring och prata med dem, de är väldigt hjälpsamma och har stor erfarenhet av studiofotografens behov.
 
ANNONS