Annons

Objektiv Olympus OM-D E-M5 II

Produkter
(logga in för att koppla)

OscarTjader

Ny medlem
Hej!
Jag har äntligen bestämt mig flr att köpa mig en egen kamera och valet har fallit på Olympus tack vare det lilla formatet på kamerahus och objektiv, vädertätning och den inbyggda bildstabiliseringen vilket verkar göra objektiven lite mindre och billigare.
Jag har valt mellan ovan nämnda och E-M1 II men valet har fallit på E-M5 II då jag inte vill lägga ut för mycket pengar på något när jag inte vet hur stort intresse jag verkligen har. Tanken är att byta upp mig till ett mer avancerat kamerahus i framtiden om jag känner att jag vill bli mer seriös i mitt fotograferande.
Jag kommer att resa till utlandet på semester snart så men jag kommer även att använda kameran på turer och äventyr hemma i Sverige, vandringar, kanotturer, långfärdsskridskor etc. Är också väldigt sugen på riktig naturfotografering i skog och mark. Givetvis även de vanliga svenne-banan högtidsbilderna.
Jag är medveten om att ett enda objektiv inte täcker alla behov så jag tänker mig två st.
Jag har kollat in Olympus M.Zuiko 12-40 Pro och Olympus M.Zuiko 75-300 II. Jag planerar att köpa begagnat för att hålla nere priserna.
1. Vad anser ni om dessa objektiv? 2. Och vad anser ni om att köpa begagnade objektiv? 3. Undrar även hur jag ska se på kameran, är det ok att köpa den begagnad eller är det mer värt att köpa en ny?

Det är min första tråd här på forumet så jag hoppas att ni har övereende men ev faktafel osv :)

Mvh
 

Bjarne

Aktiv medlem
Hej Oscar! Väkommen till Fotosidan! Jag tror säkert att du blir nöjd med M5 Mk2. Jag har själv en M10 Mk2 och en M1 Mk2 och båda är bra kameror. När det gäller objektiv är Olympus 12-40/2,8 ett mycket bra objektiv. Det är lite tyngre och större och passar bra på M1:an, men kan upplevas lite framtungt på M10. M5 är ju i samma storlek som M10, så prova gärna hur det känns innan du bestämmer dig.

Ett alternativ är Panasonic 12-35/2,8. Jag har ett sådant också, som jag köpte begagnat, som sitter på M10. Det är lite mindre och lättare, men har förstås lite kortare räckvidd. Optiskt ligger det nära Olympusen, även om jag tycker den är totalvinnare. Panasonicen är något mjukare i hörnen i vissa lägen. Googla gärna på jämförande tester. Den är dock dyrare om man köper nytt.

Jag har ingen erfarenhet av 75-300, så där kan jag inte hjälpa dig. Jag har en Panasonic 45-150, som är liten, nätt och prisvärd och riktigt bra optiskt, även om den inte är lika vass som de mycket dyrare objektiven. Funkar fint till landskap, städer, aktiekur m.m. Är du dock ute efter fåglar och andra djur, så är den kanske lite för kort.

Jag har inte köpt kamerahus begagnat, så jag vågar inte säga hur stora riskerna är med det. Man kan ju köpa begagnat både privat och från handlare och är det från handlare bör man få någon typ av garanti. När det gäller objektiv har jag köpt begagnat både från privatpersoner och Cyberphoto, hittills utan problem.

Lycka till med din investering och välkommen till m43-världen! Riktigt bra prylar, säger jag som tidigare hade Canon fullformat. Det var också bra i och för sig, men större och tyngre.
 

Mr_H

Aktiv medlem
Olympus 12-40/2.8 är ett väldigt bra, skarpt objektiv. Jag har använt det en hel del för närbilder också eftersom närgränsen är väldigt kort. Enda nackdelen är den där ringen som ställer om till manuell fokus, den halkar ibland fel när man tar upp objektivet ur väskan och så har man ingen autofokus när man förväntar sig det. Jag har till största delen använt det ihop med Panasonic-kameror.
Teleobjektivet har jag aldrig använt, så det vet jag inget om.

När det gäller kameran E-M5 II så ska du inte betala för mycket för en begagnad, det har gått några år sedan Olympus släppte modellen. Jämför med Panasonic DMC-G80 som är likvärdig och som kostar ny 4500:- (Cyberphotos pris). Extra batteri bör du skaffa, de här kamerorna drar ganska mycket ström.
Jag hade under en period den första E-M5 och tyckte att den var ganska svår att hålla, så då köpte jag ett batterigrepp. Då blev den genast bättre att hålla, men ihop med 12-40/2.8 så blev det för smalt mellan handgrepp och objektiv (och räfflingen på 12-40ans fokuseringsring är ganska vass mot fingrarna).
 

gorred

Aktiv medlem
OM-D E-M5 mkII är en härlig kamera, lätt att ta med, bra kvalitet och vädertätad etc. Rekommenderas.

