Annons

Capture one 12 fördelar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Har testat lite nu och lagerhanteringen är riktigt bra. Färghanteringen verkar också riktigt bra men lite svårare att lära sig. Klona och laga får jag inte fungera så bra men det kanske är en inställningsak
Tyvärr Inte så säker på det. Det här är nog det som C1 är sämst på. Problemet är att man bara kan ha en källpunkt per lager samt att det är ganska dåligt på att gissa rätt yta att klona från. Se:

https://www.youtube.com/watch?v=eq9890wrc2E

Ska man göra mycket pixelflyttningar är det bättre att högerklicka på bilden och editera med photoshop eller som jag gör med affinity photo. För att det ska gå smidigt kryssa i 'Enable "Save" over imported psd files' i Affinity photos inställningar
 

plenty1

Aktiv medlem
Jag hittar inte ngn funktion för att se "före/efter" bild då man gjort sina justeringar som det finns i LR
 

alfin

Aktiv medlem
Jag hittar inte ngn funktion för att se "före/efter" bild då man gjort sina justeringar som det finns i LR
Antingen kan du göra en ny variant om du vill se två bilder vid sidan om varandra när du redigerar eller kan du temporärt återställa genom att hålla ner Alt/Option-tangenten och klicka på den svängda vänsterpilen med ett streck uppe i vänstra hörnet. Se hjälpen:

https://help.phaseone.com/en/CO12/Optimizing-Your-Workflow/Workflow-Basics/Adjustment-Controls.aspx#item7
https://help.phaseone.com/en/CO12/Optimizing-Your-Workflow/Workflow-Basics/Adjustment-Controls.aspx#item5
 

ztenlund

Aktiv medlem
Antingen kan du göra en ny variant om du vill se två bilder vid sidan om varandra när du redigerar eller kan du temporärt återställa genom att hålla ner Alt/Option-tangenten och klicka på den svängda vänsterpilen med ett streck uppe i vänstra hörnet. Se hjälpen:

https://help.phaseone.com/en/CO12/Optimizing-Your-Workflow/Workflow-Basics/Adjustment-Controls.aspx#item7
https://help.phaseone.com/en/CO12/Optimizing-Your-Workflow/Workflow-Basics/Adjustment-Controls.aspx#item5
Ett tillägg är att ctrl+r nollar allting. Detta är permanent, men kan ångras med ctrl+z så länge man inte har gjort något efter att man tryckte ctrl+r.
 

thommya

Aktiv medlem
Jag har laddat ner en 30 dagars gratis version och har provat lite nu. Jag är van vid Lightroom så Capture One ser för mig rätt rörigt ut.
Jag har redigerat ett antal bilder och förutom min personliga åsikt hur programmet ser ut, kan ngn förklara några fördelar med Capture One jämfört med LR ?
Jag har inget behov av att ha kameran uppkopplad mot programmet.
Hej Jens

Denna artikel och jämförelse ger dig de flesta svaren angående Capture Ones fördelar och nackdelar jämfört med LR. Tycker den är relativt opartisk.
http://fixthephoto.com/capture-one-vs-lightroom.html

Thommy
 

alfin

Aktiv medlem
Vitbalans, varför får jag end värdena på jpeg bilder ?
Det är en bugg i ver 12.0 för de kameror som har egna kameraprofiler. Om du på fliken Color under Base Characteristics istället för Auto väljer t.ex. Film Standard som Curve fungera det för råfiler. Auto väljer den kameraprofil som var inställd i kameran när bilden togs. Finns det inga kameraprofiler till ett visst kameramärke väljer Auto istället Film Standard.
 

plenty1

Aktiv medlem
Det är en bugg i ver 12.0 för de kameror som har egna kameraprofiler. Om du på fliken Color under Base Characteristics istället för Auto väljer t.ex. Film Standard som Curve fungera det för råfiler. Auto väljer den kameraprofil som var inställd i kameran när bilden togs. Finns det inga kameraprofiler till ett visst kameramärke väljer Auto istället Film Standard.
Tack :) ska prova detta, börjar att vänja mig vid alla reglage och har tagit bort några. Forfarande tycker jag LR har bra reglage ( ta bort dis, vita,svärta) dessa gör mitt arbete snabbare nu.
 

alfin

Aktiv medlem
Tack :) ska prova detta, börjar att vänja mig vid alla reglage och har tagit bort några. Forfarande tycker jag LR har bra reglage ( ta bort dis, vita,svärta) dessa gör mitt arbete snabbare nu.
Du ställer svart- och vitpunkt med Levels istället för reglage som i LR. Se hjälptexten:

https://help.phaseone.com/en/CO12/Editing-photos/Exposure-and-Contrast/Levels.aspx#item4

Adobes Dehaze finns inte i Capture One (ännu). Det går dock att åstadkomma ungefär samma effekt med levels, clarity och structure med lite övning. Hittar du bra inställningar, sparar du dem som en preset.
 

