Annons

Sony A7RIII - AF

Produkter
(logga in för att koppla)

Khalad

Aktiv medlem
Har just lagt in en blogg som jag kopierat här med frågor om AF-inställningar på Sony A7RIII

OM ATT (INTE) KUNNA SIN KAMERA
***

För ett halvår sen hade jag lite bloggar med frågor om skärpa, eller egentligen bristande skärpa, framförallt vid fågelfoto. Jag fick många synpunkter och tyckte jag begrep ungefär, och det blev ju senare också en del riktigt skarpa bilder. Häromdagen var jag upp till Kvismaren igen och fotade tranor i första hand. Återigen med åtminstone delvis nedslående resultat. Den här gången provade jag 100-400 med 1,4-convertern, den har jag egentligen inte provat tidigare. Objektivet vet jag kan prestera utmärkt skärpa, convertern har jag som sagt inte använt tidigare, men det är Sony´s nya 1,4 converter och ska inte märkbart försämra skärpan hos objektivet. Nu är det dock inte den jag vill fokusera på, det är mer grundläggande saker.

*

Att inte kunna sin kamera är ju närmast lite skämsigt här på FS där många excellerar i djupgående och detaljrika kamerakunskaper, såväl om nya som gamla kameror. Ni får gärna dra på munnen, men jag inser mer och mer att jag inte förstått de grundläggande inställningarna vad det gäller alla fokusmöjligheter. Och för mig är FS en källa att hämta kunskap från, så jag frågar gärna. Eftersom jag gissar att det inte finns någon här på FS som använder Sonysystemet för fågelfoto så jag tänker berätta lite om dom fokusalternativ jag har. Jag gissar att beteckningarna går att "översätta" till era Canikon-kameror.

I grund är det tre olika fototillfällen jag tänker på

1 Ensam stillasittande fågel på en kvist tex

2 Ensam flygande fågel med himlen som bakgrund - en tofsvipa tex

3 Ett helt gäng flygande fåglar - tranor eller gäss tex - med himlen som bakgrund

*

Först konstaterar jag att jag bara brukar använda fokuslägena AF-S (för enbildstagningar) och AF-C (för serietagning). AF-A tror jag aldrig jag har använt. När jag nu för elfte gången googlar efter instruktioner för Sonys AF-system ser jag att just AF-A verkar vara lite basinställning för att utnyttja dom mer "avancerade" AF-inställningarna. Är det så?

*

Med kameran inställd på enbildstagning och fokusläget enbildsfokus (AF-S) har jag fokusområdena Brett; Zon; Mitten; Flexibel punkt med valen S(Small)/M(Medium)/L(Large); Utökad flexibel punkt. Detta tror jag mig förstå rätt väl - för stillasittande fågel kör jag alltid detta med fokusområdet inställt på flexibel punkt S(Small). Det brukar för det mesta också ge önskat resultat med bra skärpa, så det funkar och jag tror mig förstått.

*

Krångligare blir det när jag vill fota flygande fågel. Då väljer jag ju flerbildstagning och fokusläget AF-C (kontinuerligt AF). Här finns då förutom dom fokusområden jag räknat upp ovan också läget Lås på AF med undervalen zon, mitten och flexibel punkt S. Tidigare har jag tänkt att vill jag fota en ensam fågel mot himlen väljer jag gärna Brett eller Zon och räknar då med att det är lättare att få in fågeln i det valda fokusområdet och jag har trott att eftersom jag kör kontinuerlig fokus (AF-C) så följer skärpan med i fågelns flykt.Och det gör den väl kanske men bara så länge den är innanför det valda fokusområdet, och så fort jag inte hinner följa med med kameran i fågelns rörelse och den hamnar utanför det valda fokusområdet så tappar den kanske skärpan?

För att detta inte ska ske gissar jag att jag ska köra med Lås på AF. Har jag då fått in min flygande fågel inom det fokusområde jag valt så följer skärpan med (AF-C) men eftersom fokus också är låst på just detta objektet följer skärpan med oavsett var i bildrutan fågeln flyger - antar jag? Ändå har detta ofta inte funkat för mig. Och här kommer något jag uppfattat först idag när jag läst/lyssnat på nätet, för att aktivera den här låsningen på objektet ska jag också hålla in den lilla knappen märkt AF-ON på baksidan av kameran. Är det så? Det kanske bara en Sonyexpert kan svara på. Men är det rätt att ha fokusläget AF-C? Eller ska det vara AF-A?