När det gäller objektiv har Oly flera linjer, bl a pro-objektiv som är större och mer ljuskänsliga men väldigt bra kvalitet, plus mer standardobjektiv som alla ändå är väldigt bra.

12-40/2,8 pro är direkt högklassigt, men förhållandevis större och tyngre (min mening är att det är nästan identiskt med Panasonics variant 12-35/2,8 storleksmässigt- skillnaden är försumbar). Det finns en variant hos Oly 14-42/3,5 - ... som är mindre, inte så ljusstarkt men också hög klass - beroende på var du fotar och när, dvs under vilka ljusförhållanden exempelvis.

Sen finns ett gäng fasta objektiv, som är väldigt behändiga i storlek och pris.

Här är två länkar till Olympus objektiv med råd om objektivköp beroende på situation. Visserligen Olympus egen sida, men synnerligen matnyttig om man vill få en uppskattning om vad som finns i objektivväg och vad de passar för.

https://shop.olympus.eu/sv_SE/objektiv?focalLengthRange=7,300&selection=LF_ZOOM&_selection=on&_selection=on&_selection=on&_selection=on&_selection=on&_categories=on&_categories=on&_categories=on&sorting=PRICE_DESC

https://www.olympus.se/site/sv/c/lenses/index.html

Lycka till//Göran R
 

OscarTjader

Ny medlem
Tack för alla svar!
Det verkar som att jag valt ganska så rätt med objektiven i fråga. Dock fick jag nu upp ögonon på Panasonic DMC-G80 tack vare Mr_H s komentar. Får ta och kolla upp den med och jämföra priser så får vi se vad det blir för tidig julklapp åt mig :)
 

LarsThoren

Aktiv medlem
Hej!
Jag har äntligen bestämt mig flr att köpa mig en egen kamera och valet har fallit på Olympus tack vare det lilla formatet på kamerahus och objektiv, vädertätning och den inbyggda bildstabiliseringen vilket verkar göra objektiven lite mindre och billigare.
Jag har valt mellan ovan nämnda och E-M1 II men valet har fallit på E-M5 II då jag inte vill lägga ut för mycket pengar på något när jag inte vet hur stort intresse jag verkligen har. Tanken är att byta upp mig till ett mer avancerat kamerahus i framtiden om jag känner att jag vill bli mer seriös i mitt fotograferande.
Jag kommer att resa till utlandet på semester snart så men jag kommer även att använda kameran på turer och äventyr hemma i Sverige, vandringar, kanotturer, långfärdsskridskor etc. Är också väldigt sugen på riktig naturfotografering i skog och mark. Givetvis även de vanliga svenne-banan högtidsbilderna.
Jag är medveten om att ett enda objektiv inte täcker alla behov så jag tänker mig två st.
Jag har kollat in Olympus M.Zuiko 12-40 Pro och Olympus M.Zuiko 75-300 II. Jag planerar att köpa begagnat för att hålla nere priserna.
1. Vad anser ni om dessa objektiv? 2. Och vad anser ni om att köpa begagnade objektiv? 3. Undrar även hur jag ska se på kameran, är det ok att köpa den begagnad eller är det mer värt att köpa en ny?

Det är min första tråd här på forumet så jag hoppas att ni har övereende men ev faktafel osv :)

Mvh
12-40 f/2.8 PRO är helt fantastiskt, skarpt genom hela zoomrangen.

75-300 har jag bara testat första versionen som var ok, hört att andra versionen skall vara mycket bättre. Det är mycket zoom för pengarna.

Olympus OMD E-M5 mkII är en riktigt bra kamera. Själv kör jag nu med E-M1 mkII vilket är den bästa kamera jag någonsin hanterat när det kommer till byggkvalitet och användbarhet.
 

littman

Medlem
Tack för alla svar!
Det verkar som att jag valt ganska så rätt med objektiven i fråga. Dock fick jag nu upp ögonon på Panasonic DMC-G80 tack vare Mr_H s komentar. Får ta och kolla upp den med och jämföra priser så får vi se vad det blir för tidig julklapp åt mig :)
G80 är grymt prisvärt som första kamera, men jag skulle inte sätta den i samma kategori av kameror som M5 mk ii. G80 är mer designad som en rangefinder med en liten sökare i ena hörnet. Dess motsvarighet hos Olympus är snarare PEN serien.

G80 har betydligt bättre videoegenskaper, så om du ska filma är det ett givet val. För nästan allt annat är M5an bättre skulle jag säga. Skönare grepp (subjektivt, men testa själv i någon butik), vädertätning, betydligt fler reglage och programmerbara knappar. Det senare kommer du ha nytta av om du vill bli mer avancerad i ditt fotande. Jag trodde aldrig att jag skulle behöva alla knappar men man hittar snabbt ovärderlig användning för dem.

Såg G80 + lilla 12-32 mm för 4000 kr i somras, ny i butik. Det är grymt prisvärt. Men bortsett från video tycker jag att M5 ii är en bättre kamera.
 

PMD

Aktiv medlem
Sen finns ett gäng fasta objektiv, som är väldigt behändiga i storlek och pris.
De objektiven är Micro Four Third-systemets största fördel, tycker jag. Några objektiv värda att fundera närmare på.