HRL

Aktiv medlem
Capture One... fråga

Har bytt till Capture One från LR och är mycket nöjd (version Fujifilm)

Lite huvudbry efter nedladdning av version 12:

när jag försöker använd någon av Fujifilms tillgängliga filmsimuleringar - som ju är tillgängliga i CO - då slår det upp en varningsskylt: "Det valda receptet kommer inte att användas för framkallning eftersom det inte har aktiverats. Tryck på OK om du vill fortsätta."

Visst, jag klickar ok, sen funkar det... men krävs varje gång.

Någon som vet vad/var jag ska aktivera?

/R
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har bytt till Capture One från LR och är mycket nöjd (version Fujifilm)

Lite huvudbry efter nedladdning av version 12:

när jag försöker använd någon av Fujifilms tillgängliga filmsimuleringar - som ju är tillgängliga i CO - då slår det upp en varningsskylt: "Det valda receptet kommer inte att användas för framkallning eftersom det inte har aktiverats. Tryck på OK om du vill fortsätta."

Visst, jag klickar ok, sen funkar det... men krävs varje gång.

Någon som vet vad/var jag ska aktivera?

/R
Nu har jag ingen fujifilm raw fil att prova med för tillfället, men jag antar att du måste kryssa i något fujifilm specifikt recept i "Lista över framkallningsrecept" som finns på verktygsfliken med kugghjulet. Om du inte hittar något troligt alternativ att kryssa för kolla så att inte "Visa endast aktiverade mallar" lite längre ned är aktiverat.
 

robban72

Medlem
Har bytt till Capture One från LR och är mycket nöjd (version Fujifilm)

Lite huvudbry efter nedladdning av version 12:

när jag försöker använd någon av Fujifilms tillgängliga filmsimuleringar - som ju är tillgängliga i CO - då slår det upp en varningsskylt: "Det valda receptet kommer inte att användas för framkallning eftersom det inte har aktiverats. Tryck på OK om du vill fortsätta."

Visst, jag klickar ok, sen funkar det... men krävs varje gång.

Någon som vet vad/var jag ska aktivera?

/R
Hej!

Jag kör Fuji X-E3 och kan välja Fujis olika filmsimuleringar i CO12 utan problem. Jag har inte Fujis version av programmet utan PRO-versionen. Men det bör ju förstås fungera för dig också. Låter som någon licens som behöver aktiveras?

Mvh Robert
 

HRL

Aktiv medlem
Hej!

Jag kör Fuji X-E3 och kan välja Fujis olika filmsimuleringar i CO12 utan problem. Jag har inte Fujis version av programmet utan PRO-versionen. Men det bör ju förstås fungera för dig också. Låter som någon licens som behöver aktiveras?

Mvh Robert

Hej,

Ja, någon slags aktivering, kan bara inte förstå varför eller hur? Programmet är rätteligen inhandlat och licensierat... inga andra funktioner i CO12 sätter sig på tvären, bara just det här med filmsimuleringarna. Mystiskt.

/Roger
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej,

Ja, någon slags aktivering, kan bara inte förstå varför eller hur? Programmet är rätteligen inhandlat och licensierat... inga andra funktioner i CO12 sätter sig på tvären, bara just det här med filmsimuleringarna. Mystiskt.

/Roger
Det här har troligen inte ens ha med Fujifilm filmsimuleringar eller licenser att göra. Provade precis med en Nikon RAW fil. Om man försöker framkalla med ett framkallningsrecept som man inte aktiverat får man alltid ditt felmeddelande.

Se vilka framkallninsrecept som är aktiva (förkryssade) i verktyget "Lista över framkallningsrecept" om du inte har verktyget i synligt bland dina verktyg öppna det via menyraden "Fönster"->"Skapa flytande verktyg" ->"Lista över framkallningsrecept"

Kryssa för det framkallningrecept som C1 försöker använda.
Du kan se vilket i verktyget "Framkallningsöversikt" där receptet troligt vis står i röd text
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Ger C1 någon egentlig fördel mot LR + PS?

En sak att jämnföra C1 mot LR, men i Adobes paket får man ju med Photoshop som är väldigt kraftfullt och bra integrerat med Lightroom (tycker jag).

Dessutom för under halva priset mot C1 (prenumeration).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ger C1 någon egentlig fördel mot LR + PS?

En sak att jämnföra C1 mot LR, men i Adobes paket får man ju med Photoshop som är väldigt kraftfullt och bra integrerat med Lightroom (tycker jag).

Dessutom för under halva priset mot C1 (prenumeration).
Ja en stor fördel är ju att man KAN välja att arbeta sessions-baserat jobb för jobb i sammanhållna sessioner om man vill. I Adobes värld är det "one size fits all" vare sig man vill eller inte.