*

Till sist har vi fallet med en flock fåglar mot himlen. Här har jag också valt AF-C, och ibland fokusområdet Brett och ibland Zon, men ofta blir ingen av fåglarna riktigt skarp. Kanske vore det bättre att också här använda Lås på AF, och dessutom välja ett mindre fokusområde ( Mitten eller Punkt) så jag vet vad jag låst på? Och även här, AF-C eller AF-A?
Lägger gärna till att jag är fullt medveten om att max skärpa inte alltid är nödvändigt och kanske inte ens önskvärt. Efter att ha fotat sen början av 50 -talet tror jag mig väl veta det mesta som alltid gällt med bäring på skärpa - exponeringstid kontra brännvidd, skärpedjup, frihandstagning kontra stativ, ISO(=filmkänsligjhet/brus) osv. Har nå´n orkat läsa ända hit?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nu är inte jag en direkt fågelfotograf, men prova att ställa in prioriteringen i fokuseringen också..
Den finns i Kamerameny1, 5/14.
Där kan du ställa in hur den beter sig i AF-S och AF-C. Normala läget är Balanserad.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Har just lagt in en blogg som jag kopierat här med frågor om AF-inställningar på Sony A7RIII

OM ATT (INTE) KUNNA SIN KAMERA
***

För ett halvår sen hade jag lite bloggar med frågor om skärpa, eller egentligen bristande skärpa, framförallt vid fågelfoto. Jag fick många synpunkter och tyckte jag begrep ungefär, och det blev ju senare också en del riktigt skarpa bilder. Häromdagen var jag upp till Kvismaren igen och fotade tranor i första hand. Återigen med åtminstone delvis nedslående resultat. Den här gången provade jag 100-400 med 1,4-convertern, den har jag egentligen inte provat tidigare. Objektivet vet jag kan prestera utmärkt skärpa, convertern har jag som sagt inte använt tidigare, men det är Sony´s nya 1,4 converter och ska inte märkbart försämra skärpan hos objektivet. Nu är det dock inte den jag vill fokusera på, det är mer grundläggande saker.

*

Att inte kunna sin kamera är ju närmast lite skämsigt här på FS där många excellerar i djupgående och detaljrika kamerakunskaper, såväl om nya som gamla kameror. Ni får gärna dra på munnen, men jag inser mer och mer att jag inte förstått de grundläggande inställningarna vad det gäller alla fokusmöjligheter. Och för mig är FS en källa att hämta kunskap från, så jag frågar gärna. Eftersom jag gissar att det inte finns någon här på FS som använder Sonysystemet för fågelfoto så jag tänker berätta lite om dom fokusalternativ jag har. Jag gissar att beteckningarna går att "översätta" till era Canikon-kameror.

I grund är det tre olika fototillfällen jag tänker på

1 Ensam stillasittande fågel på en kvist tex

2 Ensam flygande fågel med himlen som bakgrund - en tofsvipa tex

3 Ett helt gäng flygande fåglar - tranor eller gäss tex - med himlen som bakgrund

*

Först konstaterar jag att jag bara brukar använda fokuslägena AF-S (för enbildstagningar) och AF-C (för serietagning). AF-A tror jag aldrig jag har använt. När jag nu för elfte gången googlar efter instruktioner för Sonys AF-system ser jag att just AF-A verkar vara lite basinställning för att utnyttja dom mer "avancerade" AF-inställningarna. Är det så?

*

Med kameran inställd på enbildstagning och fokusläget enbildsfokus (AF-S) har jag fokusområdena Brett; Zon; Mitten; Flexibel punkt med valen S(Small)/M(Medium)/L(Large); Utökad flexibel punkt. Detta tror jag mig förstå rätt väl - för stillasittande fågel kör jag alltid detta med fokusområdet inställt på flexibel punkt S(Small). Det brukar för det mesta också ge önskat resultat med bra skärpa, så det funkar och jag tror mig förstått.

*

Krångligare blir det när jag vill fota flygande fågel. Då väljer jag ju flerbildstagning och fokusläget AF-C (kontinuerligt AF). Här finns då förutom dom fokusområden jag räknat upp ovan också läget Lås på AF med undervalen zon, mitten och flexibel punkt S. Tidigare har jag tänkt att vill jag fota en ensam fågel mot himlen väljer jag gärna Brett eller Zon och räknar då med att det är lättare att få in fågeln i det valda fokusområdet och jag har trott att eftersom jag kör kontinuerlig fokus (AF-C) så följer skärpan med i fågelns flykt.Och det gör den väl kanske men bara så länge den är innanför det valda fokusområdet, och så fort jag inte hinner följa med med kameran i fågelns rörelse och den hamnar utanför det valda fokusområdet så tappar den kanske skärpan?