Billiga och mycket välpresterande:
Olympus 45mm f/1.8, har inga direkta svagheter och kostar inte mycket.
Panasonic 20mm f/1.7, optiskt bra men lite seg AF.

Lite dyrare, men inte så mycket:
Olympus 17mm f/1.8, trevlig och bra måttlig vidvinkel.

Dyrare men inte svindyrt:
Panasonic Leica 25mm f/1.4, bästa normalobjektivet till m4/3.

Ovanstående är objektiv som jag har själv, men det finns fler prisvärda fasta objektiv att välja bland.
 

diapositiv

Avslutat medlemskap
Jo, Olympus har faktiskt ett objektiv som täcker in "allt" och som dessutom är riktigt bra. Det är en 14-150 zoom som fick toppklass enl. Cyberphotos test av version 1, version 2 är dessutom vädertätad. Det är litet och lätt och med en närgräns på bara 50 cm. Objektivet är naturligtvis lite ljussvagare, men det uppvägs bra av den suveräna bildstabiliseringen i OM5mk2. Huset med monterat handgrepp och monterad zoom + motljusskydd och extrabatteri går ner i en fotoväska som är ca 17*15*11cm. Allt köpt begagnat (hos handlare) utan problem.
 

PeterPh

Medlem
Hej!

Jag har kollat in Olympus M.Zuiko 12-40 Pro och Olympus M.Zuiko 75-300 II. Jag planerar att köpa begagnat för att hålla nere priserna.
1. Vad anser ni om dessa objektiv? 2. Och vad anser ni om att köpa begagnade objektiv? 3. Undrar även hur jag ska se på kameran, är det ok att köpa den begagnad eller är det mer värt att köpa en ny?


Mvh
Hej, jag la precis in en annons i Köp & Sälj på ett Olympus 12-40/2.8 om du är intresserad. Funkar ju även på G80 plus att det ska vara det bästa av de tre Lumix 12-35 v1 och v2 samt Zuiko 12-40.

//Peter
 

OscarTjader

Ny medlem
Nu har jag verkligen massor att fundera på! Har gjort en stor lista med olika objektiv och priser, även Olympus E-M5 II och Lumix DMC-G80 med olika paketpriser för att se vad som kan tänkas bli bäst :)
 

PeterPh

Medlem
Om du letar efter begagnat så har jag både en E-M5 II och ett 12-40 utlagda på Blocket, båda i fint skick med originalkartong. Har även en G80 men den tänkte jag behålla som alltid-ha-med kamera. Lycka till med dina val :)
 

OscarTjader

Ny medlem
Om du letar efter begagnat så har jag både en E-M5 II och ett 12-40 utlagda på Blocket, båda i fint skick med originalkartong. Har även en G80 men den tänkte jag behålla som alltid-ha-med kamera. Lycka till med dina val :)
Får jag fråga varför du valde att ha kvar din G80?
Var på Elgiganten och MediaMarkt igår och tänkte känna på dom men det fanns bara en O-MD 10 MK2 som jag tyckte kändes lite liten i handen. Har hittat en annan butik nu som har en G80 inne som jag tänkte klämma lite på i mån av tid ^^
 

PeterPh

Medlem
Får jag fråga varför du valde att ha kvar din G80?
Var på Elgiganten och MediaMarkt igår och tänkte känna på dom men det fanns bara en O-MD 10 MK2 som jag tyckte kändes lite liten i handen. Har hittat en annan butik nu som har en G80 inne som jag tänkte klämma lite på i mån av tid ^^
E-M5II är en grym kamera, och just litenheten är en av fördelarna med den. Ja, greppet är inte perfekt så jag satte ett HLD-8G grepp på (utan batteripacken) och då blir det toppen. Har sålt av en del kameror och objektiv det senaste för att fokusera min utrustning lite mer. Har Canon fullformat som jag kör i vanliga fall, men MFT systemet är så smidigt att ha med när man annars inte skulle tagit med Canon grejerna. Funderar på att skaffa en Oly E-M1 mark II istället när jag hittar en vettig begagnad och fått iordning på budgeten efter det jag sålt. Har kvar G80an tillsvidare då den även kör 4K. Egentligen tycker jag E-M5II har bättre sökare, snyggare och bättre menysystem, men G80 har bättre ergonomi utan extra grepp och också lite större. Har svårt för Lumix menysystem men kanske är det för att jag inte riktigt satt mig in i det. Skulle tro att du blir nöjd med vilken som, men titta på youtube på jämförelser så får du nog en del råd. //Peter
 

PMD

Aktiv medlem
Olympus E-M5 II vs Panasonic G80

Skulle tro att du blir nöjd med vilken som, men titta på youtube på jämförelser så får du nog en del råd. //Peter
Men framförallt titta på dem och känn på dem själv! Det är viktigt hur en kamera känns att hålla i, och man kan bara lita till sig själv för att bedöma det.
 
ANNONS