Många tycker säkert att det är OK med det men många som haft stora cataloger/databaser har samtidigt gnällt under åren över den tid det tar med "preview rendering" om man haft högsta kvalitet på pre views och gör ändringar på många bilder i taget.

En del som Adobu-gurun Scott Kelby har ju då tipsat om att man kan nöja sig med sämre kvalitet på pre views för att få en snabbare hantering men det gillar i alla fall inte jag för det bidrar ju ännu mer till det problem jag tycker mig haft med Adobes pre views som jag alltid tyckt haft svårt att mäta sig med en del av konkurrentenas - åtminstone med mina Sony ARW.

För mig är det viktigt att man har så bra användarbildrespons som möjligt när man bildbehandlar och jag gillar inte att kompromissa där. Vad ska man med en bra bildskärm om bildkvaliteten konverteraren ger inte drar nytta av den i värsta fall.

Möjligen kan man söka roten till att många tycker sig se en bättre bildkvalitet på skärm med Capture One och DxO Photolab än den de tycker sig se i exv. Lightroom i just detta.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Det kan man väl göra om man vill?
Alternativt skapa mindre kataloger.

Definitivt i PS.

Ja en stor fördel är ju att man KAN välja att arbeta sessions-baserat jobb för jobb i sammanhållna sessioner om man vill. I Adobes värld är det "one size fits all" vare sig man vill eller inte.

Många tycker säkert att det är OK med det men många som haft stora cataloger/databaser har samtidigt gnällt under åren över den tid det tar med "preview rendering" om man haft högsta kvalitet på pre views och gör ändringar på många bilder i taget.

En del som Adobu-gurun Scott Kelby har ju då tipsat om att man kan nöja sig med sämre kvalitet på pre views för att få en snabbare hantering men det gillar i alla fall inte jag för det bidrar ju ännu mer till det problem jag tycker mig haft med Adobes pre views som jag alltid tyckt haft svårt att mäta sig med en del av konkurrentenas - åtminstone med mina Sony ARW.

För mig är det viktigt att man har så bra användarbildrespons som möjligt när man bildbehandlar och jag gillar inte att kompromissa där. Vad ska man med en bra bildskärm om bildkvaliteten konverteraren ger inte drar nytta av den i värsta fall.

Möjligen kan man söka roten till att många tycker sig se en bättre bildkvalitet på skärm med Capture One och DxO Photolab än den de tycker sig se i exv. Lightroom i just detta.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det kan man väl göra om man vill?
Alternativt skapa mindre kataloger.

Definitivt i PS.
Lightroom bygger på att man kör i en enda stor katalog eftersom man ju har nytta av att kunna söka i all metadata över hela katalogen. Det är nog den stora poängen med en monolitmetadatadatabas och många är de som aldrig skaffar fler än en katalog. Om man kör sessionsbaserat som i Capture One så skapas en katalog per session istället och så är inte LR tänkt att användas. I DxO däremot så behöver aldrig sessioner ens skapas eftersom det bara är att öppna en vanlig folder och köra. Så där slipper man helt importeringssteget man har i Lightroom

Det man kan göra i Lightroom är att skapa fler kataloger, men en session är mer än så i Capture One. Det är ju bl.a. en standardiserad katalogstruktur som hjälper en i hanteringen av bilderna när man exv. kör tethering. Lightroom har inget upplägg för det vad jag vet. Dessutom har ju Capture One ett fantastiskt bra stöd med fördefinierade både statiska och dynamiska filnamnselement i sin tethering-modul.

När jag lämnade LR så tyckte jag detta steg var väldigt tydligt. Jag tror också Adobe haft en poäng i sitt upplägg för Lightroom har en klart lägre ribba här än Capture One. I Capture One måste man välja upplägg efter hur man tänker jobba. Det behöver man aldrig bry sig om i LR och det är också detta som är en del av den högre ribban i Capture One. Första gången jag öppnade programmet blev jag helt ställd och förvirrad och kunde inte ens förstå hur man skulle komma igång med det. Den upplevelsen slipper nog de flesta som väljer LR men det är nog en av de få fördelarna jag ser idag med LR.

Den stora poängen med Adobes produkter är att de funnits hur länge som helst och det gör ju att det finns mängder med kurser, litteratur och plug ins på marknaden. Adobe är industristandard. För allt annat är utbudet väldigt mycket mer begränsat för sådant.

Det finns ytterligare en viktig fördel med Adobes Lightroom och det är stödet för DNG. DNG-formatet har ju Adobe en gång uppfunnit och utvecklat och det finns ingen annan konverterare som är ens i närheten av det DNG-stöd Lightroom har, vad jag kunnat se.
 
Senast ändrad:
ANNONS