För att detta inte ska ske gissar jag att jag ska köra med Lås på AF. Har jag då fått in min flygande fågel inom det fokusområde jag valt så följer skärpan med (AF-C) men eftersom fokus också är låst på just detta objektet följer skärpan med oavsett var i bildrutan fågeln flyger - antar jag? Ändå har detta ofta inte funkat för mig. Och här kommer något jag uppfattat först idag när jag läst/lyssnat på nätet, för att aktivera den här låsningen på objektet ska jag också hålla in den lilla knappen märkt AF-ON på baksidan av kameran. Är det så? Det kanske bara en Sonyexpert kan svara på. Men är det rätt att ha fokusläget AF-C? Eller ska det vara AF-A?

*

Till sist har vi fallet med en flock fåglar mot himlen. Här har jag också valt AF-C, och ibland fokusområdet Brett och ibland Zon, men ofta blir ingen av fåglarna riktigt skarp. Kanske vore det bättre att också här använda Lås på AF, och dessutom välja ett mindre fokusområde ( Mitten eller Punkt) så jag vet vad jag låst på? Och även här, AF-C eller AF-A?
Lägger gärna till att jag är fullt medveten om att max skärpa inte alltid är nödvändigt och kanske inte ens önskvärt. Efter att ha fotat sen början av 50 -talet tror jag mig väl veta det mesta som alltid gällt med bäring på skärpa - exponeringstid kontra brännvidd, skärpedjup, frihandstagning kontra stativ, ISO(=filmkänsligjhet/brus) osv. Har nå´n orkat läsa ända hit?
Är du säker på att det är AF-inställningarna det är fel på? Det kan vara att du inte fokuserat rätt, du kanske rört kameran för mycket och det kan vara för lång slutartid. Det är inte lätt att fota fåglar. Jag övar ibland på skoj att jaga duvorna som flyger runt sergels torg, då måste man vara alert och kan inte använda enbening.

Följande AF, stadig mjuk hand, korta slutartider och ta många bilder brukar vara receptet.
 

Khalad

Aktiv medlem
Är du säker på att det är AF-inställningarna det är fel på? Det kan vara att du inte fokuserat rätt, du kanske rört kameran för mycket och det kan vara för lång slutartid. Det är inte lätt att fota fåglar. Jag övar ibland på skoj att jaga duvorna som flyger runt sergels torg, då måste man vara alert och kan inte använda enbening.

Följande AF, stadig mjuk hand, korta slutartider och ta många bilder brukar vara receptet.
Tack för ditt svar, men det är faktiskt kamerainställningarna jag behöver checka. Jag har fotat i ungefär 65 år och har ganska klart för mig de grundläggande frågorna, precis som jag skriver. Jag jobbar med slutartider på ca 1/1000 s, två fötter i marken och lugn andning och det brukar bli mellan 500 och 1000 bilder per session.
 

Thomas1964

Medlem
Använder Canon 5d mark IV och Canon 5ds med följande inställningar för flygande fågel.
Auto ISO
Af Case 5 med zon Af
1/2000s minst gärna snabbare
Snabb serietagning
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har just lagt in en blogg som jag kopierat här med frågor om AF-inställningar på Sony A7RIII

OM ATT (INTE) KUNNA SIN KAMERA
***

För ett halvår sen hade jag lite bloggar med frågor om skärpa, eller egentligen bristande skärpa, framförallt vid fågelfoto. Jag fick många synpunkter och tyckte jag begrep ungefär, och det blev ju senare också en del riktigt skarpa bilder. Häromdagen var jag upp till Kvismaren igen och fotade tranor i första hand. Återigen med åtminstone delvis nedslående resultat. Den här gången provade jag 100-400 med 1,4-convertern, den har jag egentligen inte provat tidigare. Objektivet vet jag kan prestera utmärkt skärpa, convertern har jag som sagt inte använt tidigare, men det är Sony´s nya 1,4 converter och ska inte märkbart försämra skärpan hos objektivet. Nu är det dock inte den jag vill fokusera på, det är mer grundläggande saker.

*

Att inte kunna sin kamera är ju närmast lite skämsigt här på FS där många excellerar i djupgående och detaljrika kamerakunskaper, såväl om nya som gamla kameror. Ni får gärna dra på munnen, men jag inser mer och mer att jag inte förstått de grundläggande inställningarna vad det gäller alla fokusmöjligheter. Och för mig är FS en källa att hämta kunskap från, så jag frågar gärna. Eftersom jag gissar att det inte finns någon här på FS som använder Sonysystemet för fågelfoto så jag tänker berätta lite om dom fokusalternativ jag har. Jag gissar att beteckningarna går att "översätta" till era Canikon-kameror.

I grund är det tre olika fototillfällen jag tänker på

1 Ensam stillasittande fågel på en kvist tex

2 Ensam flygande fågel med himlen som bakgrund - en tofsvipa tex

3 Ett helt gäng flygande fåglar - tranor eller gäss tex - med himlen som bakgrund

*

Först konstaterar jag att jag bara brukar använda fokuslägena AF-S (för enbildstagningar) och AF-C (för serietagning). AF-A tror jag aldrig jag har använt. När jag nu för elfte gången googlar efter instruktioner för Sonys AF-system ser jag att just AF-A verkar vara lite basinställning för att utnyttja dom mer "avancerade" AF-inställningarna. Är det så?

*

Med kameran inställd på enbildstagning och fokusläget enbildsfokus (AF-S) har jag fokusområdena Brett; Zon; Mitten; Flexibel punkt med valen S(Small)/M(Medium)/L(Large); Utökad flexibel punkt. Detta tror jag mig förstå rätt väl - för stillasittande fågel kör jag alltid detta med fokusområdet inställt på flexibel punkt S(Small). Det brukar för det mesta också ge önskat resultat med bra skärpa, så det funkar och jag tror mig förstått.

*

Krångligare blir det när jag vill fota flygande fågel. Då väljer jag ju flerbildstagning och fokusläget AF-C (kontinuerligt AF). Här finns då förutom dom fokusområden jag räknat upp ovan också läget Lås på AF med undervalen zon, mitten och flexibel punkt S. Tidigare har jag tänkt att vill jag fota en ensam fågel mot himlen väljer jag gärna Brett eller Zon och räknar då med att det är lättare att få in fågeln i det valda fokusområdet och jag har trott att eftersom jag kör kontinuerlig fokus (AF-C) så följer skärpan med i fågelns flykt.Och det gör den väl kanske men bara så länge den är innanför det valda fokusområdet, och så fort jag inte hinner följa med med kameran i fågelns rörelse och den hamnar utanför det valda fokusområdet så tappar den kanske skärpan?

För att detta inte ska ske gissar jag att jag ska köra med Lås på AF. Har jag då fått in min flygande fågel inom det fokusområde jag valt så följer skärpan med (AF-C) men eftersom fokus också är låst på just detta objektet följer skärpan med oavsett var i bildrutan fågeln flyger - antar jag? Ändå har detta ofta inte funkat för mig. Och här kommer något jag uppfattat först idag när jag läst/lyssnat på nätet, för att aktivera den här låsningen på objektet ska jag också hålla in den lilla knappen märkt AF-ON på baksidan av kameran. Är det så? Det kanske bara en Sonyexpert kan svara på. Men är det rätt att ha fokusläget AF-C? Eller ska det vara AF-A?

*

Till sist har vi fallet med en flock fåglar mot himlen. Här har jag också valt AF-C, och ibland fokusområdet Brett och ibland Zon, men ofta blir ingen av fåglarna riktigt skarp. Kanske vore det bättre att också här använda Lås på AF, och dessutom välja ett mindre fokusområde ( Mitten eller Punkt) så jag vet vad jag låst på? Och även här, AF-C eller AF-A?
Lägger gärna till att jag är fullt medveten om att max skärpa inte alltid är nödvändigt och kanske inte ens önskvärt. Efter att ha fotat sen början av 50 -talet tror jag mig väl veta det mesta som alltid gällt med bäring på skärpa - exponeringstid kontra brännvidd, skärpedjup, frihandstagning kontra stativ, ISO(=filmkänsligjhet/brus) osv. Har nå´n orkat läsa ända hit?
Det är verkligen inte skämmigt att ha problem med att förstå fokussystem i Sony-kameror - för det är inte ett system utan ett system med många delsystem som dessutom interagerar beroende på val.

Jag har inte en A7r III utan en A7 III men det bör funka hyfsat lika även om A7 III har en AF som helt eller delvis kommer från A9 men i grunden så funkar delsystemen lika.

Det är ju också så att en del funktioner inte är tillgängliga i gränssnitten utan konfigurering. Tidigare i exv. generationen innan A7 III:eek:rna (A7 II och exv. A6300) så var Lock on AF si så där och tappade greppet ibland. Det har blivit mycket bättre nu så jag skulle köra "Lock on AF Flexible Spot" på fåglar, för det är nog snabbast.

Problemet med Lock on AF är att det inte är ett entydigt begrepp och jag vet faktiskt inte varför Sony förvirrat sig och oss här. Det finns nämligen två Lock on AF om du inte upptäckt det än. Dels finns "Center Lock on AF" och den måste man lägga ut på en Custom-knapp eller under Fn-knappen om man nu vill det. Den är lite omständlig då man först måste aktivera den (jag har den på nu C3) och sedan sikta mot det man vill följa. Men jag undrar egentligen om jag inte ska ta bort den för det finns ju en snabbare och smidigare variant av Lock on AF - "Lock on AF Flexible Spot".

Denna aktiveras genom att välja sista valet i listan under "Focus Area". Jag har den på C1 och pröva med "Fokus Mode" (AF-C) i detta fall. Denna är mycket smidigare än den förra. Den går igång när man siktar och trycker ner avtrycket till hälften men den går även igång om man trycker AF-On -knappen. Om man däremot bara har vanlig flexible spot eller "Expanded Flexible Spot" så kommer inte markören att låsa på målet utan med dessa så låser man bara fokus som man satt det mot det man siktat på. Det ger samma effekt som om man trycker ner avtryckaren till hälften och exv. komponerar om.

Jag vet inte om "Lock on AF Flexible Spot" är något okänt idag men när jag lyfte detta för ett tag sedan i debatten vi hade om behovet av "fokus-punkter" så verkade inte många ha upptäckt att man i de flesta fall helt kan frigöra sig från böket med att ställa in statiska fokuspunkter. Efter att jag upptäckt "Lock on AF Flexible Spot" så har jag helt slutat med att använda statiska fokuspunkter. Nu har jag dessutom fått en kamera med en Joy stick, som företrädesvis tydligen är till för att ställa in statiska fokuspunkter. Jag undrar lite över varför det kom nu i A7 III-generationen när man dessutom kan göra det snabbare med touch screen.

Jag kan också tycka att Sony gjort en del konstiga val av funktioner man lagt under Fn-kanppen. Vad sägs om detta: Man har en funktion som heter "Shoot Mode" och i grundkonfigurationen är denna inaktiverad och när man klickar på menyvalet som speglar valt "Shoot Mode" så får man upp en svart ruta med texten: "You can change it by turning the Mode dial". Hur bra är inte det :). Det valet ligger där och tar plats istället för något annat. Jag undrar hur Sony tänkte här.

I övrigt tycker jag att just fokussystemet i A7 III är ett riktigt lyft från min gamla A7 II. Det är mycket snabbare, låser mycket bättre och snabbare - även i mörker. Eye AF är ju dessutom helt enastående. Jag tycker det jag hade i A6300 var bra men de nya A7:eek:rna har tagit det ett steg till. Nu väntar vi bara på en firmware-uppdatering som gör att Eye-AF även funkar på husdjur, fåglar och guldfiskar. Då kan vi skita i Lock ob AF och köra Eye-AF istället :). Jag såg en video med Jason Lanier där man lät en modell gå så långt att Eye-AF tappade taget i A7 III och det såg nästan ut som upp mot 15 meter. Det tyckte jag var rätt otroligt. Det är jag rätt säker på att min A6300 inte klarat.
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
1. Hur funkar ljusmätningen vid val av olika AF områden, vill ha ljusmätningen synkad med AF-området.
2. EXIF-data med manuella objektiv. Kan ju ställa IBIS till den brännvidd man önskar men tycks inte finnas med i EXIF-data.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
1. Hur funkar ljusmätningen vid val av olika AF områden, vill ha ljusmätningen synkad med AF-området.
2. EXIF-data med manuella objektiv. Kan ju ställa IBIS till den brännvidd man önskar men tycks inte finnas med i EXIF-data.

1. Jag tror inte det går. Ljusmätningen styrs väl bara med Metering Mode och den har väl ingen koppling till AF annat än att både AF och exponeringen mäts 60 ggr per sek genom den bländaröppning man valt själv eller som kameran valt.

2. Jaha, det måste jag kolla. Men det är kanske logiskt ändå för den parametern är väl mest till för att bildstabiliseringen ska funka bättre med manuella objektiv. Man vet ju aldrig om det värde som står som valt är aktivt valt eller om det bara står kvar sedan tidigare. Det finns ju ingen koppling mellan objektiv och kamera.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Khalad: Jag har tänkt lite till kring Lock on AF och det kanske är så att "Center Lock on AF" inte är så dumt ändå - till video. Den Lock on AF som finns som val i "Focus Area" verkar inte funka inte i videoläget vad jag kan se.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Jag jobbar med slutartider på ca 1/1000 s, två fötter i marken och lugn andning och det brukar bli mellan 500 och 1000 bilder per session.
Där har vi första problemet. Dina slutartider duger gott för stillastående men absolut inte för rörliga fåglar. Särskilt inte på en högupplöst sensor. Dubbla tider (1/1500 MINST eller mer) och så ska du se att det blir mycket bättre.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Nu insåg jag att du hade A7RIII och det ställer ännu högre krav på ordentliga slutarhastigheter då en så pass högupplöst sensor bokstavligen förstärker minsta lilla skakning och dessa skakningar tolkas alltför ofta här på FS som "problem med AF" även för folk som fotar vanliga porträtter men som inte inser vilka krav det ställs när man går över till 30Mpix och mer.

Du ska alltså ha minst 1/2000s och mer beroende på hur snabb fågel är med din kamera för att utesluta kameraskakning. Först då ska du gå över och leta efter fel med AF.
Vet inte hur dina engelska kunskaper är men bifogar en länk om just fågelfoto med högupplösta sensorer.

Här är en liten "klipp o klistra" från artikel (killen är en erkänd duktig fågelfotograf så han vet vad han pratar om):

"To freeze that action, you need a very good tracking technique and a very fast shutter speed – the faster you can get, the better! How fast? I recommend a shutter speed of at least 1/1600th of a second, with 1/4000th of a second being the most you would need to freeze any action."
https://photographylife.com/photographing-birds-in-flight
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Nu insåg jag att du hade A7RIII och det ställer ännu högre krav på ordentliga slutarhastigheter då en så pass högupplöst sensor bokstavligen förstärker minsta lilla skakning
Det blir inte förstärkt om man inte ändrar förstoringsgraden när man betraktar bilden. Den högre upplösningen gör förstås att man ser skakningsoskärpa lättare vid större förstoringsgrad, men ingen betraktar väl bilder i 100% numera och tror att de kan få ut så värst mycket av det?

Det är en annan sak när man gör delförstoringar. Då har man mer nytta av den högre upplösningen ju mindre skakningsoskärpa man har.

I det här fallet tolkar jag det som att TS tycker att det är suddigt vid normal betraktning av hela bilden.
 

iSolen.se

Guest
Det blir inte förstärkt om man inte ändrar förstoringsgraden när man betraktar bilden. Den högre upplösningen gör förstås att man ser skakningsoskärpa lättare vid större förstoringsgrad, men ingen betraktar väl bilder i 100% numera och tror att de kan få ut så värst mycket av det?

Det är en annan sak när man gör delförstoringar. Då har man mer nytta av den högre upplösningen ju mindre skakningsoskärpa man har.

I det här fallet tolkar jag det som att TS tycker att det är suddigt vid normal betraktning av hela bilden.
De flesta bilder betraktas mest på digitala medier. Zoom, stora skärmar och för den delen stora utskrifter blir vanligare och vanligare.

Hög upplösning har aldrig varit så viktig (och vanlig) som nu.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, det är ju bra att kunna förstora, men jag tror nog att de flesta fortfarande komponerar sina bilder med tanke på måttlig beskärning.

Vi får väl se om TS har någon kommentar på tredje stycket i mitt inlägg #13.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sony verkar komplicerat

Fattar nada av sonysystemet men tänk på att ju fler fokuspunkter ni aktiverar ju långsammare blir det för systemet att hitta fokus. På alla kameror jag provat och använder (Ni, Ca, Ol) så har de visat sig att det är ojämförligt lättat att få skärpa rätt och på rätt ställe ju färre punkter jag använt. Att lära sig sikta och panorera samt använda en-en handfull punkter har visat sig vara överlägset. Ni får själv översätta detta till Sonyspråk. Sedan är det bra med en viss fördröjning innan AF fokuserar om ifall objektet hamnar tillfälligt utanför af-punkten/af-punkterna. Detta kan man ställa in på de tre systemen jag nämnde.
Bilden på tornseglaren tagen med Olympus em-1 mkII (det i särklass svåraste systemet att fota snabba flygande fåglar med av de 3 nämnda).
 

Bilagor

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns ju en del bra videos och texter att se och läsa som tur är. Nedan finns en som ger en hel del bra tips.

https://www.youtube.com/watch?v=ZNloKXpUOWA

Jag kan hålla med om att de nya A7:eek:rna har så många AF-funktioner att det kan vara förvirrande även om menyerna nu blivit lite bättre strukturerade och olika delsystem kan ibland med fördel användas tillsammans. Sony kanske borde införa en "wizard" med aggregerade samlingsbegrepp typ porträtt, sport, fågel e.d. för att underlätta för användarna om det nu är så att man behöver ändra på ett antal parametrar på en gång för att rigga kameran för vissa scenarier.

Jag skulle nog också pröva Lock on AF - Flexible spot eller Wide om jag skulle fota fåglar och jag skulle stänga av så att inte Lock on AF dras igång när man trycker ner avtryckaren. Det gör man med "AF w/shutter" = Off. Om man istället startar processen med AF-On för att starta fokuseringen så går skottet också direkt utan minsta lagg när man trycker av.

I övrigt så håller jag inte med om att det skulle vara så svårt nödvändigtvis. Tvärtom så har ju mycket blivit otroligt mycket lättare och mer flexibelt med all automatik´som finns. Jag skiter numera helt i att flytta runt en massa fokuspunkter trots denna joy stick vi nu har. Det fixar Lock on AF ofta bättre och mer flexibelt.

Fotar man människor och inte minst småbarn, så är wide och Face detection bra ibland och med Eye Focus aktiverat så kan Face Detection ofta funka fint som backup om Eye AF skulle tappa taget men de nya kamerorna är fantastiska här. De nya A7:eek:rna verkar klara att fokusera på närmaste öga på upp till 15 meters håll ca. Jag tycker man med fördel kan använda båda på en gång. Face detection är verkligt snabbt och pålitligt.

Om man aktiverar fokusområde wide eller hellre för fåglar Lock on AF wide, så kommer ju kameran också arbeta över hela motivytan och då missar man inte följandet bara av det skälet vare sig man nu jagar fåglar eller annat. AF track sensitivity finns ju även i Sony-kameror och vill man verkligen sänka känsligheten så kan man göra det genom att välja 4 eller 5 men eftersom fokuspunkterna täcker hela bildytan så är det ju inte lika lätt som i en DSLR att man hamnar utanför fokusytan och tappar taget. Standard för känsligheten är annars 3.

A9 och A7 III har ju samma snabba AF till skillnad mot A7r III som även har färre fokuspunkter och de är verkligen snabba och byggda för att klara att följa de snabbaste scenarier, så det är nog inga större problem idag med att följa mål över hela skärmen. Att detta verkligen funkar bra är ju bara att testa och kolla med följande Eye Focus. Jag tror inte man behöver vara rädd för att systemet inte ska hänga med utan det är nog som vanligt användarna som inte alltid gör det. A7r III har ju samma funktioner men har alltså en lite sämre AF och den har ju kanske sin verkliga styrka på andra plan än AF.

Det som möjligen skiljer Sonys gränssnitt från andra är att det måste konfigureras före användning för att funka optimalt. Sony är mer ren elektronik än en del andra kameror som ofta har fler dedikerade elektromekaniska gränssnitt till sina funktioner. Det finns fördelar med båda lösningarna. Men det faktum att det ser ut på det sättet gör kanske också att de som flyktigt får en A7 av tredje generation i händerna inte har så lätt att känna någon större "kärlek" vid första ögonkastet.

Det tar lite tid att konfigurera en modern spegellös Sony men gör man noggrant så behöver man nog inte bry sig så mycket om menyträsket framöver men det finns en våldsam mängd olika funktioner idag och alla får inte plats på de 13 programmerbara knappar och vred som finns men det finns även 12 funktionsplatser i den konfigurerbara Fn-menyn och dessutom kan man skapa en helt egen meny i menysystemet med upp till 30 funktioner om man vill. I de nya kamerorna har man dessutom gjort det möjligt att välja upp till 13 särskilda videorelaterade val så knapp C1 kan på så sätt ha två olika funktioner om man vill - en för video och en för stillbild.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Det är verkligen inte skämmigt att ha problem med att förstå fokussystem i Sony-kameror - för det är inte ett system utan ett system med många delsystem som dessutom interagerar beroende på val.

Jag har inte en A7r III utan en A7 III men det bör funka hyfsat lika även om A7 III har en AF som helt eller delvis kommer från A9 men i grunden så funkar delsystemen lika.

Det är ju också så att en del funktioner inte är tillgängliga i gränssnitten utan konfigurering. Tidigare i exv. generationen innan A7 III:eek:rna (A7 II och exv. A6300) så var Lock on AF si så där och tappade greppet ibland. Det har blivit mycket bättre nu så jag skulle köra "Lock on AF Flexible Spot" på fåglar, för det är nog snabbast.

Problemet med Lock on AF är att det inte är ett entydigt begrepp och jag vet faktiskt inte varför Sony förvirrat sig och oss här. Det finns nämligen två Lock on AF om du inte upptäckt det än. Dels finns "Center Lock on AF" och den måste man lägga ut på en Custom-knapp eller under Fn-knappen om man nu vill det. Den är lite omständlig då man först måste aktivera den (jag har den på nu C3) och sedan sikta mot det man vill följa. Men jag undrar egentligen om jag inte ska ta bort den för det finns ju en snabbare och smidigare variant av Lock on AF - "Lock on AF Flexible Spot".

Denna aktiveras genom att välja sista valet i listan under "Focus Area". Jag har den på C1 och pröva med "Fokus Mode" (AF-C) i detta fall. Denna är mycket smidigare än den förra. Den går igång när man siktar och trycker ner avtrycket till hälften men den går även igång om man trycker AF-On -knappen. Om man däremot bara har vanlig flexible spot eller "Expanded Flexible Spot" så kommer inte markören att låsa på målet utan med dessa så låser man bara fokus som man satt det mot det man siktat på. Det ger samma effekt som om man trycker ner avtryckaren till hälften och exv. komponerar om.

Jag vet inte om "Lock on AF Flexible Spot" är något okänt idag men när jag lyfte detta för ett tag sedan i debatten vi hade om behovet av "fokus-punkter" så verkade inte många ha upptäckt att man i de flesta fall helt kan frigöra sig från böket med att ställa in statiska fokuspunkter. Efter att jag upptäckt "Lock on AF Flexible Spot" så har jag helt slutat med att använda statiska fokuspunkter. Nu har jag dessutom fått en kamera med en Joy stick, som företrädesvis tydligen är till för att ställa in statiska fokuspunkter. Jag undrar lite över varför det kom nu i A7 III-generationen när man dessutom kan göra det snabbare med touch screen.

Jag kan också tycka att Sony gjort en del konstiga val av funktioner man lagt under Fn-kanppen. Vad sägs om detta: Man har en funktion som heter "Shoot Mode" och i grundkonfigurationen är denna inaktiverad och när man klickar på menyvalet som speglar valt "Shoot Mode" så får man upp en svart ruta med texten: "You can change it by turning the Mode dial". Hur bra är inte det :). Det valet ligger där och tar plats istället för något annat. Jag undrar hur Sony tänkte här.

I övrigt tycker jag att just fokussystemet i A7 III är ett riktigt lyft från min gamla A7 II. Det är mycket snabbare, låser mycket bättre och snabbare - även i mörker. Eye AF är ju dessutom helt enastående. Jag tycker det jag hade i A6300 var bra men de nya A7:eek:rna har tagit det ett steg till. Nu väntar vi bara på en firmware-uppdatering som gör att Eye-AF även funkar på husdjur, fåglar och guldfiskar. Då kan vi skita i Lock ob AF och köra Eye-AF istället :). Jag såg en video med Jason Lanier där man lät en modell gå så långt att Eye-AF tappade taget i A7 III och det såg nästan ut som upp mot 15 meter. Det tyckte jag var rätt otroligt. Det är jag rätt säker på att min A6300 inte klarat.

Jag tror det var nämare 20 meter, motivet klev i väg verkligen långt. Jo Sony jobbar på en förbättring med ögon-fokus på djur av olika slag, vet inte hur dom tänkt sig där, men uppfattade det som det gällde även vilda djur, Älg, Rådjur och liknande och då funderar jag om dom inte då måste få till räckvidden ytterligare, rådjur kan i och för sig komma nära, eller är det så att djurögon är så pass annorlunda mot våra ögon, så annan teknik måste till. Jag har för mig att hundar har 4 st ögonlock, en form av skyddsfaktor vad jag kan minnas nu. och gratulerar till 3:an
 

martinot

Aktiv medlem
Jag kan hålla med om att de nya A7:eek:rna har så många AF-funktioner att det kan vara förvirrande även om menyerna nu blivit lite bättre strukturerade och olika delsystem kan ibland med fördel användas tillsammans. Sony kanske borde införa en "wizard" med aggregerade samlingsbegrepp typ porträtt, sport, fågel e.d. för att underlätta för användarna om det nu är så att man behöver ändra på ett antal parametrar på en gång för att rigga kameran för vissa scenarier.

Jag skulle nog också pröva Lock on AF - Flexible spot eller Wide om jag skulle fota fåglar och jag skulle stänga av så att inte Lock on AF dras igång när man trycker ner avtryckaren. Det gör man med "AF w/shutter" = Off. Om man istället startar processen med AF-On för att starta fokuseringen så går skottet också direkt utan minsta lagg när man trycker av.
Har använt Canon, och Fuji har ett mycket liknande koncept och funktionalitet gällande AF-C där man kan ställa in AF-C med olika parametrar efter olika typer av scener/sporter man skall fotografera, och även finjustera en massa.

Jag måste dock säga att Nikons 3D-fokus generellt är så extremt mycket enklare att använda, då man inte måste ställa in och finjustera så mycket och ofta, utan fungerar för det mesta suveränt "automagiskt".

Synd att Fuji gick på Canonvarianten med alla dessa massa inställningar. Hade hellre sett att de gick på det mycket enklare 3D-spåret (sedan finns det säkert fördelar på Canon/Fuji att kunna finjustera alla parametrar om man är proffs och verkligt kunnig).
 

Bengf

Aktiv medlem
På första A77 så hade Sony plockat in en typ av tracking-ruta ( den skiljde sig helt från andra AF inställningar vilket rörde till det för många )- detta verkade superlovande när rutan dök, jäklar vad fyndigt tänkt, så smidigt trodde man, det visade sig dock snabbt att den fungerade bara om motivet rörde sig i slow motion, rutan kunde helt plötsligt börja att vandra i väg hur som helst också, och man kunde inte begripa varför Sony stoppade in en sådan ofärdig lösning, fans lite hopp om att ett FW kanske kunde förbättra, men den kom aldrig. Det verkade som sagt att vara finurligt tänkt, rutan var som ett tydligt fönster så man såg bra vad man hade fångat, är nog ersatt i dag av ett kluster med AF-punkter i stället.
 
ANNONS